Ne vždy se s dárkem trefíme do vkusu, a ne vždy se nám líbí dárek, který jsme dostali. Je to velice ošemetné téma a každá rada je drahá. Co s tím? Na tuhle nerudovskou otázku jsem pro vás hledala odpověď u Sdružení ochrany spotřebitelů.

Po Vánocích praskají zastavárny a bazary ve švech. Lidé se tak zbavují nechtěných dárků. Ale je nutné dopadnout takhle? Zastavárny vám dají jen zlomek ceny, a přitom existuje mnohem rozumnější řešení.

Christmas

Nejlepší je prevence. Tato rada je už možná trochu pasé, ale pro příště: Když dárek nakupujete, je dobré se předem zeptat, zda by byla možná výměna, nebo vrácení dárku. Většina obchodníků vám ve snaze prodat vyjde vstříc, ale je to nad rámec jejich povinností. Vrácení, či výměna zboží je na jejich libovůli, pokud nebylo zboží poškozené a vznikl nárok na oprávněnou reklamaci.

Zboží zakoupené v kamenném obchodě

  • V každém případě si schovejte účtenku
  • Nepočítejte s tím, že vám vrátí peníze. K takovému kroku přistoupí opravdu málokdo.
  • Výměna zboží. Většina prodávajících bude ochoten vám zboží vyměnit za jiné ve stejné cenové hladině, nebo dražší. Pokud si vyberete něco levnějšího, cenový rozdíl vám nedoplatí a vy si musíte vybrat nějakou drobnost, která cenu vyrovná, nebo převýší.
  • Neničte obaly. Zboží s poškozeným obalem se bude vracet těžko, takže se trochu hlídejte při rozbalování a obal neničte.

I dobu, po kterou můžete dárky vyměnit, si raději zjistěte. Ale obecně platí: Čím dřív přijdete, tím lépe.

Zboží zakoupené v e-shopu

Tady je situace o něco jednodušší. Ze zákona máte nárok na vrácení zboží bez udání důvodu ve lhůtě, která se různí. Většinou je to 14 dnů.

Pokud chcete vrátit CD, DVD nebo počítačové hry, nikdy je nevybalujte z originálních obalů. Taková výměna nebo vrácení zboží by byla bezpředmětná.

To se týká i kosmetiky a potravin.

Dobrá rada na závěr

Myslím, že nejlepší rada je kupovat takové dárky, které udělají radost a nikdo je nebude chtít vracet ani měnit. Proto si každoročně slibuji, že nebudu kupovat bez rozmyslu a na poslední chvíli.

Čtěte také:

Reklama