Zdraví

Dejte vale plochým nohám

 

 

Existuje spousta knih o držení těla a co to či ono držení těla říká o člověku samém. Držení těla může být ovšem výsledkem naší pozornosti věnované nohám. V některých případech spíše ignorování dolních končetin, potažmo nohou.

 

Abychom si ujasnili jeden důležitý pojem – lidé obecně dolním končetinám říkají nohy, v anatomické terminologii noha ovšem označuje „to dole zahnuté“ – tedy část od kotníku přes patu až po prsty.

 

Pojmy

Možná si už delší dobu stěžujete, že máte těžké nohy, že se chůzí rychle unavíte a nohy máte studené. A ty bolesti zad! A co teprve kyčle! Příčinou těchto potíží mohou být ploché nohy.

 

Noha může být plochá příčně a podélně. Ve stavbě nohy najdeme dvě klenby – příčnou, která se nalézá mezi kloubem palce a kloubem malíčku, a podélnou – ta je na první pohled zřejmá, najdeme ji v podélné ose palec – pata. Plochá noha nebo také plochonoží je vlastně stav, kdy obě klenby jsou zborcené, tedy vazy mezi kůstkami  a krátké svaly nohy, které se podílejí na stavbě klenby, jsou povolené.

 

„Stav, kdy jsou pacientovi diagnostikovány ploché nohy, lze zvrátit,“ říká diplomovaná specialistka Gabriela Hájková a vysvětluje: „Cíleným cvičením, kdy se věnuje pozornost uvolnění a 1 (zlato)posílení svalů nohy, lze odstranit i takové problémy, jako je napětí v kyčlích a bolest v zádech.“

 

Důsledky plochých nohou

Chůze je vlastně úchopová funkce nohou, nohy se prostě „drží země“, při chůzi "uchopují" podlahu. Stoupněte si a zkuste si uvědomit, kolika body se vaše ploska nohy opírá o zem. Správně by to měly být tři body – hlavní kloub palce, kloub malíčku a pata. Odchylky – např. váha na vnější straně nohy, značí problém s nožní klenbou. Stačí, aby byla plochá jen jedna noha a již se to na těle projeví změnou postavení pánve, tedy celým postavením páteře. A teprve až nás bolesti v různých částech těla upozorní – bolest zad, bolest svalů klenby, prohnutí bederní páteře, časté blokády na segmentech páteře, migrény – hledáme příčinu.

 

Stěžujete si často na málo prokrvené a studené nohy? I zde mohou být příčinou ploché nohy – díky zborcené klenbě je noha „mrtvá“, neaktivní. Postavte se a projděte se. Všímejte si, jestli při chůzi aktivně používáte prsty. Při chůzi by se noha měla tzv. odvalovat – tedy našlápnutím přes patu pokládejte postupně chodidlo, pomalu se opírejte o kloub palce a malíčku, a prsty aktivně odstrkujte podložku. Všímejte si právě funkce prstů – jste schopni je při chůzi aktivně použít, nebo je jen „překročíte“?

 

„Aktivní funkce prstů je důležitá pro pružnou chůzi a správnou stavbu nožní klenby,“ uvádí paní Hájková. „Projděte se po rovné podložce a zkuste si představit, že jdete po pláži, někdo jde za vámi a vy na něj házíte tím dolíkem, který se vytvoří – tedy příčnou klenbou, písek.“

Tímto způsobem posilujete funkci prstů, jejich zapojení při chůzi, a tím se staráte i o aktivní činnost plosky nohy.

 

Ploché nohy jsou někdy důsledkem vyšší tělesné hmotnosti, dlouhodobým nošením vysokých podpatků, nekvalitní obuví – jak neohebnou podešví, tak její hmotností, úzkým nártem boty, sedavým způsobem života i nadměrným sportováním (přetěžování).

 

Řešení

 

Jako na každou bolístku, tak i pro ploché nohy existuje řešení. Je jím dostatečná péče věnovaná nohám – celý život vás nosí, tak je tak nezanedbávejte.

 

  • Masáž – sedněte si a promasírujte si nohu od prstů až po patu. Nejprve věnujte pozornost uvolnění – kružte s prsty, protahujte je, oddalujte vzájemně od sebe. Promasírujte si hranou pěsti chodidlo od spojnice hlavního kloubu palce a malíčku až po patu. Protřepejte i lýtko.
  • Píďalkujte – sedněte si, opřete se o natažené ruce za zády a dolní končetiny pokrčte. Potom píďalkujte – tedy vykonávejte ploskou nohy pohyby jako píďalka či housenka: palcem přitáhněte patu, vějířkem prstů se posuňte dopředu, palcem přitáhněte patu, atd. Píďalkujte i směrem k tělu – zde prsty skrčíte, opřete se o ně lehce a k tělu aktivně posunete patu.  Při tomto cviku nespěchejte, při ohnutí se musí objevit hlavní klouby prstů. 
  • Bodlinkujte – stoupněte si dvakrát denně na bodlinkovou podložku (s výstupky) – a chvilku zlehka přenášejte váhu vzad a vpřed. Krásně tím masírujete a zapojujete svaly nohy. 
    Uchopujte – sbírejte ze země například tužku nebo ponožku. Zkuste vzít tužku mezi prsty a něco napište. Jde o aktivní zapojení svalů nohy.
  • Vypněte se – provádějte výpony, kontrolujte postavení ve výponu, udržujte váhu ve středu přední části nohy. Hlídejte si pozici kotníků, nesmějí se „vrklat“.

Vyhledejte pomoc odborníků, kteří vám vysvětlí jednotlivé cviky, případně vás opraví, abyste je prováděli správně. Ale hlavně, hlavně se do toho pusťte!

   
23.03.2006 - Zdraví - autor: Tereza

Komentáře:

  1. avatar
    [10] hruška [*]

    no a co další potíže , třeba bolesti kloubu u palce , tím trpím já a kolikrát nemůžu ani jít

    superkarma: 0 23.03.2006, 16:47:36
  2. avatar
    [8] Žížala [*]

    tanecnice: nejsi spíš mimo ?

    superkarma: 0 23.03.2006, 11:22:21
  3. [7] tanecnice [*]

    Jsem pro

    superkarma: 0 23.03.2006, 11:19:35
  4. [5] Jana 01 [*]

    A taky zapoměli na individuálně přizpůsobené ortopedické vložky do obuvi.

    superkarma: 0 23.03.2006, 11:10:20
  5. [4] Natálka73 [*]

    já nikdy plochou nohu neměla až když jsem byla s malým na kontrole,tak mi doktor řekl,že ji mám příčně plochou a když jsem se pútala jak to,tak najednou,tak řekl,že to je těhotenstvím a máme to téměř každá žena

    superkarma: 0 23.03.2006, 09:47:30
  6. avatar
    [3] Žížala [*]

    geus: nepíšou tady že se to dá spravit, ale dá se líp chodit

    superkarma: 0 23.03.2006, 08:28:12
  7. [2] geus [*]

    Ortoped mi sdělil, že mam příčněplochou levou nohu a taky řekl, že když už je jednou plochá, nikdy se to už nespraví - tady čtu, že se to dá spravit tak co??? Co odborník, to jiný názor

    superkarma: 0 23.03.2006, 08:15:45
  8. avatar
    [1] Žížala [*]

    Zrovna včera u TV jsme si udělali s navzájem masáž chodidel, je to fakt úžasný relax .

    superkarma: 0 23.03.2006, 06:41:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme