Reklama

Zhubnu. Budu chodit plavat. Naučím se anglicky. Nebudu pít. Najdu si chlapa. Přestanu hrát na automatech. Změním místo...

Existuje celá řada novoročních předsevzetí, která si rok co rok dávají lidé všude na světě.

K nejčastějším z nich patří „Přestanu kouřit!“

Novoroční předsevzetí

Proč právě na konci roku, 31. prosince, bilancujeme a proč vymýšlíme, co a jak zlepšit v tom roce příštím?

Původ novoročních předsevzetí můžeme hledat v polovině 3. století našeho letopočtu, v době vlády císaře Diokleciána. Tehdy se v Římě (není přesně známo kdy) italským rodičům Rufusovi a Justě narodil chlapec.

Jelikož už jako mladík přijal v době pronásledování křesťanů křest svatý, musel se ukrývat v lesích na Monte Soracte nedaleko Říma. Odtud prý pochází i jméno, které si zvolil po svém zvolením římským biskupem. Jméno pochází z latinského slova silva, které znamená les, a také označuje i obyvatele lesa.

Podle legendy se mu podařilo udělit křest a vyléčit lepru římskému císaři Konstantinovi Velikému. Za to byl po smrti papeže Miltiada 31. ledna 314 zvolen biskupem římským a stal se i 33. papežem. Od Konstantina získal darem i Patrimonium Petri, pozemek, na kterém později vznikl Vatikán. Silvestr zemřel 31. prosince 335 po dlouhém pontifikátu, který trval 21 let a 11 měsíců.

 

Silvestr I. je jedním z prvních uctívaných světců a jeho kult se rozšířil do celé Evropy. Stal se patronem domácího zvířectva a dobré úrody. Bývá zobrazován v papežském ornátu, s knihou a mušlí nebo býkem.

 

V 16. století se díky gregoriánskému kalendáři ustanovil příchod nového roku na den úmrtí Silvestra I. Začal se slavit jako den bilancování nad uplynulým rokem a touhy po zlepšení v roce novém.


..............................

Rozloučit se s cigaretou není vůbec snadné, ale možné to samozřejmě je. Musíte to především sami chtít a dobře se na odvykací kúru připravit.

 

Kouření není zlozvyk, ale závislost na nikotinu

O co jednodušší je s kouřením začít, o to složitější je pak přestat. Na nikotinu, podobně jako na jiné droze, se stanete závislými. Závislost na tabáku je podle mezinárodní klasifikace nemocí Světové zdravotnické organizace samostatným onemocněním s diagnózou pod označením F17.

 

Předčasné smrti se dočká polovina z kuřáků. Především jsou ohroženi plicními chorobami, zvláště nádory, dále srdečními a cévními chorobami. Na tom není nic divného, vždyť cigaretový dým obsahuje 4000 chemických sloučenin, z toho 40 karcinogenních. Děti rodičů, kteří kouří, jsou častěji nemocné a trpí alergiemi.

 

Tabák ročně jen v České republice zabije 18 tisíc lidí, což je 49 denně! Dalších 1500 obyvatel podlehne nemocem z pasivního kouření. Přesto u nás kouří přibližně 32 % mužů a zhruba 22 % žen. Kouření zkracuje průměrný věk o 10–15 let a úmrtnost kuřáků je až o 50–80 % vyšší než u nekuřáků.

 

A v neposlední řadě – kouření pořádně leze do peněz! Proto se rozhodně vyplatí přestat. Jak však na to?

 

Čtyři „kroky“ k úspěchu:

♦ Spolehlivá motivace  Existuje bezpochyby mnoho vážných důvodů. Především si kouřením zkracujete život. U kuřáků je 4–10krát častější výskyt karcinomu plic. Každý druhý z těch, kteří kouřili už jako mládež, zemře ve středním věku.

Cigaretový kouř navíc škodí vašim bližním. V rodině, kde je jeden kuřák, jsou na tom ostatní členové stejně, jako kdyby sami vykouřili dvě cigarety denně.

 

♦ Pečlivá příprava Stanovte si přesné datum, kdy s kouřením skončíte. Nejsnadnější to bývá o víkendu, během dovolené nebo třeba při nachlazení, protože v tu dobu přece jen cigarety chutnají méně.

 

Se svým odhodláním seznamte rodinu, přátele a kolegy v zaměstnání. Požádejte je o pomoc. Dokonce se vám možná podaří  přemluvit některého známého, aby vámi odvykání podstoupil.

 

Zamyslete se také, v jaké chvíli a situaci nejčastěji sáhnete po cigaretě a co můžete udělat pro to, abyste se uvolnili. Možná vám bude stačit procházka. Stejný efekt, jakým je povzbuzení cigaretou, přinese i cvičení. 

 

Napište si na jeden lístek výhody, které skoncováním s kouřením získáte (budete se cítit lépe, uchráníte děti před onemocněním, ušetříte peníze). Na druhý naopak napište negativa spojená s kouřením (páchnoucí dech, zapáchající oděv, kašel a častá bronchitida). Lístečky umístěte na místo, kde trávíte během dne nejvíce času.

 

Zbavte se všech popelníků a zapalovačů!

 

♦ Den „D“ Nejlépe je skoncovat s kouřením ze dne na den. Jestliže cítíte, že nebudete schopni přestat naráz, zkuste snižovat množství vykouřených cigaret postupně. Postupné omezování kouření nyní doporučuje dokonce většina lékařů, kteří se problematikou odvykání kouření zabývají.

Nesmí to však trvat déle než dva týdny a musíte skončit tak, že jednoho rána vám zůstane jediná cigareta. Tehdy si ji zapalte, ale potáhněte jen pětkrát. Pokaždé dým vykašlete a zároveň se na sebe dívejte do zrcadla. 
 

Přitom si opakujte a vsugerovávejte: „Kouření u mě vyvolává kašel! Kouř mě škrábe v krku. Dráždí mi nos, cítím v něm sucho a svědění. Při kouření se mi dělá špatně od žaludku.“ Nakonec si řekněte: „Nedovolím, aby mě nikotin ovládal. Cigareto, sbohem!“

 

Poté uhaste nedopalek, zahoďte ho do koše a vyčistěte si zuby, abyste se zbavili nikotinové pachuti v ústech.

 

♦ Bez cigarety První den budete trochu nesví z toho, že pocity, provázející konec kouření, budete vnímat poměrně málo. Další den už ale bude hůř. Projeví se podráždění, neodbytné myšlenky (jednu cigaretu si snad mohu zapálit...) a potíže s koncentrací.

 

Hlad po nikotinu vás v souvislosti s mírou závislosti může trápit dokonce i několik měsíců, ale bude den ode dne slábnout. Jestliže vás zachvátí nepřekonatelná chuť zapálit si, zkuste některý z následujících triků:

 

  • Chroupejte mrkev, jezte slunečnicová semínka, žvýkejte.
     
  • Zařaďte do svého programu dechová cvičení – otevřete okno a zhluboka vdechujte nosem a vydechujte ústy. Třikrát opakujte.
     
  • Vypijte bylinkový čaj, připravený z meduňky nebo heřmánku.
     
  • Vyčistěte si zuby s pastou s mátovou příchutí.
     
  • Osprchujte se, případně si omyjte tvář studenou vodou. 

Pokud jste kouřili příliš dlouho, tak je možné, že budete muset využít podpůrné terapie. Časem jich možná budete muset vyzkoušet i několik, než naleznete tu, která vám pomůže.

.............................. 

Už jste vyzkoušeli„nikotinovou“ žvýkačku? Už vám někdo doporučil náplast proti kouření? Anebo raději upřednostníte „mentolové“ tabletky, po kterých vás chuť na cigaretu zaručeně přejde?

Díky náhradní nikotinové léčbě se kuřákovi, který přestává kouřit, lépe překonávají abstinenční příznaky a nekontrolovatelná chuť na cigaretu.

Kromě fyzické závislosti je pro většinu kuřáků cigareta součástí životního stylu, rituál, bez kterého si těžko dokáží představit každodenní život. Náhradní nikotinová léčba nejprve pomáhá kuřákovi překonat fyzické obtíže závislosti na nikotinu, a tím mu umožňuje soustředit se na psychosociální aspekty závislosti na cigaretách.

Kuřák se postupně zbavuje své závislosti dodáváním stále menších dávek nikotinu pomocí náhradní nikotinové léčby. Tak dochází i k potlačení závislosti psychosociální. Při terapii pomocí náhradní nikotinové léčby je organismus ušetřen rakovinotvorných látek obsažených v cigaretovém kouři.

.............................. 

Změny v organismu po ukončení kouření:

☻za 20 minut: krevní tlak i pulz se vrací k normálu 

za 24 hodin: z těla zmizel kysličník uhelnatý,
     plíce čistí od škodlivých substancí, které kuřáci
     vdechují s cigaretovým dýmem
 

za 48 hodin: organizmus se zbavil nikotinu, čich i
     chuť jsou ostřejší
 

za 2–12 týdnů: upraví se krevní oběh 

za 5 let: riziko srdečního infarktu je o polovinu
     menší než u kuřáků
 

za 10 let a více: pravděpodobnost onemocnění 
     rakovinou plic je až o polovinu menší než u kuřáků


Kouříte? Proč? Uvědomujete si možná zdravotní rizika? Je správné, že na veřejných místech začíná platit zákaz kouření? Myslíte si, že byste dokázala přestat ze dne na den? Už jste někdy zkoušela s kouřením přestat? Co takhle začít hned teď?