Zdraví

Dechové cvičení, po kterém usnete do minuty

Lidé využívají řadu pomocníků pro lepší usínání, jako jsou špunty do uší, masky na oči, prášky na spaní aj. Tyto pomůcky však mohou být drahé a často poskytují jen krátkodobá řešení, zatímco spánkové poruchy a spánková deprivace nám i nadále komplikují život. Dr. Andrew Weil, absolvent harvardské medicíny, který se zaměřuje na celostní přístup ke zdraví, je přesvědčen, že dopřát si ten nejlepší spánek je stejně jednoduché jako nadechnout se a vydechnout.

Povzbuzující prostředky jako káva a energetické nápoje, budíky a světla z venku narušují náš cirkadiánní rytmus, také známý jako přirozený cyklus spánku a bdělosti. Právě proto se spánková deprivace stává stále častějším jevem. Přestože věda neumí určit přesnou dobu spánku potřebnou pro lidi v různém věku, National Sleep Foundation (Národní spánková nadace, USA) uvádí jako vhodné orientační pravidlo přibližně osm hodin spánku v případě zdravého dospělého člověka.

spanek

Dvacáté první století se svou digitální revolucí stále více komplikuje získávání dostatečného množství spánku, především kvůli potřebě být neustále připojen. Weil je však velkým zastáncem celostních dýchacích technik, které mají pomoci zvítězit nad stresem, úzkostí a nespavostí. Věří, že všech těchto potíží se můžeme zbavit díky jednoduchému dechovému cvičení. Na své webové stránce uvádí: „Dýchání silně ovlivňuje fyziologii i psychické procesy, včetně nálad. Pouhým zaměřením pozornosti na dech, aniž bychom se ho jakkoli pokoušeli měnit, se můžeme přiblížit ke stavu uvolnění.“

BoxZe stejné úvahy vychází i ve svém známém „cvičení 4-7-8“, kterému se také říká „relaxační dech“ a pomáhá zlepšit spánek. Je inspirováno pránajámou, prastarou indickou praxí, jejíž název znamená kontrola dechu. Weil cvičení popisuje jako „přirozené sedativum pro nervový systém“, které tělo odlehčí do stavu klidu a uvolnění.

Weilova technika je skandálně jednoduchá, nezabere téměř žádný čas a dá se praktikovat kdekoli. Sestává z pěti kroků. Ačkoli cvičení můžete provádět v jakékoli poloze, doporučuje se nacvičovat ho vsedě s rovnými zády. Weil nabádá, abyste „umístili špičku jazyka na proužek tkáně hned nad vnitřní stranou horních předních zubů a ponechali ji tam po celé cvičení. Budete vydechovat ústy kolem jazyka. Pokud vám to připadá nepřirozené, zkuste trochu našpulit rty.“ Následuje postup v pěti krocích:

  • Úplně vydechněte ústy a slyšitelně přitom vyfoukněte.
  • Ústa zavřete a tiše se nadechněte nosem. V duchu přitom počítejte do čtyř.
  • Zadržte dech a počítejte do sedmi.
  • Úplně vydechněte ústy, slyšitelně vyfukujte a počítejte při tom do osmi.
  • Toto je jeden dech. Nyní se znovu nadechněte a opakujte cyklus ještě třikrát, takže dohromady půjde o čtyři dechy.

Weil vyzdvihuje zadržení dechu na sedm vteřin coby nejdůležitější část procesu. Zadržení dechu totiž umožňuje kyslíku naplnit naše plíce a cirkulovat tělem. Právě tento děj má za následek uvolnění těla.

Skutečně tento trik funguje?

Jednoduché recepty na řešení problémů v řadě odborníků vzbuzují skeptické reakce, obzvlášť jde-li o tak odvážné tvrzení, jako že existuje trik na usínání, který zabere pouhých 60 vteřin. Weilovu dechovou techniku si vyzkoušela doktorka Michelle E. Gordonová, americká specialistka na akutní a nouzovou chirurgii. Dosvědčuje, že v jejím případě usnutí po jedné minutě cvičení nezafungovalo. Jak ovšem napsala v Medical Daily: „Dýchání na druhou stranu skutečně vyvolává pocit uvolnění a klidu. Učím ho své pacienty jako způsob, jak se uklidnit při úzkostech kolem operace a při pooperační úzkosti. Funguje to.

Gordonová si myslí, že dechové cvičení je účinné, protože funguje na stejném principu jako meditace: Pomáhá lidem zklidnit mysl a pustit myšlenky, které zaměstnávaly jejich pozornost. Tajemství Weilova cvičení 4-7-8 spočívá ve dvouměsíčním nácviku techniky pravidelně dvakrát denně. Zdokonalujete se tak dlouho, až skutečně dokážete usnout už po minutě. Jakmile postup ovládnete, bude stále účinnější a dokonce vám pomůže zvládat úzkost a stres ve vašem životě. Brzy bude usínání stejná hračka jako hluboce se nadechnout.

Zdroj: FitLif

Čtěte také:

   
15.02.2016 - Příjemné vstávání - autor: FitLif

Komentáře:

  1. [13] Boros [*]

    na mne naprosto spolehlivě funguje jako nejlepší uspávací prostředek učebnice

    superkarma: 1 15.02.2016, 17:54:25
  2. avatar
    [12] SNÍŽEK [*]

    já se uklidním čtením v posteli,pak hned usínám Sml22

    superkarma: 0 15.02.2016, 16:27:28
  3. [11] bobani [*]

    Jandywoman — #9 vyzkouším !

    superkarma: 0 15.02.2016, 15:46:12
  4. avatar
    [10] řeřicha [*]

    Zní to zajímavě...ale Sml80Sml80 asi si o tom víc přečtu....

    superkarma: 0 15.02.2016, 13:57:16
  5. avatar
    [9] Jandywoman [*]

    Mně kdysi kdosi poradil, abych si představila sama sebe, jak stojím u tabule a jak pomalu, zvolna napíšu jedničku a pak jí smažu, pak dvojku-smažu, trojku-smažu,...atd. Musím přiznat, že mi tato metoda několikrát při plném soustředění jen na tuto činnost pomohla záhy usnout, byť jsme měla myšlenky předtím rozlítané a ustarané. Většinou jsem došla k cca 8-9 a dál nevím. Chce to ale fakt pomaličku a plné soustředění jen a jen na psaní číslic a jejich mazání.

    1. na komentář reaguje bobani — #11
    superkarma: 1 15.02.2016, 12:49:36
  6. avatar
    [8] Pentlička [*]

    Po něčem, kde bych musela zadržovat dech a soustředit se na to, do kolika napočítat, bych určitě neusnula.Sml80

    superkarma: 0 15.02.2016, 12:03:43
  7. [7] Boros [*]

    Petra76 — #6 ani mně ne

    superkarma: 0 15.02.2016, 11:24:37
  8. [6] Petra76 [*]

    Vyzkoušeno ... nefunguje Sml15.

    1. na komentář reaguje Boros — #7
    superkarma: 0 15.02.2016, 11:10:31
  9. avatar
    [5] RenataMor [*]

    Sml23

    superkarma: 0 15.02.2016, 11:06:41
  10. avatar
    [4] kobližka [*]

    Tak to je,s prominutím,blbost na entou.Zusila jsem to mockrát,ale nefunguje to.Navíc,tohle už koluje internetem pěkně dlouho.Tohle mě nemůže pomoci zklidnit mysl a uvolnit se,když u toho musím počítat Sml68

    superkarma: 0 15.02.2016, 09:33:44
  11. [3] Ferdicek [*]

    Zajímavé.

    superkarma: 0 15.02.2016, 09:09:51
  12. [2] Roland [*]

    Tak zrovna včera v noci jsem nemohla usnout - snažila se dýchat, na nic nemyslet, ale nějak se nedařilo.

    superkarma: 0 15.02.2016, 07:39:43
  13. [1] Rikina [*]

    Sml80 Ale jo, když tomu člověk uvěří, tak to asi i funguje. Ono ale dobře funguje i to klasické "počítání oveček", a že se na zklidnění doporučuje "zhluboka dýchat", to ví každej, na to nemusel přijít absolvent harvardské univerzity. Sml80

    superkarma: 1 15.02.2016, 02:05:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme