Rodina

Co možná nevíte o umělém oplodnění

Tehule

Neplodnost je poruchou zdraví s všestranným negativním dopadem na oba partnery. Celosvětově je uznáváno, že nejefektivnějším způsobem řešení poruch plodnosti je asistovaná reprodukce, která přináší u převážné většiny párů rychlé řešení. Neplodnost může být způsobena celou řadou faktorů. Nedojde-li k otěhotnění ani po odstranění zjištěných poruch a při poruchách, které nelze řešit jiným způsobem, dostává slovo asistovaná reprodukce.

Léčba neplodnosti pomocí asistované reprodukce je v České republice prováděna prakticky od začátku 80. let minulého století, tehdy ovšem s velmi skromnými prostředky a tomu odpovídajícími výsledky. Naštěstí vývoj jde stále kupředu a asistovaná reprodukce rozhodně nezaostává. Dnes rozlišujeme dva druhy:

  • Intrauterinní inseminace - léčebný postup, během něhož jsou v období kolem ovulace spermie zavedeny do dutiny děložní.
  • Mimotělní oplodnění - spermie se s vajíčkem setkávají mimo tělo ženy v laboratorních podmínkách. Po několika dnech je jedno nebo více embryí zavedeno do dutiny děložní.

Víte, že...?

Znalost problematiky asistované reprodukce je podle odborníků mezi českou veřejností nízká. „Protože mýty a pověry se snadno dostávají do povědomí lidí, kteří pak již často nepochybují o tom, jestli skutečně mají racionální základ,“ varuje Milan Mrázek z Clinical centre Iscare Lighthouse v Praze a dodává, že mýty je třeba rozptýlit. Pojďme se na ty nejčastější mýty podívat.

Mýtus: Neplodnost je především problém žen
Pravda:
Ne. V Česku je kolem 10 až 15 procent neplodných párů. Může se zdát, že jsou pryč časy, kdy si muž nenechal ani od lékaře vysvětlit, že chyba není v jeho ženě, ale že důvodem bezdětného manželství je právě on. Výzkum provedený společností IBRS ukázal, že 19 procent dotázaných tento názor stále zastává. „V současné době jsme svědky zásadního indikačního posunu - nejčastějším důvodem je narušená plodnost muže,“ tvrdí doktor Tonko Mardešić ze Sanatoria Pronatal.

Mýtus: Při asistované reprodukci hrozí vícečetné těhotenství
Pravda:
Částečně ano. V případě, že se žena rozhodne pro mimotělní oplodnění s následným vpravením embria do dělohy, je možné, že se jí narodí dvojčata nebo trojčata. Počet vpravovaných embrií ale rok od roku klesá, čímž se samozřejmě snižuje riziko vícečetného těhotenství. V současné době se vpravuje v průměru 1.7 oplodněného vajíčka. „Snažíme se všem vyjít vstříc. Pokud si pár vícerčata zásadně nepřeje, můžeme ženě implantovat jen jedno oplodněné vajíčko a ty další zmrazit pro případ, že by se předchozí pokus nezdařil,“ upřesňuje lékař.

Mýtus: Takzvané umělé oplodnění zaplatí pojišťovna
Pravda:
Částečně. Podpora ze strany zdravotního pojištění je relativně malá (jsou jen částečně hrazeny 3 cykly asistované reprodukce, výjimečně 4, a to pouze rodičkám do věku 39 let). Značná část nákladů na léčbu moderními metodami, nehrazenými ze zdravotního pojištění, zůstává na léčeném páru. Pokud by si pár přál například výše zmíněné zmrazení, musí si ho také sám zaplatit. Za zmínku stojí fakt, že se náklady na asistovanou reprodukci (ty, které pojišťovna kryje) platí z pojištění ženy, a to i v případě, že je neplodnost prokázána u jejího muže.

Mýtus: Hormonální léčba přecházející umělému oplodnění má spoustu vedlejších účinků.
Pravda:
S tímto tvrzením podle průzkumu souhlasí 34 procent lidí. Klinické studie ukázaly, že léčba hormony je bezpečná a efektivní. Pravda je ale taková, že má vedlejší účinky (například návaly horka), stejně jako kterýkoli jiný lék. Proto je důležité zůstat v kontaktu s lékařem a sdělit mu subjektivní potíže nebo symptomy.

Mýtus: Takzvané děti ze zkumavky jsou náchylné k různým poruchám imunity, genetickým chorobám, atd.
Pravda:
Ne. „Na tomto místě je velice důležité zdůraznit, že děti po IVF ET (lidově řečeno děti ze zkumavky) jsou zcela zdravé a normální děti ve srovnání s dětmi po přirozeném početí a je nutné rozptýlit mýty o tom, že děti z asistované reprodukce by měly mít horší vlohy z pohledu imunologie a genetiky,“ říká doktor Milan Mrázek.

Mýtus: Při odběru vajíčka často hrozí komplikace.
Pravda:
Komplikace, jako je například krvácení, hrozí u 0,1 až 0,2 procent případů.

Něco z historie

Z historického hlediska si nepochybně zaslouží připomenout skutečnost, že právě před padesáti lety byla do klinické praxe uvedena hormonální kontracepce, která poprvé v lidských dějinách umožnila sex bez rizika nežádoucího otěhotnění. Tento objev zásadně a neodvolatelně změnil sexuální a reprodukční chování současné společnosti.

Za necelých dvacet let poté - v roce 1978 - narození Louise Brownové po mimotělním oplodnění poprvé umožnilo reprodukci bez vlastního sexuálního aktu. Během uplynulých třiceti let se mimotělní oplodnění rozvinulo v nejúspěšnější léčbu párů s poruchami plodnosti, kterou kdy medicína měla k dispozici. V řadě evropských zemí představují děti narozené po asistované reprodukci výrazné procento všech narozených dětí. Podle statistických údajů z roku 2004 je podíl dětí ze zkumavky v Česku 4 procenta ze všech narozených děti, ale například v Dánsku je to 18 procent.

Podstoupila byste umělé oplodnění? A řekla byste potom svému dítěti, že je „ze zkumavky"?

   
20.05.2009 - Těhotenství a porod - autor: Eva Soukupová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [32] orangutan [*]

    Sml28asi ano

    superkarma: 0 30.05.2009, 23:52:59
  2. [31] Katarinka32 [*]

    Jednou mu reknu,ze je ze skumavky

    superkarma: 0 30.05.2009, 23:11:01

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Katarinka32 [*]

    ja mam svoje treti dite pocate pres ivf teda umele oplodneni.Prvni dva li normalni cestou pak nastali problemy a operace.Takze jine cesta k otehotneni nevedla.Na druhy pokus se nam to povedlo a mam doma skoro dvouleteho kluka Venouska.

    superkarma: 0 30.05.2009, 23:10:25
  2. [29] matuszyk [*]

    ne podstoupila ale řekla bych ditětí-určítě.........

    superkarma: 0 29.05.2009, 22:19:49
  3. [28] MarciZ [*]

    ano, určitě děti miluji a není se zaco stydět

    superkarma: 0 28.05.2009, 22:14:45
  4. [27] 000444 [*]

    asi určitě,kdybych nemohla mít děti,tak bych umělé oplodnění podstoupila,ale naštěstí takový problém nemám,a jsem ráda...

    superkarma: 0 25.05.2009, 12:18:20
  5. avatar
    [26] Irena1 [*]

    Ivusa: za málo, takových jsou mračna, stačí trošku hledat Sml22

    superkarma: 0 21.05.2009, 09:31:36
  6. avatar
    [25] ivusa [*]

    Irena1 — #16 díky za prima odkazy!

    superkarma: 0 21.05.2009, 09:17:55
  7. avatar
    [24] Dante Alighieri [*]

    Dante Alighieri — #23 ...vyřizovaly.

    superkarma: 0 20.05.2009, 22:58:15
  8. avatar
    [23] Dante Alighieri [*]

    prcekkiki — #21 Stejně jako moje máma. Už to vzdala, vyřizovali se papíry k adopci a najednou jsem přišla já. Sml39

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #24
    superkarma: 0 20.05.2009, 22:58:02
  9. [22] libuno [*]

    V každém případě ano na obě otázky. Pokud to nejde obvyklým způsobem je suprové, že naše medicína dokáže takové divy. Kolik mladých párů je dnes šťastných!!! A o to jde.

    superkarma: 0 20.05.2009, 17:46:07
  10. [21] prcekkiki [*]

    MartinaC: já jsem byla taky na IUI. Na popáté se povedlo a máme krásného kluka. Takže vydrž a určitě se to povede, je to hlavně o psychice. Jakmile jsem začala řešit něco jiného, než to jestli otěhotním nebo ne, tak jsem byla hned těhotná Sml35.

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #23
    superkarma: 0 20.05.2009, 17:03:31
  11. avatar
    [20] Quentinová z Montargis(Kentánová) [*]

    Athenais — #19 souhlas...

    superkarma: 0 20.05.2009, 15:12:54
  12. avatar
    [19] Athenais [*]

    Quentinová z Montargis(Kentánová) — #18 No pokud je v takovémto stavu, tak se ani nedivím, že se jí nedaří. Ani to umělé neumí zázraky, a pokud je tělo zhuntované, těžko se to povede.

    1. na komentář reaguje Quentinová z Montargis(Kentánová) — #20
    superkarma: 0 20.05.2009, 15:07:50
  13. avatar
    [18] Quentinová z Montargis(Kentánová) [*]

    Irena1 — #16 také si to myslím. Zrovna mladá paní našeho kamaráda, o nichž jsem se zmínila prve, kteří se asi nevyhnou um.oplodnění....právě proto, že si usmyslela, že nejlepší na světě je vypadat, jak kostra a fakt jela v děsných dietách a nedokáže se pořádně najíst... začla mít potíže s vyprazdňováním, s menstruací, spaním... ani vlasy si pořádně neučeše, má to furt jak Pína a je se sebou nespokojená...pschika se odrazila na těle zvenku i zevnitř. Jsem skoro o deset let starší a při jejich touze po dítěti jsme se jim pomalu báli říct, že k nám přiletí čáp, věděli jsme, že jí to bude líto...

    1. na komentář reaguje Athenais — #19
    superkarma: 0 20.05.2009, 15:04:01
  14. avatar
    [17] Athenais [*]

    Irena1 — #16 Jj, s tím souhlasím.

    superkarma: 0 20.05.2009, 15:01:16
  15. avatar
    [16] Irena1 [*]

    no, ono se říká, že každý fyz. problém má přičiny v psychice...

    1. na komentář reaguje Athenais — #17
    2. na komentář reaguje Quentinová z Montargis(Kentánová) — #18
    3. na komentář reaguje ivusa — #25
    superkarma: 0 20.05.2009, 14:59:04
  16. avatar
    [15] Athenais [*]

    Irena1 — #14 Zkusím se na to podívat, díky. Ale problém mezi nebem a zemí to asi nebude. Mám nějaké onemocnění, které mi brání otěhotnět, nechci se o tom moc rozepisovat na netu.

    superkarma: 0 20.05.2009, 13:48:22
  17. avatar
    [14] Irena1 [*]

    Ath: zkus rodinné konstelace (třeba http://babyname.aspone.cz/), nebo nějakou léčitelku-odblokování, příp. jestli to máš blízko, tak http://www.wahlgrenis.cz/aktuality_akce09_pce06.htm

    Ono těch možností je hodně a ikdyž člověk třeba na věci mezi nebem a zemí nevěří, tak bych těch pár stovek a trochu času obětovala a zkusila, jestli není nějaká kletba, nevyřešené problémy po rodové linii apod.

    1. na komentář reaguje Athenais — #15
    superkarma: 0 20.05.2009, 13:31:13
  18. avatar
    [13] Athenais [*]

    Irena1 — #12 Já zrovna přehodnocuju, je to hrozně těžké a obdivuju Tě jestli ses dokázala takhle rozhodnout.

    Taky to neberu jako něco automatického, pořád doufám že to půjde jinak. Čekám co řeknou doktoři, ale pokud to bude jediná možnost, asi to podstoupím. Nerada bych se jednou ohlédla zpátky a litovala toho, že jsem to ani nezkusila.

    A věk už mě taky začíná tlačit.

    superkarma: 0 20.05.2009, 13:24:20
  19. avatar
    [12] Irena1 [*]

    Athehn: budeš se divit, já už tohle přehodnocování mám za sebou - nešla jsem, děti nemám, ale pořád si říkám, že jestli mají přijít, tak přijdou - a to je mi, předpokládám, víc než tobě

    1. na komentář reaguje Athenais — #13
    superkarma: 0 20.05.2009, 13:10:25
  20. avatar
    [11] Athenais [*]

    Quentinová z Montargis(Kentánová) — #8 Sml6

    superkarma: 0 20.05.2009, 13:07:54
  21. avatar
    [10] Athenais [*]

    Irena1 — #7 Možná na tom něco je, těmto věcím až tak nerozumím, nemám nastudováno. Ale neplodných párů je teď čím dál víc, a přijde mi, že je to spíš životním stylem.

    Osobně taky nejsem nadšená, že to nejde "normálně", ale chci mít dítě, tak to zkusím i touto cestou. A pokud to nepůjde tak se s tím prostě smířím. Možná bys to přehodnotila, kdyby ses musela skutečně rozhodnout jestli jít na umělé nebo vůbec nemít dítě.

    superkarma: 0 20.05.2009, 13:07:07
  22. avatar
    [9] Irena1 [*]

    tak to byla tchyně s odpuštěním úplně pitomá, říct dítěti, že je nechtěné - NIKDY!

    superkarma: 0 20.05.2009, 13:07:03
  23. avatar
    [8] Quentinová z Montargis(Kentánová) [*]

    Irena1 — #5 ty bláho, takhle jsem se na to nikdy nedívala, s tou duší... to je zajímavéSml22

    Já se nad tou otázkou-zda dítěti říct či ne, že bylo počato asistovaně v nemocnici- jaksi pozastavila proto, že mi to nepřipadá nevhodné neříct...tajit to?? Hrůznější pro mne byl kdysi zážitek s prvními tchánovci před lety...měli nejstaršího syna, mého prvního muže, pak dceru a další děti nechtěli, extchýně měla tzv.danu a dokola byla ujišťovaná,že není určitě těhotná, díky tělísku...ale třetí dítě, opět syn, se jim narodil i přes zavedené tělísko a téměř při každé návštěvě u nich se probíralo, jak ho nechtěli a že se neměl narodit...bože, byl to krásnej chytrej chlap, hodnej...a chudák pořád poslouchal, jak se neměl naroditSml28... Tak kdybych měla dítě "ze zkumavky", určitě bych mu s láskou řekla, že se mělo narodit a že jsme ho chtěli...než opačně...

    1. na komentář reaguje Athenais — #11
    superkarma: 0 20.05.2009, 13:02:23
  24. avatar
    [7] Irena1 [*]

    Ath: beru-li vážně věci jako karmu a rodinné zatížení, pak můžu věřit tomu, že si to ta dušička vybere Sml22

    1. na komentář reaguje Athenais — #10
    superkarma: 0 20.05.2009, 12:42:27
  25. avatar
    [6] Athenais [*]

    Irena1 — #5 Já ti nevím, děti se rodí i alkoholičkám, feťačkám a dalším divným existencím. V lepším případě potom končí v děcáku. Myslíš, že si to ta dušička dobrovolně taky vybere?

    superkarma: 0 20.05.2009, 12:40:22
  26. avatar
    [5] Irena1 [*]

    Quentin - to mě by zas zajímalo, jestli na těch dětech (asi neposoudí rodiče, ale někdo nezaujatý) je něco zvláštního. Ono se říká, že tím, že je to nepřirozené početí, tak vlastně nepřivoláš duši dítěte, které si tě vybralo, ale násilím přivoláš "nějakou" duši.

    Mně to přijde jako blbost, protože jestli se má narodit, tak to klapne tak, jak má - jestli se narodit nemá, tak to neklapne a finito Sml80

    1. na komentář reaguje Athenais — #6
    2. na komentář reaguje Quentinová z Montargis(Kentánová) — #8
    superkarma: 0 20.05.2009, 12:13:08
  27. avatar
    [4] Quentinová z Montargis(Kentánová) [*]

    Umělé oplodnění beru v dnešní době jako běžnou záležitost, v rodině ho nikdo nepodstoupil, bývalá kolegyně ano, sousedi ano, kolegyně má syna, sousedi dvojčata...chystají se na to naši známí, ale u nich si myslíme, že spíše bude "chyba" v mladé paní, léta držela všeljaké přiblbé diety a životospráva nic moc,velice si nabourala organismus, trable s menstruací a jinými "chuťovkami" na gyndě...

    Nějak mi uniká smysl té druhé otázky, proč by mělo být něco zvláštního na dítěti ze zkumavky a ještě zvláštnějšího mu to říct?

    superkarma: 0 20.05.2009, 10:36:48
  28. avatar
    [3] Athenais [*]

    Co ty chyby v článku? Sml6

    Jinak k tématu, taky mě to asi brzo čeká, mám z toho trochu obavy, ale snad se všechno povede. A dítěti bych to klidně řekla, až z toho bude mít rozum, proč ne.

    superkarma: 0 20.05.2009, 08:31:06
  29. [2] Peggyna

    Máme krasnou holčičku,dnes má první narozeniny.Byli jsme na umělém.První pokus,jedno embryo.Hlavu vzhůru.Nepovede se prvně,povede se po druhé,nebo po třetí.Stojí to za to.

    superkarma: 0 20.05.2009, 08:00:37
  30. [1] MartinaC [*]

    No my už jsme byli jak na Intrauterinní inseminace tak i na umělým a zatím stale nicSml13

    superkarma: 0 20.05.2009, 06:49:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme