Rodina

Co s dítětem, které nemá úctu ke starším lidem?

Výchova dítěte není nic jednoduchého. A i když se nám nedaří a trochu se nám vymyká z rukou, alespoň základní věci bychom děti naučit měli: pozdravit, poprosit a poděkovat. A chovat se slušně.

ilustrační foto

Nevím, jak to rodiče dělají, ale znám pár dětí, které neznají ani základy slušnosti. Přitom to, že nepozdraví nebo nepoděkují, by bylo ještě to nejmenší. Horší je, když se některé děti chovají tak hrubě, že to uráží lidi kolem nich.

Zažila jsem to jenom párkrát, ale pokaždé jsem si říkala: Snad se naše děti takhle nechovají. Jako odstrašující příklad mám šestiletou Kačenku, dceru jedné známé. Ta má celkem tři děti a všechny se chovají podobně - neurvale, sprostě, zle, někdy až zákeřně. Občas jsme se někde potkali na hřišti, když byly naše děti ještě hodně malé, ale po pár příhodách jsme se jim začali vyhýbat.

Zvlášť Kačenka byla opravdový prevít. Všechny holčičky tahala za vlasy, strkala do nich, vyhazovala je z houpačky i klouzačky, bývalo to až nebezpečné. S kluky se zase často prala. Kolikrát jsem jen zírala, co všechno si ta malá potvora dovoluje. A její matka ji nechala být, vůbec ji neokřikla, nesrovnala. Nechápala jsem, že jí to nevadí, já bych se styděla, že moje dítě něco takového vyvádí. „To stejně nemá cenu, ona mě neposlechne,“ řekla jen, když jsem to už nevydržela a zeptala jsem se jí.

Brzo umřeš...

Tohle všechno byl ale slabý odvar proti tomu, co přišlo později, když přišla na hřiště starší paní se svým vnoučkem, asi čtyřletým. Chlapeček si začal krásně hrát na písku, když k němu přiběhla Kačenka, všechno mu zbořila a sebrala mu bábovky. Babička si to líbit nenechala a Kačenku upozornila, ať to nedělá a všechno vrátí. „Já si budu dělat, co chci, a ty mi nebudeš poroučet, stejně jsi stará a brzo umřeš,“ odpověděla jí a vyplázla jazyk. Nechápu, jak tohle mohlo napadnout šestileté dítě. Ani ona to nechápala, jen kroutila hlavou nad její drzostí. Pak si znovu sedla a pozorovala, ke komu Kačenka patří.

Nechtěla jsem se do toho míchat, ale byla jsem ráda, když pak paní přišla k mé známé a začala si stěžovat na Kačenku. Řekla, že se jí její chování nelíbí a že by ji měla trochu vychovávat, jinak jí za chvíli přeroste přes hlavu. Mezitím Kačenka přiběhla a poslouchala, co paní říká. A když jí pak známá přece jen domlouvala, ať se omluví, stejně to nepomohlo. Řekla jen: „Nechci se omlouvat, ta paní je stará a už tady nemá co dělat, ať mě nechá být.“ A zase běžela pryč.

Zírala jsem jako blázen. Známá jen pokrčila rameny a omluvila se sama. Paní kroutila hlavou: „Vaše omluva je hezká, ale k čemu? Měla byste se spíš snažit svou dceru trochu usměrnit, za pár let vám řekne totéž co mně. Nebo ještě něco horšího.“ A raději s vnoučkem z hřiště odešla.

Známá chvíli mlčela a pak si postěžovala, že Kačenka se takhle chová ke starším lidem pořád, dokonce i své babičce už řekla, že je stará a že jí nepomůže. Prý říká: „Když to nezvládneš, proč teda žiješ, babi?“ Takhle neuctivě jsem ještě žádné dítě mluvit neslyšela. Jak to, že to jeho matce nevadí?

Další články v magazínu:

   
26.08.2013 - Děti - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [30] Aesinka [*]

    Podle rezignace matky, že ji děti stejně neposlechnou, mě napadá, jestli nemají dominantního otce. Když se manžel k manželce chová s despektem, nemá ona pak autoritu ani u dětí. Mohou napodobovat chování svého otce. Asi bych hledala příčinu tam. Od někoho to děti slyšet musely a matka se mi z tohodle textu zdá dost ušlápnutá - takže mi to ukazuje zase spíše na otce.

    To je těžké, když ženská nemá sebevědomí a nechá sebou vláčet, sama by měla navštívit psychologa, pak by možná dokázala lépe vychovávat své děti a nenechávat je ovlivňovat nevychovanci a hulváty.

    Ale je to jen můj názor, jak je to skutečně, samozřejmě nevím.

    superkarma: 0 27.08.2013, 10:10:29
  2. avatar
    [29] Eva_CZ [*]

    * i s tou

    superkarma: 0 26.08.2013, 23:15:02
  3. avatar
    [28] Eva_CZ [*]

    margot — #15 ja bych to utratila is tou matkou, aby uz zacit znova nemohla. Sml24

    superkarma: 1 26.08.2013, 23:14:46
  4. avatar
    [27] navia [*]

    Ronyka — #5 Nechápu.. kde to ty děti asi slyší? Jedině doma.. Já jsem "seřvala" i své mnohem dospělejší děti za facebookové sdílení stránky "jejich revírem je Kaufland...." a pak jsme vedli dlouhou debatu na téma, jestli si fakt myslí, že je to vtipné. Ale možná je to tím, že zažily, že moje 97letá babička zemřela doma po dvouletém ležení a její dcery o ni společně pečovaly až do konce..

    superkarma: 0 26.08.2013, 22:11:06
  5. avatar
    [26] peetrax [*]

    denkas — #25 ono taky kdo, že? Když matce je to jedno a učitele stejně pošle do ... Sml15

    superkarma: 0 26.08.2013, 18:45:16
  6. avatar
    [25] denkas [*]

    6ti letáSml80Tak to už je v háji.Tu už budou těžko převychovávat.

    1. na komentář reaguje peetrax — #26
    superkarma: 0 26.08.2013, 17:55:44
  7. avatar
    [24] peetrax [*]

    gerda — #18 to bylo první, co mě taky napadlo. A zřejmě jo.

    superkarma: 0 26.08.2013, 17:26:01
  8. avatar
    [23] evelyn [*]

    Oni to spratci matce vrati, kdyby to ale odnesla jen matinka a otec, bylo by to fajn, ti si to evidentne zaslouzi, nicmene spratci jeste ublizi i spouste lidem kolem, kteri s jejich "nevychovou" nemaj nic spolecneho. Doufam, ze baba uz se nebude mnozit.

    superkarma: 1 26.08.2013, 17:18:45
  9. [22] Ondu [*]

    jenom sedím a zírám ... to je síla

    superkarma: 0 26.08.2013, 15:24:28
  10. avatar
    [21] SNÍŽEK [*]

    celá rodina by měla jít na převýchovu,to je hrůza.Sml31

    superkarma: 0 26.08.2013, 15:16:22
  11. avatar
    [20] kobližka [*]

    No,mě svrbí ruka i tady,v klidu s vého PC....víte co nepochopím?Proč si někteří lidé pořuzují děti? Já taky nemám auto,protože neumím řídit....Matka bude nejspíš nějaký asociál,ve většině rodin se děti takhle nechovají,ani ti největší frackové.Tu mít já u sebe doma,tak jí buď do týdně převychovám,nebo vrátím maticce milou Kačenku sam jelito Sml16

    superkarma: 0 26.08.2013, 13:42:24
  12. avatar
    [19] kuzle [*]

    no potes koste, maminka by se mela rychle probrat a robatka zcivilizovat, skoda kazde rany, ktera padne vedle Sml22 taky mam 3 deti, ale tohle by si nedovolily ani nahodou, spis by te babicce vymluvily diru do hlavy, jsou neskutecne ukecane Sml30

    superkarma: 0 26.08.2013, 12:18:24
  13. avatar
    [18] gerda [*]

    Rikina — #14 ráda bych věděla, jak byla doma vedena ta maminka. Copak ji taky nechali růst jak dříví v lese?Sml14

    1. na komentář reaguje peetrax — #24
    superkarma: 0 26.08.2013, 11:17:47
  14. avatar
    [17] Barbucháč [*]

    na prdel by měla dostat především matka a robátkům za každou takovouhle sprosťárnu bez milosti facana přes celou hubu, tohle si prostě nesmí dovolit a ten, kdo by je o tom měl ujistit, jsou rodiče, jestli to nedělají, potěš koště v budoucnuSml68

    superkarma: 4 26.08.2013, 10:48:59
  15. avatar
    [16] peetrax [*]

    Lituji učitele, kteří budou spratka a jeho sourozence učit ve škole. Tahle matka si bude zřejmě myslet, že výchovu za ni odvedou právě učitelé a pak teprve nastane rodeo.

    superkarma: 1 26.08.2013, 10:31:18
  16. avatar
    [15] margot [*]

    Rikina — #14 daleko, asi bude mamka bez výletuSml57 maximálně se koukne na tu Macochu...

    já radím utratit a začít znova, protože co s tím jinakSml30Sml30 protože potěškoště, už ty dárečky vidím ve školeSml32

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #28
    superkarma: 3 26.08.2013, 10:24:47
  17. [14] Rikina [*]

    Jako první odpověď na otázku z titulku mě napadlo pár facek. Sml57 Ale čtu, že paní má tři děti, všechny stejně nevychované... asi měla pár facek kdysi dostat i ona. Přístup "to nemá cenu, ona mě stejně neposlechne" by si je zasluhoval i teď. Koho jiného už by robě mělo poslechnout než matku? Sml80 No a že tu úctu ke starším lidem nemělo dítko kde zahlédnout, je jasné. Paní matka by si měla fofrem začít spořit na důchod, jinak skončí možná dost špatně. Její děti se jí jednou zeptají, když to nezvládá, proč ještě žije, a podívají se, jak je to daleko k tarpejské skále...

    1. na komentář reaguje margot — #15
    2. na komentář reaguje gerda — #18
    superkarma: 4 26.08.2013, 10:03:02
  18. avatar
    [13] gerda [*]

    Suzanne — #11 máš pravdu, tohle výchova skutečně není.

    superkarma: 0 26.08.2013, 09:32:10
  19. [12] cilani [*]

    Ta otázka je položená špatně.. ne co s dítětem, ale Co s rodiči, kteří odmítají vychovávat své dítě ... Co s rodiči, kteří dávají špatný příklad...

    superkarma: 1 26.08.2013, 09:19:42
  20. avatar
    [11] Suzanne [*]

    Mně by možná vylítla ruka Sml6 Jak děti nebiju, tady bych preferovala působení na prvosignální soustavu. Akce - reakce, jsem drzá = bolí. Jenže to by musela udělat matka a včas.

    Mimochodem - matka... Proč jí jako nic neřekla? Ona je nesvéprávná? 

    gerda — #2 tomu neříkám volná výchova. Tohle je prostě nevychovanost.

    1. na komentář reaguje gerda — #13
    superkarma: 3 26.08.2013, 09:15:58
  21. [10] Anime Otaku [*]

    jaká matka...

    superkarma: 1 26.08.2013, 09:06:31
  22. avatar
    [9] marianaant [*]

    Ronyka — #5 Plně s tebou souhlasím. To je už v rodičích.Sml31

    superkarma: 1 26.08.2013, 08:38:52
  23. avatar
    [8] OlgaMarie [*]

    Altamora — #7 Odkoukaný model chování. To dítě jiné chování nezná.

    superkarma: 4 26.08.2013, 08:35:56
  24. avatar
    [7] Altamora [*]

    Dítě papouškuje, co slyší doma. Předpokládám, že alespoň jeden z rodičů mluví o starých lidech s despektem nebo dokonce nenávistí. Je to teď velmi rozšířené, že by nás mladí nejraději nahnali do Macochy. Nestačí vychovávat dítě, když má v rodině špatný příklad.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #8
    superkarma: 1 26.08.2013, 08:16:48
  25. avatar
    [6] marde [*]

    Zanedbaná výchovaSml22

    superkarma: 2 26.08.2013, 07:25:09
  26. avatar
    [5] Ronyka [*]

    možná by pomohlo pár facek ...rodičům

    1. na komentář reaguje marianaant — #9
    2. na komentář reaguje navia — #27
    superkarma: 5 26.08.2013, 07:10:25
  27. [4] telelot [*]

    rychle k psychologovi... nebo bude za chvíli pozdě už na cokoliv...Sml80

    superkarma: 0 26.08.2013, 07:09:10
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    Jo, a neodpověděla jsem na otázku z titulku. V tomto případě se nedá dělat nic. Na převýchovu ho asi maminka nesvěří. Zajímalo by mě, co na to říkají prarodiče a tatínek. Když mají spratka.

    superkarma: 1 26.08.2013, 06:57:06
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    Volná výchova v rodiněSml57 - pěkný výsledek. Rodiče si asi s nějakým usměrňováním hlavu nelámali. Naše děti zlobily jako každé, ale moje čtyřicetiletá dcera dodnes nezapomene, jak si jako malá školačka otevřela pusu na seniora, když po něm chtěla pro nás půjčit noviny (obvyklá praxe, nosil je z práce každý den, byl zaměstnanec tiskárny). Protože je nedostala ihned, řekla "tak si je sežerte" (aspoň že vykalaSml30). Ihned věděla, že udělala chybu, takže se omluvila a dodnes si to pamatuje jako společenský horor. Holčička z příběhu by ho asi ještě i nakopla. S takovým děťátkem bych se bála vyjít z domu, hrůzaSml14 Vymyšlené to není, znám podobné dítě.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    superkarma: 2 26.08.2013, 06:55:11
  30. avatar
    [1] OlgaMarie [*]

    "Nejlepší výchovná metoda je, obstarat dítěti dobrou matku."

    Morgenstern Christian, německý básník 1871 - 1914

    superkarma: 6 26.08.2013, 06:48:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme