Vztahy

Dej mi lajk!

S tlačítkem „to se mi líbí“ se musel setkat každý, kdo aspoň jednou zavítal na nejpopulárnější sociální síť Facebook. Činnost, která se provádí kliknutím na zmíněné tlačítko, se nazývá „lajkování.“ Uživatelům umožňuje kladně hodnotit fotografie, odkazy, statusy zveřejněné jinými uživateli.

Činnost, při které vám zmodrá palec a bude vás stát moře času. Kontrolovat, co vaši přátelé napsali nebo sdíleli, je náročné. Na čas i psychiku.

Olajkuj mi to, prosím. Máš to tam. Hele, i senátor mi to lajknul! Ještě mi tam chybí lajk od toho… jak se jmenuje a kde zas lítá?!

spoko

S počtem lajků by zákonitě měla růst i osobní spokojenost a oblíbenost uživatele (v tomto případě i příjemce). Je tomu skutečně tak?

Antropolog Michal Josephy tuto myšlenku zajímavě rozvinul: „Člověk, který je všeobecně oblíbený na Facebooku, se však nemusí setkávat s podobným přídělem lajků „na forbíně života“. Nejenže si v průběhu času může jejich prostřednictvím vytvářet závislost na přízni publika, ale také si pěstovat nejrůznější odrůdy narcismu, popřípadě virtuálně uspokojovat svou touhu po uznání, ocenění a potvrzování vlastní hodnoty.

Řečeno v nadsázce: Proč by měl dobře uvařenou rajskou ocenit jen manžel, když ji lze vyfotit, zavěsit na síť a počkat si na pochvalu kamarádky z dětství či toho mlsného kocoura z Francie? V době občasné digitální samoty se navíc lajkování může stát i jakousi náhražkou za vyjádření typu „zajímáš mě“, „mám tě rád“ či „myslím na tebe“. Podle socioložky Sherry Turkleové totiž nelze v dnešní době přehlédnout nejistotu v mezilidských vztazích a také úzkost z intimity.

Ve svých statusech a komentářích, které běžní uživatelé vkládají a sdílejí ve virtuálním světě, se nás snaží přesvědčit, že takhle by to mělo být, a reálná spokojenost přitom celé hodiny vysedává u počítače.

„Já nejsem závislý, já s tím problém nemám,“ tvrzení, kterým nevěří ani ti, kteří je vyslovují.

Zahraniční průzkumy vidí rizikovost takového počínání, když člověk kontroluje svůj profil na Facebooku dvacetkrát za den, a pokud nikdo neolajkuje či neokomentuje jeho příspěvek, má sebevražedné myšlenky.

Varující pak je, když máme více kamarádů na sociální síti než těch reálných a první, co ráno uděláme, je, že dáme lajk ještě dříve, než si vyčistíme zuby.

Foto zdroj: Facebook

   
19.08.2014 - Láska a vztahy - autor: Hana Novotná

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [58] leontieen [*]

    Dej mi lajk: žebrání o lajky a komentáře na Facebooku, youtube a jinde mi přijde ubohé a dětinské i u dětí a puberťáků, kde se dá takové jednání omluvit věkem.

    Pokud nějaký organizátor, který si na nedostatek zájmu nemůže stěžovat zorganizuje soutěž ve stylu nasbírej co nejvíc lajků a views, tak se jedná o soutěž pro mladé, kde vůbec nejde o kvalitu, ale o jakousi popularitu a nepřímou diskriminaci lidí nad 30 let. Nebo chce soupeřit s konkurencí o co nejvíc fans, což je krátkozraké. Já lajkuji, jen ty stránky, které se mi líbí a kde je nějaký obsah.

    Pokud má ten organizátor málo fans, tak by se měl místo soutěže v honění duší zamyslet nad tím, proč tomu tak je, jít do sebe a něco nabídnout, aby lidé lajkovali jeho a ne konkurenci. Proč něco dělat, když chybí důvod, že?

    superkarma: 0 31.08.2014, 15:39:28
  2. [57] leontieen [*]

    Maria28 — #19 Politici, ale i sportovci a celebrity mají FB, protože je to nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak komunikovat s tisíci lidmi na jednom místě s minimálními náklady a pokud jsou všechny (nebo většina) profily a lajky reálné, tak se jedná o reálný ukazatel popularity, který přitahuje zájem i dalších subjektů.

    superkarma: 0 31.08.2014, 15:31:51
  3. avatar
    [56] Claire Hudson [*]

    wich — #18 Protoze jinak je to normalni clovek, ale na facebooku se obcas projevi takhle (pro me) hloupe a nepochopitelne Sml80

    superkarma: 0 20.08.2014, 11:16:12
  4. [55] cilani [*]

    enka1 — #50Není zač :-)

    superkarma: 0 20.08.2014, 07:59:22
  5. avatar
    [54] wich [*]

    peetrax — #52 Sml67Sml57Sml30Sml30 Lépe bych to nenapsala. To je jako když se ještě někdo rozčiluje nad tím, že někdo na ulici používá mobilní telefon Sml52

    superkarma: 0 20.08.2014, 07:25:58
  6. avatar
    [53] margot [*]

    peetrax — #52 já myslím, že jsou témata, která se neomrzí a dají se recyklovat do té doby, než se objeví něco jiného. buďme rády, že máme v redakci čerstvou mladou krev, která dobře ovládá surf a stahování z internetu. dokonce jsou tam i mistryně, které pronikly i na FB. tedy sedněme na zadek a obdivujmeSml29

    superkarma: 1 19.08.2014, 22:04:04
  7. avatar
    [52] peetrax [*]

    Řešení "lajků" se trochu opozdilo, ne? Boom FB probíhal někdy před r. 2010... Jinak jej beru jako kteroukoliv komunikační platformu, kdo jej chce, ať jej má, kdo nechce, ať se nad ním neofrňuje. Ne?

    1. na komentář reaguje margot — #53
    2. na komentář reaguje wich — #54
    superkarma: 4 19.08.2014, 18:21:08
  8. avatar
    [51] Dudlajlama [*]

    cilani — #48Lajkuju z 90% u kocek, kotat a jine zouzeleSml16. Coz me dokonale odhaluje.

    superkarma: 1 19.08.2014, 17:08:24
  9. avatar
    [50] enka1 [*]

    cilani — #48 Jé, díky za postup, jdu to zkusit.

    1. na komentář reaguje cilani — #55
    superkarma: 0 19.08.2014, 15:45:13
  10. [49] Maria28 [*]

    wich — #43 Dámy nechcete si to vyříkat na FB? Sml30

    superkarma: 3 19.08.2014, 15:39:30
  11. [48] cilani [*]

    Nikar — #44 mě taky trvalo, než jsem na to přišla, teď už prostě jen vlítnu na stěnu toho, jehož věci nechci vídat, zruším fajfku na sledování (vedle infa o tom, že už ho v přátelích máš) a mám svatý klid :-D

    Suzanne — #46 no někteří lajkují a sdílí snad jen proto, aby byli vidět, či co.. Já to beru tak, že je to mou vizitkou co lajknu nebo nasdílím, takže u toho i přemýšlím..

    1. na komentář reaguje enka1 — #50
    2. na komentář reaguje Dudlajlama — #51
    superkarma: 0 19.08.2014, 15:13:21
  12. [47] Zuza70 [*]

    Taky jsem zrušila sledovaní a je klid.

    superkarma: 0 19.08.2014, 14:40:07
  13. avatar
    [46] Suzanne [*]

    kobližka — #41 Jak jsem to psala, taky mě to napadlo Sml52

    wich — #43 cilani — #42 Tak tak, stačí zrušit sledování. Učinila jsem tak u spousty lidí, protože já třeba nemám ráda, když lidi (třeba v dobrém úmyslu) neustále sdílejí nějaké hrůzy ze světa, pořád na něco nadávají apod. Proto se těchto výlevů neúčastním ani okem.

    1. na komentář reaguje cilani — #48
    superkarma: 2 19.08.2014, 14:17:41
  14. avatar
    [45] gerda [*]

    wich — #43Já ho nechci pro sebe. Ne Nechci obecněSml30

    superkarma: 0 19.08.2014, 14:09:46
  15. [44] Nikar [*]

    cilani — #42 díky za tip, zase se v tom až tak neorientuji.

    1. na komentář reaguje cilani — #48
    superkarma: 0 19.08.2014, 13:56:34
  16. avatar
    [43] wich [*]

    Suzanne — #34 Do puntíku s každým slovem souhlas Sml67 Nikar — #39 Jak už napsala cilani - zruš si sledování toho, co tě nezajímá. gerda — #37 Ano, už všichni víme, že nechceš Facebook.

    1. na komentář reaguje gerda — #45
    2. na komentář reaguje Suzanne — #46
    3. na komentář reaguje Maria28 — #49
    superkarma: 0 19.08.2014, 13:35:19
  17. [42] cilani [*]

    Nikar — #39 tak si zruš sledování u těch, jejichž statusy nechceš vidět.. Taky už jsem to udělala u několika lidí, protože holt mě ty jejich slovní průjmy neberou a nezajímají a když s nimi něco chci řešit, napíšu jim zprávu..

    1. na komentář reaguje Nikar — #44
    2. na komentář reaguje Suzanne — #46
    superkarma: 2 19.08.2014, 13:24:00
  18. avatar
    [41] kobližka [*]

    Suzanne — #40 Doufám,že ne ty z nosu,o kterých tu byla nedávno tak žhavá diskuze Sml30

    1. na komentář reaguje Suzanne — #46
    superkarma: 0 19.08.2014, 13:23:12
  19. avatar
    [40] Suzanne [*]

    gerda — #37 Došlé baterky můžou být průšvih i jinde Sml57Sml52 Ale máš pravdu, dneska ti ani ručně psaný dopis neodejde, když nepůjde elektřina. Ještě že soused má holuby Sml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #41
    superkarma: 0 19.08.2014, 12:32:29
  20. [39] Nikar [*]

    wich — #18 protože jsou to mí přátelé, ale na druhou stranu, vědět o každém jejich kroku opravdu nemusím.

    1. na komentář reaguje cilani — #42
    2. na komentář reaguje wich — #43
    superkarma: 0 19.08.2014, 12:29:42
  21. avatar
    [38] gerda [*]

    secret — #35a zabil dvě mouchy jednou ranou.Sml57

    superkarma: 0 19.08.2014, 12:16:41
  22. avatar
    [37] gerda [*]

    Suzanne — #34hlavně, aby šla elektrika anebo nedošly baterkySml57Sml30, ale jinak .... samozřejmě, dnes je na výběr spousta možností a každý si najde tu ideální.Sml16

    1. na komentář reaguje Suzanne — #40
    2. na komentář reaguje wich — #43
    superkarma: 0 19.08.2014, 12:13:34
  23. avatar
    [36] gerda [*]

    secret — #31ale to já si všecko najdu a fb k tomu mít nemusím - oblíbené stránky mám uložené.Sml80

    superkarma: 0 19.08.2014, 12:12:12
  24. [35] murat [*]

    Suzanne — #34 a třeba Franc Jósef měl telefon na hajzlu, páč ho jinam nechtěl Sml52

    1. na komentář reaguje gerda — #38
    superkarma: 1 19.08.2014, 12:04:19
  25. avatar
    [34] Suzanne [*]

    Ještě bych podotkla - je to jenom komunikační technologie. Před pár lety (ba i ještě dnes takoví jsou) se lidé rozčilovali, proč by měli mít "ty internety a ty emaily", že je to jenom pro puberťáky a tak.

    Pokud chci komunikovat telefonem, nebo mám raději emaily, obvykle s tím nikdo nemá problém. Díky FB jsme ve spojení celá rodina, nikdo nemusí posílat fotky po mailu, prostě je máme v naší uzavřené skupině. Pokud mě někdo cizí otravuje, prostě si ho skryju, nebo ho nebudu mít v přátelích. Je to, holky, ve VAŠEM nastavení. A pokud to člověk nechce, není třeba o tom diskutovat, prostě FB mít nemusí.

    1. na komentář reaguje secret — #35
    2. na komentář reaguje gerda — #37
    3. na komentář reaguje wich — #43
    superkarma: 9 19.08.2014, 12:02:15
  26. avatar
    [33] enka1 [*]

    gerda — #30 Prostě někdy ušetřím za SMS nebo telefonSml16

    superkarma: 2 19.08.2014, 11:59:19
  27. avatar
    [32] Suzanne [*]

    cilani — #20 Přesně tak.

    secret — #29 Kdyby to šlo, lajknu tě tu dvakrát Sml30

    gerda — #30 Ale vždyť tě nikdo nenutí, abys tam byla Sml80 Je to jako hospoda, do které jde jen ten, kdo chce (zrovna včera jsme se tam na živou hospodu domluvili, nemusím volat pěti dalším lidem). Nebo jako nástěnka, na kterou si dáš to, co sama uznáš za vhodné. Ostatní se na ni mohou, ale také nemusejí podívat. To samé ty na jejich. Sml22

    superkarma: 4 19.08.2014, 11:59:00
  28. [31] murat [*]

    gerda — #30 mě třeba vyhovuje že mám zprávy co je u nás ve městě za akce, jaký mají kde meníčka přes týden, kdy jaká knížka vychází...atd atd

    každej si tam najde co ho zajímá a co chce vědět.

    1. na komentář reaguje gerda — #36
    superkarma: 8 19.08.2014, 11:54:10

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] gerda [*]

    secret — #29no ano, všecko to může být pravda - ale když si plně vystačím s tím, co poskytuje mailová a jiná pošta včetně mobilů, nač se pouštět ještě do toho? Uznávám, že pokud bych byla organizace nebo člověk, kterému záleží, aby se dostal do povědomí široké veřejnosti, pak jo. Ale co já s tím? Kamarádům volám nebo píšu nebo jdem na jedno.Sml80

    1. na komentář reaguje secret — #31
    2. na komentář reaguje Suzanne — #32
    3. na komentář reaguje enka1 — #33
    superkarma: 0 19.08.2014, 11:49:00
  2. [29] murat [*]

    gerda — #28 můžeš vést "korespondenci" s kým chceš, pokud ji vedeš s tím koho neznáš, tvůj problém.

    spousta lidí nechápe jak se tam orientovat a pak to tak vypadáSml24

    aspoň tak člověk poznal dost lidí co jsou zač Sml52Sml30

    taky jsem tam šla kvůli práci a nakonec jsem tam našla i staré spolužáky a známé o kterých jsem nevěděla kam se poděli. co nechci tam nepíšu a tím pádem tam není a co nechci aby někdo viděl, tak to nevidí, je to jednoduché Sml24

    1. na komentář reaguje gerda — #30
    2. na komentář reaguje Suzanne — #32
    superkarma: 8 19.08.2014, 11:41:12
  3. avatar
    [28] gerda [*]

    Já to nechápu od nuly. Copak nestačí mailová pošta a mobil??Sml80 K čemu je vést korespondenci s lidmi, se kterými mám společnou akorát tu síť a v životě se s nimi neuvidím?Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje secret — #29
    superkarma: 1 19.08.2014, 11:13:57
  4. avatar
    [27] wich [*]

    Maria28 — #19 Nenamlouvá. Facebook je prostě moderní komunikační médium. S bytím in nebo cool to nemá nic společného.

    superkarma: 2 19.08.2014, 11:12:03
  5. avatar
    [26] gerda [*]

    rusalka2008 — #25teď nad tím zrovna kroutím hlavou taky - navíc by to nebyla Babička, ale Stará mamaSml30.

    superkarma: 0 19.08.2014, 11:09:41
  6. avatar
    [25] rusalka2008 [*]

    Babička Němcové mluvila slovensky??? Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 0 19.08.2014, 11:06:10
  7. avatar
    [24] evelyn [*]

    Pokrok clovek nezastavi, ja treba FB potrebuju i do praceSml80je nejflexibilnejsi pro potrebne info, aby se dostalo do povedomi nejvetsimu moznemu poctu zainteresovanych.

    superkarma: 1 19.08.2014, 10:57:47
  8. avatar
    [23] enka1 [*]

    enka1 — #22 Ta blbá stylizaceSml30, ne polovinu žen odsud ale polovinu z přátel na FB

    superkarma: 0 19.08.2014, 10:46:27
  9. avatar
    [22] enka1 [*]

    cilani — #20 Asi takSml22, sice tam mám příjmení, v přátelích polovinu žen tady odsudSml54, rodinné přílušníky a pár kamarádů se kterými je těžší se pro vzdálenost setkávatSml24

    1. na komentář reaguje enka1 — #23
    superkarma: 1 19.08.2014, 10:44:11
  10. avatar
    [21] hubajda [*]

    ja FB mam ale chodim tam skrze recepty co me tam chodej a v pratelich mam jen ty co znam kdyz tam jdu tak kouknu co je noveho ulozim si recept co se me libi a jdu pryc nechapu jak tam muze clovek vydrzet celej den

    superkarma: 0 19.08.2014, 10:39:18
  11. [20] cilani [*]

    Rikina — #11 však tam nemusíš mít své pravé jméno a ani své osobní fotky.. To není povinné. Já mám profilovku zvířecí, místo jména přezdívku a v přátelích jen ty, které chci a nic víc mě neotravuje..

    1. na komentář reaguje enka1 — #22
    2. na komentář reaguje Suzanne — #32
    superkarma: 3 19.08.2014, 10:36:57
  12. [19] Maria28 [*]

    Já tam profil mám, ale spíše kvůli dcerám, protože tam mají fotky ze svých pobytů v cizině, tak aby je nemusely pro mě posílat extra. Také sleduji, kdy tam byly naposledy, takže vím, že jsou naživu. Jinak mi přijde úsměvné, že FB má kdejaký politik, zřejmě si tím namlouvá že je in a hlavně "cool". Sml30

    1. na komentář reaguje wich — #27
    2. na komentář reaguje leontieen — #57
    superkarma: 0 19.08.2014, 10:18:58
  13. avatar
    [18] wich [*]

    Claire Hudson — #17 Nikar — #16 A proč teda máte ty lidi v přátelích?

    1. na komentář reaguje Nikar — #39
    2. na komentář reaguje Claire Hudson — #56
    superkarma: 0 19.08.2014, 10:12:25
  14. avatar
    [17] Claire Hudson [*]

    Nikar — #16 No presne... co lidi cekaj, ze jim nekdo na takovy status odepise? Leda "Tak zvedni zadek a jdi neco delat!"Sml16

    Ovsem vrcholem jsou pro me statusy, kde si lidi navzajem dekuji. Jako treba "Dekuji svemu priteli XY za krasny vikend" To si to jako nemuzou rict doma??? V soukromi??? Sml23 To mi prijde fakt trapny!

    1. na komentář reaguje wich — #18
    superkarma: 3 19.08.2014, 09:58:07
  15. [16] Nikar [*]

    Claire Hudson — #15 přesně tak, vůbec nechápu, proč tam někdo třeba napíše "Nuda...:-( " jako vůbec mě nezajímá, že se ten člověk nudí. Ano, také fcb mám, chodím tam skrz zprávy pokecat s pár lidmi, něco i prodám na bazaru, ale nemám tam žádné fotky a určitě tam o sobě nebudu psát, že jdu zrovna na záchod nebo že mě bolí zub. To nikoho fakt nezajímá.

    1. na komentář reaguje Claire Hudson — #17
    2. na komentář reaguje wich — #18
    superkarma: 0 19.08.2014, 09:36:54
  16. avatar
    [15] Claire Hudson [*]

    Facebook mi nevadi, ale nekdy zasnu nad tim, co vsechno jsou lidi schopni tam o sobe prozradit, at uz fotkama nebo statusem. Kolikrat veci, ktere ani o tom cloveku nepotrebuju vedet Sml16

    1. na komentář reaguje Nikar — #16
    superkarma: 1 19.08.2014, 09:09:51
  17. avatar
    [14] gerda [*]

    Rikina — #11též si to myslímSml24

    superkarma: 0 19.08.2014, 09:07:38
  18. avatar
    [13] Pentlička [*]

    Jsem stará páka, FB a lajkování jde naprosto mimo mě. Chápu ale, že puberťáci to asi řeší. Jen si myslím, že tato věková kategorie nechodí na ž-in.

    superkarma: 0 19.08.2014, 08:46:47
  19. avatar
    [12] wich [*]

    FB profil udržuju v podstatě jen kvůli zprávám a kontaktům na lidi různě po světě, ale štve mě tím, že je tak přeflashovaný, zacpaný reklamou, duplicita příspěvků kdo komu co okomentoval, olajkoval, takže je třeba projít plno balastu, než se dostanu k normálním příspěvkům a fotkám... už na něj mrknu jen na mobilu, co new, jinak jen Instagram, ten mě baví - odebírám co chci a bez reklam.

    superkarma: 0 19.08.2014, 08:31:43
  20. [11] Rikina [*]

    Suzanne — #9 No jo, ale tady si nemusím udržovat profil, a dávat statusy na zeď, natož povinně lajkovat, aby se mi přátelé nezasebevraždili. Sml57 Tady je to takové volnější, a navíc na FB mají lidi svoje skutečná jména a údaje, to já odmítám zveřejňovat. Tady se toho sice taky vykecá dost, ale pořád by si někdo musel dát trošku práce a přemýšlení, kdyby chtěl někoho najít, na FB už to má naservírované. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #14
    2. na komentář reaguje cilani — #20
    superkarma: 0 19.08.2014, 08:01:07
  21. avatar
    [10] helikoptera [*]

    nemám facebook, nelajkuju a žiju Sml67

    superkarma: 1 19.08.2014, 07:57:36
  22. avatar
    [9] Suzanne [*]

    Mně se líbí, jak všichni žehrají na FB, ale pak vesele tráví čas na internetovém časopise. Sml30 A když si člověk chce vyfotit jídlo a pochválit, může tak směle učinit v soukromé diskusi přímo zde Sml58

    Já si myslím, že všeho moc škodí a nejlepší je zlatá střední cesta. Jo a mladí ležáci - staří žebráci Sml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #11
    superkarma: 3 19.08.2014, 07:56:09
  23. [8] Rikina [*]

    margot — #7 ...aby lidi neměli sebevražedné myšlenky, jak se píše v článku? Sml57

    superkarma: 1 19.08.2014, 07:55:49
  24. avatar
    [7] margot [*]

    secret — #6 nějak jsem prospala dobu - ale proč tu vlastně zmizela záporná karma?

    1. na komentář reaguje Rikina — #8
    superkarma: 1 19.08.2014, 07:47:46
  25. [6] murat [*]

    Rikina — #4 stejně jako tady Sml57

    1. na komentář reaguje margot — #7
    superkarma: 2 19.08.2014, 07:35:56
  26. avatar
    [5] datura [*]

    Bez FB žiju celkem spokojeně Sml16

    superkarma: 0 19.08.2014, 07:35:28
  27. [4] Rikina [*]

    A je tam taky tlačítko "jdi s tím do ... háje zelenýho"? Sml32 V zájmu rovnováhy by mělo být. Sml24

    1. na komentář reaguje secret — #6
    superkarma: 0 19.08.2014, 07:21:36
  28. [3] dadma [*]

    Na FB zavítám jednou za týden.Moc mě to tam nebaví a nezajímá.

    superkarma: 0 19.08.2014, 06:56:39
  29. [2] manislava [*]

    facebook a jiné sítě mě naštěstí nezajímají,dávám přednost pro mě hodnotnějším věcem,než trávit čas ,, lajkováním

    superkarma: 1 19.08.2014, 06:36:04
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    ještěže TOHLE mi starosti neděláSml52 - naopak se divím, proč se tomu přikládá taková důležitost.

    superkarma: 0 19.08.2014, 05:04:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme