Reklama

Co víc si přát, než aby bylo vaše dítě spokojené ve škole? Do jisté míry to můžeme sami ovlivnit, třeba tím, že nebudeme dítě stresovat kvůli známkám. Z větší části ale záleží hlavně na tom, jakou dítě dostane učitelku.

A to hlavně v první a druhé třídě. Právě učitelka během prvních let školního života může ovlivnit, jestli se dítě bude do školy těšit, jestli se bude bát, nebo jestli ho svým přístupem nějakým způsobem neodradí... Jak rostou moje děti, zdá se mi učitelka pro spokojenost dítěte ve škole čím dál důležitější.

učitelka

Bohužel většinou se nedá vybírat, jakou bude mít vaše dítě učitelku. Těžko si můžete při nástupu dítěte do školy určovat, kterou učitelku jeho třída dostane. A pak to může dopadnout tak jako u devítileté Kamilky. Ta letos začala chodit do čtvrté třídy. A už má šestou paní učitelku! „Jsme z toho trošku zoufalí. Kamilka si vždycky na někoho zvykne a šup, vzápětí se učitelka vymění. A teď vůbec nevíme, co bude dál, protože učitelka, kterou Kamilka nově dostala letos, je dlouhodobě v nemocnici. A nikdo neví, jestli a kdy se vůbec vrátí,“ vypráví Kamilčina matka.

Učitelky se střídají

Kamilka má na tohle opravdu smůlu. Když nastoupila do první třídy, dostala takovou ráznou paní učitelku, která sice naučila, ale moc neřešila pořádek a hlavně vztahy ve třídě, mezi dětmi se dokonce objevily náznaky šikany. „Byli jsme docela rádi, když po první třídě odešla, Kamilka ji neměla moc ráda. Říkala, že je ve třídě pořád hrozný rámus, že se nemůže soustředit. Ale tak špatná nebyla, to rozhodně ne.

Zato další učitelka byla skvělá! Děti ji zbožňovaly, těšily se do školy, bavilo je to. Jenže pak se nepohodla s ředitelkou a šla na jinou školu, což všechny děti obrečely. A k tomu navrch dostaly ve třetí třídě opravdovou megeru, která nikdy neučila a myslela si, že děti jsou stroje, které musí na slovo poslouchat. Některé děti ze třídy ten rok chodily do psychologické poradny, protože se bály do školy. Naštěstí na ni bylo tolik stížností, že ji dva měsíce před prázdninami ředitelka vyhodila a děti pak do konce školního roku učila nějaká důchodkyně, tu jsme ani nestihli poznat.

Doufala jsem, že letos už se situace uklidní a Kamilka bude mít na další dva roky stejnou (a normální) učitelku. Ta prvního září vypadala sympaticky, jenže ani ne po čtrnácti dnech skončila v nemocnici, prý je to dlouhodobá záležitost. Ani ředitelka neví, za jako dlouho - a jestli - se vrátí, tak teď mají nějakou zastupující, opět v důchodovém věku. Kamilka je naštěstí povaha, že jí takové změny nevadí, zvyká si rychle a navíc je šikovná a chytrá, takže se většinou dobře přizpůsobí. Co ale mají dělat děti, které tohle špatně snášejí?“

Co dělat?

Tady je každá rada drahá. Rodiče mohou dítě umístit do jiné školy, tam ovšem zase dítě nebude mít žádné kamarády, bude muset nejspíš dál dojíždět a je otázka, zda bude mít stejnou učitelku déle. Tohle vám totiž nikdo nezaručí, není žádná povinnost, aby např. první a druhou třídu učila stejná učitelka celé dva roky.

Pokud ale vaše dítě do školy teprve půjde, můžete si zjistit informace o škole, kam ho chcete dát. Na stránkách České školní inspekce www.csicr.cz je složka Dokumenty, a v ní najdete Inspekční zprávy. Když si zadáte město, název nebo adresu školy, vyjede vám seznam všech inspekční zpráv o dané škole. Z nich se dá leccos zjistit.

Na webech jednotlivých škol jsou pak k nahlédnutí Výroční zprávy, zprávy o hospodaření nebo hodnocení školy. I tady si můžete zjistit některé informace.

Nejjednodušší způsob ale je, když zavoláte nebo napíšete e-mail řediteli/ce školy, aby vám sdělil/a, kolik učitelů ve školním roce odešlo a naopak přišlo (to jsou informace, které vám ředitel/ka musí sdělit). Pokud je jejich počet vysoký, nesvědčí to o dobré atmosféře ve škole a pravděpodobně bude k výměnám docházet i nadále.

Další články o školácích: