Rodina

Čtvrté dítě jsem porodila doma. Chtěla jsem…

Přečtěte si text Heleny Pelikánové a její rozhovor s maminkou čtyř dětí. To poslední porodila doma. Do nemocnice nechtěla.

porod doma

Nedávno proběhla v mnoha médiích téměř štvavá kampaň proti domácím porodům. Stalo se, a ne poprvé, že se domácí porod bohužel „nevydařil“. Při porodu buď děťátko zemřelo, nebo zůstalo trvale poškozené. Ano, to se opravdu stalo, a asi nejen jednou. To se stává i při porodech klasických, tedy těch nemocničních, jen se o tom tolik nepíše, nediskutuje a není jim věnováno tolik mediální pozornosti jako těm „alternativním“.

O mnoha domácích porodech, kdy vše dopadlo dobře, všichni aktéři zůstali živi a zdrávi, o těch jsem četla jen velmi málo. Já sama se nepřikláním ani na tu stranu, ani na tu druhou. Jsem zastáncem svobodné volby matky a jejich blízkých. Jsem matka dvou dětí, které přišli na svět klasicky - v porodnici, ten první před devatenácti lety byl příšerná zkušenost především z chování zdravotních sester. Ten druhý před devíti lety bohužel také - o  chování primáře porodnice, ve které se mé druhé dítě narodilo, by se dal napsat celkem solidní horor.

porod doma

Mám několik kamarádek, které se rozhodly pro příchod svého dítěte využít domácí tedy přirozené prostředí. Jednou z nich je Zuzana Pavlová, 38letá tlumočnice, maminka čtyř dětí, která žije na statku na Berounsku. S partnerem Ivanem Fejfarem se společně rozhodli pro domácí porod (do vody - speciálního porodního bazénku) jen za přítomnosti porodní asistentky. Zeptala jsme se na její pohled na celou věc a její odpovědi Vám nyní předkládám:   

 Vaše čtvrté dítě Johan Eliáš Fejfar se narodilo doma, vaše starší děti - Šimon, Hedvika a Helenka se také narodily doma?
První tři děti v letech 1997, 1999 a 2000 jsem rodila klasicky v porodnici. Všechny porody proběhly hladce a celkem rychle. V té době jsem nepřemýšlela o tom, že to jde i nějak jinak, že by to mohlo jít i šetrněji jak pro mě, tak pro dítě.
Mezi dětmi a Johánkem je větší věkový rozdíl, v této době jsem měla možnost setkat se s různými skupinkami lidí, kteří navštěvují různé semináře a vzdělávací programy, např. i rodinné terapie, a jelikož se tam dost často řeší i téma porodu a následný pobyt v porodnici, chtěli jsme se tomu u Johana vyhnout.
Také jsem na toto téma přečetla mnoho knih. Kniha, která mě v tomto ovlivnila nejvíce a nejsilněji, byla od Fredericka Leboyera – Porod bez násilí. Tam jsem to pochopila asi nejjasněji.

porod doma

Přejděme k samotnému porodu, jaký to byl prožitek?
Myšlenka, že by to už mohlo opravdu začít, přišla v půl sedmé ráno. Pokud to jde, spíme venku, tehdy jsme také spali venku. Vzbudila jsem partnera, ale zatím jsem nic neříkala, čekala jsem, co bude. Přitom jsem ještě poklízela, aby bylo čisto, a připravovala se, kdyby to tedy vypuklo. V 8 hodin jsem došla pro partnera, který úplně jako náhodou nešel do práce, protože mu nebylo dobře. Pak už jsem to nějak věděla, že je to ono, přece jen po třech dětech... Před devátou mi odtekla voda, partner byl právě u koní, tak jsem zavolala asistentku a začali jsme připravovat bazének, zapůjčený od kamarádky. V 9.45 asistentka dorazila. V půl jedenácté jsem šla do bazénku a Johánek se narodil v 11.15.

Porod tedy proběhl hladce bez jakýchkoliv nemocničních praktik a medikamentů?
Bez jakýchkoliv medikamentů, naprosto přirozeně bez pozorování personálu z porodnice, žádný klystýr - ani nebyl potřeba (během porodu jsem neměla ani nutkání se vyprázdnit), bez holení, partner byl celou dobu při tom a pomáhal…
V bazénku s 20–25 centimetry vody, porodní poloha vkleče. Johánek do vody ale vůbec nepřišel, asistentka ho ve vodě jen omyla. Následně jsem si do bazénku i s dítětem lehla, bylo to moc příjemné, půl hodiny po porodu se porodila placenta samovolně bez většího tlaku, pupeční šňůra se hned nepřestřihla, dali jsme ji do mísy a nechali spojenou asi půl hodiny, než dotepala, pak jsme ji přestřihli.
Asistentka ji prohlédla a shledala v pořádku. Můj partner, Johánkův táta, zakoupil strom, hrušku, a pod ni jsme placentu zakopali.

Šlo vše hladce, nebo jste se s něčím museli poprat?
Všechno šlo hladce, natržení bylo nepatrné. Oproti porodnici jsem byla ráda, že si můžu nahlas zafunět a pohodlně si ulevit, to jsem v nemocnici potlačovala, aby na mě nekoukali jako na hysterku, ani jsem tam na to neměla chuť.

porod doma

Jak spolupracovala rodina – hlavně partner (sám otec tří dětí, Johánek je první společné dítě Zuzky a Ivana)
Ivan v tom měla jasno dřív než já, chtěl to tak.

Co na to ošetřující lékař – gynekolog?
Gynekoložka mi nechala svobodné rozhodnutí, sice mi říkala, abych v případě jakéhokoliv problému ihned volala doktora, ale nebylo to potřeba.

Připustili jste si, že by se mohlo vyskytnout něco nepříjemného, nějaké riziko… nějaký problém?
Byla jsem přesvědčená, že to všechno dopadne dobře. Kdybych myslela na nějaké možné komplikace, bála bych se, že si je tím do života postavím. Johan je v podstatě neplánované, ale vítané dítě.
Ještě než jsem byla těhotná, asi tak před dvěma lety, se mi dostala do ruky kniha Koncept kontinua, shodnou okolností jsem byla i na přednášce autorky Joan Liedloff, která tuto knihu představovala.
Tato kniha mě svým posláním utvrdila v tom, že svobodný porod, který je uskutečněn v přirozeném prostředí a podle všech nejlepších představ matky, je tím jediným možným začátkem k vychování šťastného, vyrovnaného a spokojeného člověka. Dnešní doba totiž před intuici a instinkty do popředí staví intelekt, a tím dochází k mnoha pochybení v našem lidském vývoji.
Pokud je to ještě vývoj a ne pomalá sebevražda...

   
01.07.2011 - Těhotenství a porod - autor: Helena Pelikánová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [69] gabagabag [*]

    já jsem po porodu málem vykrvácela,lítali kolem mě 4 doktoři-takže doma by skončilo  mimčo bez maminky.To bych radši snesla pár nepříjemných slov atd,než riskovat takovou věc.

    superkarma: 0 26.11.2011, 13:11:29
  2. avatar
    [68] Alenka0010 [*]

    kobližka — #56 Co by mohly chtít? Normální lidský přístup a ne například ponižující poznámky, že "nám zase přišla rodit nějaká sedmnáctka, to zas bude" (bylo mi 21 a byla jsem vdaná) nebo velice bolestivé předporodní vyšetření, které stejně nebylo k ničemu, mladý začínající doktor polohu stejně nevyšetřil. Nebo den po císaři, kdy jsem polykala prášky bez toho, že bych je mohla zapít, nikdo nebyl ochoten podat mi vodu. A syna jsem 2 dny neviděla, to na psychické pohodě taky nepřidá. 

    superkarma: 0 05.10.2011, 09:05:07
  3. avatar
    [67] Ginger20 [*]

    Asi budu mít jiný názor, ale doma bych nikdy v životě nerodila, mám za sebou jen jeden porod a to se smutným koncem(syn měl vrozenou brániční kýlu). Jinak co se týče chování doktorů, porodních asistentek a sester tak vše naprosto v pohodě, chovali se ke mě po celou dobu velice hezky. Na porod mám pěkné vzpomínky, bohužel pak už to jsou vzpomínky horší.... Paní měla velice velké štěstí, že porodila zdravé dítě a měla porod bez komplikací! Přeji jí, aby jí synek přínášel jen radost! Sml16

    superkarma: 0 26.07.2011, 17:13:15
  4. avatar
    [66] kobližka [*]

    haluška — #65 Měla jsi štěstí Sml59

    superkarma: 0 10.07.2011, 17:54:48
  5. avatar
    [65] haluška [*]

    kobližka — #64 práveže to miminko je krásne, len tá farba sa mi nejako nepozdáva. Možno je to tým, že porovnávam tie moje, ktoré sa na svet dostali pomerne rýchlo. Moje pôrody trvali tak maximálne 10-15 minút. Na klystír a holenie nejako nikdy čas nezvýšil.Sml52

    1. na komentář reaguje kobližka — #66
    superkarma: 0 10.07.2011, 14:24:46
  6. avatar
    [64] kobližka [*]

    haluška — #63 Všimla jsem si toho taky,ale netroufla jsem to napsat,abych někoho neurazila.Někdy miminka po porodu nebývají nejkrásnější,ale za pár hodin je všechno pryč.

    1. na komentář reaguje haluška — #65
    superkarma: 0 10.07.2011, 12:46:31
  7. avatar
    [63] haluška [*]

    buď sú tie fotky zle nafotené/svetlo-tieň/, ale miminko sa mi nezdá práve po ľahkom pôrode.Namodralé dlane, tvár okolo pusy a na druhej fotke i čelo, to sú známky nedostatku kyslíka, alebo sa mýlim. Moje pôrodnicové čerstvé miminá nemali ani jedno takúto farbu.Sml80

    1. na komentář reaguje kobližka — #64
    superkarma: 0 10.07.2011, 00:32:09
  8. [62] mindulinka [*]

    Souhlasím, že je to každého věc. Ale nelíbí se mi argument, že porod nevydaří a děťátko buď zemře nebo zůstane postižené - stává se to i v porodnici - doposud s tím souhlasím - ano stává se to nejen při porodu doma, ale i v porodnici. Ale chtělo by to taky statisticky srovnat - při kolika porodech se to stane doma a při kolika porodech se to stane v porodnici a zohlednit celkový počet porodů doma a v porodnici. Tak nějak si myslím, že porodnice z toho vyjde líp.

    superkarma: 0 07.07.2011, 08:44:06
  9. avatar
    [61] risina [*]

    Eliana — #58 Přidávám se k těm, kdo nezažily žádný drastický přístup vládců porodnic - aspoň při porodech v Liberci (1985, 1987, 1995). Pnížení  a hnusný přístup jsme zažila při odběru plodové vody v Ústí v roce 1995, to jsem pochopila, o čem se mluví, když se na tohle stěžuje, ale ty 2 dyn jsem tam přežila. Všechny 3 porody jsem měla bezproblémové, žádné komplikce nebyly - přesto bych si nikdy netroufla rodit doma. Možná je za tím mé původně zdravotnické vzdělání  a vědomí, co by se mohlo stát, možná jen strach, že bych to nezvládla, každopádně kdyby se některé z mých dcer rozhodla pro domácí porod, snažila bych se jí to vymluvit.

    superkarma: 0 06.07.2011, 14:56:51

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] kobližka [*]

    Eliana — #58 Elianko,snad se od revoluce za těch víc jak 20 let přece jenom v porodnicích něco změnilo.Nastoupila nová generace zdravotníků a doktorů,jsou jiné netušené možnosti,ale je pravda,že všechno je o lidech.V každé nemocnici,na každém oddělení visí práva pacientů,kde je zakotveno i právo na stud a možnost odmítnout toho kterého zdravotníka třeba při nějakém zákroku a to se týká i mediků.Já jsem svoje děti odrodila ještě před revolucí,nevěděla jsem,že bych mohla chtít něco jiného,lepšího,následky nemám já ani děti a nakonec těch pár dní se to v té nemocnici dá vydržet.Není to napořád.Za týden jdu domů a snažím se na všechno nepříjemné zapomenout.Já přeju všem maminkám,aby se těšily ze svých miminek.

    superkarma: 0 04.07.2011, 18:03:11
  2. [59] rak177 [*]

    Syna jsem porodila v porodnici U Apolináře v r.1986 a nemůžu si stěžovat vůbec na nic.Je to "jen"o lidech a jejich přístupu.

    superkarma: 0 04.07.2011, 11:48:58
  3. avatar
    [58] Eliana [*]

    ...no, bohužel vládci porodnic a jejich postoj k ženám rodičkám je stále tragický a stále s e s tím nic neděje...jen pár drobných jiskřiček, ale jinak neznám kamarádku či známou či příbuznou, která by řekla, jo, bylo to v pohodě, sestry milé vstřícné, necítily jsme se poníženě, když nám grupa studentů koukala na choulostivá místa, přestože jsem si to nepřála a proč rodit pohodlně, když to jde dělat nepříjemně a náročněji, aby si to žena lépe pamatovala...kamarádka měla těžký porod, když konečně na hodinu zdřímla, budila ji přimářka, že potřebuje podepsat nějaký canc papíru, že si přinesla své toaletní potřeby.....

    1. na komentář reaguje kobližka — #60
    2. na komentář reaguje risina — #61
    superkarma: 0 04.07.2011, 08:23:01
  4. avatar
    [57] Altamora [*]

    kobližka — #56 Nevím, co by mohly chtít víc, ale ony to vědí a pořád o tom mluví, jak špatné to v porodnicích je. Vůbec nejsem proti tomu. Ať se konečně definuje standard a ať si každý zaplatí nadstandard dle libosti. Když se narodil syn, byla tam se mnou maminka, která si pořád stěžovala na to, jak špatně s ní zacházejí. Oni s ní nezacházeli špatně, zacházeli s ní stejně jako s námi ostatními. A to bylo špatně. Měli se k ní chovat jako ke královně, protože ona PORODILA a stala se Matkou. Tento typ žen bude nespokojený vždy.

    superkarma: 0 03.07.2011, 16:38:25
  5. avatar
    [56] kobližka [*]

    Altamora — #55 Nechci působit nějak natvrdle,ale co proboha by ještě mohly rodičky v nemocnicích chtít víc?Mají možnosti nám nedostupného vyšetření,rodí za asistence partnera,v sedě,v kleče,v bazénku a já nevím v jakých ještě pozicích,mají možnost rodit v přítmí nebo při hudbě,kterou si samy zvolí.Mají neomezené možnosti návštěv,mají miminko po celou dobu u sebe s možností ho ihned ukázat rodině,mohou používat vlastní hygienické potřeby,posílají mm svých ratolestí a jdou v případě,že jsou bez komplikací třetí den domů.Nevěřím tomu,že ještě dneska si nějaká sestra dovolí křičet na rodičku.Nic z toho jsme neznaly a odrodily jsme.Přeju dnešním maminkám všechny tyhle výhody.

    1. na komentář reaguje Altamora — #57
    2. na komentář reaguje Alenka0010 — #68
    superkarma: 1 03.07.2011, 14:53:19
  6. avatar
    [55] Altamora [*]

    Suzanne — #40 Mně nevadí, že někdo chce rodit doma. Nechápu to, neudělala bych to, ale kdo chce kam, ... Co mi vadí, je to, že svém svatém nadšení dehonestují lékaře a zdravotnický personál v porodnicích. A pak se toho chytí nemyslící osoby ( tom mém odstrašujícím příkladě to byla dokonce absolventka VŠSml80), které přijmou za svůj názor, že doktoři jim chtějí ubližovat, a odmítají slyšet názor, že v jejich případě je moudřejší jet do porodnice rovnou, bez pokusu rodit doma. Ani to, že někdo měl dva porody bez problémů, neznamená, že třetí může být jiný. Moje babička i maminka měly třetí porod těžký, i když první dva byly bez problémů. Určitě by se dalo hodně udělat pro to, aby podmínky v porodnicích byly lepší, určitě lze uvažovat i o ambulantních porodech. Jenže pořád jsou tu lidé, kterým všechno připadá špatné, jsou prostě "citlivější", nic pro ně není dost dobré, prostě musejí remcat za každou cenu. Ať si mají svůj nadstandard, ale za své peníze a bez možnosti otravovat myšlení ostatních lidí.

    1. na komentář reaguje kobližka — #56
    superkarma: 1 03.07.2011, 14:33:37
  7. avatar
    [54] Suzanne [*]

    enka1 — #52 no jo, pivo!Sml31 A co teprve šampaňské!!!Sml52

    superkarma: 0 03.07.2011, 14:26:15
  8. avatar
    [53] kobližka [*]

    enka1 — #52 no,když budeš mít suché sirky na rozdělání ohně,nebo budeš umět křesat (křesadlo na heslo...),tak n aohni to pivo uvaříš.Ale ne pro mě,já nemusím...

    superkarma: 0 03.07.2011, 13:56:19
  9. avatar
    [52] enka1 [*]

    kobližka — #51 Suzanne — #50 Pivo se dá vařit i bez elektřiny, že?Sml15

    1. na komentář reaguje kobližka — #53
    2. na komentář reaguje Suzanne — #54
    superkarma: 0 03.07.2011, 13:41:56
  10. avatar
    [51] kobližka [*]

    Suzanne — #50 Jsme prostě kofeinové otrokyně.....

    1. na komentář reaguje enka1 — #52
    superkarma: 0 03.07.2011, 13:24:21
  11. avatar
    [50] Suzanne [*]

    kobližka — #49 No právě! Všechny ty katastrofické příběhy beru s rezervou, dokud nepřijde myšlenka na kafeSml52

    1. na komentář reaguje kobližka — #51
    2. na komentář reaguje enka1 — #52
    superkarma: 0 03.07.2011, 13:18:28
  12. avatar
    [49] kobližka [*]

    Rikina — #46 Prostě jak říkám - je to jen pocit odlišení od ostatních a jak oni říkají - návrat k přírodě.Ale návrat k přírodě to není,jen to jen módní vlna.Proti přírodě nemám nic,miluju jí a snažím se ji neubližovat.Teď mě napadá,jak asi ti alternativci likvidují odpad?Sml80

    Suzanne — #45 No tak bez kafe mi by taky bylo ouvej....to jsem nedomyslela Sml30.....

    1. na komentář reaguje Suzanne — #50
    superkarma: 0 03.07.2011, 13:16:55
  13. avatar
    [48] Suzanne [*]

    Rikina — #46 tak alternativci se sociálními dávkami pro mě nejsou alternativci, ale příživníci. To jsme si jen nerozuměly v základních pojmechSml67

    superkarma: 0 03.07.2011, 12:56:41
  14. avatar
    [47] Suzanne [*]

    Suzanne — #43 šmarjapanno, vztáhnoutSml31 sorrySml52

    superkarma: 0 03.07.2011, 12:55:26
  15. [46] Rikina [*]

    kobližka — #44 Suzanne patrně myslela situaci, kdy "vypnou proud" na delší dobu než dvě hodiny - možná nafurt. Což je základním námětem několika románů a filmů. Vesměs v takovém případě nevidí vývoj nijak růžově. Sml57 To bych byla v pr... taky. Jako většina.

    Nicméně několik takových "alternativců" znám osobně, a dlužno konstatovat, že nejsou soběstační. Dostávají sociální dávky a přídavky na děti, a z toho, co vypěstují, se neuživí, tj. nejsou schopni zabezpečit si dostatečné zásoby na zimu, tak, aby nemuseli nic kupovat a byli skutečně soběstační. O tom, že nejsou schopni si sami z přírodních zdrojů vyrobit oděv nebo obuv, vůbec nemluvím. A o elektřině pro jejich notebooky. V případě úpadku civilizace by byla většina z nich taky v pytli, jen by možná přežívali o pár týdnů déle. Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #48
    2. na komentář reaguje kobližka — #49
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:54:40
  16. avatar
    [45] Suzanne [*]

    kobližka — #44 já taky zpátky nechci, jen jim to tak nějak přeju, když to někdo chce, ať si to užije.Sml30 A myslím, že naše společnost je oproti zbytku světa tak malá, že ten jejich způsob vlastně ani není nenormální. A jsi vyvolená, pančto máš krbSml52 Já už takySml29 Zimu bychom přežili. Já bych si teda neudělala ani kafe, kdyby mi vypli elektriku i plyn.Sml31

    1. na komentář reaguje kobližka — #49
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:54:05
  17. avatar
    [44] kobližka [*]

    Suzanne — #41 Samozřejmě,že to,co jsem napsala,byl extrém,ale někteří lidé tak žijí.Taky něříkám,že ta paní z článku je magor,jen si prostě myslím,že to je módní vlna.

    No,nemyslím,že by mě vypnutí elektřiny rozhodilo až tak,že bych byla v  p*deli.....roztopím krb,zapálím svíčky,prádlo počká,PC odložím a zalehnu....Sml30...to je samozřejmě můj úsměvný pohled.Jinak znovu opakuji,že nemá cenu chodit zpátky.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #45
    2. na komentář reaguje Rikina — #46
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:45:50
  18. avatar
    [43] Suzanne [*]

    Rikina — #42 použití intuice občas není špatnéSml58 Ale musí to být v rovnováze s rozumem, pravda. Co se týče nemyslíš - zaplatíš... nejsem pánbůh, neumím najít hranici, kdy si za svoje neštěstí můžeš sama a kdy ne. Ono by se to pak dalo vstáhnout na všechno. Takový systém bych opravdu nechtělaSml23

    1. na komentář reaguje Suzanne — #47
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:45:37
  19. [42] Rikina [*]

    Suzanne — #40 Taky se rozmnožovat nehodlám. Sml57 A jelikož jsem si v článku povšimla, že jde o dámu, která staví do popředí intuici a instinkty před intelekt, pochopila jsem, že logické a rozumové argumenty podobně zaměřeným osobám je zcela zbytečné předestírat. Sml80 Kdo chce kam... ovšem protože v tomto státě funguje systém solidarity, následky v případě nepovedeného porodu zaplatíme všichni, aniž bychom měli možnost v takovémto případě tu solidaritu odmítnout poskytovat - já bych prostě trvala na principu "nemyslíš-zaplatíš".

    1. na komentář reaguje Suzanne — #43
    superkarma: 1 03.07.2011, 12:41:20
  20. avatar
    [41] Suzanne [*]

    kobližka — #37 kobližko, ale to, co popisuješ, je extrém. Doma rodí i ženy, které normálně komunikují se světem, mají elektřinu a svoje děti posílají do školy. To, že výše zmíněná paní žije na statku, to přece neznamená, že je magorSml30 

    Teď mi odpusť konspirační teorii - ale třeba ti lidé, které popisuješ, budou naprosto v pohodě, když nastane energetická krize. Já sama třeba, když vypnou elektriku, jsem v prdeli. Oni budou soběstačníSml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #44
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:35:53
  21. avatar
    [40] Suzanne [*]

    Altamora — #36 Ale tam byla naprosto jasná kontraindikace, to je stejné, jako kdyby byl u porodu třeba opilý lékař - prostě je to zanedbání všech bezpečnostních pravidel!

    Rikina — #35 Rozčiluj se jak chcešSml80 Do této statistiky jsou jistě zahrnuty i porody, které doma byly provedeny bez dodržení pravidel. Opakuju - v jiných zemích to funguje díky tomu, že jsou jasně daná pravidla, je to promyšlené. Tudíž trvám na tom, že porod doma není z principu nebezpečný a nezodpovědný, a tyhle výkřiky o zodpovědnosti jsou irelevantní. Ale to je můj názor, ztotožňuju se prostě s proudem, se kterým ty nikoli. Přesvědčit navzájem se nepotřebujeme. Nota bene já už se rozmnožovat nehodlám a ostatním do toho kecat nepotřebuju, jde jen o tříbení názorů.

    1. na komentář reaguje Rikina — #42
    2. na komentář reaguje Altamora — #55
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:27:19
  22. avatar
    [39] kobližka [*]

    enka1 — #38 Přesně tak!

    superkarma: 0 03.07.2011, 12:16:57
  23. avatar
    [38] enka1 [*]

    kobližka — #37 Tuším ani očkovat je nenechaliSml28

    1. na komentář reaguje kobližka — #39
    superkarma: 0 03.07.2011, 12:14:22
  24. avatar
    [37] kobližka [*]

    Altamora — #36 Dobře napsané.Myslím,že nemá v dnešní době cenu vracet se zpátky a žít jako v minulosti.Taky nebudu prát prádlo u potoka a tlouct do něj kamenem,když mám doma automatickou pračku.Proč riskovat a rodit doma,když mohu mít okolo sebe doktory.Samozřejmě,že každý porod,ať doma,nebo ten v nemocnici je určité riziko,ale rozumná ženská se ho bude snažit minimalizovat.

    Ale když chce někdo žít na odlehlém místě,bez elektriky a vody,živit se jen svými výpěstky,chodit v hadrech,co ušije žena ze zbytků látek,vařit si svoje mýdlo,dětem nedopřát ani společnost vrstevníků,nelze se ani divit,že se rozhodnou pro porod doma.

    Jednou jsem sledovala pořad o takové alternativní rodině.Oba vysokoškoláci(opravdu nevím,k čemu jim ta studia byla),odstěhovali se na nějakou samotu v horách,kde pěstovali kde co a chovali zvířata pro svojí potřebu.Žena přestala chodit do práce,jen se starala o rodinu a domek.Prala venku na valše,rodila jedno dítě za druhým,samozřejmě doma v neuvěřitekných hygienických podmínkách.Muž pracoval v lese..Žilo se u nich jako na začátku minulého století,myli se ve škopku,vařili na ohni a děti neměli možnost ani radia,o TV a jiných technických věcech neměly ani potuchy,do školy nechodily,matka je učila doma.....A teď mi prosím řekněte,jak takové dítě obstojí v dnešním světě?Nebude ani umět komunikovat se svými vrstevníky a ve světě,který je každému zcela přirozený,se budou oni cítit jako ztraceni.Budiž,když už se pro takový poustevnický život rozhodně dospělý člověk,je to jeho rozhodnutí,ale to dítě?????To se pro takový život nerozhodlo,bylo nuceno ho přijmout.Vůbec nejsem schopná pochopit takové lidi,co to dává za smysl,že takhle žijí,co bude jednou z jejich dětí,až vyrostou????

    1. na komentář reaguje enka1 — #38
    2. na komentář reaguje Suzanne — #41
    superkarma: 2 03.07.2011, 11:48:37
  25. avatar
    [36] Altamora [*]

    Suzanne — #30 Před nějakým časem jsem sem dávala odkaz na server rodina, kde

    popisovala svůj porod jedna mladá žena, která po přečtení knihy o

    přirozených porodech doma usoudila, že jenom to přinese štěstí jí a

    jejímu dítěti. Té ženě lékaři nedoporučovali dítě mít, nebyla zrovna moc

    zdravá, její manžel byl slepý, porodní asistentku si nedomluvili.

    Začala rodit doma, a ono to bolelo a nešlo to podle té knihy krásně a

    hladce a vůbec se jí to nelíbilo, tak téměř na poslední chvíli zavolali sanitku. Saniťáci odmítli vzít s sebou jejího manžela (ono se to totiž nesmí, není to taxi). Paní si v článku nestěžovala

    na to, že byla husa a podlehla tendenčně napsané knize. Stěžovala si na

    zdravotníky, kteří v této fázi její vinou zpackaného porodu dělali vše,

    aby zachránili dítě a nestarali se o to, jak bude s porodem spokojená

    ona. Tolik k tomu svatému nadšení - je sakramentsky nebezpečné, když se

    dostane k lidem, kteří mají povahu drožkářské kobyly a nevyhodnocují

    informace z více zdrojů.

    1. na komentář reaguje kobližka — #37
    2. na komentář reaguje Suzanne — #40
    superkarma: 1 03.07.2011, 11:24:30
  26. [35] Rikina [*]

    Ještě jinak to řeknu - když už je dítě na světě, má za něj matka zodpovědnost, je to tak? Když se tomu dítěti něco stane, úraz, zaviněný nedbalostí nebo neopatrností matky, může za to dotyčná být případně i souzena a k té zodpovědnosti volána, jak to, že se nestarala, špatně starala, nechala dítě bez dozoru atd. Proč, ptám se, by neměla tutéž zodpovědnost nést i při tom porodu? A se všemi důsledky, které to přináší? Přece by mělo být v nejvyšším zájmu jí samé přivést na svět zdravé dítě, a všechna myslitelná rizika minimalizovat. Pokud to úmyslně neudělá, tak holt už to není jen její věc. Ovlivňuje tím životy dalších lidí, a to by bylo dobře si uvědomit.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #40
    superkarma: 2 03.07.2011, 10:31:41
  27. [34] Rikina [*]

    Suzanne — #33 Dobrá, statistika:

    Podle ministerstva zdravotnictví v nemocnicích za rok 120 tisíc porodů, z toho cca 500 úmrtí novorozenců = 0,42%.

    Podle Unie porodních asistentek za rok 263 domácích porodů, z toho 6 úmrtí novorozenců = 2%

    Oficiální statistiku, pořízenou za účelem srovnání těchto dvou variant, jsem nenašla, což neznamená, že neexistuje. Sml80 

    Jiné země nepokládám za relevantní, pokud vím, nejezdí se houfně a běžně rodit do zahraničí.

    superkarma: 1 03.07.2011, 10:17:54
  28. avatar
    [33] Suzanne [*]

    Rikina — #31 A co na to statistiky? Nemůžu s tím souhlasit, jiní lékaři, jiné země... hned je ten pohled jiný.

    1. na komentář reaguje Rikina — #34
    superkarma: 0 02.07.2011, 23:30:33
  29. avatar
    [32] femme [*]

    Rikina — #31  tesat do mramoru Sml22 Sml67

    superkarma: 0 02.07.2011, 22:58:27
  30. [31] Rikina [*]

    Suzanne — #27 No, podle článků, které jsem si k tématu tak porůznu v minulosti přečetla, vesměs tvrdí lékaři, že se to moc vyhodnotit nedá. Dá se odhadovat a spoléhat, že to vyjde. Ale to mi přijde jako zbytečné riziko, když to nemusí být. Matka nerozhoduje jen za sebe, ale i za dítě a to si nemůže vybrat, které matce se narodí. Ono už potom nemůže říct "tak ti, maminko, pěkně děkuju, ty jsi měla svobodný porod v přirozeném prostředí, a já teď za to platím svým zdravím nebo i životem"  Sml80 No a svaté nadšení, to fakt není argument. Sml68 

    1. na komentář reaguje femme — #32
    2. na komentář reaguje Suzanne — #33
    superkarma: 2 02.07.2011, 22:22:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme