Jako dítě školou povinné jsem udělala jeden ohavný čin. Při sledování nějaké vánoční pohádky jsem se posilňovala v té době nedostatkovými datlemi a pecky plivala do květináče k maminčině oblíbené palmě… Ke koši to bylo opravdu hooodně daleko. Na začátku jara čekalo mojí maminku překvapení, její palma se záhadně rozmnožila…

Datlovník překvapuje svojí univerzálností

V Severní Africe a Arábii bývaly a někde ještě stále jsou základní složkou jídelníčku. Do speciálního bochníku slisované plody sloužily v arabské kuchyni jako chléb a prý se také tak ukrajovaly. Čerstvé datle, které se rozmačkaly a uhnětly do nevzhledného těsta, se považovaly za vydatnou energetickou konzervu. Právě ta byla hlavním zdrojem potravy karavan cestujících pouští.

Datlová palma poskytuje ve zmíněných krajích nejen příjemný a tolik potřebný stín, ale též je zdrojem textilních vláken. Při naříznutí kmene z ní vytéká sladká šťáva. Z máčených drcených semen, které obsahující více než 20 % tuků, se připravuje výživné krmivo pro zvířata, především velbloudy. Z listů stromu se vyrábí mnoho užitečných věcí, např. rohože, koše, pokrývky hlavy. Datlový „med“ (hustý sirup lisovaný z čerstvého ovoce) se používá ke slazení pokrmů, ale dá se i jednoduše zkvasit na výborné víno. Z datlí se připravuje dokonce i cukr.

A proč jsou zdravé?

Tyto plody jsou sice poměrně kalorické  - 100 gramů  (asi 10 datlí) obsahuje 280 kcal, což představuje 11 % denní energetické potřeby průměrně fyzicky aktivního muže! Jejich vysokou energetickou hodnotu bohatě vyváží hodnota nutriční. Sušené datle  obsahují kolem 10 % vody a 60 % cukru. A které vitamíny a minerály v této zdravé pochoutce najdeme? Především vitamíny skupiny B -  B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niancin) a B6 (pyridoxin). Na vitamín C jsou bohaté datle pouze v čerstvém stavu, v usušených téměř chybí. V plodech datlové palmy najdeme též velké množství beta karotenu. Sušené ovoce je významným zdrojem železa, dále také draslíku, vápníku, hořčíku, manganu a mědi. 100 g datlí vám je schopno dodat téměř třetinu doporučené denní dávky vlákniny. Stejné množství obsahuje v průměru jen 1,5 g  bílkovin, proto je tato dobrota vhodnou potravinou při nízkobílkovinových dietách, např. při onemocněních ledvin. 2-3 plody denně vám zajistí doporučený denní příjem magnesia, které je mimo jiné důležité pro dobrou funkci těchto orgánů.

A jak na naše zdraví působí?

Tradiční  použití je při silném suchém kašli, zánětu průdušek a dalších onemocněních dýchacích cest. V knize Encyklopedie léčivých potravin od J.D.Pamplona-Rogera je uveden jednoduchý recept s využitím datlí při výše uvedených potížích.
100 g datlí se několik minut povaří v půl litru sojového mléka (lze již  běžně zakoupit v hypermarketech), vzniklou směs můžeme ochutit medem.

Pozor! Toto ovoce je prý v zemích, kde se tradičně pěstuje, považováno za mírné afrodisiakum pro ženy i muže. Plody datlovníku je vhodné pro svůj vysoký obsah železa konzumovat při anémii.Pro svoji výživovou hodnotu se doporučují těžce pracujícím, dospívajícím, těhotným a kojícím ženám. Některé zdroje uvádějí, že konzumace datlí podporuje laktaci.

Pokud máte problémy s usínáním, vyzkoušejte sníst před spaním několik kusů datlí, neboť jsou díky obsahu tryptofanu považovány za přírodní uspávací prostředek.

Výzkum, prováděný na  Berkeley University, doporučuje ovoce z datlové palmy pro jeho vysoký obsah vitamínu B1 a magnesia jako velmi prospěšné pro nervový systém, především v období stresů (takže období Vánoc je pro jejich konzumaci naprosto ideální J).

Zdroje: Encyklopedie léčivých potravin,  J.D.Pamplona-Roger, www.sgp-dates.com

Máte datle rádi?
Jíte je jen neupravené, nebo je ještě nějak využíváte při vaření a pečení?
Jedli jste je už někdy toto ovoce čerstvé?

Reklama