Magie

D1 – Je to v nás, nebo je tu něco, co není vidět?

Měří 230 kilometrů. Denně se tudy prožene i 105 tisíc aut. Každou chvíli nehoda, uzavírka nebo zúžení do jednoho pruhu. Namísto pohodlné a bezpečné jízdy nám tak za volantem buď tečou nervy, nebo máme strach tudy vůbec jet.

Už mnohokrát jsem slyšela termíny „zakletá dálnice“, „silnice smrti“ a podobně.

Je to špatný sklon, neukázněnost lidí, výkyvy počasí, nebo je to prostě tak energeticky nevhodná trasa, že tudy nikdy neměla dálnice vést?

Hromadné nehody, převrácené kamiony, smrtící bouračky. Dálnice D1 je proslulá agresivitou řidičů. Kde se bere? Během deseti dní, kdy byl monitorován vybraný úsek dálnice, projelo 192 vozidel rychleji než 190 kilometrů v hodině.  

Co nás tady nutí jet jako šílenec a navíc se dopouštět přestupků?

h

Je tam něco jinak?

10. km u Říčan – Patří pod mirošovický úsek, který je podle policie i statistik asi nejnebezpečnějším na D1. Dokonce čtyřikrát horším než „slavný“ humpolecký.

88. km u Humpolce – Má na svědomí vedle mnoha jiných i Alexandera Dubčeka či Petra Haničince...

52. km u Střechova nad Sázavou – Hromadná nehoda čtyřiceti aut v roce 1995 a tak dále... Tento úsek je doslova děs pro řidiče.

Kritický úsek na Vysočině se táhne celkem v délce necelých padesáti kilometrů. Dálniční policie tu řeší stovky nehod. Jednou zde exploduje cisterna s chemikáliemi, jindy řidič kamionu doslova prolétne čelním sklem do propasti opravovaného úseku.  

„Slavný“ 141. kilometr, se vedle hezké řádky nešťastníků vepsal do osudu i kolegyni Daně Svobodové a Radku Křížovi, když jeli na reportáž. TADY

„Mám strach pokaždé, když na D1 vjíždím. I kdybych nevěděla, co všechno se tady kdy stalo, jsou úseky, kde se necítím dobře ani jako spolujezdec.

Například U devíti křížů se cítím vysloveně zle. Myšlenka, že by se ten den něco mohlo stát, mi projela hlavou už ráno. Snažila jsem se na to nemyslet, abych něco nepřivolala. Marně.

Vyhýbala jsem se jí vždycky, ale teď ještě tuplem. Děkuji všem strážným andělům. Vrací se mi pořád těch pár posledních vteřin a Radkova slova, která zazněla před nárazem, kdy křečovitě sevřel volant „Já to neubrzdim!!!“

V posledních vteřinách jsem se snažila zvednout a skrčit nohy, abych o ně nepřišla. Pak vidím jen airbag a cítím štiplavý smrad,“ vzpomíná na onu nehodu Dana.

n

Statistika téhle dálnice je vskutku fatální a prakticky svými čísly nemá obdoby. Je to jen tím, že je to nejdelší dálnice u nás, nebo je tu ještě něco, co není na první pohled vidět?

Co to je?

Osobně jsem naštěstí nikdy na D1 nebourala a možná je to i tím, že se jí snažím vyhnout, co to jde. Několikrát jsem ale tudy jet musela.

Sama sebe jsem přistihla na několika úsecích že:

  • Ztrácím pozornost, jakoby ztěžknu. To je kousek za Prahou.
  • Z nepochopitelných důvodů přidávám rychlost a musím se kontrolovat. Normálně jede člověk po dálnici prostě plynule. Tady musí dávat neustále pozor, kolik jede, protože to přichází samo. Nevšimnu si, jak moc jsem zrychlila. Vlastně člověk dupe na plyn bez zjevného důvodu a mimoděk. (Nikdy nejezdím přes 130). To je kolem 80. kilometru.
  • Na jednom místě, a teď nevím, kolikátý je to kilometr, jsem doslova bojovala s volantem, který táhnul až nepřirozeně doprava. Přestože jsem hodně ubrala, dělo se to stále. (možná špatný sklon – nevím).

m

Prakticky celou cestu do Brna je člověk v křeči a musí se neustále hlídat, nutit k pozornosti a kontrolovat rychlost. Neuvolní se, ač je vyspalý a nemá problém.

Navíc to, co tu předvádí druzí řidiči, je mnohdy neuvěřitelné, a jen to dokládá fakt, že snad nikdo se na téhle silnici nechová normálně a přirozeně.

Jako by tam na nás působilo něco, co není vidět, ale je to sakra silné.

Můžeme to všechno připsat na vrub tomu, co lze racionálně vysvětlit a podložit technickými údaji i čísly.

Ale za sebe... najela jsem hodně kilometrů po mnoha silnicích. U nás i v cizině, v horách, v horku, i tam, kde je obrovské převýšení a kde to není právě legrace. Ale tak blbě jako na D1 se mi neřídí snad nikde.

Můžete mě, pragmatici, klidně rozcupovat, ale podle mého jsou věci, které nejsou vidět, nelze je spolehlivě pojmenovat, ale přesto tu jsou a my je vnímáme jinudy, než přes obvyklých pět smyslů. A D1 je toho dokladem.

Buďte tady ve střehu, ať už pro cokoli!


Mimochodem, když už jsme u těch bouraček...

UŽ JSTE NĚKDY ZAZNAMENALI SRÁŽKU S BLBCEM?

Pokud ano a chcete zítra, tedy v PÁTEK zase po dvou hodinách vyhrávat za své příspěvky, zaslané na redakce@zena-in.cz, můžete už od této chvíle začít psát a odesílat.

Celý poslední den v týdnu se totiž spolu budeme zabývat právě kolizemi s těmi, kdo při SRÁŽCE S BLBCEM vskutku bouli neutrpí. Téma je veselé. Uděláme si usměvavý pátek.

   
25.03.2010 - Záhady současnosti - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [34] terezalah [*]

    slyšela jsem...

    superkarma: 0 02.07.2013, 11:27:04
  2. avatar
    [33] arminka [*]

    na silnicích je čím dál tím víc neomalených řidičůSml80

    superkarma: 0 07.11.2012, 20:29:58
  3. avatar
    [32] richada [*]

    Mám za to,že za vjezd na D1 by nám měli platit! Kvalita silnice jedna velká hrůza,při vjezdu na panely mi vždy cvakají zuby!Sml57

    superkarma: 0 02.04.2010, 09:45:22
  4. avatar
    [31] peetrax [*]

    wich — #27 Myslím, že tohle se nedá zobecňovat.

    superkarma: 0 27.03.2010, 10:08:08

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] alla [*]

    Zrovna teď v pondělí jsem měla na 24.km na Prahu havárku. Chlap přede mnou z ničeho nic šlápl na brzdu a i když jsem jela max.110, nedobrzdila jsem a práskla do něho. On ujel. Aerbagy mi rozmlátily přední okno a ten strach z toho, aby mě tak nikdo nesmetl bych nepřála fakt nikomuSml15

    superkarma: 0 26.03.2010, 18:51:09
  2. avatar
    [29] Blues [*]

    wich — #27 Trochu snad protáhne, ale zase je to příjemnější. Pravda, jezdíme tak 130-140 :-) A řidič nedorazí do cíle úplně vyčerpaný..

    superkarma: 0 26.03.2010, 13:19:31
  3. avatar
    [28] Sonne [*]

    Ne ne, Míšo, něco na to opravdu je... Taky nemám naježděno zrovna málo. V zimě, v létě bez klimačky, v mlze, v noci, v dešti, ale z D1 (jinak Hopsaštráse, jak ji v Brně říkáme) nemám dobrý pocit. Když lítáme z Prahy na dovču a z Brna do Prahy se dopravujeme autem, jsem vždycky ráda, že tu cestu máme za sebou... Cesta letadlem je pak brnkačka Sml30

    superkarma: 0 26.03.2010, 11:37:29
  4. avatar
    [27] wich [*]

    Blues — #24 A neprotáhne se vám takhle cesta zbytečně? Mě osobně přijde D1 jako strašně kratičký dálniční úsek, aby musela posádka odpočívat Sml80 Přestávky neděláme. Na trase OVa Praha děláme max. jednu, někdy ani to ne.

    1. na komentář reaguje Blues — #29
    2. na komentář reaguje peetrax — #31
    superkarma: 0 26.03.2010, 09:10:00
  5. avatar
    [26] kareta [*]

    OlgaMarie — #7 TIRáci mají přece povinné pauzy po 4 nebo 4,5 hodinách, překročili by kolečkoSml80.

    V pravém pruhu na dálnici se nedá jezdit, neb se tam plouží kamiony 60-80tkou, já tam vjedu, když se chci najíst nebo napít v klidu, nikdy nespěchám...jenže pravej pruh bývá tak rozbitý a mívá tak děsně vyjeté koleje, že raději svištím bez zastávky v levém! Ty co si stěžují na schody a koleje- pche, nejlepší je úsek mezi prostějovem a olomoucí, tam se musí fakt PEVNĚ DRŽET VOLANT!Sml52Sml57

    superkarma: 0 25.03.2010, 19:22:31
  6. avatar
    [25] Blues [*]

    Jinak D1 má svoji pověst hlavně proto, že je jedinou spojnicí západ-východ, je na ní největší provoz a je plná tranzitních kamionů. Ale v poměru k počtu projetých aut má kupodivu celkem nízké procento nehodovosti.

    Mně na ní vadí ta hrozná roleta od Humpolce k brnu, pravý pruh je osobákem prakticky nesjízdný Sml15

    superkarma: 0 25.03.2010, 18:40:57
  7. avatar
    [24] Blues [*]

    OlgaMarie — #7 Udělat si během delší jízdy pauzu na pumpě je prospěšné, i když se ti nechce čůrat. Dát si kafe a odpočinout napjaté pozornosti, v jízdě pak pokračuješ svěžejší. My jezdíme po D1 jednou za měsíc a cestou děláme pauzy dvě - u Jihlavy a v Brně (jedeme pak ještě dál, k Olomouci).

    1. na komentář reaguje wich — #27
    superkarma: 0 25.03.2010, 18:38:20
  8. avatar
    [23] wich [*]

    jastura — #22 Jo, bylo to tady u nás. Tento úsek využíváme velice často a po pár týdnech byla silnici "schodovitá". To přijel přítel domů a říká "na té nové dálnici jsou takové hrby, že se tam nedá jezdit". Večer to pak bylo ve zprávách Sml67

    superkarma: 0 25.03.2010, 14:50:57
  9. [22] jastura [*]

    wich — #21 jo, jo tuším, že loni jsme jeli po jakémsi novém! úseku dálnice a normálně tam byly takové nerovnosti, že jsem měla strach, že si oboucháme hlavu o strop auta... teď už to je myslím spravené.. tuším že to bylo u Ostravy, ale ruku do ohně za to nedám

    1. na komentář reaguje wich — #23
    superkarma: 0 25.03.2010, 14:48:16
  10. avatar
    [21] wich [*]

    Ještě jsem si vzpomněla... V sobotu ráno sledujeme Autosalon a baví mě, když testují auta se silnými motory a pořád zdůrazňují, že testovali na německé dálnici Sml32 Vždycky říkáme - chlapi nebojte se, na české by to ani nešlo natočit, jak by kamera skákala Sml57Sml57

    1. na komentář reaguje jastura — #22
    superkarma: 0 25.03.2010, 14:35:45
  11. avatar
    [20] wich [*]

    Hlavně ty kamiony Sml57Sml57Sml57 Čekala jsem na to Sml32

    superkarma: -1 25.03.2010, 14:31:05
  12. avatar
    [19] wich [*]

    Nehod by ubylo, kdyby v ČR byly dálnice, nikoli TANKODROM Sml31, spousta lidí by se za volantem začala věnovat řízení a přestala si číst ranní tisk, hrabat v přihrádkách, otáčet se za dětmi na zadní sedadla... Sml45, necpali se do levého pruhu, když na vyšší rychlost nemají motor a hlavně dovednosti. Je to o lidském chování a kvalitě silnice.

    superkarma: 0 25.03.2010, 14:30:05
  13. avatar
    [18] carmi [*]

    Já nejsem moc zkušená řidička, jezdím teprve rok a půl a mám najeto jen pár tisíc km. Po D1 jezdím už proto, že mám u Zruče nad Sázavou chalupu. Někdy si říkám, že by D1 měla ztrati status dálnice. To , co je např. kolem 30. kilometru - děs a hrůza, normální roleta. Tam radši předjíždím, protože levej pruh je na tom o něco líp. Nejvíc se bojím kamionů. Vždycky od nich radši předem čekám, že mi něco provedou ( a oni opravdu dost často nezklamou).

    superkarma: 0 25.03.2010, 13:42:30
  14. [17] Marie Dymackova [*]

    Je to jenom o nás o lidech

    superkarma: 0 25.03.2010, 11:42:36
  15. avatar
    [16] Myškomedvídek [*]

    Sml67

    superkarma: 0 25.03.2010, 11:36:07
  16. [15] gentiana [*]

    To jsou ale kecy. Energeticky nevhodná trasa? Záhada? Co se takhle zeptat nějakého zkušeného budovatele silnic, což jsem s dovolením učinila já? Takže:

    (1) konstrukční rychlost většiny úseků většiny starých dálnic, D1 included, je 100 -110 km/h. Tedy, že jsou zatáčky klopené tak, že při této rychlosti z nich nikdo nevyletí, vystřelen setrvačností, třeba.

    (2) většina dálnic je postavená v socialistické kvalitě, která je lepší než výborná, třeba ta úža hrbolatá betonka z Poděbrad do Prahy. 

    (3) socialističtí budovatelé se neobtěžovali nakoupit stroje z kapitalistické ciziny, tedy třeba finišéry, které by uměly na třech pruzích naráz povrch vyspádovat tak, aby se nedělaly kaluže, ale patlalo se to podomácku, po socialisticku, takže hrbolatě a kalužatě.

    (4) lidi na socialistickou kvalitu radostně zapomněli, s prominutím zvysoka serou na rychlostní limity, protože mocinky spěchaj', ale že rychlostní limity nejsou nutně pouze buzerace ze strany státu, to neberou na vědomí. A pak to svedou na špatnou energii, že spadli do příkopa.

    (5) no a ano, lidi jezdí jako prasata.

    superkarma: 3 25.03.2010, 11:02:54
  17. [14] Bébina [*]

    Nebezpecna neni silnice, nebezbecni jsou ridici. Ja se D1 nebojim, u Mezirici mame chatu, takze jsem se po ni najezdila dost a dost. Jako ridic jsem po ni jela jen jednou pred rokem a pul, tehdy jeste jako dost mizerny ridic, takze jsem radsi vyjela v sobotu v 6 rano, aby byl maly provoz. Cestu jsem zvladla v pohode tam i zpet, dohromady 300km s asi hodinovou pauzou (jela jsem na chatu zachranovat kocicku). Jinak z rizeni jako takoveho mam respekt, protoze rikam, ze jakmile clovek sedne za volant, je jednou nohou v hrobe a druhou v kriminalu, takze jezdim opatrne, jizdu prizpusobuju svym schopnostem a nechavam si rozestupy, nelepim se nikomu na zadek a kdyz to holt nejde, tak jedu devadesatkou za kamionem a pockam si, az bude volno k predjizdeni.

    superkarma: 0 25.03.2010, 10:52:36
  18. avatar
    [13] Dimsy [*]

    Jela jsem po D1 několikrát, ale nikdy jsem tam nic takového nepociťovala. I když jsme tam jednou bourali a podruhé jsem píchla. Vždycky to bylo kolem 160 kilometru směrem na Prahu.Sml80

    superkarma: 0 25.03.2010, 10:51:51
  19. avatar
    [12] *modrá [*]

    Bébina — #11 Sml67

    superkarma: 0 25.03.2010, 10:40:55
  20. [11] Bébina [*]

    D1-nejdelsi schody na svete.

    1. na komentář reaguje *modrá — #12
    superkarma: 0 25.03.2010, 10:27:43
  21. avatar
    [10] Kadla [*]

    Naprosto souhlasím s článkem a Míšinými vývody. Po D1 jezdím skutečně jen výjimečně, když není zbytí. Mívám stejné problémy jako Míša - bůhvíproč zrychluju, ztrácím soustředění, cítím se být v křeči, neuvolněná. Ač je to do Brna z Prahy jen 200 km, jsem vyčerpaná více, než když jedu z Prahy do Ostravy (400 km). Proto po D1 prakticky vůbec nejezdím a na Moravu jezdím zásadně horem (přes Hradec Králové a Olomouc).

    superkarma: 0 25.03.2010, 10:07:04
  22. avatar
    [9] delfi.na [*]

    Na D1 nejezdím, mám zákaz, prý jsem na to málo zkušená. Sml80 Nakonec jsem si vydobyla, že budu řídit, a kdy mám nabrat zkušenosti, když mě manžel nenechá, že? No a musím říct, že po dvou hodinách jízdy, kdy navíc nejelo moc aut, jsem byla úplně vyřízená. Takže ano, mám málo zkušeností a přenechávám to jiným.

    superkarma: 0 25.03.2010, 09:33:43
  23. avatar
    [8] *modrá [*]

    OlgaMarie — #7 z kamionů mám taky hrůzu, když ho předjíždím bojím se že mu uletí to obrovský kolo Sml16

    Mojí ségře spadl z náklaďáku na auto kus železa když je předjížděl...

    no prostě .. ať žije vlaková nákladní doprava

    Vzpomínáte co dřív jezdilo nákladních vlaků ?

    superkarma: 0 25.03.2010, 09:11:37
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Počtu nehod napomáhá i povědomé myšlení na mediálně známé nehody. Osobně se tam bojím kamionů! Dělá se mi z nich až fyzicky špatně. Nechápu, jak to může někdo mastit, když ho pak míjím stojícího u pumpySml80. To jich tolik potřebuje nutně čůrat?Sml57

    1. na komentář reaguje *modrá — #8
    2. na komentář reaguje Blues — #24
    3. na komentář reaguje kareta — #26
    superkarma: 0 25.03.2010, 09:05:41
  25. [6] Anime Otaku [*]

    Největší problém je, že nehodové úseky D1 jsou stavěné na maximální rychlost 110km/h a to se pak člověk nesmí divit, že když tam ti idioti jezdí i 230 - jak jsem slyšela od pár známých (oni jsou ti idioti) tak se pak divěj, že se něco stane. Jinak tu ztrátu pozornosi a špatné pocity při řízení bych připsala známému palcebo efektu - nebo spíš nocebo efektu (to znamená, že i účinná látka nepomůže, kvůli psychice). Jinak když jsem jela po D1, taky mi řízení táhlo všemi směry, jen ne rovně - ale je to tím pitomým povrchem, který nenajdete ani na nejhorších lesních cestách.

    superkarma: 2 25.03.2010, 08:50:57
  26. [5] macamala [*]

    Po D1 nejezdím, jezdím po D5, která je v úseku za Plzní na Rozvadov úplně jiné kvality.

    superkarma: 0 25.03.2010, 08:43:57
  27. avatar
    [4] karinečka [*]

    Po D1 nerada jezdím,vždycky mám z toho špatný pocit,možná umocněný tím,co všechno se o ní píše

    superkarma: 0 25.03.2010, 08:10:01
  28. avatar
    [3] *modrá [*]

    D1 je hlavně nekvalitní, je to totalitní pomník odflánuté laciné práce. A lidi po té hnusné cestě jezdí jak by neměli a pak se diví že se tam furt bourá Sml80

    superkarma: 1 25.03.2010, 07:54:27
  29. avatar
    [2] maje [*]

    Dante Alighieri — #1 já jsem přesvědčená, že je to i tím, že úsek je relativně přehledný a lidi prostě přidávají plyn, aniž by si to uvědomovali. ono nic moc nedrncá, cesta krásně ubývá. tak se řídím větou: je lepší je být v 6.00 doma, než v 5.30 v márnici

    superkarma: 0 25.03.2010, 06:49:07
  30. avatar
    [1] Dante Alighieri [*]

    Já jsem o D1 četla děsivej článek v roce 2004 a zrovna to bylo pár dní předtím, než jsme tudy měli jet na dovolenou do Chorvatska. Četla jsem tam o různých úsecích a u toho Humpolce se prý má pod dálnicí nacházet staré keltské pohřebiště. A duchové tam zlobí nebo co. Sml80

    Googlila jsem: "Podle psychotroniků se tu střetávají dvě geopatogenní zóny, které můžou

    ovlivnit psychiku nebo dokonce způsobit mikrospánek citlivých

    řidičů. Byly tu zaznamenány i případy, kdy se změnil výkon motoru

    projíždějícího auta."

    1. na komentář reaguje maje — #2
    superkarma: 0 25.03.2010, 00:29:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme