Zdraví

Cvičební pomůcky včera a dnes II.

Před časem jsme na Zena-in.cz přinesli článek o cvičebních pomůckách. Zavzpomínali jsme na ty starší, téměř legendární, které vlastnila snad každá domácnost. Patřily mezi ně činky, „kolečko“, s kterým cvičil ve večerníčku i pan Spejbl, a samozřejmě pružiny, s kterými se rádi předváděli naši tatínkové.

Někde na ně sedá prach, jinde se využívají dodnes. V mnoha případech je také nahrazují nové vynálezy... Pojďme se podívat, co nám v tomto směru přineslo nejen toto století.

Pokud bych měla jmenovat jen jednu jedinou cvičební pomůcku, jež by měla charakterizovat současné fitness, mám ihned jasno. TRX.

TRX

Jedná se o závěsný systém, dva popruhy, do kterých se člověk zavěsí a využívá přirozené váhy vlastního těla. Já tomu říkám KŠANDY a svého trenéra tak přivádím k šílenství. Ale, děvčata, věřte, že výstižnější název neexistuje (smích).

Pomůcka je vhodná pro ženy i muže, protože si každý může ovlivnit „nálož“. Ženy potěší a muže neurazí. Pokud ji chcete koupit partnerovi, nezapomeňte dodat, že původně prý byla tato pomůcka vyvinuta pro mariňáky! Trénujeme s ní sílu, stabilitu i ohebnost.

  • Nespornou výhodou je její skladnost. Složíte do malého balíčku a schováte do skříně, nebo zabalíte s sebou na chatu, či dovolenou. Stačí mít jen pevný bod k jeho upevnění, což je pro domácího kutila dílem okamžiku.

Samozřejmě tak jako všechna cviční, TRX doporučuji osvojit pod dohledem trenéra. Hodinu můžete zvolit buď individuální, nebo skupinovou. Tuto fázi nepodceňujte, nejen že si projdete základní principy cvičení, ale vypilujete techniku. Stále se na vlastní kůži přesvědčuji o tom, že člověk vnímá sám sebe úplně jinak. Máte pocit, že cvičíte souměrně na obě strany a ejhle, najednou vám pozorovatel řekne, že táhnete více vlevo. Je škoda si přivodit špatným cvičením nějakou nesouměrnost těla, když cvičit bychom všichni měli především pro zdraví.

Kamagon Ball®

Tak toto je žhavá novinka v našich luzích a hájích, resp. v tělocvičnách, a možná o ní slyšíte opravdu úplně poprvé.

Kamagon® Ball je unikátní produkt pro procvičení tzv. CORE, čili jak já říkám základny těla (středu těla). Tento speciální míč se naplní vodou a při cvičení se tak využívá setrvačnosti, jež zapojuje větší počet svalových vláken při provádění cviků. Stejně jako BOSU (viz předchozí díl) a další pomůcky slouží k funkčnímu tréninku.

Kamagon Ball®, foto: www.kamagonfitness.cz

Tento program vás zkrátka naučí, jak používat své tělo tím nejefektivnějším a nejúčinnějším způsobem, včetně „proškolení“ nervové soustavy. A hlavně nás naučí jak zůstat třeba po pádu co nejméně potlučená, protože současný způsob života nám ubírá staré instinkty a neumíme už pořádně ani spadnout, protože se prostě podvědomě nezapojí svaly, které by měly (slova mého trenéra).

Kettlebell

Když už jsme u těch pomůcek kulatého tvaru, jen stručně se zastavme u kettlebell.

Jde o litinovou činku ve tvaru dělové koule, kterou můžeme uchopit za madlo. Tradice cvičení s touto pomůckou sahá údajně až do carského Ruska v 18. století. A ačkoliv po Evropě jezdí se školením Kettlebell půvabná blonďatá Švédka, přenechejme toto cvičení raději mužům. Takže už víte, co koupit miláčkovi k svátku sv. Valentýna? :-)

  • Mezi námi, ta Švédka v Götheburgu připravuje i profesionální zápasníky, s ní se asi srovnávat fakt nebudeme!

CrossFit

Když už jsme u těch cvičebních pomůcek, je třeba zde zmínit cvičení CrossFit. Nejedná se o pojmenování další vychytávky pro získání lepší kondice, ale jde o ucelený program.

Jedna moje kamarádka o CrossFitu hovoří jako o staromódním cvičení se staromódními pomůckami, ale faktem zůstává, že se v celém světě těší velké oblibě. Dokonce se pravidelně konají závody - Reebok CrossFit Fitness Championship.

A i když já osobně bych malinko víc přiřadila toto cvičení k mužům, věřte, že na něj chodí i spousta žen, které mají - řekněme - soutěživého ducha.

CrossFit, foto: Reebok

CrossFit můžete trénovat doma, na zahradě, v parku - ale nejvíce se cvičí ve specializovaných tělocvičnách, kterým se říká CrossFit Boxy. Účastníci programu každý den absolvují „trénink dne“ - WOD (Workout of the Day) a svoje výsledky si zapisují v tělocvičně na tabuli. Snadno tak mohou měřit své pokroky, zlepšovat a porovnávat.

  • Používají se základní prvky gymnastiky a silového tréninku. Jde o sedy lehy, kliky, skákání přes švihadlo, aj. Trénink je zábavný zejména proto, že jste členem určité komunity.

Autorka článku provozuje specializovaný server www.aerobic.cz.

Přečtěte si také:

   
29.01.2014 - Hubněte - autor: Marcela Macáková

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme