Reklama

vyziva

Jedním ze základních pravidel zdravé výživy dětí i dospělých je pravidelnost ve stravování. Díky pravidelnému jídlu, tedy 4-5x denně v menších dávkách, získá dětské tělo nejen dostatečnou dávku energie, ale i potřebných živin (bílkovin, tuků, sacharidů), vitaminů, minerálních látek i vlákniny. Každý den by měla odstartovat kvalitní snídaně a všechna další jídla během dne by od sebe neměla být vzdálena více než 2-3 hodiny. Poslední  denní jídlo by mělo být podáváno 2-3 hodiny před spaním. Pokud školáci jedí nepravidelně a vynechávají (nejčastěji) dopolední jídla, mají tendence se přejídat v odpoledních a večerních hodinách. To může vést ke zvyšování tělesné hmotnosti a následnému rozvoji nadváhy nebo obezity.

Z průzkumu „Tajemství školních svačin“, provedeného v roce 2006 Poradenským centrem Výživa dětí, pod patronací Fóra zdravé výživy a České kardiologické společnosti, na 14 základních školách z celé České republiky, vyplynulo, že 38 % žáků třetích a 54 % žáků sedmých tříd snídá nepravidelně. Nedostatek energie se potom projevuje mimo jiné i únavou a nedostatečným soustředěním ve škole.

I když děti svačiny často podceňují a vynechávají je, nebo volí zcela nevhodná jídla, mělo by tomu být právě naopak. Svačiny pomáhají omezit výskyt velkého hladu a neodolatelných chutí na sladké nebo tučné. Nevynechávání svačin je tak nedílnou součástí boje proti nadměrnému zvyšování tělesné hmotnosti. Správný stravovací režim navíc pomáhá i se studijními výsledky. Bylo totiž prokázáno, že děti, které snídají a dopoledne svačí, mají dostatek energie pro práci ve škole, snadněji se soustředí na výuku a více si zapamatují.[1]

svac

Zásady zdravé výživy se týkají i pitného režimu. Dětské tělo totiž obsahuje podstatně více vody než organizmus dospělého člověka (až 70 % oproti cca 45 %). Kromě adekvátního množství vypitých tekutin (pro školní děti je doporučeno vypít 1,5-2,5 litru za den) je pro děti důležité i to, co pijí. Mezi vhodné tekutiny patří neperlivá stolní voda, ředěné 100% ovocné džusy nebo šťávy, ovocné čaje a slabé černé či zelené čaje.

logoJednou z možností, jak si děti mohou obstarat zdravou školní svačinu, jsou automaty Happy Snack, které jsou umístěné na téměř 500 základních školách. Složení všech výrobků nabízených projektem Happy Snack hodnotí nutriční terapeutky z Poradenského centra Výživa dětí a vybírají pouze takové, které jsou pro zdravou dětskou svačinu vhodné. Školáci si mohou koupit například cereální tyčinky, jogurty a ochucená mléka, amarantové křupky a samozřejmě nápoje. V automatech děti platí předplacenými kartami, rodiče tak mají jistotu, že si děti z kapesného na svačinu nekoupí nevhodné jídlo nebo peníze neutratí za něco úplně jiného. Více informací o zdravých školních svačinách na www.vyzivadeti.cz a www.happysnack.cz.

Jitka Rusková
nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí
www.vyzivadeti.cz
800 230 000

[1] Scragg R. et al.: Review of Agencies for Nutrition Action.