Reklama


To, jak se ke svému tělu chováme a zacházíme s ním, se odráží na jeho fungování. Pokud žijeme aktivně, pravidelně se hýbeme a nezapomínáme na odpočinek a relax, naše tělo funguje tak, jak má. Příjem a výdej energie by měl být v rovnováze. Což má vliv i na náš metabolismus.

Metabolismus pochází z řec. metabolismos a znamená změnu. Je to látková a energetická výměna, tělo přijímá a zpracovává živiny potřebné k životu.
Metabolismus zahrnuje látkový metabolismus (přeměny látek, živin, které mu dodáváme) a energetický metabolismus (přeměny energií, které naše tělo produkuje).

Energetická rovnováha
Pokud chceme, aby naše tělo dobře fungovalo, je pro nás důležité, aby  příjem i výdej energie byly co nejblíže rovnováze. Energetická rovnováha je také to, co by nás mělo zajímat při změnách hmotnosti našeho těla.

Jaké jsou složky energetického výdeje?
Energetický výdej se skládá ze 3 složek. Tu největší část celodenního energetického výdeje, asi 60–70 %, tvoří tzv. bazální neboli klidový metabolismus (bazální energetický výdej – BEV, v literatuře též označován jako BMR – basal metabolit rate, BEE – basal energetic expenditure). To je energie, která je potřebná pro zachování základních životních funkcí v naprostém klidu duševním i tělesném za normální teploty a vlhkosti. Tato hodnota je závislá na pohlaví, hmotnosti, výšce a věku. Roste s hmotností a výškou, tzn. že „větší tělo“ má větší klidovou energetickou potřebu. Na druhou stranu se snižuje s přibývajícím věkem („jím stejně jako jsem jedla vždycky a najednou přibývám“). Teoreticky se bazální metabolismus u ženy vysoké 1,65 m a vážící 55 kg zpomaluje o 11 % mezi 20 a 50 rokem věku.

Jak jsou na tom ženy?
Ženy mají při stejné hmotnosti nižší energetickou spotřebu než muži. Oba posledně jmenované parametry souvisí se složením těla, s větším zastoupením tuku a menší svalovou hmotou u žen a ve vyšším věku. Kromě těchto vlivů, které je možné dobře určit, ovlivňuje klidový energetický výdej i řada situací, které jsou těžko postižitelné. Rozdíly v klidovém metabolismu mezi různými jedinci jsou v neposlední řadě také ovlivněny genetikou (rodiny s vysokým a s nízkým klidovým metabolismem).

Přibližná hodnota klidového energetického výdeje za 24 hodin je uváděna u mužů 1700 kcal (7140 kJ) a 1500 kcal (6300 kJ) u žen.

Klidový metabolismus může být ovlivněn různými situacemi např. těhotenstvím, kojením nebo některými chorobami (např. horečkou, onemocněním štítné žlázy a dalšími).

Energie potřebná na strávení potravy
Druhou složkou celodenního energetického výdeje je energie spotřebovaná v souvislosti s příjmem potravy, s jejím trávením, tzv. termický efekt potravy neboli dietou indukovaný termogenní efekt. Jedná se o energii potřebnou k trávení, vstřebávání a zpracování přijaté potravy. Maximální hodnota této složky je asi 1 hodinu po jídle. Hodnota této složky je ovlivněna množstvím požitého jídla, jeho konzistencí a v neposlední řadě jeho makronutričním složením. Potřeba energie tak stoupá při trávení potravy s vysokým obsahem bílkovin. Hodnota této složky se pohybuje přibližně mezi 10–15 % z celodenního energetického výdeje.

Energetický výdej spojený s pohybovou aktivitou
Z našeho hlediska je však nejdůležitější třetí složka celodenního energetického výdeje, a to je energetický výdej spojený s pohybovou aktivitou. Jeho hodnota je nejvíce variabilní a pohybuje se asi od 20 % u lidí neaktivních až po 50 % u lidí mimořádně aktivních, u sportovců. Toto je část, kterou můžeme na rozdíl od obou předcházejících výrazně ovlivnit svým chováním.

Pohybová aktivita jednak zvýší výdej energie při samotném cvičení, pohybu, jednak po déletrvajících, dostatečně dlouhých aktivitách přetrvává po nějaký čas výdej energie vyšší, než je ten klidový.

Jak jste na tom? Vypočítejte si svůj klidový metabolismus
Klidový metabolismus může být přesně měřen, což je ovšem velmi složitá záležitost, nebo může být vypočítán pomocí rovnice (Harris-Benedict equation). Klidový metabolismus je energie, která je potřebná pro zachování základních životních funkcí v klidu za normální teploty.
Vypočítejte si svůj současný klidový metabolismus a jeho závislost na věku zde.

Pozor na věk!
Je vám více než třicet let a je pro vás těžší udržet si svoji původní váhu? Jedním z důvodů této skutečnosti je fakt, že po třicítce se zpomaluje klidový metabolismus, a to jak u žen, tak u mužů. To znamená, že buňky přeměňují živiny v energii mnohem pomaleji. Pokud tedy budete jíst stejné množství stravy jako před třicátým rokem věku a nezvýšíte svoji fyzickou aktivitu, začne si vaše tělo s nejvyšší pravděpodobností ukládat přebytek živin do tukových zásob. Máme ale pro vás dobrý tip.

Naše doporučení: Chcete-li si udržet zdravou tělesnou váhu, je velmi důležitá vyvážená strava a dostatečný pohyb. Supradyn WeightSmart, je nový komplex látek, který podpoří váš metabolismus a doplní všechny potřebné vitaminy a minerální látky. Je vhodný zejména pro ty z nás, kteří díky svému věku začínají mít problémy s udržením váhy.

Supradyn WeightSmart obsahuje vedle denní dávky vitaminů a minerálů rovněž přírodní výtažek ze zeleného čaje EGCG a specifické dávkování vitaminů skupiny B. Tyto složky podporují metabolismus, a tím se živiny rychleji mění na energii.
V kombinaci se zdravou výživou a dostatečným pohybem vám pomůže lépe kontrolovat váhu. Supradyn WeightSmart můžete užívat každý den po celý rok.

Supradyn WeightSmart je doplněk stravy.
Více na http://www.supradynws.cz/supradynws/