Rodina

Cvičení v šestinedělí

Šestinedělí je období po porodu, kdy se organismus ženy vrací zpátky do stavu, v jakém byl před otěhotněním, proto cvičení v tomto období hraje značnou roli.

Organismus se díky němu rychleji regeneruje a navíc zamezuje poporodním obtížím, jako jsou například bolesti zad, problémy s udržením moče, sestup dělohy apod.

Cílem cvičení je odstranit změny, které v těle nastaly v průběhu těhotenství, při porodu a následně i v šestinedělí. Začít cvičit můžete již 12-24 hodin po porodu. Dnes již všechny porodnice preferují včasné vstávání po porodu, díky němuž dochází i k brzké mobilizaci šestinedělky.

I když v tomto období není jednoduché přizpůsobit Váš denní režim miminku, na cvičení byste si měly vyhradit alespoň chvilku, protože čím dříve začnete, tím rychleji se Vaše tělo bude zotavovat a vracet do plného zdraví. První ukázky cvičení probíhají na odděleních šestinedělí pod vedením rehabilitačních pracovníků. Cvičit začínáme pozvolna, ne intenzivně, aby nedošlo k nepříjemné únavě. Nikdy by cvičení nemělo vyvolávat bolest. Před cvičením se vždy vymočte. Lépe je cvičit po kojení, ne s plnými a těžkými prsy. Dále necvičte při teplotách a při jakýchkoliv odchylkách od fyziologického šestinedělí.

Cvičení je zaměřeno na:

1) pánevní dno - svaly pánevního dna bývají porodem poškozeny, proto zařazujeme cviky na jejich posílení, můžete je cvičit, i když byl proveden nástřih hráze.

2) prsní svaly - posilování a protahování prsních svalů dochází k podpoře laktace

3) svaly dolních končetin - cvičením těchto svalů povzbuzujete krevní oběh, a tím následně zabraňujete vzniku trombů

4) břišní svaly – posilujeme pouze v případě, že nedošlo v průběhu těhotenství k tzv. diastáze (rozestupu přímých břišních svalů), pokud byste je v tomto případě posilovaly, došlo by k jejímu zhoršení; zpočátku posilujte pouze šikmé břišní svaly a přímé zařazujte až po odeznění diastázy, s náročnějším posilováním břišních svalů, na které jste byly zvyklé před těhotenstvím, pokračujte až po šestinedělí.

5) zavinování dělohy - můžete hned po příchodu na šestinedělí tím, že si lehnete na břicho a podložíte si oblast žaludku.

Obecně lze říci, že oslabené svaly je potřeba posílit a přetěžované uvolnit.

Výhodu mají maminky, které byly aktivní v dobré fyzické kondici a cvičily již v průběhu těhotenství. Pravidelným cvičením se vám vrátí i správné držení těla. Cvičení má také estetický vliv, což znamená, že ochablé svaly nejen posílíte, ale i zpevníte, a v neposlední řadě i psychický, vyplavením endorfinů docílíte lepší nálady.
Pokud kojíte, není vhodné držet jakoukoliv dietu. Naopak právě kojení, při němž není obnovena funkce ženského hormonu estrogenu, má vliv na spalování tuků vytvořených v době těhotenství. Při cvičení a obecně v šestinedělí vždy dodržujte pitný režim. Nevhodným sportem v tomto období je plavání.

Lucie Marková
porodní asistentka

   
26.05.2004 - Těhotenství a porod - autor: Odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [15] astra [*]

    Sandy: Jak můžeš vědět,jaké cviky a na které partie jsme cvičily? Mně to přineslo výsledky,tudíž jsem spokojená.

    superkarma: 0 30.05.2004, 22:44:04
  2. avatar
    [7] Žábina [*]

    já ležela hodně na břiše, poradila mi to sestra /zdrav./ aby se zavinula děloha....
    jinak jsem necvičila ...

    superkarma: 0 26.05.2004, 13:42:21
  3. avatar
    [6] astra [*]

    já jsem po porodu cvičit nemusela díky tomu,že jsem cvičila v těhotenství.Měla jsem docela rychle zpět ploché břicho,dokonce ještě víc než před otěhotněním.A to jsem byla druhorodička a bříško jsem měla o hodně větší než u prvního .Taky kojením se postava rychleji vrací do původního stavu.Byla jsem docela ráda,protože jinak jsem se v šestinedělí cvičit nemohla přinutit.Zkrátka jsem měla jiné starosti a radosti.

    superkarma: 0 26.05.2004, 13:11:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme