Včera jste se seznámily s nejčastějšími dietními mýty (ZDE), se kterými se ve své praxi setkává odbornice na zdravý životní styl a redukci nadváhy Kristina Galová. Když jsem si je přečetla, napadla mě řada dalších, a možná ještě absurdnějších. Co na ně říká Kristina tentokrát?

 

diet

Jezte citron, stáhne se vám po něm žaludek a méně toho sníte

Kyselina citrónová, kterou obsahuje citrón, ale i jiné ovoce má schopnost snižovat kyselost žaludeční šťávy, ale schopnost stáhnout žaludeční stěnu a tak zmenšit obsah žaludku nemá. Její účinky ocení hlavně ti lidé, kteří trpí pálením žáhy. Co se týče hubnutí, výhodou citrónu je, že má nízký obsah energie, pouze 130kJ / 100 gr a je bohatým zdrojem vitamínu C a jiných antioxidantů, minerálů a vlákniny.

Margaríny jsou dietnější a pro linii vhodnější než máslo a sádlo

Základní rozdíl mezi živočišnými a rostlinnými tuky je ten, že živočišné tuky obsahují ve vyšší míře nasycené mastné kyseliny, které jsou rizikovým faktorem kardiovaskulárních onemocnění. Kravské máslo a margaríny obsahují méně tuku a méně energie než vepřové sádlo a olivový olej, které jsou téměř 100% tuky (mají porovnatelnou i energetickou hodnotu). Máslo obsahuje asi 80% tuku a má vyšší obsah nasycených mastných kyselin než rostlinné margaríny. Ty, podle druhu výrobku, mohou obsahovat od 30 až do 80 % tuku. S poklesem tuku a zvyšováním obsahu vody ve výrobku se mění chuť margarínu. Rostlinné margaríny s příliš nízkým obsahem tuku, jsou už téměř bez chuti. Máslo proto chutná lépe než například light margarín.

Rostlinné margaríny neobsahují cholesterol, který se nachází jen v potravinách živočišného původu. Obsahují nenasycené mastné kyseliny, u kterých byl dokázán příznivý vliv na zdraví, jsou obohaceny o vitamíny a dobře se roztírají. Během redukční diety je třeba příjem tuků a energie kontrolovat a je jedno, či jde o tuky živočišného anebo rostlinného původu. Zjištění dokazují, že více než 64 procent všech přijatých tuků jsou skryté tuky v potravinách, které na první pohled jako tučné nevypadají.

Když chceš zhubnout, tak nežer! Co říkáte na hladovky?

Hladovky nejsou vhodným řešením pro trvalý úbytek hmotnosti bez následných zdravotních komplikací. Naopak je velmi důležité změnit životní styl a nastavit si zásady ve stravování, které dopomohou k pozvolnému úbytku hmotnosti a následnému udržení optimální váhy. Rovnoměrným rozdělením příjmu energie do celého dne se vyhneme výraznému kolísání hladiny krevního cukru, a tím i pocitu nezvladatelného hladu. Jídelníček bychom měli rozdělit optimálně do 5 až 6 porcí jídla denně.
V rámci svačin a druhé večeře volíme potraviny s nižší energetickou hodnotou (zeleninu, zakysané mléčné výrobky, ovoce - množství ovoce během redukce omezujeme na 1 porci denně).
Poslední jídlo konzumujeme alespoň 2 hodiny před spánkem.

Tukožroutská polévka je jediná dieta, která opravdu zatočí s tukem.

Jako ostatní diety, není ani tukožroutská dieta vhodná pro trvalý úbytek hmotnosti. Principem této diety je extrémní omezení tuků a sacharidů. Tělo si proto sahá do zásob tuku. Tukožroutská dieta byla navržena pro pacienty, kteří potřebovali rychle snížit svoji hmotnost např. před operací. Proto po delším dodržování zásad této diety dochází k podvýživě. Tělo trpí nedostatkem základních živin, vitamínů, minerálních látek nebo například enzymů. V souvislosti s extrémně nízkým příjmem energie trpí člověk malátností a únavou. Někteří lidé trpí nadýmáním nebo průjmy. V neposlední řadě, jako u každé jednostranné diety dochází k následnému JOJO efektu a pozvolnému zpomalování metabolismu.

Zvířátka a kytičky. Jedině dělená strava mi pomůže zhubnout.

Zdravé hubnutí očekává vyvážený příjem živin i během diety. V případě diety podle dělené stravy v některých dnech je vysoký příjem bílkovin a tuků, v jiný den zase vysoký příjem sacharidů. Dieta nebere ohled na přirozenou potřebu příjmu živin a na individuální chutě. Neposkytuje možnost volby a přizpůsobení jídelníčku aktuálním okolnostem a možnostem. Například pro lidi, kteří jsou pracovně a společensky aktivní, je náročné kontrolovat kombinaci potravin a zabezpečit střídání dnů bílkovinových a sacharidových. Dělená strava také není vhodná pro diabetiky a lidi se srdečním onemocněním.
Dobré zkušenosti s hubnutím a dietou podle dělené stravy mají někteří lidé hlavně proto, že při jejím dodržování se začnou stravovat pravidelně, kontrolují svůj jídelníček a tím i celkový energetický příjem za den. Hubnutí a snížení hmotnosti je tak přirozeným důsledkem negativní energetické bilance, a ne dělením potravin.

Krabičkové diety. Když po nich hubnou celebrity, určitě budou účinné

Krabičkové diety se staly populárními zejména díky své jednoduchosti. „Objednáte si je a nemusíte dále přemýšlet o tom, co jíst či nejíst, jaké potraviny si nakoupit, jak je upravovat. V tom je ovšem kámen úrazu. „Krabičkovému dietáři“ chybí důležité informace o výživě a pohybu, proto je pro něj těžké si získanou hmotnost udržet. Pokud se chceme vyvarovat jojo efektu, je důležité po skončení diety přejít na racionální stravování - a pravidla racionální výživy mnoho lidí nezná, nebo o ní má mylné představy. Riziko navrácení váhy je navíc podporováno příliš nízkou kalorickou hodnotou redukční stravy. U krabičkových diet se většinou snižuje denní příjem energie až na 4 400 kJ. Obecně se k redukci hmotnosti nedoporučuje méně než cca 5000 kJ u žen a 6000 kJ u mužů. Pokud je doporučená hranice překročena, dochází k podvýživě organismu, tělo se „naprogramuje“ na nízký příjem energie a návrat k původní stravě po skončení diety tak vede k jojo efektu.

Když se budu natírat zeštíhlujícím krémem, ubudou mi centimetry na problematických partiích bez námahy

Používání zeštíhlujících krémů nezabezpečí viditelný úbytek centimetrů na obvodech. Tyto krémy většinou obsahují látky, které podporují mikrocirkulaci, čímž se může zlepšit vzhled a kvalita pokožky. Mírného úbytku (několik milimetrů) je možné dosáhnout pravidelným několikaminutovým masírováním daného místa. Masírování zlepší cirkulaci a odvod lymfy, ale vždy jenom na krátký čas.

Počkej, až budeš v přechodu, ztloustneš i z vody. Klimakterium rovná se automaticky tloušťka.

Přechod - jinak menopauza je přirozený stav v životě ženy, kdy dochází k útlumu funkce vaječníků, v důsledku čehož se snižuje tvorba hormonů estrogenu a progesteronu. Zastavuje se menstruační cyklus a nastává ztráta plodnosti. Menopauza nastupuje zhruba mezi 45. až 50. rokem věku ženy. Navýšení hmotností u žen tohoto věku je spíše zapříčiněné zpomalováním metabolismu. Ten se zpomaluje v souvislosti s postupným stárnutím. Pokud žena prochází menopauzou, je důležité hlídat si energetický příjem, kvalitní příjem základních živin, vitamínů a minerálních látek ve stravě. Ženy v tomto rizikovějším období by neměly zapomínat i na pravidelný pohyb, který dopomáhá k udržení si váhy.

Co vy na to, milé ženy-in? Stala jste se někdy obětí nějakého dietního mýtu? Najdete ještě nějakou „povedenější“ dietu? Dodržovala jste snad některou z výše uvedených diet? S jakým výsledkem?

Ve spolupráci s Kristýnou Galovou, odbornicí na zdravý životní styl a redukci nadváhy

Čtěte také:

Reklama