sell

„Dobrý den, mohu vás na chvilku zdržet?“ „Jakou máte zdravotní pojišťovnu?“ „Co říkáte na naše zdravotnictví?“ „Kolik vás měsíčně stojí mobilní telefon?“ ...Desítky a desítky nejrůznějších otázek, háčků hozených do vody. Kdo se chytí?

Objevují se mnohem rychleji než houby po dešti. Potkáváme je ve městech na každém kroku, nejčastěji na velmi frekventovaných místech. Jsou neuvěřitelně drzí, nebojí se oslovit kohokoli, umí perfektně přesvědčovat, ovládají umění manipulace s lidmi. Stačí pár minut a oslovený člověk již podepisuje nějakou listinu, kterou si často vlastně ani pořádně nepřečetl.

Jinou variantou jsou ti, kteří útočí přes telefon. Ten ale naštěstí můžete kdykoli bez pardonu zavěsit.

Mírnější variantou jsou ataky na naše poštovní schránky. Barevné letáčky nás lákají na úžasný výlet, chutné a velmi bohaté pohoštění, zábavný program a jako bonus - praktický dáreček pro každého! To vše jen za pár korun, za naprostý pakatel! No kdo by odolal.

Přitom cíl je jen jediný - zisk. Ne náš, jak se může na první pohled zdát, ale jejich. Jak se ale nenechat oklamat, jak odolat takovým supům?

Je důležité si uvědomit, že za líbivými větičkami se skrývá pro vás negativní podtext. Nejste-li vy sami takovým prodejcem, pak bych vás ráda seznámila alespoň s některými triky, které na nás zkoušejí.

Dárky

Smyslem každé reklamní akce je nalákat co nejvíce lidí. Čím více lidí, tím větší šance, že si někdo něco koupí. Jak už jednou na akci jste, vystaví vás předem připravenému a dobře promyšlenému programu. Jenže vás musí na svou prezentační akci nejprve nějak dostat. Nejsnáze nabídkou dárku tak zvaně „zdarma". Ženy lákají na praktické dózy či sady potřeb pro šití, muže na potřeby pro kutily, páry na mobilní telefony, ... Každý dárek je na letáčku vyobrazen a popsán (např. sada obsahuje tolik a tolik kusů). Pokud si ale letáček pozorně přečtete, velmi často objevíte některou z těchto vět či jí podobnou: „Změna dárků možná“, „Ilustrační foto“, „Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu dárků.“... Jdete-li tedy na akci právě proto, abyste dostali ten krásný černo-stříbrný mobil, co vidíte na obrázku, můžete být velmi zklamáni.
Dalším trikem může být to, že vás nalákají na „kosmetický balíček". Většina lidí si pod tímto pojmem zřejmě představí několik kousků kosmetiky úhledně zabalených do celofánu a převázaných ozdobnou mašlí. V řeči prodejců ovšem může „kosmetický balíček“ znamenat třeba jen jeden jediný krém!
U takovýchto dárků navíc obecně platí, že nic není zadarmo. Prodejce má z prodeje takovou marži (desítky až stovky procent), že se v ní náklady na dárky často pochybné kvality zcela ztratí.
Dalším trikem je telefonická nabídka dárku za pouhou jednu korunu. Dárek prý pošlou poštou. V tuto chvíli vyvstává hned několik problémů. Především dárek uvidíte, až za něj zaplatíte, dopředu tedy netušíte, co uvnitř balíčku ve skutečnosti je. Avizovaný dárek tak může být nevalné kvality. Za dárek, který je odesílán poštou, je potřeba zaplatit poštovné. To ale nebude platit odesílatel, tuto povinnost rád a ochotně přenechá vám! Navíc cena balíčku, kterou máte zaplatit, může být nastavena výše, než by bylo nutné. Místo jedné koruny vás dárek může stát i 150 Kč a víc! Obsah balíčku navíc nelze před zaplacením zkontrolovat! A jako poslední bych zmínila poskytnutí osobních údajů odesílateli (viz níže).

Soutěže o ceny

„A pokud nám vyplníte tento krátký dotazník, postoupíte do dalšího kola slosování o hodnotné ceny! Dole máte také kolonku pro vyplnění údajů svých přátel. Napište tam i je, ať také mají možnost zúčastnit se této skvělé soutěže!“
Pod na první pohled milým sdělením se opět skrývá nemilý podtext. Už jen drobný fakt - čím víc lidí ve slosování, tím menší šance na výhru pro každého člověka. Tedy, pokud se vůbec nějaké losování bude konat...
Pravým důvodem, proč tam kolonky jsou, je snaha o získání osobních údajů.
Chcete-li se zúčastnit nějaké soutěže, musíte poskytnout své osobní údaje. Někdy se jedná o adresu pro doručení výhry, přičemž adresa je využita jen pro tento účel. Bohužel, ve většině případů je podmínkou účasti v soutěži poskytnutí velmi kompletních osobních údajů, které jsou dále poskytovány za blíže nespecifikovaných podmínek. A proč to vlastně tak vadí?

Osobní údaje

Každý osobní údaj znamená háček hozený do vody, háček, na který se může nějaká rybka chytit. Prodejci si takovýchto „háčků" velmi cení, někdy bývají ochotni obětovat velmi vysoké částky jen pro získání vašich osobních údajů. Jak již jednou mají jméno, adresu, telefonní kontakt, mohou vás atakovat nejrůznějšími nabídkami. A navíc tyto informace výhodně prodávat dalším zájemcům.
Přesně ve stylu zákona schválností vám zazvoní mobil v nejméně vhodnou dobu. Prodejce bude nabízet výrobky či služby, o které nestojíte, ale ve stresu a ve snaze mít to co nejrychleji za sebou můžete prozradit něco, čeho se prodejce chytí. Nebo na jeho nabídku dokonce přistoupíte. A nadiktujete své další údaje...
Drzejší prodejci přijdou za vámi domů, vlezou přímo do vašeho bytu. (Existují i lidé, kteří se vydávají za prodejce, a to jen proto, že v bytě chtějí něco ukrást. Jak často slýcháme o okradených důchodcích...) To vše často jen díky tomu, že někde získali vaše osobní údaje
Snaha o získání osobních údajů může být velmi nenápadná. Například vás na ulici osloví milá slečna a poprosí vás o vyplnění „zdravotní ankety“. Položí vám dvě banální otázky („Jak často vaříte?" a „Máte raději klasická či moderní jídla?") a poté vás s úsměvem požádá o kompletní údaje. Prý aby bylo doložitelné, že si to nevymyslela. Přitom by stačil jen e-mail. Nemluvě o tom, že vypovídací hodnota takovéto ankety je nulová.
Pokud se rozhodnete poskytnout své osobní údaje, dávejte si alespoň pozor na větu: „Svým podpisem souhlasím s poskytováním svých osobních údajů třetím stranám.“ (či větu v podobném duchu). Všimněte si, že třetí strany jsou tu v plurálu, ne v singuláru. A také, jak jinak, nejsou blíže konkretizovány. Po podepsání takovéhoto papíru mohou vaše údaje putovat „od čerta k ďáblu".

Drobné písmo

Největší problém. Velmi často (ne-li vždy) jsou všechny problematické věty napsány velmi malým písmem. Na barevných letáčcích dokonce bývají takovéto věty napsány na okrajích či na pestrém podkladu - to aby je člověk snadno přehlédl a měl problém je přečíst.
Pokud se navíc jedná o nabídku na ulici, hůře vidící člověk u sebe nemusí mít ty správné brýle či lupu. Prodejce může obsah právních ujednání a podobných dovětků shrnout do nějaké neškodné větičky (např. „Tady je psáno o tom, že je na výrobek dva roky záruka...“, „Od smlouvy můžete kdykoli odstoupit, služba vám začne platit už zítra...“ nebo „Je tu vše, o čem jsme mluvili...“). Dalekozraký člověk si tato slova nemůže ověřit, a v případě, že prodejci uvěří, můžou na něj potom dolehnout nepříjemné následky.

Nejrůznějších triků, které prodejci a poskytovatelé zkoušejí, je nespočet. Toto je jen „krátký" výčet několika z těch, se kterými se setkávám nejčastěji.

Mohlo by se zdát, že člověk proti této promyšlené mašinérii snad ani nemá šanci. Není tomu tak. Nenechat se nachytat chce často hodně umu, důvtipu a hlavně psychické odolnosti.

Příští článek proto bude výčtem v praxi osvědčených rad a nápadů, jak vzít prodejcům „vítr z plachet“ a nenechat se oklamat.

Reklama