Rodina

Dárkyně vajíček: „Měli bychom všichni myslet méně na sebe.“

Vracejí úsměv na tváři ženám, které nemohou mít přirozenou cestou své vlastní děti. Dárkyně vajíček umožní neplodným párům to, co by jinak nepoznaly. Prožít těhotenství a porodit „svého“ potomka. Jednou z takových dobrých duší je i paní Kateřina (32). Proč se rozhodla odběr v Klinice asistované reprodukce IVF CUBE podstoupit a jak zvládá přípravu na něj?

Máte děti?

Ano, mám dvě. Čtyřletého syna a roční holčičku.

A plánujete mít další?

Pokud budu moct, tak bych chtěla ještě alespoň jedno dítě. Kdyby to záleželo na mně, měla bych nejraději rovnou další dvě. Ale to nevím, jestli by moje děloha po dvou císařích a naše peněženky zvládly.

žena

Rozhodla jste se darovat vajíčko jiné ženě. Už jste tento zákrok někdy podstoupila?

Ne, darovat budu poprvé.

Co vás k tomu motivovalo?

Chtěla jsem darovat krev a kostní dřeň, ale to mi ze zdravotních důvodů není umožněno. Jediné, co tedy mohu darovat, jsou vajíčka. A věřím, že tím někomu udělám velikou radost. Když jsem totiž chtěla druhé dítě, nevěděla jsem, jestli to vůbec bude možné. Ten pocit byl hrozný. A to i přes to, že jsem doma už jedno dítě měla.

Nyní jste ve fázi, kdy podstupujete hormonální léčbu před odběrem. Jak se cítíte?

Na dárcovství se připravuji zhruba od června, kdy proběhla veškerá vyšetření. Na odběry půjdu pravděpodobně v říjnu. Hormonální léčba je zatím jediná věc, která mi je během celé procedury trošku nepříjemná. Ale bez toho to bohužel nejde. Věřím, že se mé tělo dá po odběrech zase brzy do pořádku. Hormony se srovnají a bude vše jako před tím. Cítím se nesvá, mé tělo nesnáší hormony moc dobře. Proto také neberu ani hormonální antikoncepci. Ale když vím, proč to dělám, a že je to jen dočasné, tak mi to nevadí.

Nastaly u vás nějaké změny?

Přibrala jsem pár kilo, ale to bude spíše zadržená voda. Jsem také trošku nervóznější než obvykle, ale zatím jsem jiné změny nezaznamenala.

Máte z odběru, který vás čeká, strach?

Z odběru strach nemám. Bála jsem se hlavně toho, jak bude mé tělo reagovat na všechny ty hormony. A to zatím zvládám.

Vy sama byste darovaného vajíčka využila, pokud byste klasickou cestou děti mít nemohla?

Do takové situace, kdy jsme o tom museli uvažovat, jsme se už dostali. Kdyby to jinak nešlo, určitě bych tuto možnost využila. Proto jsem strašně ráda, že takhle můžu nějaké budoucí mamince pomoci.

Jak vůbec vnímáte rozdíl mezi skutečnou a biologickou matkou dítěte?

Když vidím, co jsou některé biologické matky schopny svým dětem udělat, jak se k nim chovají… Odkládají je a neřeší, co jim tím způsobují a jaký budou mít jejich děti potom život, tak je podle mě pravá máma ta, která zahrnuje dítě láskou. V noci nespí nebo má zlé sny, když je nemocné, stará se o něj, hraje si s ním, má o něj strach a chce, aby se mělo dobře. To je pravá máma! Ať už je biologická, nebo ne. Hlavní je její péče a láska.

Souhlasila byste s tím, aby byla zrušena anonymita dárců, jak někteří zákonodárci plánovali?

Myslím si, že by to nedělalo dobře. Vidím trošku rozdíl v adopci a v dárcovství vajíček. U adopce to dítě odnosila a porodila biologická matka, která potom dítě nechtěla. Samozřejmě jsou i jiné případy, ale tento je asi nejčastější. U darovaných vajíček si miminko odnosí i odrodí maminka sama. A že byla vajíčka darovaná, v tom nevidím až takový význam. Ona to miminko v sobě cítí, projde si celým porodem. Myslím, že ji po tom všem ani nenapadne, že to dítě není její. Žena, která dítě odnosí, porodí a s láskou o něj pečuje, je jeho pravá maminka.

Co byste vzkázala ženám, které zvažují, zda vajíčka také darovat?

Ať si představí, jak by jim bylo v situaci, v níž jsou ženy, které nemohou mít dítě jinou cestou. Jaké asi zažívají strašné pocity a smutek, když vidí nějakou maminku s bříškem nebo už s miminkem. Určitě by i ony v té situaci byly rády, kdyby díky některé dárkyni mohly otěhotnět. Mají tedy možnost udělat něco dobrého a někomu změnit život. Tak proč to neudělat? Myslím, že kdybychom mysleli všichni méně na sebe a více na ostatní, tak by nám bylo všem lépe.

Co čeká dárkyni vajíček?

  • Vyšetření a vstupní pohovory.
  • Desetidenní injekční stimulace vaječníků, kdy je hormony podporován růst a dozrávání vyššího počtu vajíček. Žena dochází na ultrazvukové kontroly.
  • Odběr vajíček v celkové anestesii. Žena je ještě ten den propuštěna domů a měla by zůstat v klidovém režimu.
  • Dárkyně získá finanční kompenzaci nákladů spojených s dárcovstvím, a to ve výši 10 – 25 tisíc Kč.  

Čtěte také:

   
04.09.2015 - Těhotenství a porod - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. [22] Elissen [*]

    Chtěla bych se s Vámi podělit o svů názor. Jsem dárkyně, teda přesněji tutu středu jdu poprvé darovat vajíčka. Doteď jsem měla spoustu vyšetření včetně opravdu podrobného genetického vyšetření. Všechno to trvá už cca 3 měsíce. Jsem na mateřské, ale po celou dobu pracuji na 4 hodiny denně doma. Se stimulaci hormonu nemám problémy i když jsem se na začátku trochu bála si tyto hormony sama aplikovat. Jsem aktivně sportovní, celý život zdravá mám jednu nádhernou dvouletou holčičku a časem určitě budu chtít ještě druhé dítko. Protože děti jsou poklad :-) Rozhodla jsem se darovat vajíčka protože mám ve svém okolí spousty žen které nemohou otěhotnět a po dítěti moc touží. Dokonce i má švagrová, která miluje děti a byla by skvělá mámaje nemůže mít. Pro mne bylo těhotenství a dokonce i porod mé dcerky nádherná věc a myslím si že každá žena má právo toto prožít i je třeba jí k tomu takto pomoci. V dnešní době kdy je v lékařství vše tak vyspělé bych určitě v tomto nespoléhala na ,,přírodu´´ ani nezástávala názor ,, když nemůže mít dítě, že to příroda takhle chtěla a že to takhle má být´´. Napíšu sem i později po zákroku odběru vajíček. Jsem moc ráda, že pomohu nějakému bezdětnému páru co nemůže dědátko a tolik po něm touží. A že jich v ambulanci kam chodím na všechna ta vyšetření potkávám opravdu hodně.

    superkarma: 0 02.11.2015, 16:44:52
  2. avatar
    [21] paníliška [*]

    Otázkou zůstává, co s tělem dárkyně do budoucna provede ta hormonální léčba. Já bych do toho nešla, souhlasím s komentáři níž.

    superkarma: 0 06.09.2015, 16:02:57
  3. avatar
    [20] gerda [*]

    Příroda se podle mě znásilňovat nemá. Když neplodný pár touží po dítěti, proč nepožádá o dítě z ústavu, dětského domova? To jsou snad druhořadí tvorové? Ti přece potřebují lásku rodičů nejvíc ze všech, navíc už jsou na světě a rodiče potřebují "teď hned", ne až za 3/4 roku. Dárcovství vajíček je technicky úžasné dílo, ale příliš krkolomné. Proč tak složitě, když to jde jednoduššeji? Jde přece pouze o pocit ženy, které roste plod v děloze, její pokrevní potomek to stejně není.

    superkarma: 5 06.09.2015, 05:53:56
  4. avatar
    [19] paníliška [*]

    bambulajda — #18 Ani výchova vlastního dítěte nazaručí bezproblémového jedince. Sml24

    superkarma: 0 05.09.2015, 15:31:50
  5. [18] bambulajda [*]

    Před paní Kateřinou smekám. Málokdo se pro dárcovství rozhodne. Ženy, které si kolečkem IVF neprošly a neví, jaký to je nápor na psychiku, nikdy nepochopí tuhle situaci. Nebo alespon většina to nechápe či nechce chápat. A pro některé je dárcovství jediná možnost mít dítě.

    Jinak opravdu dětské domovy nejsou plné zdravých bílých dětí, jak tu někdo píše. Většinou zde jsou děti feťáků, kriminálníků, sociálně vyloučených osob. Tyhle děti si od rodičů nesou genetické predispozice být taky takoví. A jejih výchova nezaručí bezproblémového jedince. Rozhodování není lehké.

    1. na komentář reaguje paníliška — #19
    superkarma: 0 05.09.2015, 09:57:55
  6. avatar
    [17] Altamora [*]

    Chica — #15 Poněkud demagogický argument. Karcinom ohrožuje život člověka. Když je léčitelný, je třeba léčbu podstoupit. Když není, je třeba se připravit na smrt. Neplodnost život ženy neohrožuje. Jestliže se její touha po dítěti stane posedlostí, měla by se léčit tato posedlost. (Něco jiného je IVF z vlastních vajíček, zvlášť když jde problém třeba s nepůchodností vaječníků a pod. Tam jsem pro IVF všemi deseti.)

    superkarma: 4 04.09.2015, 22:09:52
  7. avatar
    [16] kareta [*]

    Chica — #15ne není. Zásadní rozdíl je v tom, že rakovina se týká jednoho konkrétního jedince a jeho pokrevních potomků kvůli predispozici, kdežto když žena nebo muž nemůžou otěhotnět ani po léčbě, je tam zásah shůry a nemělo by se to obcházet. Dárovství znamená, že do toho jsou přímo zataženy 3 osoby, kterých se to týká.Sml80 Chápu, že touha mít děti je silná, ovšem pokud tam není ta přímá pokrevní linka, ztrácí to smysl...dotyčná nezozmnoží sebe a svůj genetický materiál, nýbrž odnosí dítě cizí samice/samce. To prostě nemá logiku, to si rovnou může adoptovat nějaké cizí dítě. Leda by pouze toužila zažít těhotenství...Sml54

    superkarma: 6 04.09.2015, 21:45:09
  8. avatar
    [15] Chica [*]

    K diskusi, takže když žena nemůže otěhotnět, tak to příroda chtěla a ona se má podřídit...Když někdo dostane rakovinu, příroda to chtěla a na co léčba...Obdobná logika...

    1. na komentář reaguje kareta — #16
    2. na komentář reaguje Altamora — #17
    superkarma: 0 04.09.2015, 21:35:00
  9. avatar
    [14] kobližka [*]

    Já bych chtěla jenom poznamenat,že se na to každý dívá jinak.Paní Kateřina říká,že "Ona to miminko v sobě cítí, projde si celým porodem. Myslím, že ji po tom všem ani nenapadne, že to dítě není její.Žena, která dítě odnosí, porodí a s láskou o něj pečuje, je jeho pravá maminka". No a jak je to potom s dětmi,které odnosí a porodí náhradní matka,která propůjčí svoji dělohu?

    superkarma: 0 04.09.2015, 20:54:15
  10. [13] chachita [*]

    Za mě říkám darcovství vajíček "NE". Příroda ví, proč některé ženy nemohou mít děti. Dnes se mnou souhlasí i spolužačka, která kvůli finanční odměně podstoupila dárcovství. Říká, že to vůbec nestalo za to. Strašně jí bolelo břicho, byla nepříjemně nafouklá a teď má nějaké gynekologické problémy, které příčítá právě tomu, že darovala vajíčka.

    Prostě, když nemohu mít děti, tak je prostě nemohu a basta. V dětských domovech je přece spoustá krásných dětí, které čekají na něčí náruč a prostředníctvím jednoho z nich si mohu splnit svou potřebu po mateřství.

    A ještě vyvstává otázka: Co když přestane být darování vajíček anonymní, jak se dotyčná osoba vyrovná s tím, že jí jednou zaklepe na dveře "potomek" se slovy: "Ty jsi moje biologická matka!"????

    superkarma: 5 04.09.2015, 19:57:48
  11. avatar
    [12] kobližka [*]

    Altamora — #7 Výborný názor,souhlasím Sml67

    superkarma: 0 04.09.2015, 19:31:17
  12. [11] Karo Líná [*]

    Tak do tohohle bych nešla Sml23 Hormony nejsou žádná legrace. Momentálně podstupuju hormonální léčbu z důvodu zdravotních problémů a je to peklo. Kila letí nahoru jak splašená (a je celkem fuk, jestli je to třeba "jen" zadržená voda - prostě tam jsou), psychika v háji, náladovost, deprese, vedlejší účinky v podobě např. rozhozeného žaludku a migrén... No nic moc. Jelikož jsem tuhle léčbu už jednou podstoupila, vím, že jsem se po jejím ukončení dávala dokupy půl roku a ta kila jsem shazovala ještě déle Sml68 Za peníze bych to nikdy nepodstoupila Sml23 A bohužel ani za dobrý pocit, že jsem někomu pomohla. Zdraví máme každý jenom jedno.

    superkarma: 3 04.09.2015, 17:01:43
  13. avatar
    [10] Eliana [*]

    amphora — #9asi záleží na instituciSml80

    superkarma: 0 04.09.2015, 12:06:34
  14. avatar
    [9] amphora [*]

    Eliana — #8 součástí odběru vajíček NENÍ genetické vyšetření,to se pleteš.Jen bežné vyšetření a podpis na prohlášení ,že uvedený zdravotní stav odpovídá skutečnosti.Ten zdravotní stav nahlásí pouze dárkyně vajíček.Jen rozbor krve je součástí.Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje Eliana — #10
    superkarma: 0 04.09.2015, 11:53:53
  15. avatar
    [8] Eliana [*]

    Rikina — #6součástí je i genetické vyšetření, které je velmi podrobné Sml22

    Myslím, že bychom měly myslet více na sebe, své zdraví a více se hýčkat jako ženy a pečlivě vážit jaké hormony do těla narveme.

    1. na komentář reaguje amphora — #9
    superkarma: 3 04.09.2015, 11:22:16
  16. avatar
    [7] Altamora [*]

    Chápu touhu žen po dítěti. Poměrně dlouho jsem musela čekat, než se mi podařilo dítě donosit. Přesto mám hodně rozporuplný pocit k dárcovství vajíček. Těhotenství není tak příjemná doba, abych ji podstupovala s cizím genetickým materiálem, když geneticky cizí dítě lze získat příjemnější cestou. Mějte si mě za cynika a neempatickou osobu, ale pokud to příroda zařídila tak, že žena nemá zdravá vajíčka, měla by se žena naučit přijmout stav, který je. Milióny lidí se musely smířit s horšími neduhy. Ne všechno, co je technicky možné, je taky správné dělat. Nejsem pro zákaz takových operací, ale taky je nepodporuji.

    1. na komentář reaguje kobližka — #12
    superkarma: 10 04.09.2015, 11:18:54
  17. [6] Rikina [*]

    v.poho — #2 Souhlas. A dodala bych, že mě překvapuje, že si od někoho, kdo není zdravotně v pořádku, vůbec genetický materiál vezmou. Sml80 Paní píše, že nemůže darovat krev ani kostní dřeň, z čehož je jasné, že na 100% fit asi nebude. Zřejmě je takový nedostatek dárkyň, že berou všechno, co se aspoň trochu dá... nebo nevím, co by k tomu vedlo. Sml80

    1. na komentář reaguje Eliana — #8
    superkarma: 4 04.09.2015, 10:13:52
  18. [5] Boros [*]

    Bucík — #3 Souhlasím, je to hodně citlivé téma. Ve své praxi se setkávám s velmi různorodými názory. Bohužel je velice smutné, že centra využívají hlavně bezdětných studentek- ty holky chápu, přece jenom 10-18 tisíc není tak málo, ale mnohdy jsou zoufale nepoučené, jak to bude vypadat dál a co za nežádoucí komplikace by mohly nastat. darování vajíček je velmi bohulibá činnost, zatím je neumíme nahradit, ale každá dárkyně by měla být opravdu pořádně poučená! Ona to opravdu není žádná sranda.

    superkarma: 2 04.09.2015, 10:00:43
  19. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    v.poho — #2 Sml80V tom jejím odhodlání může hrát určitou roli i ona finanční kompenzace nákladů. Nevím.Sml80

    superkarma: 4 04.09.2015, 08:37:32
  20. [3] Bucík [*]

    Je to hodně citlivé téma. A je úžasné, když je možno pomoci ženám, které by jinak mateřství nepoznaly.

    1. na komentář reaguje Boros — #5
    superkarma: 1 04.09.2015, 07:55:18
  21. avatar
    [2] v.poho [*]

    Upřímně řečeno si říkám, že bychom někdy měli myslet naopak více na sebe. Kateřina ví, že její tělo nesnáší hormony moc dobře, dokonce kvůli tomu nebere ani hormonální antikoncepci a přesto kvůli darování podstoupí hormonální léčbu a doufá, že se po ní dá její tělo zase do kupy. To je jako kdybych já, když mi řekli, že už bych neměla dávat krev, protože případné nakažení infekcí by pro mě mohlo být nebezpečné, se zasekla a dávala just dál.

    Aby bylo jasno, nejsem proti dárcovství vajíček, myslím, že je fajn, když někdo nemyslí jen na sebe, ale zrovna v tomhle případě bych se na to vykašlala.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #4
    2. na komentář reaguje Rikina — #6
    superkarma: 13 04.09.2015, 07:46:49
  22. avatar
    [1] vodilulu [*]

    Je supr, že jde pomoci ženám, kterým tělo neprecuje tak dobře jak by mělo.

    superkarma: 0 04.09.2015, 07:34:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme