Pojďte spolu s námi nahlédnout do kuchyně laboratoří největší kosmetické společnosti L'Oréal Paris. Abychom si udělali představu o tom, jak to tam chodí, navštívili jsme přímo výzkumné středisko Chevilly Larue v Paříži.

Společnost L'Oréal Paris byla založena v roce 1907 chemikem Eugénem Schuellerem, který v těchto dřevních dobách jako první výrobek vyvinul barvu na vlasy. To byly první začátky firmy, která dnes zaměstnává přes 3000 lidí na celém světě a jenom ve výzkumných laboratoří pracuje přes 800 odborníků.

Vývoj a výzkum nových objevů v oblasti kosmetiky je u L'Oréal Paris na prvním místě. V šestnácti výzkumných střediscích na celém světě (10 ve Francii, 3 v USA, 1 v Číně a v Japonsku) proto zaměstnávají ty nejlepší vědce, lékaře, lékárníky, chemiky a další odborníky z oblasti kosmetiky.
Díky tomu patří firmě L'Oréal Paris první místo na světě v kosmetickém průmyslu v počtu přihlášených patentů. Jenom za rok 2006 jich bylo 596, což ukazuje na obrovský potenciál laboratoří. Taková zdánlivě obyčejná řasenka někdy skrývá až 7 patentů.

Než vznikne nový výrobek, může se za ním skrývat i 7 až 10 let výzkumu, které my laici nevidíme, a tak nám může připadat, že kosmetické firmy chrlí jeden výrobek za druhým. Než ale vědci například izolují určitou molekulu, která může mít zásadní vliv třeba v boji s vráskami nebo je ideální pro hydrataci pokožky, trvá to opravdu velmi dlouho.

Abychom si udělali jasnější představu o kosmetických laboratořích L'Oréal Paris, navštívili jsme přímo výzkumné středisko Chevilly Larue v Paříži.

Velice zajímavé bylo seznámit se s celým procesem výroby jednoho výrobku předtím, než přijde na trh.

Prvním krokem pro vývoj kosmetického produktu je dokonalá znalost lidského těla. Pokud jde například o vývoj krémů, tak se samozřejmě největší pozornost klade kůži. Proto je zde velké množství speciálně vyvinutých přístrojů - například corneometr, konfokální mikroskop, různé kamery na snímkování, světla s UV zářením měřící pevnost a pružnost kůže, hydrataci pokožky, její hloubkové poškození, zkoumají se zde procesy stárnutí kůže. Díky těmto poznatkům pak mohou laboratoře L'Oréal Paris vyvíjet kosmetické produkty, které nám pomáhají v boji se stárnutím pokožky, její hydrataci, péči o citlivou pokožku a krémů řešících celou řadu dalších problémů.

Další fáze vývoje produktu se tedy přenáší do laboratoří, kde vědci mimo jiné izolují různé molekuly z přírodních zdrojů, které by mohly použít v kosmetice a které by byly naší pokožkou dobře přijímány a dostaly se přesně tam, kde jejich účinky potřebují. Takovým příkladem byl i objev a izolování molekuly s názvem Pro-Xylane™ z kůry buku lesního, která se běžně v naší pokožce nenachází, ale zároveň je pokožkou výborně tolerována. Vědci laboratoří L'Oréal zjistili, že molekula Pro-Xylane™ dokáže vytvářet v pokožce optimální buněčné prostředí a dále posiluje soudržnost mezi horní a střední vrstvou kůže. Právě špatná soudržnost vrstev pokožky je tím důvodem, proč dochází k jejímu povadání. Molekulu pak spojili s kyselinou hylauronovou, která je běžně v naší pokožce přítomná a pomáhá při hydrataci a pružnosti pokožky. A tak mohl vzniknout unikátní kosmetický přípravek Derma Genesis, který zásadním způsobem bojuje proti projevům stárnutí kůže. Jen za tímto objevem se skrývá 7 let výzkumu laboratoří L'Oréal .
Jakmile dojde k vývoji nového produktu, tak následuje testování.
Jeden z častým mýtů je, že testování výrobků u firmy L'Oréal Paris probíhá na zvířatech. To už dávno není pravda a žádné takové testování neprobíhá už od roku 1989.

Výrobky se testují nejdříve na laboratorně vyvinuté umělé kůži, která se používá také například pro implantáty. Dále dochází ke zkoušení líčidel, rtěnek a například laků na nehty na umělých figurínách, kde se sleduje barevnost odstínů, jejich konzistence a odolnost.
Po těchto testech už výrobek dostávají do rukou speciálně vyškolené ženy a muži, kteří se dobrovolně přihlásili a kterým zde v laboratořích říkají experti. Ve speciálních boxech se zrcadlem sledují důležité faktory kvality výrobků. U krémů například sledují rychlost vstřebávání, jemnost textury, vůni a další aspekty, které následně vyhodnocují. Také je zde speciální místnost se zrcadly, za kterými jsou umístěné kamery a zde se sleduje, jakým způsobem jsou jednotlivé výrobky používány, jestli jejich nanášení je správné a odpovídá doporučenému postupu. Často se totiž stává, že určitý kosmetický přípravek má i svůj postup aplikace, když si ho ale přineseme domů, tak po určité chvíli používání sklouzneme do postupů, na které jsme zvyklí a nebo si ani nepřečteme správný návod. I toto v laboratořích sledují - jestli je popis aplikace jednoduchý, srozumitelný a zvládne ho každý.

Tímto ale ještě vše nekončí. Další důležitou součástí je testování výrobků lidmi z různých zemí a kultur. Vzhledem k tomu, že firma L'Oréal prodává své produkty po celém světě, musí znát i odlišnosti v používání kosmetiky u žen z různých koutů světa.
Bylo proto hodně zajímavě sledovat na videu, jakým způsobem o sebe pečují například ženy z Indie, Japonska, Jižní Ameriky, Číny a dalších naprosto odlišných kultur než je ta naše. Například v Japonsku ženy při líčení a péči o sebe klečí na zemi u zrcadla, což je jejich tradice, a tak i tomuto aspektu je třeba vše přizpůsobit.
Asi byste neuhodli jaký národ ženy o sebe nejvíce pečuje a používá nejvíce krémů. Jsou to Korejky. Než si vůbec nanesou make-up, použijí sedm druhů krémů.
Obecně v asijských státech jako je Japonsko, Korea nebo Čína je tradicí mít alabastrově bílou pleť. Zároveň pleť těchto národů je velmi náchylná na pigmentové skvrny od sluníčka,  a proto můžete tamní ženy vidět, jak chodí se slunečníky i v zdánlivě málo slunečném počasí. Používají proto velké množství krémů, které mají zesvětlující účinky na pleť a zároveň krémy proti slunečnímu záření.

Jakmile je výrobek dostatečně otestován, přizpůsoben požadavkům všech národů a jeho hodnocení všemi experty je výborné, je vymyšleno jeho balení a následně samozřejmě i marketingová podpora, pak teprve může jít na pulty prodejen k nám zákazníkům.

Související články:
Obnovte mládí svojí kůže
Aktivní látky Derma Genesis
Péče pro buněčnou obnovu

Reklama