Je takový bezbarvý, řekneme o někom, kdo nás moc nezaujal. Ten se ale pěkně vybarvil, zhodnotíme naopak člověka, který se zviditelnil až moc. Podle barvy si vybíráme oblečení, ručníky, dokonce i auta. Na to, že barvy vlastně ani pořádně neexistují - je to jen jakési elektromagnetické vlnění, které se odráží od předmětů na sítnici našeho oka - toho dokážou dost!

 

Barvy očima znalce duší

Využití barev v psychologii bývá nejčastěji spojováno se jménem švýcarského psychiatra a filozofa, doktora Maxe Lüschera. Tenhle chytrý pán se v polovině 20. století intenzivně zabýval zajímavým problémem: vztahem mezi psychologickým profilem lidí a jejich barevnými preferencemi. Výsledkem výzkumu je test osobnosti, založený na řazení barev podle sympatií, které k nim zkoumaný pociťuje. Při testu se používá speciálního vzorníku s přesně odstupňovanými odstíny barev. Jiný význam má totiž např. svěží „jarní“ zelená s příměsí žluté (naděje, otevřenost, touha po kontaktu), a jiný jedlová zeleň, tmavší a trochu namodralá (stabilita, pevná vůle, hrdost).

 

Na základě mnoha výzkumů z celého světa se dnes už ví, že určité barvy vyvolávají shodné pocity u lidí nejrůznějších kultur a náboženství, žijících v naprosto odlišném podnebí i podmínkách. Červené lucerny v Evropě znamenají totéž jako červené korálky, kterými oznamuje africký domorodec své vyvolené: „Toužím po tobě!“  Ve staré Číně byla tato barva spojená se svatebními obřady. Bílá je v asijských kulturách barvou smrti, což je jen zdánlivě v rozporu se západním významem „nového začátku“ a „absolutní čistoty“; smrt přece není pro východního člověka zánikem, ale počátkem dalšího převtělení - vstupem do další, vyšší formy existence.

 

Vyber si barvu a já ti řeknu, co tě trápí

Ten, kdo touží po podnětech a po vzrušení, bude cítit k provokující oranžovočervené barvě sympatie. Kdo je naopak předrážděný a vyčerpaný, bude ji odmítat. „Lidé, kteří jsou pro svůj vnitřní stresový postoj ohroženi infarktem,“ píše dr. Lüscher, „dávají v testu přednost barvě červené (aktivita) a modrozelené (vypětí vůle). Pak následují barvy, které odrážejí aktuální tělesný stav. U osob ohrožených infarktem je to šedá a hnědá, barvy vyčerpání. Ještě vyšší hrozbu signalizuje současné odmítání tmavomodré, barvy klidu. Jako by říkali: Klid si nemohu dovolit!“

 

Psychicky vyrovnaného jedince označuje Lüscher jako „čtyřbarevného člověka“. Čtyřem základním barvám spektra přiřazuje čtyři základní varianty sebevnímání: zelená představuje sebeúctu, červená sebedůvěru, modrá spokojenost a žlutá vnitřní svobodu. Jen tehdy, jsou-li všechny „barvy“ přítomny ve vzájemné harmonii, vzniká osobnost, schopná spokojeného života.

 

Co nám říkají barvy

ČERVENÁ je „mužskou“ barvou energické akce, změny, přetváření, vzpoury. Vyvolává představu nebezpečí, krve, ohně (odtud její použití jako výstražného znamení); obsahuje prvek dobývání a sexuálního vzrušení. Červená pozitivně působí na toho, kdo je silný, plný života, sebevědomý a touží po moci. Ve slabém a ustrašeném člověku naopak vyvolává pocit ohrožení.

 

TMAVOČERVENÁ znamená klid a příměří. Vzrušení opadlo a zůstala majestátní nádhera a sebevědomí, které vyvěrá z vnitřní síly.

 

ŽLUTÁ vyzařuje dynamickou pohybovou energii, která vyzařuje ven (tak jako ze Slunce). Tato barva povzbuzuje, představuje osvobozující uvolnění, naději a touhu po radosti. Může ale znamenat i povrchnost a přelétavost.

 

MODRÁ symbolizuje klid (vnitřní i vnější), stálost, ženskost, oddanost a empatii. Je to barva dálek, hlubin a přemýšlení.

 

SVĚTLEMODRÁ je vedle červené nejoblíbenější barvou vůbec. Představuje bezstarostné veselí bez nároků, přívětivost, vzduch a oblohu, ticho a touhu.

 

FIALOVÁ je barvou pohlavní nevyhraněnosti – vzniká smíšením mužské červeně a ženské modři (Lüscher uvádí, že jí dávají přednost děti před pubertou, homosexuálové a těhotné ženy). Představuje také zvýšenou citlivost, sklon k mystice, znepokojivé tajemství.

 

ZELENÁ je také složená ze dvou protikladných barev – klidné modři a dynamické žluti. Jde tedy o klid, ale nabitý vnitřní energií. To odpovídá i obecnému vnímání zelené jako „ekologické“ barvy: zelená v přírodě je statická, ale je v ní obsažena skrytá možnost růstu.

 

HNĚDÁ představuje tělesnost a smyslovost, zem, teplo a bezpečí. Je to barva tradice a zdrženlivosti. Je spojená s představou jistoty, pořádku a také rodinného krbu – s tím možná souvisí časté užití hnědé při zařizování našich obydlí.

 

Mohou barvy skutečně léčit?

Na barvy nereaguje jen naše mysl, ale také tělo. Červená nebo červenooranžová barva zvyšuje puls, krevní tlak, rychlost dýchání a chuť k jídlu. V prostředí s převahou červené máme sklon zvyšovat hlas a chovat se agresivněji. U některých nemocných (například s postižením malého mozku) může červené světlo způsobit nesnesitelnou úzkost. Tmavě modrá naopak nervový systém zklidňuje. V jedné norské studii se uvádí, že pokusné osoby v místnosti vymalované na modro nastavovaly termostat ústředního topení o tři stupně výše než lidé v červeně zařízené místnosti. Barevný odstín prý dokonce ovlivňuje vnímání času, schopnost soustředit se a pamatovat si.

 

Barvy všedního dne (následujte instinkt!)

Můžete věřit, ale taky nemusíte, že se nošením ametystu zbavíte bolestí hlavy. Některé věci ale fungují zcela nepochybně: nepřenášíte se snad v duchu do modromodré mořské laguny, když si chcete představit něco obzvlášť příjemného a uklidňujícího? Každý má „svou“ barvu, ke které intuitivně tíhne (nejspíš je to odpověď podvědomí na naše skryté touhy a potřeby). Když vstoupíte do obchodu, automaticky sáhnete po tričku, ubrusu nebo hrnku v této barvě, a pak teprve začnete uvažovat o ceně nebo o tom, jestli se vám vůbec hodí.

 

Vyhovte svému podvědomí, je chytřejší než vy! Dopřejte mu kýčovitý plakát modré oblohy s obláčky a ozdobte jím svou kancelář.  Pořiďte si ten jásavě žlutý polštářek, který vás tak uhranul, že jste ho tam prostě nemohla nechat. Nejsou to zbytečně vyhozené dvě stovky, jak si možná vyčítáte. Ve skutečnosti je to něco jako multivitaminová bomba.

A ještě něco: je to fajn být in, co se módních trendů týče. Chodí-li ale celý národ v tyrkysové, která vám jde odjakživa na nervy, zůstaňte s klidem out

O barvách jsme psali také TADY, o barvách v bytě ZDE.

Reklama