Trápí vás otoky nohou? Pokud ano, přinášíme vám zajímavý článek MUDr. Sabiny Švestkové z portálu Žilní poradna.

Cestování může tyto projevy podstatným způsobem zhoršit. Běžná cesta totiž představuje dlouhodobé strnulé sezení se svěšenými končetinami, často v omezeném prostoru. V důsledku zemské přitažlivosti dochází k většímu hromadění krve v dolních končetinách. Tím, že jsme v klidu, dochází navíc k oslabení funkce tzv. svalové pumpy (ta při chůzi podporuje návrat krve k srdci). Proudění krve také zhoršuje ohnutí v kolenou a tříslech, kde okolní tkáně tlačí na žíly. Důsledkem jsou oteklé kotníky a lýtka.

nohy

Pokud jste vystaveni i dalším rizikovým faktorům (kouření, obezita, hormonální léčba, některé jiné závažné nemoci nebo vrozené dispozice – zejména opakované žilní trombózy u blízkých příbuzných), pak jste ohroženi tvorbou trombů – krevních sraženin ve zpomaleně protékající žilní krvi. Bolest a otok končetiny se pak výrazně prohlubují. K těmto projevům ale dochází nejen v dopravních prostředcích, ale i u lidí, kteří mají sedavé zaměstnání.

CO DĚLAT, KDYŽ NOHY OTÉKAJÍ?

  • Poraďte se se svým ošetřujícím lékařem, zda nepotřebujete léky pro zlepšení odtoku žilní krve z končetin a snížení tvorby otoků a bolesti dolních končetin (takzvaná venotonika).
  • Pokud máte křečové žíly, jste starší 35 let nebo jste již v minulosti prodělali zánět žil, pak se poraďte se svým lékařem o vhodnosti použití kompresivních punčoch. Měli byste si je nasadit minimálně po dobu cesty a případně během čekání na letišti.
  • Pokud jste již v minulosti prodělali zánět žil, nebo Vám bylo stanoveno vyšší riziko trombózy či plicní embolie, pak byste měli konzultovat s Vaším lékařem některá další opatření, jako použití léků snižujících sklon ke srážení krve.
  • Preferujte volné vzdušné oblečení, nejlépe z přírodních materiálů, které by mělo být volné a nemělo by Vás nikde škrtit.
  • Eliminujte nošení těsných bot, které by Vás tlačily. Mějte po ruce vzdušné přezůvky, do kterých se můžete kdykoliv přezout a udělat si tak pohodlí.
  • Pozor! I let na krátkou vzdálenost může být rizikový. Vyžádejte si v letadle místo, kde je dostatek prostoru pro nohy. Máte-li možnost, volte spoj ve večerních nebo ranních hodinách mimo nejteplejší období dne.

JAK SE CHOVAT BĚHEM DLOUHÉ CESTY?

  • Zkuste se alespoň jednou za každé 2 hodiny cesty dle možností protáhnout a projít.
  • Pravidelně cvičte nohama (i vsedě) – opakovaně ohýbejte a narovnávejte nohy v kolenou, kružte kotníky, skrčujte prsty.
  • Dodržujte pitný režim – 1,5 až 2 litry tekutin pomohou snížit hustotu krve a tím i sklon k jejímu srážení. Vyhněte se tvrdému alkoholu a kávě!

KDO NEJČASTĚJI TRPÍ PROJEVY OTOKY NOHOU?

  • pacienti po náročných operacích
  • těhotné ženy
  • lidé s onemocněními, při kterých se zvyšuje viskozita krve (např. polycytemie)
  • při srdeční nedostatečnosti
  • obézní lidé
  • lidé s onemocněními při kterých dochází ke změnám na stěnách cév (vysoký krevní tlak, cukrovka)
  • kuřáci
  • lidé podstupující hormonální léčbu

MUDr. Sabina Švestková

Zajímavé stránky, kde najdete mnoho informací a poradnu:  www.zilniporadna.cz

Reklama