Rodina

Co nám matky o porodu neřekly

…je podtitul knihy Porod doma. Kniha je ukázkou cesty, jak lze zvládnout porod doma s porodní asistentkou a dulou. Odpovídá na otázky týkající se prožívání porodu, zvládnutí porodních bolestí i dalších přirozených strachů těhotné ženy…

Napsání knihy bylo logickým vyústěním novinářské práce Jany Doležalové, která se zabývá otázkami porodnictví v ČR, a přípravou na porod a jeho samotným prožitím. Jana Doležalová chtěla porod prožít, užít si ho a sama o něm říká: Byl to jeden velký mejdan.

Jano, ve vaší knize kromě vašich dojmů jsou zpovědi několika žen, které porodily doma. Chtěly se vyhnout faktu, že svůj porod nemohou ovlivnit. Proč si myslíte, že tolik žen vnímá porod jako trauma?

Porod je velice emocionální záležitost, někteří psychologové dokonce přirovnávají porod k sexuálnímu aktu. Při porodu také potřebujete své emoce a prožitky otevřeně prožít. A pokud vás při něm obklopují lidé, před kterými se nedokážete spontánně chovat, popřípadě vám to neumožní, manipulují s vámi, na což si ženy v porodnicích obzvláště stěžují, pak si z porodu odnášíte trauma. U porodu je hranice mezi příjemným a nepříjemným velice křehká. Všechny ženy, které měly z porodu trauma, byly manipulovány a nemohly jej prožít přirozeně, jak samy cítily. Jejich pocit se pak může blížit až pocitu znásilnění.

Jaká byla vaše cesta k rozhodnutí přivést dítě na svět doma? Přišla k vám někdy pochybnost?

V době, kdy jsem o porodech psala, by mne ani nenapadlo, že jednou porodím doma. Věděla jsem, že budu chtít rodit co nejpřirozeněji, ale doma? V okamžiku, kdy jsem se dostala do “jiného stavu”, se ve mně však vybudilo tolik energie, která matku vede k přivedení dítěte na svět, že jsem v žádném případě nechtěla “být porozena” lékaři. Nechtěla jsem si tuto životní zkušenost nechat vzít, naopak, chtěla jsem ji plně prožít. A poté, co jsem se seznámila s porodní asistentkou, která byla ochotná mne porodem doma provést, stala se pro mne cesta do porodnice zbytečnou komplikací. Samozřejmě za předpokladu mého naprostého zdraví – o čemž rozhodovala před i během porodu porodní bába Ivana, která se o mne starala.

U porodu žen, které se v knize svěřují s vlastními porody, asistovala Aňa Goršina. Můžete nám tuto osobnost přiblížit?

Anička je velice otevřená a sympatická bytost, Ruska. Do České republiky přicestovala v devadesátém šestém, tehdy ještě nemluvila česky, takže jsme komunikovaly v ruštině, nicméně už tehdy jsem pochopila, že Anja z Moskvy přivezla českým ženám znalosti porodních bab, slovanské tradice, které jsme zapomněly, ale pro průběh porodu mohou být zásadní. Anja působila v Brně přibližně šest let a svými psychologicko-fyzickými metodami připravovala ženy k porodům a asistovala přibližně padesáti porodům doma, zejména na Moravě.

V tomto okamžiku si asi hodně čtenářek říká, jaký je rozdíl mezi porodní asistentkou a dulou? Doplňují se, nebo jsou konkurentky?

Porodní asistentka a dula plní naprosto odlišné role. Dula je psychická průvodkyně matky těhotenstvím, porodem a šestinedělím. V porodnicích vám může pomoci v komunikaci se zdravotníky, tlumočí vaše přání, zatímco se soustředíte na porod. Dula vás vždy psychicky podpoří, poradí, stará se o váš psychický komfort. Porodní asistentka je odborný zdravotník, který sleduje zdravotní stav váš i vašeho miminka.

Vaše kniha je nabitá energií, vírou v intuici ženy a důvěrou ženy v sama sebe. Jsou ale situace, kdy porod doma není vhodný…

Jak říká porodní bába Ivana Königsmarková, která mě nakonec porodem provázela, porod doma není pro všechny. Porodit doma mohou jen naprosto zdravé ženy. Porodní asistentka také s vámi musí být v kontaktu minimálně během poslední třetiny těhotenství, protože porod není okamžitý děj, ale výsledek těhotenství. Porodní bába, která vás zná během těhotenství, dokáže odhadnout, jak váš porod proběhne. A nakonec - porod doma je jen pro silné ženy, které jsou zvyklé přemýšlet, rozhodovat o svém životě a nést za svá rozhodnutí následky. V dobrém i špatném. Pokud splníte všechny tyto podmínky, porodíte doma, a většinou bez jakýchkoliv problémů.

Jak porod doma prožíval váš manžel, připravoval se na něj?

V přípravě s manželem nás z Moskvy instruovala po emailu a telefonicky Anička Goršina. Podle jejího pohledu na porod totiž není těhotná jen žena, ale těhotný je celý pár. Manžel proto se mnou doslova spoluprožíval těhotenství, vzdělával se, a nakonec byl natolik připraven, že věděl o porodu více než matky, které odcházejí rodit do porodnice. I proto považuje náš porod více za rodinnou slavnost, těžkou, ale krásnou práci ženy, než za nepříjemný pro muže nevhodný prožitek. Manžel nebyl díky přípravě z porodu překvapen, naopak, byl jím nadšen.

Poprosím vás o slovo na závěr…

Porod je nádherný zážitek na cestě životem ženy a je škoda se mu vyhnout jakýmikoliv tlumicími prostředky. Porod je výzva, při které si osaháme ženskou sílu, své schopnosti. Některé maminky v knížce říkají, že teprve porodem, který odvedly vlastními silami, se staly opravdu ženou, což u některých znamenalo až třetí porod. Ostatně, má smysl žít život bez zkoušek, které na nás život naloží?

 

Foto obal knihy: Tomáš Nosil a Rostislav Šimek
Foto portért: Tomáš Nosil

 

Jana Doležalová, Porod doma, nakladatelství Formát, 2004

 
   
01.06.2005 - Těhotenství a porod - autor: Tereza

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [165] Vivian [*]

    ladera: mýlíš se, ani v dnešní době NENÍ medicínská technika vyspělá natolik, aby byli lékaři schopni odhalit všechny vrozené vývojové vady plodu Jsou schopni jich zjistit asi 60%.
    Já (jako zdravotník) proti porodům doma nic nemám, ale tvůj pohled na věc se mi zdá přinejmenším hodně jednoduchý

    superkarma: 0 14.07.2005, 12:49:24
  2. avatar
    [164] Odemětobě [*]

    Koldice: Tam,kde tě nechali rodit tolik hodin,by potřebovali vymrskat důtkami,bylo to nezodpovědné. Já mám z 1.porodu zkušenosti dobré, 2,5 hodiny mi šily prasklinky v děloze (co bych si počala doma).Druhý porod byl tak rychlý a v takovém horku,že jsem nezvládala dýchat a musela dostat kyslík. I tak se kluk narodil modrofialový.Takže já jsem pro porod v nemocnici, čím přátelštější podmínky pro porod vytvoří,tím lépe.

    superkarma: 0 11.07.2005, 10:22:53
  3. avatar
    [162] koza roza [*]

    ladera:

    superkarma: 0 06.06.2005, 11:11:07
  4. [161] Majkii [*]

    ladera:

    superkarma: 0 02.06.2005, 14:27:12
  5. [160] ladera [*]

    Ahoj holky, je mezi váma některá, která by do toho šla tak jako bych šla já? Syna jsem porodila v nemocnici, byl to otřes. Od nešetrného vyšetřování komentovaného "co děláte, vždyť budete za chvíli rodit" přes příšerný monitor, kde jsem při kontrakcích měla mačkat, když se dítě pohne (ta ženská, co mi to řekla snad nemohla sama dítě mít, copak jste některá při kontrakcích vnímala pohyby?), následoval dotazník, který obsahoval otázky typu "jaké je příjmení matky vašeho manžela za svobodna", dále hopsání po břiše, nějaké "automatické" injekce v kterých dodnes nevím, co bylo, okřikování, ať neřvu, po příšerné prostředí na šestinedělí. Už v životě bych do porodnice nešla! Milé dámy, jsou ženy, které rodí doma po příšerném prvním porodu zakončeným císařském řezem v porodnici, a rodí bez komplikací, jsou ženy, které rodí dvojčata doma a musím říct, že jim tento proces moc závidím. Úplně mi vyráží dech, když zde píšete, jak vaše děti měly vývojové vady a oni bozi je zachránily. Ne, oni jsou pěkný hovada, když na to nepřišli už v břiše (takové ty kecy, že to nebylo vidět jsou pěkný kraviny, v dnešní době 3D ultrazvuků vidíte naprosto všechno). Vaše komplikace by žádné nenastaly, protože byste byly doma, nikam byste se nepřesunovaly a tím pádem by se váš porod nezastavil, neležely byste na zádech a tím pádem by se nezastavil, kolem sebe byste měly příjemné a známé prostředí, i pro to dítě známé, porod je přirozená věc, dítě si ho naprosto samo reguluje a naprosto samo ví, kdy má odpočívat a kdy má pokračovat a jestliže mu budete dávat nepřirozené podněty i váš porod se stane nepřirozeným.

    superkarma: 0 02.06.2005, 14:19:32
  6. avatar
    [159] koza roza [*]

    Každý má právo se rozhodnout,ale opravdu hodně popřemýšlet co by bylo nejlepší.Moje zkušenost při třetím dítěti byla taková,že kdybych rodila doma, bohužel by malý nepřežil.Ona ta nemocnice ve které je vše i s personálem má hodně moc do sebe.

    superkarma: 0 01.06.2005, 22:41:51
  7. avatar
    [158] bookcase [*]

    *Kotě*:
    Julča: personál byl dobrý, to jo, spíš celkové podmínky. Asistentky i doktor byli . ALe jedna dětská sestra byla hnusná sekýrnice, ještě doteď z ní mám trauma

    superkarma: 0 01.06.2005, 22:16:39
  8. avatar
    [157] Andula [*]

    Kekka: tys lékař?

    superkarma: 0 01.06.2005, 22:16:36
  9. avatar
    [156] Julča [*]

    bookcase: tak já jsem takové špatné zkušenosti neměla.Po prvé jsem rodila v srpnu,horko jak blázen,nechtěly mi dát napít.Jenom mi sestřička vlhčila rty a já bych pila a pila.

    superkarma: 0 01.06.2005, 22:00:50
  10. avatar
    [155] *Kotě* [*]

    bookcase: no a co by mohly taky jiného říkat, když porodily doma bez problémů? že v porodnici by to určitě bylo ještě lepší?

    superkarma: 0 01.06.2005, 22:00:45
  11. avatar
    [154] bookcase [*]

    *Kotě*: to je hrozně citlivé téma. Matky, které rodily bez problémů doma budou říkat, že nic lepšího neznají. Mě by se líbil ten dům - nevím přesně jak je ten název, psalas o něm ty - protože v nemocnicích to taky není žádná sláva, psala jsem to ve 153.

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:58:45
  12. avatar
    [153] bookcase [*]

    Julča: u mě to bylo sporné. Při porodu jsem měla pár problémů, které bychom doma nerozdýchali, na druhou stranu -rodila jsem v prosinci, byla tam kosa, moc netopili, malý mi málem umrzl, museli ho vyhřívat v inkubátoru a domů jsme jeli čtyři - táta, máma, kluk a zlatý stafylokok

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:56:26
  13. avatar
    [152] Julča [*]

    *Kotě*: dobrý nápad,ale ten by ležel v oboře s nožkama nahoře.

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:55:14
  14. avatar
    [151] Julča [*]

    bookcase: jo a ještě něco.U prvního syna jsem viděla,co ze mně všechno vyšlo .Netušila jsem,že je už venku,tak jsem se ještě zvedla a chtěla jsem tlačit

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:54:15
  15. avatar
    [150] *Kotě* [*]

    Julča: co takhle partner že by poklidil?

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:53:26
  16. avatar
    [149] Julča [*]

    bookcase: a kdo by jí to uklidil,ta asistentka?Psaly jste,že by jste to musely uklízet,jen mi nebylo jasné jak .Já jsem byla ráda,že jsu nějaký ten den v porodnici.I když po několika dnech už jsem chtěla být doma,tak jako asi každá z nás,co jsme byly v porodnici.

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:51:52
  17. avatar
    [148] bookcase [*]

    Julča: to jsi nás teď splantala dohromady , my "uklízecí" to myslely tak, že při porodu nějak nemáš čas zjišťovat co kde a na co z tebe odchází, natož to uklízet. To by nezvládla ani ta doma rodící matka

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:42:31
  18. avatar
    [147] *Kotě* [*]

    bookcase: nevím proč, vždyť přece nikomu nenutím, že je jedině správné rodit doma. Sama jsem napsala, že bych doma nerodila. Jenom si myslím, že má mít každý právo volby, aniž by mu někdo nadával do nezodpovědných hazardérů.

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:41:02
  19. avatar
    [146] Julča [*]

    Já bych taky rodit doma nechtěla.Vy co tady píšete,že by jste si musely po sobě uklízet,to já bych nezvládla.Byla jsem po porodech ráda,že za mně všechno někdo udělá.Když si to všechno představím ve své ložnici .Dítě mi donesli druhý den.Byla jsem ráda,že ho mám u sebe,ale po prvním porodu jsem nemohla sedět ještě ani doma.Jinak porody bez problémů.První trval déle,druhý až moc rychlý.

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:32:29
  20. avatar
    [145] bookcase [*]

    *Kotě*: víš, mě připadá, že pokud má někdo jiný názor než máš ty,tak je ten špatný

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:30:34
  21. avatar
    [144] Kekka [*]

    Neblbněte a choďte rodit do porodnice. Ony ty přístroje a měřidla a zkušenost lékařů mají svůj význam.

    superkarma: 0 01.06.2005, 21:28:56
  22. avatar
    [143] Andula [*]

    medved: spravne provedeny porod doma neni nezodpovednost.
    A pro mě osobne byl prozitek porodu dulezity a jelikoz muzu srovnavat porod pekny a porod spise nepekny, vim, ze rozdil to skutecne je. A rozhodne ne v tom ze by to snad pri tom nepeknem vic bolelo (i kdyz taky), ale spise v te rovine emocionalni.

    superkarma: 0 01.06.2005, 20:37:11
  23. avatar
    [142] medved [*]

    rodila jsem pred peti dny a musim rict, ze doma bych si to nelajsla ani nahodou a to byl porod rychly, bezproblemovy a dle autorky bych ho doma mela zvladnout levou zadni ALE ja na to proste nemam nervy...clovek nikdy nevi, co se semele a tady fakt muze jit o minuty
    myslim, ze porody v nemocnicich jsou pokrok a i tam se daji (kdyz se jen trochu chce) udelat dustojne a obohacujici
    navic...asi jsem divna...ale stale nechapu, co proc si nekdo dela z porodu "zazitek" na ktery se mesice pripravuje...me to pripada jako ztrata casu...podle me je to jeden z kroku za ditetem, ktery musi byt chte nechte vykonan a prozit..a uplne hlavni na nem je to, aby vsechno dopadlo ok pro dite i matku...vsechno ostatni vcetne proziti "uzasneho zazitku" mi prijde jako vedlejsi....
    jinak receno, kdo chce rodit doma, at to klidne dela, ale ja osobne to povazuju za mirne receno nezodpovedne a sama bych do toho nikdy nesla

    superkarma: 0 01.06.2005, 20:32:29
  24. avatar
    [141] Markýza [*]

    *Kotě*: máš taky svou pravdu já bych zas chtěla rodit tak snadno, jako ty, co potom děti odhazují do popelnic a podobně

    superkarma: 0 01.06.2005, 19:26:45

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [140] Markýza [*]

    *Kotě*:

    superkarma: 0 01.06.2005, 19:22:47
  2. avatar
    [139] *Kotě* [*]

    závislá na čokoládě: máš pravdu, není nad odborníky, já bych se obzvláště chtěla svěřit do péče toho odborníka porodníka, co při porodu utrhl dítěti hlavičku

    superkarma: 0 01.06.2005, 19:13:14
  3. avatar
    [138] *Kotě* [*]

    bookcase: proč se hlásíš do klubu netolerantních?
    Dobře, doma bys nerodila, nikdo ti to taky nenařizuje. Zakázala bys to ženě, která doma rodit chce? Potom bys do toho klubu teprve patřila.

    superkarma: 0 01.06.2005, 19:11:21
  4. avatar
    [137] závislá na čokoládě [*]

    Jsem proti porodům doma. Já byla celé těho úplně zdravá,mimi taky,ale syn se narodil s vrozenou srdeční vadou a být doma,tak tady dnes není.I když je vše OK, není nad odborníky. Všem

    superkarma: 0 01.06.2005, 17:51:11
  5. avatar
    [136] bookcase [*]

    Sandy: já bych ho zabila, nevěru neuznávám. ALe to je téma k debatě pod jiný článek

    superkarma: 0 01.06.2005, 17:39:20
  6. avatar
    [134] bookcase [*]

    Sandy: jo, ale jen aby to nebyla nějaká vnadná mladice, aby pak manžílek nezapomněl kam mu patří

    superkarma: 0 01.06.2005, 17:26:21
  7. avatar
    [133] bookcase [*]

    Sandy: taky řešení

    superkarma: 0 01.06.2005, 17:25:07
  8. avatar
    [131] bookcase [*]

    Fiona: lepší porod v nemocnici než bordel doma

    superkarma: 0 01.06.2005, 17:19:17
  9. avatar
    [129] bookcase [*]

    Fiona: , ještě bys to po sobě musela uklízet.

    superkarma: 0 01.06.2005, 17:05:46
  10. avatar
    [127] bookcase [*]

    hlásím se do klubu netolerantních. Doma bych nerodila ani za zlaté tele. V nemocnici mi pomohli, nezavinovala se mi děloha a dost mi klesl tlak, už vidím jak si ví rady

    superkarma: 0 01.06.2005, 16:41:33
  11. avatar
    [126] talenka [*]

    Žábina: Taky nedám na svou gynekoložku dopustit. Je super jemná a má citlivý přístup, což jsem ocenila zejména v těhu

    superkarma: 0 01.06.2005, 16:20:09
  12. avatar
    [125] Žábina [*]

    myslím že vůbec není pravda že ženská je špatná gynekoložka a chlap dobrý...záleží to na povaze člověka...

    měla jsem gynekologa chlapa, teď mám ženskou a neměnila bych...je jemná,citlivá, poradí z vlastní zkušenosti...to jaksi chlapovi chybí....

    superkarma: 0 01.06.2005, 16:14:00
  13. [124] Majkii [*]

    Markýza: mojej kamoske gynekolozka povedala, ze je uz hlucha voci hekaniu zenskych na koze, to vraj mozu skusat na doktora, ona vraj vie co si moze k zene dovolit a kedy to uz naozaj boli. Nieco pravdy na tom asi bude, preto su doktori "jemnejsi" . A odvtedy mam z gynekoloziek fobiu

    superkarma: 0 01.06.2005, 15:24:51
  14. avatar
    [123] Juana [*]

    Sandy: Já kdybych měla čekat, až porodím doma, tam už tady s vámi nekafrám, protože bych asi nepřežila - i tak měli doktoři nahnáno, že nepřežiju, i když jsem se dostala na rizikové včas a porod mi vyvolali na poslední chvíli, jak se můj stav rapidně zhoršil během několika málo dnů. Nebo bych tu byla, ale bez dítěte.

    superkarma: 0 01.06.2005, 15:20:04
  15. avatar
    [122] Markýza [*]

    Majkii: no, to buď ráda - já chodila k jedný, ta byla fakt hrubá, já myslela, že potratím - a to se specializovala na dětsku gynekologii - chudák holčičky

    superkarma: 0 01.06.2005, 15:19:33
  16. [121] Majkii [*]

    Fiona: ja len od kamosiek viem ze su vraj zeny gynekolozky "drsnacky", osobne som pri ziadnej nebola. Odmalicka som mala zubarov,vseob.dr. chlapov, takze ma to k zenskym nejako netaha . Ale to samozrejme zavisi od konkretneho dr. verim tomu ze aj medzi nimi rovnako ako v kazdom povolani sa najdu nejaki narusenci.

    superkarma: 0 01.06.2005, 15:13:25
  17. [117] Majkii [*]

    Sandy: a medzi ucitelmi a fararmi je vraj vela pedofilov

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:59:52
  18. avatar
    [115] stasha [*]

    *Kotě*: Je možné si u nás vzít do porodnice vlastní porodní asistentku. Kamarádce vedla porod její asistentka. Jen si musela vybrat jednu z porodnic, se kterými měla asistentka smlouvu.

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:56:48
  19. avatar
    [114] *Kotě* [*]

    Majkii:

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:53:46
  20. [113] Majkii [*]

    *Kotě*: U výrazně velkého počtu z nich byl zjištěn špatný a narušený vztah k ženám. Tak to ja mam gynekologa . Len tu nezacnite citovat "mudrosti" Vlasty Marka, to uz by bol vrchol. Pretoze tento vyrok mi ho strasne pripomina . Ja osobne si budem doslova ziadat rodit pri doktorovi - chlapovi, hoci bude mat naruseny vztah k zenam . Asi som divna ale mam k lekarom chlapom vacsiu doveru .

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:51:39
  21. avatar
    [112] *Kotě* [*]

    Sandy: Mě taky porodnice neděsí ani neznechucuje (i když takový šestinedělí u Apolináře ), ale fakt je, že ještě donedávna se u nás s rodičkami zacházelo opravdu jako s dobytkem jakýs takýs návrat k přirozenému porodu a respektování přání rodičky proběhl až ve druhé polovině devadesátých let. A bylo to na popud skupiny několika porodních asistentek, které se snažily prosazovat proti soustředěné klice lékařů, jimž lékařsky vedené porody vyhovovaly samozřejmě nesrovnatelně víc, než nějaké vymyšlenosti rodících žen typu sprcha, balón, porodní stolička a tak.

    Četla jsem příběhy hodně žen, které se rozhodly rodit doma, protože to, co s nimi prováděli lékaři při jejich prvním porodu, prostě neskously a nechtěly to zažít ještě jednou.

    Situace se pořád lepší , ostatně já to průběhem svého porodu můžu jenom potvrdit . Kdyby to tu fungovalo jako ve vyspělých zemích (v porodnicích pozitivní přístup vůči přirozenému porodu, existence porodních domů, možnost mít u porodu svou PA...), myslím si, že by se počet domarodek zredukoval na minimum.

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:49:12
  22. avatar
    [111] Gabi [*]

    Sandy: no ony to porodnice měly svýho času (historicky zcela nedávno) dost nahnutý - úmrtnost rodiček asi 50%, nesrovnatelně vyšší, než při porodech doma. Ještě, že přišel nějaký Dr. Semmelveis a pomohl s hygienou .
    Moje základní myšlenka je tato: Ne vždy je většinový názor ten nejlepší. Pro každého člověka je důležitá svoboda vyslovit svůj názor i svoboda volby své životní cesty. Takže žádné: "kdo si myslí něco jiného, je ..." (doplňte libovolnou nadávku).

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:43:19
  23. avatar
    [110] *Kotě* [*]

    Sandy: to jsem zjednodušila, samozřejmě se to neujalo hned... ale prakticky od chvíle, kdy přestaly ženy v porodnicích hromadně umírat na horečku omladnic, byla zahájena soustředěná kampaň lékařů (tehdy samozřejmě výhradně mužů) proti porodním bábám, která víceméně trvá až dodnes.

    Ale to myslím, že už je diskuse na trochu jiné téma.

    Jenom taková malá perlička: PA nám na předporodním kursu říkala o dlouhodobém výzkumu, který se prováděl mezi lékaři - gynekology a porodníky (muži). U výrazně velkého počtu z nich byl zjištěn špatný a narušený vztah k ženám.

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:42:43
  24. avatar
    [106] *Kotě* [*]

    Sandy: navíc tehdy se ptát, proč někam ženy šly...? No proč asi, měly to befelem

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:35:38
  25. avatar
    [105] *Kotě* [*]

    Sandy: když porodnice začínaly (v 19. století), rodily v nich převážně chudé a bezprizorné ženy. Úmrtnost byla dlouhá léta téměř devadesátiprocentní.

    Kdyby náhodou nepřišel Dr. Semmelweis, asi by se to nikdy ani neujalo

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:34:44
  26. avatar
    [103] Suzanne [*]

    Gabi: I o tom je svoboda - nechme druhé rozhodnout se, jestli půjdou individuální cestou nebo tou většinovou a třeba i cestou stádečka na porážku.
    ...jen bych ráda, aby mi do toho rozhodnutí nikdo nekecal

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:15:55
  27. avatar
    [101] Gabi [*]

    Proboha, holky, to přece byl historický příklad, manipulace jednotlivci v zájmu udělat pro ně "to nejlepší" či prosazování "přísně vědeckých postupů". Proč jsme my lidi pořád tak tupí a stále děláme stejné chyby, proč se nikdo není schopen podívat ani do nedávné historie, natož do té vzdálenější Zase půjdem jako stádečko na porážku pod tím správným heslem a praporem ...

    superkarma: 0 01.06.2005, 14:11:56
  28. avatar
    [100] Suzanne [*]

    Kotě: "Poukazovala na to, že za totality byl k porodům a dětem takovýhle přístup a považovalo se to za moderní, vědecké a jediné správné... a dnes když by se něco takového prosazovalo, budou si všichni ťukat na čelo. Analogicky, proč by porody doma měly být a priori špatné jen proto, že v dnešní době proti nim lékaři brojí jako proti největší zvrhlosti?" To je fakt

    superkarma: 0 01.06.2005, 13:55:10
  29. avatar
    [99] Suzanne [*]

    Dávám přednost tomu, aby si každá žena zodpovědně vybrala to, co jí vyhovuje. Žádná por.asistentka si stejně nelajzne porod doma s někým, kdo nesplní velmi přísná kritéria, což je pro mě berná mince (stejné je to kupříkladu v Holandsku).
    Mně by porod doma nevyhovoval, protože bych neměla dost prostoru a klidu. Každopádně až se nám to povede, máme v plánu jet z Prahy do Vrchlabí, neboť poblíž jsem žádné vhodné zařízení neobjevila.

    Každá žena je jiná. Mně vadilo, že mi do toho při prvním porodu zkoušeli kecat. Stejně jsem neposlouchala, matka příroda velela jinak - personál porodnice to naštěstí pochopil. Moje sestřenice zase řekla v porodnici, že potřebuje přesně instruovat, že potřebuje jejich vedení (jinak zodpovědná, velmi schopná manažerka), jinak by ji popadala panika. A o tom to je, abychom si všechny mohly "ušít na míru" okolnosti porodu (samozřejmě počítat se zásahy nepřízně osudu apod.)

    superkarma: 0 01.06.2005, 13:50:50
  30. avatar
    [96] *Kotě* [*]

    Juana: Libča: Gabi přece netvrdila, že je to tak i dnes Poukazovala na to, že za totality byl k porodům a dětem takovýhle přístup a považovalo se to za moderní, vědecké a jediné správné... a dnes když by se něco takového prosazovalo, budou si všichni ťukat na čelo. Analogicky, proč by porody doma měly být a priori špatné jen proto, že v dnešní době proti nim lékaři brojí jako proti největší zvrhlosti?

    Libča 93: ty žiješ v nacistickém Německu?

    superkarma: 0 01.06.2005, 13:45:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme