Bulvár

Dejte si pozor! Co se skrývá za nabídkami (nejen) pouličních prodejců?

sell

„Dobrý den, mohu vás na chvilku zdržet?“ „Jakou máte zdravotní pojišťovnu?“ „Co říkáte na naše zdravotnictví?“ „Kolik vás měsíčně stojí mobilní telefon?“ ...Desítky a desítky nejrůznějších otázek, háčků hozených do vody. Kdo se chytí?

Objevují se mnohem rychleji než houby po dešti. Potkáváme je ve městech na každém kroku, nejčastěji na velmi frekventovaných místech. Jsou neuvěřitelně drzí, nebojí se oslovit kohokoli, umí perfektně přesvědčovat, ovládají umění manipulace s lidmi. Stačí pár minut a oslovený člověk již podepisuje nějakou listinu, kterou si často vlastně ani pořádně nepřečetl.

Jinou variantou jsou ti, kteří útočí přes telefon. Ten ale naštěstí můžete kdykoli bez pardonu zavěsit.

Mírnější variantou jsou ataky na naše poštovní schránky. Barevné letáčky nás lákají na úžasný výlet, chutné a velmi bohaté pohoštění, zábavný program a jako bonus - praktický dáreček pro každého! To vše jen za pár korun, za naprostý pakatel! No kdo by odolal.

Přitom cíl je jen jediný - zisk. Ne náš, jak se může na první pohled zdát, ale jejich. Jak se ale nenechat oklamat, jak odolat takovým supům?

Je důležité si uvědomit, že za líbivými větičkami se skrývá pro vás negativní podtext. Nejste-li vy sami takovým prodejcem, pak bych vás ráda seznámila alespoň s některými triky, které na nás zkoušejí.

Dárky

Smyslem každé reklamní akce je nalákat co nejvíce lidí. Čím více lidí, tím větší šance, že si někdo něco koupí. Jak už jednou na akci jste, vystaví vás předem připravenému a dobře promyšlenému programu. Jenže vás musí na svou prezentační akci nejprve nějak dostat. Nejsnáze nabídkou dárku tak zvaně „zdarma". Ženy lákají na praktické dózy či sady potřeb pro šití, muže na potřeby pro kutily, páry na mobilní telefony, ... Každý dárek je na letáčku vyobrazen a popsán (např. sada obsahuje tolik a tolik kusů). Pokud si ale letáček pozorně přečtete, velmi často objevíte některou z těchto vět či jí podobnou: „Změna dárků možná“, „Ilustrační foto“, „Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu dárků.“... Jdete-li tedy na akci právě proto, abyste dostali ten krásný černo-stříbrný mobil, co vidíte na obrázku, můžete být velmi zklamáni.
Dalším trikem může být to, že vás nalákají na „kosmetický balíček". Většina lidí si pod tímto pojmem zřejmě představí několik kousků kosmetiky úhledně zabalených do celofánu a převázaných ozdobnou mašlí. V řeči prodejců ovšem může „kosmetický balíček“ znamenat třeba jen jeden jediný krém!
U takovýchto dárků navíc obecně platí, že nic není zadarmo. Prodejce má z prodeje takovou marži (desítky až stovky procent), že se v ní náklady na dárky často pochybné kvality zcela ztratí.
Dalším trikem je telefonická nabídka dárku za pouhou jednu korunu. Dárek prý pošlou poštou. V tuto chvíli vyvstává hned několik problémů. Především dárek uvidíte, až za něj zaplatíte, dopředu tedy netušíte, co uvnitř balíčku ve skutečnosti je. Avizovaný dárek tak může být nevalné kvality. Za dárek, který je odesílán poštou, je potřeba zaplatit poštovné. To ale nebude platit odesílatel, tuto povinnost rád a ochotně přenechá vám! Navíc cena balíčku, kterou máte zaplatit, může být nastavena výše, než by bylo nutné. Místo jedné koruny vás dárek může stát i 150 Kč a víc! Obsah balíčku navíc nelze před zaplacením zkontrolovat! A jako poslední bych zmínila poskytnutí osobních údajů odesílateli (viz níže).

Soutěže o ceny

„A pokud nám vyplníte tento krátký dotazník, postoupíte do dalšího kola slosování o hodnotné ceny! Dole máte také kolonku pro vyplnění údajů svých přátel. Napište tam i je, ať také mají možnost zúčastnit se této skvělé soutěže!“
Pod na první pohled milým sdělením se opět skrývá nemilý podtext. Už jen drobný fakt - čím víc lidí ve slosování, tím menší šance na výhru pro každého člověka. Tedy, pokud se vůbec nějaké losování bude konat...
Pravým důvodem, proč tam kolonky jsou, je snaha o získání osobních údajů.
Chcete-li se zúčastnit nějaké soutěže, musíte poskytnout své osobní údaje. Někdy se jedná o adresu pro doručení výhry, přičemž adresa je využita jen pro tento účel. Bohužel, ve většině případů je podmínkou účasti v soutěži poskytnutí velmi kompletních osobních údajů, které jsou dále poskytovány za blíže nespecifikovaných podmínek. A proč to vlastně tak vadí?

Osobní údaje

Každý osobní údaj znamená háček hozený do vody, háček, na který se může nějaká rybka chytit. Prodejci si takovýchto „háčků" velmi cení, někdy bývají ochotni obětovat velmi vysoké částky jen pro získání vašich osobních údajů. Jak již jednou mají jméno, adresu, telefonní kontakt, mohou vás atakovat nejrůznějšími nabídkami. A navíc tyto informace výhodně prodávat dalším zájemcům.
Přesně ve stylu zákona schválností vám zazvoní mobil v nejméně vhodnou dobu. Prodejce bude nabízet výrobky či služby, o které nestojíte, ale ve stresu a ve snaze mít to co nejrychleji za sebou můžete prozradit něco, čeho se prodejce chytí. Nebo na jeho nabídku dokonce přistoupíte. A nadiktujete své další údaje...
Drzejší prodejci přijdou za vámi domů, vlezou přímo do vašeho bytu. (Existují i lidé, kteří se vydávají za prodejce, a to jen proto, že v bytě chtějí něco ukrást. Jak často slýcháme o okradených důchodcích...) To vše často jen díky tomu, že někde získali vaše osobní údaje
Snaha o získání osobních údajů může být velmi nenápadná. Například vás na ulici osloví milá slečna a poprosí vás o vyplnění „zdravotní ankety“. Položí vám dvě banální otázky („Jak často vaříte?" a „Máte raději klasická či moderní jídla?") a poté vás s úsměvem požádá o kompletní údaje. Prý aby bylo doložitelné, že si to nevymyslela. Přitom by stačil jen e-mail. Nemluvě o tom, že vypovídací hodnota takovéto ankety je nulová.
Pokud se rozhodnete poskytnout své osobní údaje, dávejte si alespoň pozor na větu: „Svým podpisem souhlasím s poskytováním svých osobních údajů třetím stranám.“ (či větu v podobném duchu). Všimněte si, že třetí strany jsou tu v plurálu, ne v singuláru. A také, jak jinak, nejsou blíže konkretizovány. Po podepsání takovéhoto papíru mohou vaše údaje putovat „od čerta k ďáblu".

Drobné písmo

Největší problém. Velmi často (ne-li vždy) jsou všechny problematické věty napsány velmi malým písmem. Na barevných letáčcích dokonce bývají takovéto věty napsány na okrajích či na pestrém podkladu - to aby je člověk snadno přehlédl a měl problém je přečíst.
Pokud se navíc jedná o nabídku na ulici, hůře vidící člověk u sebe nemusí mít ty správné brýle či lupu. Prodejce může obsah právních ujednání a podobných dovětků shrnout do nějaké neškodné větičky (např. „Tady je psáno o tom, že je na výrobek dva roky záruka...“, „Od smlouvy můžete kdykoli odstoupit, služba vám začne platit už zítra...“ nebo „Je tu vše, o čem jsme mluvili...“). Dalekozraký člověk si tato slova nemůže ověřit, a v případě, že prodejci uvěří, můžou na něj potom dolehnout nepříjemné následky.

Nejrůznějších triků, které prodejci a poskytovatelé zkoušejí, je nespočet. Toto je jen „krátký" výčet několika z těch, se kterými se setkávám nejčastěji.

Mohlo by se zdát, že člověk proti této promyšlené mašinérii snad ani nemá šanci. Není tomu tak. Nenechat se nachytat chce často hodně umu, důvtipu a hlavně psychické odolnosti.

Příští článek proto bude výčtem v praxi osvědčených rad a nápadů, jak vzít prodejcům „vítr z plachet“ a nenechat se oklamat.

   
03.09.2010 - Společnost - autor: Markéta Matlová

Komentáře:

  1. avatar
    [22] tortora [*]

    taky je nesnášímSml45ve městě jim zdárně unikám,když se jim to podaří,tak řeknu,že nemám čas a nemám zájem,před půl rokem mě jeden zastavil dva dny po sobě,tak jsem mu druhej den řekla,jestli si to nepamatuje,že nemám zájem,tak sklapl a šel pryčSml32jsou to hrozný vtěrky,děsně sebevědomí frajeřiSml45jsou jak míliusi,když se vnucují a když člověk odmítne,tak jsou hnusní,telefony s neznámým číslem neberuSml24a že nekteří jsou hodně vytrvalíSml57a když se náhodou spletu,tak je pošlu do háje a podomní prodej se tady naštěstí moc nekoná,na tom máme neprůhledný sklo ve dveřích(zvenku),tak se kouknu,kdo to je a když vypadá podezřele nebo když vidím,že obchází všechny baráky a míří i k nám,tak neotvírám

    a stejně tak alergická jsem i na prodejce "charity" opuštěné děti,opuštěná zvířata,děsný cetky výměnou za 20/30Kč,ale jak mám vědět,že to opravdu někomu potřebnýmu přijdeSml80jsou denně v ulicích a neustále vybírají,to raději pošlu nějakou DMS na konkrétní účel nebo když jsou celostátně vyhlášené jako je sluníčkový den,tkaničky apod.

    superkarma: 1 04.09.2010, 06:42:32
  2. avatar
    [21] danca79 [*]

    jazuzinka — #19 uz je tam Sml57Sml52

    superkarma: 0 03.09.2010, 23:53:48
  3. avatar
    [20] Hortenzie [*]

    Žábina — #12 Reaguju podobně,vidím je už dopředu,ale vůbec před nimi neprchám - naopak,naladím tvář do úsměvu a oni se hrnou,jenže já se ani nezastavím,nečekám na jejich nabídku a rovnou přemile vystřelím to svoje "děkuju,ale nemám zájem o žádnou nabídku,nashledanou".Většinou ani neotevřou pusu a já už jsem pryč.Určitě bych se na ulici nedaal nachytat na nic,je mě to už dopředu krajně nesympatické,někoho otravovat.Vždycky si v duchu říkám,chlapče,ty bys mohl skály lámat a živiš se takovou volovinou....

    superkarma: 0 03.09.2010, 21:19:57
  4. avatar
    [19] jazuzinka [*]

    marketttka777 — #16 danca79 — #18 Hoďte ji do koše Sml57Sml31Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje danca79 — #21
    superkarma: 0 03.09.2010, 19:19:37
  5. avatar
    [18] danca79 [*]

    marketttka777 — #16 to je na smazani prispevku, ze? takovahle reklama tu nema co delat Sml15

    1. na komentář reaguje jazuzinka — #19
    superkarma: 0 03.09.2010, 16:52:55
  6. [17] macamala [*]

    Jitulinka — #10 A možná je taky vygenerují/vyhackerují někde na PC, když člověk zadává telefon (objednávky, soutěže, profily...). Kdo ví Sml80

    superkarma: 0 03.09.2010, 16:47:56
  7. [16] marketttka777 [*]

    katkaP — #14  hele, umíš ty vůbec napsat komentář bez toho aniž by si použila odkaz na svoji reklamu - půjčky, kávové mlýnky, kafe apod?? Sml31

    1. na komentář reaguje danca79 — #18
    2. na komentář reaguje jazuzinka — #19
    superkarma: 0 03.09.2010, 16:45:31
  8. avatar
    [15] danca79 [*]

    Haha, to mi pripomina kdyz jsem po dvou letech v cizine byla na navsteve doma, a jeste mela zahranicni cislo...odchytil me chlapek na Florenci, a coze pry mam za operatora. Tak mu rikam, Rogers. A on pekne hnusne rika - "co to ma jako bejt?????" tak jsem odvetila, ze operator....tak mel nejaky kecy ze jsme v CR, tak jsem ho nas*ala jeste vic, kdyz jsem mu rekla, ze na blbou otazku nemuze cekat chytrou odpoved Sml57 Zeptal se co mam za operatora, tak jsem mu to rekla, neptal se na ceskeho operatora! Sml57Sml52Sml52

    Jinej typek co me odchytil na Vysehrade byl chytrejsi a docvaklo mu to okamzite - reagoval - "to asi nebude cesky operator, ze...pokud zijete v zahranici, jen bych vas obiral o cas" a sel lovit dalsi lidi Sml67

    superkarma: 0 03.09.2010, 16:26:28
  9. [14] katkaP [*]

    komentář byl smazán administrátorem či moderátorem

    superkarma: -10 03.09.2010, 14:45:09
  10. avatar
    [13] Heather [*]

    Takhle mě onehdy taky jeden dostal - letěla jsem vlak, skoro jsem běžela ("skoro" jen proto, že v davu se běžet moc nedalo). Uřícená, uspěchaná, oči navrch hlavy a on se zeptá, jestli bych na něj neměla chviličku Sml80

    superkarma: 0 03.09.2010, 14:27:36
  11. avatar
    [12] Žábina [*]

    na pouliční prodejce mám takovou fintu, sotva začnou mluvit, začnu okamžitě monotónně říkat - ne děkuji nemám zájem, ne děkuji nemám zájem, hlavně rychle za sebou, jednoho jsem tím vytočila k nepříčetnosti Sml57

    prý ani nevím co mi chce nabídnout ale už vím, že nemám zájem...

    a ještě něco pyskoval, tak jsem se vrátila a řekla mu, že nic z toho co on mě může nabídnout, navíc na ulici, mě nikdy nemůže zajímat Sml57

    1. na komentář reaguje Hortenzie — #20
    superkarma: 0 03.09.2010, 13:16:20
  12. [11] Anime Otaku [*]

    Jitulinka — #10 Ono občas stačí vytáčet náhodná čísla, bohužel existují automaty, které vytáčejí postupně čísla a ukládají si do paměti ta funkční

    superkarma: 0 03.09.2010, 10:27:38
  13. avatar
    [10] Tulinka [*]

    macamala — #9 To já kolikrát zírám,kde na mně vzali číslo Sml80 Operátora beru,ale ostatní Sml31

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #11
    2. na komentář reaguje macamala — #17
    superkarma: 0 03.09.2010, 09:57:20
  14. [9] macamala [*]

    linde — #6 A občas ti prodejci i volají. Před pár měsíci mi volala nějaká žena, do telefonu hulákala slovensky. Nabízela mi paušál s tím, že budu mít ale nové číslo. Když jsem odmítla se slovy, že nechci mít jiné číslo, tak mi vynadala, že neumím asi souborně odeslat sms všem lidem v kontaktech, že mám nové číslo. Mně ale šlo o to, že prostě nové číslo NECHCI.Pak mi volal můj operátor, měnila jsem tarif a číslo zůstalo v pohodě. Omluvili se mi za tyto prodejce, ale bohužel s nimi nic nemohou dělat.

    1. na komentář reaguje Jitulinka — #10
    superkarma: 0 03.09.2010, 09:49:33
  15. avatar
    [8] Linde [*]

    Anime Otaku — #7 Sml30Sml30Sml30

    podomním prodavacům otevřu v patře balkonové dveře a když ze sebe začnou dolovat svoje povídání, odvětím, že nemám zájem a jestli pak vědí, že městská vyhláška podomní prodej zakazuje a jestli pak vědí, že v případě podomního prodeje mají občané volat městskou policii Sml32. Vždy se kvapem rozloučí a v pokoji odcházejí Sml22.

    superkarma: 0 03.09.2010, 09:31:38
  16. [7] Anime Otaku [*]

    Tohle znám, na útratu za mobil mám standardní odpověď, že jsem spokojená a utratím tak 200 za měsíc.

    Na nabídky pojišťováků zase zásadně odpovídám rusky nebo anglicky - je to prča protože většina těch cápků s páskem a obrovským nápisem HUGO BOSS (z vitenamské tržnice) nerozumí ani slovo anglicky a při ruštině statečně prchajíSml52

    Ale nejvíc jsem alergická na pouliční vnucovače voňavek a kosmetiky. Jednou jsem se nechala stříknout přípravkem z aloe a vyjela mi potom bezva spálenina na zápěstí (takovéhle věci od té doby kupuju jen v lékárně kde pracuje maminka mojí kamarádky). Taky mě štvou ty hajzlíci s napodobeninami drahých parfémů. Pokud si myslí, že nerozpoznám nápis chanell od nápisu charnell, tak se mýlí a taky vím, že drahé parfémy nejsou cítit v první chvíli denaturovaným lihem. 

    Ale nejlepší vychytávku mám na podomní prodavače. Zásadně otevírám s velkým kuchyňským nožem (mám k tomu účelu jeden starý a tupý, abych se nezranila a případně aby ho nemohli použít proti mě, ale vypadá nebezpečně) a docela to funguje, když řeknu že nemám zájem tak většinou velice rychle vypadnou a pro různý ty křesťany mám přívěšek s pentagramem, je jedno jak ho natočím, vždycky prchnouSml52

    1. na komentář reaguje linde — #8
    superkarma: 0 03.09.2010, 09:21:19
  17. avatar
    [6] Linde [*]

    macamala — #4 prodejce mobilních sítí ignoruji též a odbývám je, že mám výhodný tafit od svého V***...operátora a ten mně neškube. Hlavně s T-m.. mám špatné zkušenosti, ti si dělají s cenami a paušály cokoliv.

    1. na komentář reaguje macamala — #9
    superkarma: 0 03.09.2010, 09:01:12
  18. avatar
    [5] Altamora [*]

    Tuhle jsem šla na oběd a oslovil mě mladík, jestli mi může položit pár otázek. Byla jsem v dobrém rozmaru, tak jsem souhlasila. Třetí otázka byla, co bych na sobě ráda zlepšila. "Nic, já jsem dokonalá." Mladíkovi spadla čelist a rozhovor jsme ukončili.Sml16

    superkarma: 0 03.09.2010, 09:01:08
  19. [4] macamala [*]

    linde — #2 Všichni tihle dealeři energii kupují od ČEZu, jsou to pouze participující prodejci. Stejně tak pro mobilní sítě pracují jiní prodejci, takže známá se dala chytit jednou dealerkou a ve finále by půl roku měla 2 paušály. Prodejce mobilních telefonů ignoruji nebo jim rovnou říkám: Děkuji, nemám čas. Asi před rokem mě odchytila dívka z Greenpeace a dala pár otázek ohledně geneticky modifikovaných potravin. Pak mi řekla, jak jsem informovaná (člověk sledující dění prostě bývá). Závěr byl, že na své aktivity potřebují finance a rovnou přede mne strčila papír, kde bych se upsala k pravidelně měsíční částce minimálně 150 Kč. Tak jsem se jí omluvila se slovy, že na začátku mi bylo sděleno, že jde pouze o výzkum formou otázek a nikoli o upsání se k finančním darům. A odešla jsem. 

    1. na komentář reaguje linde — #6
    superkarma: 0 03.09.2010, 08:57:20
  20. avatar
    [3] Linde [*]

    osobní údaje ochotně dávají lidé i na Facebooku, včetně svých fotek a kontaktu na své přátele - stačí, když potvrdíte, že se stáváte fanouškem té a té skupiny či povolíte nějaké aplikaci vyzkoušet si nějaký test a hned má někdo na opačné straně zeměkoule přístup do vašich fotoalb, přehled vašich přátel i poznámky, co právě děláte a kde jste byli. Máte tam určitě i nějakou fotku svých dětí, domu, auta a to vše je přehled toho, jak bydlíte, jak drahé máte auto a kolik máte dětí - případně kde se na ně dá číhat v kolik hodin Sml12. DÁVEJTE SI NA TO POZOR!

    superkarma: 1 03.09.2010, 08:53:52
  21. avatar
    [2] Linde [*]

    jojo, prodejci jsou verbež a dá se o nich napsat tuny článků Sml31. Jedním z největších novodobých podvodníků jsou nové společnosti, garantující levnější elektřinu a záruku garance nejlevnější ceny po dobu X let. Na to pozor!!!!

    Hned o dvou vím - je to Bo***** energy a ještě jedna, na jméno si nevzpomenu. V podmínkách je malinkatým uvedeno, že budou hlídat nejnižší cenu a pokud neuhlídají, máte nárok odstoupit od smlouvy - po zaplacení pokuty 2.000 až 3.000 Kč, ale nejnižší cena elektřiny na trhu je nevymahatelná. I když bude vaše odstoupení kvůli neplnění nejnižší ceny firmou, tzn. porušením smlouvy z jejich strany, tak stejně pokutu platíte, tak pozor na to! není na ně žádný bič, jak je donutit smlouvu dodržet!

    CHodí nám po domech teď právě prodejci těchto firem a půlka manželovy rodiny se nechala napálit, nečetli podmínky a obchodní zástupce je na pokutu samozřejmě neupozornil Sml80.

    1. na komentář reaguje macamala — #4
    superkarma: 0 03.09.2010, 08:50:33
  22. avatar
    [1] richada [*]

    Pravda,nejhorší úsek u nás,který je bohatý na tyto "chytráky" je u metra Anděl. U každého sloupu nejméně jeden! Obcházím je obloukem a když nelze obejít,odkazuji je někam!Sml52

    superkarma: 0 03.09.2010, 08:47:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme