Obyčejná neperlivá voda je tím nápojem, který bychom měly tělu dodávat co nejvíce. Je pro nás nejprospěšnější ze všech možných tekutin. Ale když dojde na sport, někdy je i voda pro výkon málo.

drink

Běžně se doporučuje vypít denně kolem dvou litrů. V případě, že se chystáte ke sportovnímu výkonu, pitný režim by se měl zvýšit. Fyzická aktivita vede ke ztrátě vody a sportovci často nestačí tekutiny doplňovat tak, jak by bylo třeba, což zbytečně znamená dehydrataci, bolesti hlavy, únavu a svalové křeče. Kromě vody z těla odcházejí i potřebné látky jako jsou minerály, které mají vliv nejen na výkon, ale i dobrý pocit ze samotného pohybu.

Jak pít?

  • Odborníci radí pít pravidelně, ještě cca dvě hodiny před výkonem 500 až 800 ml. U středně náročného sportu totiž člověk vypotí až dva litry tekutin za hodinu. S vyšší teplotou a vlhkostí vzduchu pak ještě více. Proto je potřeba při sportu dbát na včasný příjem tekutin.
  • Zhruba půl hodiny před výkonem byste měly vypít ještě zhruba 200 ml. Pijte pomalu a po doušcích.
  • Během sportu nikdy nepijte až s pocitem žízně, ten bývá často sportovním výkonem potlačen.
  • Přijímejte tekutiny v průběhu cvičení po malých dávkách. Hodinová aktivita vyžaduje podle odborníků příjem cca 500 ml čisté vody, při silném pocení a extrémně náročném výkonu až 1000 ml.

Co pít?

Vdrinkoda je základ. Podílí se na transportu živin, podporuje trávení, odplavuje zplodiny z těla ven. Při náročnější aktivitě si ale člověk s obyčejnou vodou nemusí vystačit. Z toho důvodu sportovci rádi vyhledávají nápoje s obsahem účinných látek jako je například L-carnitine, taurin nebo vitamíny podporující výkon/spalování/energii...

V případě, že si hodláte dát opravdu do těla nebo víte, že budete aktivní déle jak hodinu, na řadu by měly přijít iontové nápoje neboli „ionťáky“. Takový drink by měl obsahovat sodík, draslík, cukry a ideálně také hořčík. Tyto nápoje vodu nahrazují perfektně, plusem je, že rychle dodají tělu potřebnou hydrataci a vyrovnají minerální rovnováhu organismu, jejich nevýhodou je ale horší zpracování v žaludku a ti z vás, kteří jsou citlivější na zažívání, doporučujeme ředit, ředit a zase ředit.

Pokud „ionťáky“ pijete, platí zde staré dobré pravidlo: všeho s mírou!

Také si přečtěte:

Reklama