Rodina

Co vás zajímá o porodu…


Je lepší tlačit v dřepu než na porodním stole?

Poloha v dřepu napomáhá k rychlejšímu sestupu hlavičky porodním kanálem, protože ten je orientován směrem dolů. Opět pomáhá zemská gravitace, to klasická poloha na porodním stole umožňuje jen omezeně. Tedy nebojte se zvolit jinou polohu než klasickou. Nicméně pokud žena může být na porodním stole s nohama dole na posteli (mimo třmeny), je to vhodná varianta pro případ, kdy je výrazně unavená a vyčerpaná.

Je vhodné rodit na porodní stoličce?

Porod na porodní stoličce je u fyziologického porodu možný. Žena je ve vzpřímené poloze, a to umožňuje snadnější sestup hlavičky porodním kanálem, který směřuje dolů a využívá zemské přitažlivosti.

Porod na porodní stoličce je plynulejší, a proto hlavička rozvíjí hráz postupně, a tím snižuje pravděpodobnost jejího poranění. Je výhodná i proto, že umožňuje ženě sedět v poslední fázi porodu, kdy je už vyčerpaná. Navíc je tato poloha pro ženu mnohem přirozenější než poloha klasická.

Proč stále většina žen rodí v klasické poloze?
Přestože dnes už mnohé porodnice nechávají rodičky svobodně si zvolit polohu, ve které chtějí porodit, většina jich nakonec rodí v poloze klasické. Je to bezpečné zejména pro lékaře. V případě, kdy dítě začne náhle trpět nedostatkem kyslíku (hypoxií), je možné udělat bezpečně porod kleštěmi nebo vacuumextractorem (VEX) okamžitě. Klasická poloha není pro ženu příliš vyčerpávající, protože je na porodním stole v polosedě s opřenými zády. V této poloze však žena musí tlačit usilovněji než v poloze přirozenější, kde jí pomáhá při tlačení i zemská gravitace.

Používají se ještě někdy při porodu kleště?

Ano. Použití kleští je stále běžným způsobem ukončení porodu v případě, že je plod ohrožen, ale jeho hlavička je již pevně fixovaná v pánvi a není již možné provést císařský řez. Je to standardní metoda, které není třeba se obávat. Pokud je dobře provedena, nevytváří žádná rizika ani pro matku, ani pro dítě.

 

Ukázky z knihy: TĚHOTENSTVÍ, POROD A ŠESTINEDĚLÍ  - Nejčastěji kladené otázky a odpovědi: Magdalena Mikulandová, www.studioprozeny.cz

   
31.01.2008 - Těhotenství a porod - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [54] Vivian [*]

    Manx: to manuální vybavování placenty bylo naprosto v pohodě, právě protože jsem měla ten epidurál, tak mi do toho katetru akorát místo analgetika dali anestezii... (Kdybych neměla epidurál, dali by mi narkózu, ta manuální lyze placenty se dělá v anestezii, jinak bych asi fakt chcípla ) Já jsem se od pasu dolů necítila, takže jsem si to celkem i užila, konverzovala jsem se sympatickým anesteziologem... (A pak mi na JIPce řekli, že tohle je nejčastější příčina úmrtí při porodu Mladej doktor se zatvářil divně, ale pan asistent pravil: "Teď už jí to přece můžeme říct, ne?" )

    mindulinka: těhotenskou rýmu jsem měla taky, devět měsíců jsem neusnula bez Sanorinu...

    danap: já taky celý těhotenství v pohodě, a nakonec bůhvíproč zkalená plodovka...
    Ale je pravda, že člověk na to nepříjemný rychle zapomene.

    superkarma: 0 02.02.2008, 01:55:44
  2. avatar
    [53] danap [*]

    i když ted mám pěknýho dáblíka....a to stojí za to....

    superkarma: 0 01.02.2008, 21:48:22
  3. avatar
    [52] danap [*]

    Vivian: mám úplně stejné zkušenosti....jen konec jiný, taky manuální lyza, ale už v celkové narkoze a měli co dělat, abych to ustála...po tom oxytocinu to byl děs, záviděla jsem ženským , kterým se porod rozběhl sám...raději zapomenout a to celý těhotenství vůbec žádný problém, ale konec...

    superkarma: 0 01.02.2008, 21:47:49
  4. avatar
    [51] pujka [*]

    Tak já zatím rodila jen jednou, bez epidurálu (chtěla jsem jej, ale nedali mi ho), klasicky na novém lůžku. PA mi podložila záda polštářem a bylo super se zapřít rukama a nohama. Jednu chvíli jsem také rodila ve stoje a to pak šel porod mnohem rychleji.
    Jinak jsem rodila 29 hodin, kontrakce jsem rozdýchala ve vaně s teplou vodou, oxytocin mi nedali, kontrakce byly celou dobu silné, ale neotvírala jsem se.
    Druhé zatím fakt neplánuji.

    superkarma: 0 01.02.2008, 20:24:19
  5. avatar
    [48] danca79 [*]

    Meander:

    superkarma: 0 31.01.2008, 18:10:58
  6. [47] mindulinka [*]

    L_B: já měla vyzkoušený švestkový kompot a vlákniny "psyllium" taky není špatná.

    superkarma: 0 31.01.2008, 17:50:37
  7. avatar
    [46] L_B [*]

    Luciš: mindulinka: jeslti uz nic nepomaha, tak na zacpu zkuste lactulosu - lzice kazdy den by mela pomoct...

    superkarma: 0 31.01.2008, 17:35:01
  8. avatar
    [45] Kassy [*]

    Pavla_b: Nápodobně. Já se bolesti bojím jako čert kříže a českým nemocnicím nevěřím. Až to bude aktuální, asi si najdu nějaké soukromé zařízení, ať to stojí kolik chce.

    superkarma: 0 31.01.2008, 17:34:47
  9. avatar
    [44] Ťapina [*]

    gerda: Asi ho tam měli radši nechat a za matkou pietně zatáhnout závěs, ne? Kleště se používají při ohrožení života matky i dítěte, samozřejmě, je riziko, že dojde k poškození plodu, ale mají radši umřít oba?

    superkarma: 0 31.01.2008, 17:33:56
  10. avatar
    [43] Meander [*]

    A stejně, pořád tu ještě chybí článek "Vše, co jste o porodu vůbec nechtěli vědět, a proto jste se na to radši ani neptali"

    superkarma: 0 31.01.2008, 17:20:02
  11. [42] mindulinka [*]

    Luciš: zvětšení prsou jsem zaregistrovala dřív než vynechání první menstruace, zácpa celých 9 měsíců a to i ucpaný nos - těhotenská rýma - po porodu jsem opět mohla dýchat nosem a to mi k tomu začaly poporůstat osmičky - bolest jako a brufenu jsem si nechávala zdát.

    superkarma: 0 31.01.2008, 16:01:02
  12. avatar
    [41] Luciš [*]

    Všechno bylo v pohodě než jsem se o tom dozvěděla
    Vyrostly ztuhly a nesnesitelně zcitlivěly mi prsa, nemůžu jezdit autobusem, nemůžu být ani v noci hladová- budím se a je mi zle, zácpa ať jím cokoliv a co bude dál

    superkarma: 0 31.01.2008, 15:30:12
  13. [40] Lindaa [*]

    Manx: Jak jsem uz psala byla jsem mladá a blbá, mezidobí jsem si pestrila dohadováním se s dánskou pristehovaleckou policií a dopisováním s mezinárodní matrikou v Brne (já si dovolila bez jejich souhlase vdát se v Dánsku) a o dánském zdravotnictví jsem se tu uz nejednou vyjadrovala - tehotenství není nemoc tak proc ho resit? A prípadná nemoc sama prisla tak ona zase sama odejde. Jedine co zpusobovalo doktorovi krapet vrásky byla moje klesající váha (v tehotenství se má pribírat a ne hubnout) a muj krevní tlak, který v té dobe dosahoval závratných 70/50.

    superkarma: 0 31.01.2008, 15:11:00
  14. avatar
    [38] batka [*]

    nemá tam být porodní stolička, místo solička?

    superkarma: 0 31.01.2008, 15:01:44
  15. [37] Lindaa [*]

    Manx: no jo, ale já vedela prícinu. Kdyz bez duvodu prozvracím noc tak druhý den taky startuju k doktorovi.

    superkarma: 0 31.01.2008, 15:01:13
  16. [35] Pavla_b [*]

    holky, po přečtení diskuze se asi vzdám potomstva poslední dobou je tady vše, co se týče porodů a mateřství, dost strašidelné...

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:43:08
  17. [34] Lindaa [*]

    Vivian: zazilas nekdy salmonelozu? Myslím takový to desne príjemný zvracení na prázdný zaludek kdyz uz jdou ven jenom zaludecní stávy, bolesti bricha, neprestávající nevolnost, bolest hlavy a svalu v celým tele.... Tak si to predstav 9 mesícu po 24 hodin denne a vynásob 2 detma. Jo a k posledním 2 mesícum si pripocti mimco u pátere (bricho neslo dopredu, ale dozadu a já chodila jak pravítko a o sezení jsem si mohla nechat zdát - jeste doktor v porodnici si delal srandu, kam jsem to díte schovala a jestli jsem si jistá, ze jdu rodit, protoze jsem vypadala jako paní Iva v clánku o hubnutí, pouze jsem mela o 25kg mín nez ona). Klidne mením za jakýkoliv porod.

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:40:40
  18. avatar
    [33] Meander [*]

    Porodní stoličku jsem viděla v jednom rozkošném filmu, Dítě z Maconu Doporučuju

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:40:26

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [31] mindulinka [*]

    Vivian: hemeroidy - ty se mi udělaly až po porodu - z tlačení - no lepší než popraskané žilky v očích. Aspoň je vidět, že jsem tlačila správným směrem

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:35:18
  2. [30] mindulinka [*]

    Rodila jsem klasicky - sestra mi lůžko pod zádama zvedla před tlačením a rodilo se mi dobře. Epidurál jsem měla, pomohl mi od únavy - ušetřil mi sílu na vlastní tlačení, ale kontrakce jsem měla silné pořád a poslední půl hodiny před tlačením ani nemluvě.

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:34:04
  3. avatar
    [29] Vivian [*]

    Lindaa: já bych to brala, kdyby to mělo max. 8 měsíců Do osmého měsíce jsem neměla naprosto žádné problémy, všechno se to vyrojilo najednou až v tom posledním - hemoroidy, strie, otoky...

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:27:31
  4. avatar
    [28] Vivian [*]

    gerda: v pár knížkách jsem viděla obrázky (rytiny) porodů na porodní stoličce pocházející tuším z 16. století, je to opravdu starý vynález...

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:26:05
  5. [27] Lindaa [*]

    Zvládla jsem 2, zvládla bych i ten tretí, ale kdo ví tenkrát jsem byla 20-ti letý pako, dneska v 35 uz by to asi neslo tak lehce. Co si ale URCITE nechci zopakovat, je tech 9 mesícu pred tím. Ne dekuji nechci a ten co vymyslel název "nejhezcí období zenina zivota" at mi radsi nechodí na oci. Takze pokud by se tu nasla dobrovolnice coby nosic na 9 mesícu tak já ji to klidne odrodím .

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:23:56
  6. avatar
    [26] Vivian [*]

    IMI: takhle to nebylo , já jsem nedostávala oxytocin kvůli tomu, že jsem ležela, mně ho dali hned na začátku, nejspíš proto, aby se ten porod moc nevlekl, protože jsem měla zkalenou plodovku, tak aby tam malá nebyla moc dlouho. Kdybych neměla tu zkalenou PV, tak by to všechno asi bývalo bylo jinak... Po tom oxytocinu byly ty kontrakce opravdu mohutné a mám takový pocit, že se jimi ta děloha vyčerpala, takže pak byla atonická a v důsledku toho jsem tam málem vykrvácela, protože se ve III. DP nezavinovala a ani už nechtěla vyloučit placentu, takže následovala manuální lyze... No prostě žůžo dobrodrůžo to bylo Epidurál jsem samozřejmě měla, ty kontrakce jsem si naživo vychutnala jen na konci I. DP, kdy už mi nechtěli připíchnout analgetikum. Kdybych takové brutální kontrakce měla mít naživo celých těch 10 hodin, tak bych asi namouduši chcípla

    superkarma: 0 31.01.2008, 14:23:22
  7. avatar
    [25] femme [*]

    mne už zhola nic přežila jsem porody tři a další už ani náhodou, i kdybych ještě mohla

    superkarma: 0 31.01.2008, 13:49:46
  8. avatar
    [24] *modrá [*]

    rodila jsem hladce, rychle, skoro bezbolestně a klasicky v leže ... žádný změny mě ani nenapadlo vymejšlet, personál kolem byl milej..asi jsem měla štěstí

    superkarma: 0 31.01.2008, 13:32:45
  9. [23] babunka [*]

    Já jsem teda ještě nikdy nerodila, ale z českýho zdravotnictví mám takový pocit, že ženská si opravdu nemůže vybírat a souhlasím s Amálií, že je to jen jedna z mnoha a tak má držet hubu a dělat co se jí řekne. Ale nevím..asi je to různý...v každý nemocnici nejsou takový doktoři.

    superkarma: 0 31.01.2008, 12:42:09
  10. avatar
    [22] Amálie [*]

    Proč většina žen rodí klasicky, byť slibují možnosti? Protože porodnici u nás vede zastydlý pako, pro které je rodící žena jen kus, kterej má držet hubu a poslouchat jak švýcarský hodinky

    superkarma: 0 31.01.2008, 12:27:23
  11. avatar
    [21] Lesana [*]

    idiska: no však píšu - u každého porodu jsem měla jiné bolesti a u každého se mi líp rodilo v jiné poloze V kleče jsem rodila s křížovýma bolestma a to jsem sedět nemohla, to se fakt nedalo. Na stoličce jsem rodila s bolestma do břicha a to šlo

    superkarma: 0 31.01.2008, 11:32:37
  12. avatar
    [20] Landriel [*]

    No prima, vidím, že redakce už to opravila.

    teb: na porodní sToličce jsem rodila, takže vím, o co jde - moje reakce byla na chybějící t nejen v podnadpisu, ale i v textu, což mi přišlo trochu ujetý - sry, profesní deformace.

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:59:02
  13. avatar
    [18] kaculka25 [*]

    idiska: a epidurál jsem měla u obou porodů a mám zkušenosti výborné aspon jsem si odpočala od nejsilnějších kontrakcí a načerpala tak sílu na porod.

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:23:25
  14. avatar
    [17] kaculka25 [*]

    Já sem rodila první dítě klasicky na posteli v poloseděa celkem to bylo dobrý a druhý porod byl horší nakonec musel jít kleštěmi a byla jsem z toho v šoku protože týden před tím než jsem rodila já tam dítě po porodu kleštěmi zemřelo následkem asi nedbalosti doktorky...takže jistě chápete že jsem nadšená nebyla ale dobře to dopadlo a jsem za to štastná ale do třetího porodu už nepůjdu dva bohatě stačily

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:20:45
  15. avatar
    [16] medved [*]

    taky jsem rodila "normalne" na zadech a souhlasim s holkama dole...neni nad to mit moznost se zaprit rukama, nohama, zadama...no proste vsim...kdyby mi nekde neco bimbalo , klimbalo, tak teda nevim zemska pritazlivost sice existuje, ale urcite moje sila byla v tu chvili dulezitejsi

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:18:15
  16. avatar
    [15] idiska [*]

    jáké máte zkušenosti s epidurálkou?

    Lesana: takže v kleče se ti rodilo líp?

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:12:21
  17. avatar
    [14] gerda [*]

    Lesana: ano ano, takhle přesně tu porodní stoličku popisuje Nexö ve své knize, když Ditta poprvé mladičká rodila, chudinka. Vybavuju si štiplavý komentář ženských, které jí u porodu pomáhaly "teď už to nebude sladké lechtání, bude to trpké šimrání". Ženské jsou na sebe někdy horší jak psi.

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:08:25
  18. avatar
    [13] Aloren [*]

    Patřím do generace, která si nemohla vybírat polohu při porodu (rodila jsem před 33 a 30 lety), oba porody byly komplikovaný, nejstarší syn se rodil obrácenou polohou nožičkami a pak porod dvojčat také nebyl jednoduchý, dcera se narodila po pár zatlačení, ale syn až po hodině, kdy jsem byla již vyčerpána neustálým tlačením a bez výsledku a primář, který mne rodil se nemohl dohodnout s porodní asistentkou, zda poloha dítěte je správně, nebot' primář tvrdil, že dítě se tlačí ven zadečkem a asistentka oponovala, že je to hlavička...Nakonec přišly na řadu kleště a doslova mě to dítě ven vyrvali, naštěstí hlavičkou...Hlavičku měl syn trochu placatější a já byla rozervaná, téměř bez krve a na to šití po porodu nikdy nezapomenu...Asi ten porod celkově, nebyl dobře proveden...

    superkarma: 0 31.01.2008, 10:00:14
  19. avatar
    [12] Lesana [*]

    Porodní stoličku mám vyfocenou tady:

    http://lesana.bloguje.cz/img/porodni_stolicka.jpg

    Na té nižší žena rodí prakticky ve dřepu a to mi přijde docela nepohodlné, já jednou rodila na té vyšší (velké je to asi jako normální židle, žena normálně sedí a nohama se může zapřít do země) a bylo to fajn, že můžu stát nohama na zemi mi psychicky pomohlo Při prvním porodu jsem totiž rodila na klasickém stole a už při vylezjání nahoru mi podjela nějaká podložka nebo co a já málem spadla a ještě mi doktor vynadal, že na zemi mu rodit nebudu, tak ať lezu Pak jsem tam rodila na boku, protože na zádech dítě nerotovalo a vůbec nešlo ven, po otočení na bok vyletělo rychlostí blesku Potřetí jsem rodila na žíněnce vkleče na zemi, měla jsem (stejně jako poprvé) křížové bolesti a sedět nebo dokonce ležet jsem opravdu nemohla

    ale jinak ono se to dost těžko plánuje předem, u každého porodu jsem měla jiné bolesti a pokaždé jsem používala jiné polohy, jak úlevové v první době, tak tlačící ve druhé. Tak nějak to vždycky samo vyplynulo ze situace.

    superkarma: 0 31.01.2008, 09:52:22
  20. avatar
    [11] L_B [*]

    ja teda rodila ve finale na klasickem porodnickem luzku (i kdyz v podoli je extra moderni a pohodlne ) - PA mi ho nastelovala, jak jsem si rekla a hlavne jsem po tlaceni v drepu a kleku byla rada za to, ze se muzu zaprit rukama, nohama, zadama (proste vsim ) a malou konecne vytlacit...
    v poloze v drepu jsem vydrzela asi tak tri minuty, nez se mi rozklepaly nohy...

    takze pro me klasika vleze zatim rozhodne vede...uvidime, jaky prubeh bude mit druhy porod...

    superkarma: 0 31.01.2008, 08:53:00
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    Porodní stolička není nový vynález, rodily na ní ženy už před dávnými časy, viz Ditta dcera člověka...

    superkarma: 0 31.01.2008, 08:46:45
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    Nesouhlasím, že porod kleštěmi je vždy bezpečný. Včera jsem četla o případu, kdy matka žaluje zdravotnické zařízení (Brno, Obilný trh)za to, že při vybavování plodu kleštěmi dítě poranili a způsobili jeho trvalé postižení.

    superkarma: 0 31.01.2008, 08:45:12
  23. avatar
    [8] teb [*]

    Landriel, Evikus: No, já to nikdy neviděla, ale kamarádka mi to popisovala jako malou trojnožku s otvorem uvnitř, kterým prolézá to novorozeně. Jo a taky že v poslední fázi už na té stoličce nesmí sedět, ale podřepnout.

    superkarma: 0 31.01.2008, 08:15:36
  24. [7] FAXÍK [*]

    už mám po porodu a na další se už nechystám

    superkarma: 0 31.01.2008, 08:12:54
  25. avatar
    [6] Evikus [*]

    Landriel: Zrovna jsem se chtěla zeptat
    Jinak si teda nedokážu představit rodit ve dřepu - ve dřepu totiž nevydržím déle než pár minut, pak už mám dřevěné nohy, takže rodit třeba hodinu ve dřepu, tak to musí být maso.

    superkarma: 0 31.01.2008, 07:42:57
  26. avatar
    [5] Landriel [*]

    Ehm, co je to porodní solička?

    superkarma: 0 31.01.2008, 02:37:11
  27. avatar
    [4] *Kotě* [*]

    Celou dobu jsem byla na porodní stoličce, až na poslední tlačení jsem si sama dobrovolně přelezla na porodní postel, ale museli mi ji sklopit prakticky na kolmo, připadalo mi, že s oporou za zády se bude tlačit líp. Ležet u tlačení na zádech s nohama ve vzduchu si neumím představit

    superkarma: 0 31.01.2008, 01:14:55
  28. avatar
    [3] IMI [*]

    danca79: anebo jiný pohled na věc - možná že kdyby neležela, nemusela by dostávat oxytocinovou kapačku na podporu kontrakcí (teda neznám příběh Vivian, ale je mnoho případů, kdy běžel porod v pohodě a kontrakce se zastavily po ulehnutí na záda. Dobrá PA vyčká a pak třeba navrhne změnu polohy na bok nebo na vertikální. Klasická porodnická praxe je napíchat oxytocin)

    superkarma: 0 31.01.2008, 00:57:19
  29. avatar
    [2] danca79 [*]

    Vivian: no to zni desive...mela jsi epidural?

    superkarma: 0 31.01.2008, 00:39:50
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    Rodila jsem v klasické (litotomické) poloze a byla jsem RÁDA, že ležím Po oxytocinové kapačce byly kontrakce tak vyčerpávající, že by mě do dřepu nebo na stoličku asi ani nedostali

    superkarma: 0 31.01.2008, 00:17:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme