Domácnost

Co s nechtěnými dárky? Rychle vrátit


Po Vánocích se v mnoha domácnostech řeší problém, co s nechtěnými dárky. Některé věci obdarovaného nepotěší, jiné se mohou sejít pod stromečkem ve více kusech. Někteří obchodníci si to uvědomují a umožňují svým zákazníkům dárky vrátit zpět do obchodu.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) provedlo průzkum, který byl zaměřen na vracení vánočních dárků, tedy zboží, které nesplnilo svůj účel. Osloveno bylo 34 různých obchodů. Vybráni byli prodejci spotřebního zboží, potravin a drogistického zboží. Z jejich odpovědí vyplynulo, že některé nechtěné vánoční dárky vracet lze a to i během celého roku, kdy se takto snaží firmy vyjít spotřebitelům vstříc.

Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky, což také vyplynulo z průzkumu. Někdy je to třeba přítomnost originálního obalu, nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni. Některé obchody umožňují vrátit věci do 14 dnů bez udání důvodů, jinde je k tomu stanoven měsíc, nebo 3 měsíce. Vždy se ale spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží. Zákazníci by se proto měli při svých nákupech v těchto dnech informovat přímo v prodejně, zda a za jakých podmínek přijímají dárky zpět.

„Situace je jiná u internetových obchodů, kde ze zákona lze zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení a to i bez udání důvodů,“ upozorňuje Jan Mišurec z SOS. Internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci ale nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal. V mnoha obchodech nelze také vrátit kosmetiku, potraviny, knihy, spodní prádlo, nebo poškozené zboží i to odhalil průzkum,“ dodává Mišurec.

Jak s dárky ze zahraničí? Existuje eurozáruka
Spotřebitelé, kteří nakupují v zahraničí, by si měli v každém případě zjistit záruční podmínky dané země, zejména, zda-li existuje lhůta na odstoupení od smlouvy a jaké jsou záruční podmínky a zda-li lze uplatnit reklamaci i v České republice, v případě, že zde má prodejce pobočku či výrobce servis.

„Pouze několik málo výrobců přes svá servisní střediska poskytuje záruku ve všech zemích světa, lepší situace je při nákupu v rámci EU, kdy může prodejce poskytovat „eurozáruku“. Spotřebitelé by si nyní při koupi zboží v zahraničí a to jak v kamenných obchodech, tak na internetu, měli zjistit, zda je možné nepovedené vánoční dárky vyměnit či vrátit a jaké jsou k tomu lhůty,“ upozorňuje právník SOS Jiří Žůrek.

Při nákupu přes internet v rámci Evropské unie, tuto problematiku upravuje speciální směrnice. V ní je například stanoveno, že spotřebiteli musí být dána minimální lhůta sedmi pracovních dnů, kdy od převzetí věci smí zákazník odstoupit od smlouvy. V České republice je lhůta 14 kalendářních dnů.

Linka SOS v případě problémů

900 08 08 08
(je zpoplatněna 8 korunami za minutu)

Máte zkušenost s nechtěnými dárky? Chtěly je obchody zpět nebo jste je musela odložit do skříně a používat jen při návštěvě dárce?

   
05.12.2008 - Dům a byt - autor: Jan Exner

Komentáře:

  1. avatar
    [3] Majdinka [*]

    gentiana: hodnota národa .... tvůj písemný projev.... pí*oviny ... no nevím ....

    superkarma: 0 07.12.2008, 19:10:16
  2. [2] gentiana [*]

    (1) Jo. Vždycky mi nějaký blb dá mýdlo nebo sprchový gel nebo nějakou podobnou sračku, přestože velmi hlasitě a intenzivně roztrubuju, že Body Shop a Botanicus jsou dvě jediné značky co znám, jejichž výrobky mi nedělají vyrážku. Jenomže mejdlo je levná vycpávka, když není nic lepšího, že, a kdyby mi dali to, co se mi hodí, tak by museli utratit stovku za kus.
    Jiné zgarby recykluju, protože i na největší píčovinu se najde nadšený příjemce. Ještě větší než největší píčoviny, jako je pověstná Smrková žena, se skladujou na půdě a jednou za několik let se udělá recesistický večírek s tombolou.
    (2) Pfffft. To je pro nesebevědomé. Navíc, když už rozkřikuju to o těch mýdlech, tak taky roztrubuju, že jsem strašný notorik a chlast je podstatně recyklovatelnější, když už není k pití. Kupodivu, za flašku jsou lidi ochotní dát mnohem víc než za mejdlo, což asi něco sděluje o hodnotách národa, ale radši nebudu zkoumat, co to je.
    Jo, vracet dárky do obchodu prozrazuje lůzrovství a nedostatek kreativity.

    superkarma: 0 05.12.2008, 21:31:18
  3. avatar
    [1] ToraToraTora [*]

    Nikdy jsem dárek nevracela. Občas nějaký recykluji a pošlu dál, ale to maximálně tak u bonboniér nebo alkoholu. Mě potěší ledacos a tak už musí být umění naježit mi něco brutálního

    superkarma: 0 05.12.2008, 12:30:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme