Zkusili jste někdy časný ranní běh? Tak časný, že většina lidí v tu dobu ještě spí a považuje hodinu za noční a nikoliv ranní? Ukážeme vám, že i tento běh si lze užít.
Článek vychází z osobní zkušenosti autora a byl redigován trenérem Milošem Škorpilem.

Kladete si otázku, proč vlastně běhat před šestou hodinou ranní? Většinou bude důvodem Vaše práce, která Vám nedovoluje si běh naplánovat na jinou hodinu. Nicméně kdo jednou propadne kouzlu ranního běhu, rád si vychutná první jarní den, a nejen ten, již od svítání.  

S ranním během, který začíná mezi 4.–5. hodinou, je nezbytné počítat již den předem. Prvním a zřejmě nejdůležitějším krokem je správná strava. Těžko lze ráno lehce vyběhnout, zatížíte-li svůj organizmus v osm večer vepřovou kýtou se šesti. 

Dodržujete-li staré české přísloví: „Snídani sněz sám, o oběd se poděl s přítelem, večeři přenechej nepříteli", máte v podstatě vyhráno. Nebudete-li mít už večer potřebu jíst, nejezte. V opačném případě se snažte o jednoduchou stravu, v malém množství zkonzumovanou co možná nejdříve. Ideálními potravinami jsou těstoviny, cereálie, ovoce a zelenina.

Pokud jde o snídani, pamatujte na to, že snídaně má poskytnout energii pro celý den. To ale neznamená, že si dáte dršťkovou či gulášovou polévku. Nejlepší je dát si jako první jídlo ovoce a asi za půl hodiny třeba müsli s mlékem, jogurtem a ananasovým kompotem. Ovoce na začátek dne si dáváme na probuzení naší trávicí soustavy k činnosti. V den ranního běhu snídejte až po doběhu.

Jak je důležitý spánek? Jedná-li se o výjimečný běh z Vašeho týdenního plánu, tělu bude pro jednou stačit i méně spánku, než je zvyklé dostávat. Sami budete udiveni, že se v daný čas probudíte svěží. Samozřejmě, pokud jste dodrželi správný stravovací režim. Praktikujete-li však ranní běhání pravidelně, nezbude Vám nic jiného než chodit spát dříve.  

Ve svém okolí znám jen málo lidí, kteří jsou schopni se sami probudit bez jakýchkoliv budíků a alarmů v hodinkách nebo telefonech. Přitom se jedná o jeden z nejdůležitějších okamžiků nového dne. Den pro Vás začne úplně jinak, pokud Vás z náruče snů nevytrhne cizí element, ale Váš mozek dá tělu příkaz k ukončení spánku a probuzení se. 

Stačí jen věřit sám sobě – svému počítači, mozku. Před usnutím si řeknete: „Potřebuji se vzbudit ve 4.15, vzbudím se ve 4.15". Nepochybujete-li o tom, že se probuzení bez budíku podaří, vyjde to. Máte-li však sebemenší pochybnost, zaspíte. 

Po probuzení je nejlépe co nejdříve opustit lože. Nemám na mysli prudké pohyby při vstávání, ale vyhnutí se myšlenkám typu: „Ještě chvilku si poležím," apod. 

Nastává další velmi důležitá fáze přípravy na běh. Čtvrtá hodina ranní není všeobecně ideální dobou na fyzické aktivity, proto musíte svému tělu pomoci. Vyběhnout pár minut po probuzení bez rozcvičení by mohlo být dokonce škodlivé pro Váš oběhový aparát. Jako nejlepší se osvědčují tělesná cvičení, která zajistí nejen protažení a srovnání kostry, ale nastartují i procesy správného proudění energií tělem. 

Mezi taková cvičení, jsou si mimochodem dost podobná, patří Pět Tibeťanů a Pozdrav slunci. Tato cvičení obsahují i prvky lehkého strečinku. 

Po spánku je tělo dehydrované. Doplňte tekutiny, alespoň půl litru. Snažte se je nevypít najednou, ale pít postupně od probuzení až do okamžiku vyběhnutí. V letních dnech si určitě nezapomeňte vzít pití s sebou, přestože odpoledne byste na stejné vzdálenosti vodu nepotřebovali. 

Na ranní běh volte zásadně typ tréninku volně nebo výklus. Budete-li mít v plánu dlouhý nebo tempo běh, či dokonce úseky, budete muset takový trénink odsunout na jiný den. Přestože jste se řádně rozcvičili, tělo není schopno zvládnout ranní namáhavý běh. Ač se budete snažit sebevíc, nepůjde to. Viníkem jsou výše zmíněné biologické hodiny Vašeho těla. 

Doběhnete-li svým pohodovým tempem k domovu, získáte hodně. Zaprvé splněný plán, běh, který Vám už nikdo nevezme. Zadruhé pocit z báječně zahájeného dne a výbornou náladu na celý den.  
Zdroj: www.behej.com

víkendová soutěž

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama