Zdraví

Dejte si kvalitní ranní běh


Zkusili jste někdy časný ranní běh? Tak časný, že většina lidí v tu dobu ještě spí a považuje hodinu za noční a nikoliv ranní? Ukážeme vám, že i tento běh si lze užít.
Článek vychází z osobní zkušenosti autora a byl redigován trenérem Milošem Škorpilem.

Kladete si otázku, proč vlastně běhat před šestou hodinou ranní? Většinou bude důvodem Vaše práce, která Vám nedovoluje si běh naplánovat na jinou hodinu. Nicméně kdo jednou propadne kouzlu ranního běhu, rád si vychutná první jarní den, a nejen ten, již od svítání.  

S ranním během, který začíná mezi 4.–5. hodinou, je nezbytné počítat již den předem. Prvním a zřejmě nejdůležitějším krokem je správná strava. Těžko lze ráno lehce vyběhnout, zatížíte-li svůj organizmus v osm večer vepřovou kýtou se šesti. 

Dodržujete-li staré české přísloví: „Snídani sněz sám, o oběd se poděl s přítelem, večeři přenechej nepříteli", máte v podstatě vyhráno. Nebudete-li mít už večer potřebu jíst, nejezte. V opačném případě se snažte o jednoduchou stravu, v malém množství zkonzumovanou co možná nejdříve. Ideálními potravinami jsou těstoviny, cereálie, ovoce a zelenina.

Pokud jde o snídani, pamatujte na to, že snídaně má poskytnout energii pro celý den. To ale neznamená, že si dáte dršťkovou či gulášovou polévku. Nejlepší je dát si jako první jídlo ovoce a asi za půl hodiny třeba müsli s mlékem, jogurtem a ananasovým kompotem. Ovoce na začátek dne si dáváme na probuzení naší trávicí soustavy k činnosti. V den ranního běhu snídejte až po doběhu.

Jak je důležitý spánek? Jedná-li se o výjimečný běh z Vašeho týdenního plánu, tělu bude pro jednou stačit i méně spánku, než je zvyklé dostávat. Sami budete udiveni, že se v daný čas probudíte svěží. Samozřejmě, pokud jste dodrželi správný stravovací režim. Praktikujete-li však ranní běhání pravidelně, nezbude Vám nic jiného než chodit spát dříve.  

Ve svém okolí znám jen málo lidí, kteří jsou schopni se sami probudit bez jakýchkoliv budíků a alarmů v hodinkách nebo telefonech. Přitom se jedná o jeden z nejdůležitějších okamžiků nového dne. Den pro Vás začne úplně jinak, pokud Vás z náruče snů nevytrhne cizí element, ale Váš mozek dá tělu příkaz k ukončení spánku a probuzení se. 

Stačí jen věřit sám sobě – svému počítači, mozku. Před usnutím si řeknete: „Potřebuji se vzbudit ve 4.15, vzbudím se ve 4.15". Nepochybujete-li o tom, že se probuzení bez budíku podaří, vyjde to. Máte-li však sebemenší pochybnost, zaspíte. 

Po probuzení je nejlépe co nejdříve opustit lože. Nemám na mysli prudké pohyby při vstávání, ale vyhnutí se myšlenkám typu: „Ještě chvilku si poležím," apod. 

Nastává další velmi důležitá fáze přípravy na běh. Čtvrtá hodina ranní není všeobecně ideální dobou na fyzické aktivity, proto musíte svému tělu pomoci. Vyběhnout pár minut po probuzení bez rozcvičení by mohlo být dokonce škodlivé pro Váš oběhový aparát. Jako nejlepší se osvědčují tělesná cvičení, která zajistí nejen protažení a srovnání kostry, ale nastartují i procesy správného proudění energií tělem. 

Mezi taková cvičení, jsou si mimochodem dost podobná, patří Pět Tibeťanů a Pozdrav slunci. Tato cvičení obsahují i prvky lehkého strečinku. 

Po spánku je tělo dehydrované. Doplňte tekutiny, alespoň půl litru. Snažte se je nevypít najednou, ale pít postupně od probuzení až do okamžiku vyběhnutí. V letních dnech si určitě nezapomeňte vzít pití s sebou, přestože odpoledne byste na stejné vzdálenosti vodu nepotřebovali. 

Na ranní běh volte zásadně typ tréninku volně nebo výklus. Budete-li mít v plánu dlouhý nebo tempo běh, či dokonce úseky, budete muset takový trénink odsunout na jiný den. Přestože jste se řádně rozcvičili, tělo není schopno zvládnout ranní namáhavý běh. Ač se budete snažit sebevíc, nepůjde to. Viníkem jsou výše zmíněné biologické hodiny Vašeho těla. 

Doběhnete-li svým pohodovým tempem k domovu, získáte hodně. Zaprvé splněný plán, běh, který Vám už nikdo nevezme. Zadruhé pocit z báječně zahájeného dne a výbornou náladu na celý den.  
Zdroj: www.behej.com

víkendová soutěž

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
24.11.2006 - Zdraví - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. [23] KamcaPol [*]

    Běhání po ránu mi pomáhá aktivovat organismus. Mám ráda, když si před snídání dám pár koleček v lese, bydlím od něj kousek ;-)

    superkarma: 0 28.06.2016, 09:01:26
  2. [22] Matelka [*]

    Tak nevím, mám jít teď běhat nebo radši spát?

    superkarma: 0 26.11.2006, 05:43:38
  3. avatar
    [21] Ťapina [*]

    Blueberry: Tak to já jsem pravý opak a takovéhle rady u mě způsobují tachykardii Musím myslet i na to, kam se chystám, protože jsem si jednou vyšla na lačno na poštu a neuvědomila si, že je to do kopce, dolezla jsem s mžitkama před očima a byla jsem ráda, že vůbec

    superkarma: 0 25.11.2006, 10:41:56
  4. avatar
    [20] bonda [*]

    Běhala jsem ráno na lačno,ale v 8, bylo mi 15, a jen když jsem nemusela do školy, tam jsem taky běžela skoro každý den na poslední chvíli a ještě do kopce.Je fakt, že mi to energii nastartovalo, ale odpoledne už jsem ji uplně ztratila. Dneska neběhám vůbec, šetřím klouby, raději při cvičení jen šlapu. Nejlíp mě po ránu nastartuje sex.

    superkarma: 0 24.11.2006, 23:50:05
  5. avatar
    [19] Blueberry [*]

    Vivian: Ja cvicim nalacno - naopak si nedovedu predstavit cvicit s necim v zaludku. Ale ja jsem clovek, ktery nemusi jist 14 dni .

    superkarma: 0 24.11.2006, 19:21:29
  6. avatar
    [18] Vivian [*]

    Já jednou někde četla, že sport ráno nalačno dobře nastartuje spalování... Jednou jedinkrát jsem to zkusila, nebyl to teda běh ale spinning... a celý den jsem potom byla úplně vysosaná. Musela jsem jít pracovat, ale nejradši bych se byla vrátila zpátky do postele...

    superkarma: 0 24.11.2006, 13:48:26
  7. avatar
    [17] gwen [*]

    Běhat takhle brzo ráno a nalačno. Článek mi spíš připadá jako návod na sebevraždu.

    superkarma: 0 24.11.2006, 13:33:07
  8. avatar
    [16] jaku [*]

    Představa, že den začnu klusáním mě děsí

    superkarma: 0 24.11.2006, 11:54:20
  9. avatar
    [15] závislá na čokoládě [*]

    Pokud se nepletu, v tuhle roční dobu je ještě v 5 hodin ráno tma a běhat takhle brzo ráno ještě s baterkou v ruce(na hlavě) mi připadá tak akorát pro dr.Chocholouška

    superkarma: 0 24.11.2006, 11:43:58
  10. avatar
    [14] Ťapina [*]

    Vivian: No minimálně jednu výhodu to má - nikdo tě při tom neuvidí

    superkarma: 0 24.11.2006, 11:37:23
  11. avatar
    [13] Vivian [*]

    Nějak jsem z toho nepochopila, proč bych měla jít běhat zrovna ve čtyři nebo v pět ráno... Taková nekřesťanská hodina... fuj
    Jinak je ale pravda, že to s tím "vnitřním budíkem" funguje. Já vstávám denně o půl osmý, sice mám nařízenej budík, ale většinou se okolo 7:25 probudím sama...

    superkarma: 0 24.11.2006, 11:10:54
  12. avatar
    [12] Cleara [*]

    Běhat po ránu chodím, ale tak okolo osmné ranní. Tak brzo by mě nikdo z postele nedostal. Brrrr!

    superkarma: 0 24.11.2006, 10:32:05
  13. avatar
    [11] Ťapina [*]

    Henri: Inhalace celodenní mlhy mi doléčila angínu, na kterou ani antibiotika úplně nezabrala Nestihla jsem se doléčit před odjezdem na východní Slovensko, kde bylo zrovna extrémně hnusně.

    superkarma: 0 24.11.2006, 09:54:54
  14. [10] Jenka2 [*]

    Vzhledem k tomu, že vstávám v 5:30, čas vhodný k rannímu běhu, (tedy mezi 4. a 5.)prochrupkávám. A ani po přečtení článku to nebudu měnit. Opouštět teploučký pelíšek kvůli nějakému výklusu? To bych musela nejdřív spadnout z višně

    superkarma: 0 24.11.2006, 08:57:14
  15. avatar
    [9] Beruška1 [*]

    Běh - co to je, tuhle činnost neznám. Mé osobě nejbližší a nejmilejší je ležink s . A brzo ráno, no to už vůbec ne, já jsem sova, před desátou nevstávám, tedy pokud nemusím do práce.

    superkarma: 0 24.11.2006, 08:25:50
  16. avatar
    [8] Henri [*]

    marylin: prosím tě, kde to bydlíš, že máte k večeru příjemný chládek?

    Běhat v těchto měsících na naší polokoupli po ránu je koledování si o zápal plic nebo aspoň angínu. A neříkejte mi, že inhalace ranní mlhy napomáhá zlepšování imunity.

    Ale jinak nic proti běhu, jen kdybych předtím vypila půl litru tekutiny, asi bych nesměla nikoho potkat (natož pak ranního úchyla), mohl by považovat moje odskakování za keříky jako výzvu.

    superkarma: 0 24.11.2006, 08:22:02
  17. avatar
    [7] Evikus [*]

    Neznám nic horšího než je běh.........vlastně jo, ranní běh

    superkarma: 0 24.11.2006, 06:51:37
  18. avatar
    [6] marylin [*]

    ael ted nemuzu behat .. mi ruplo v kolenku a ne a ne se to zlepsit

    superkarma: 0 24.11.2006, 01:56:11
  19. avatar
    [5] marylin [*]

    Ja beham rada .. ale nejsem sadista .. krom toho, na prazdny zaludek hned jak vstanu, bych nezvladla nejen ja ale ani muj zaludek. Njedriv vybehnu tak v 7 .. to jeste neni horko, ale telo uz se probudilo. Nejradeji stejne beham v noci tak okolo 8. Je prijemny chladek :)

    superkarma: 0 24.11.2006, 01:54:56
  20. avatar
    [4] Blueberry [*]

    Je fakt, kdyz jdu rano cvicit (5:30) tak cely den mam lepsi naladu a vice energie. Ale DOKOPAT se k tomu cviceni je vetsinou nad me sily.

    superkarma: 0 24.11.2006, 01:30:40
  21. [3] Rikina [*]

    No, už se mi stalo, že ve 4.15 jdu teprve spát... Ale byly doby, že se ranní běh konal mezi 6-7 hodinou, z důvodu přítomnosti chrta v domácnosti. Řádně neproběhnutý chrt by vyl jak šakal celé dopoledne a sousedé by mne pranýřovali. Tož to jsem běhat musela.

    superkarma: 0 24.11.2006, 00:43:08
  22. avatar
    [1] Canadian [*]

    Si delate srandu nebo mate dojem, ze je planeta prilis osidlena a rozhodli jste se brat zakon do vlastnich rukou?
    Existuji i rychlejsi metody, jen tak na okraj...

    superkarma: 0 24.11.2006, 00:18:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme