Rodina

Co jsou děložní myomy?

Děložní myomy jsou benigní (nezhoubné) nádory, které vyrůstají z děložní stěny tvořené hladkou svalovinou. Postihují 30-40 % žen v produktivním věku.
U některých žen myomy nevyvolávají velké obtíže a stačí je jen sledovat v rámci pravidelných gynekologických prohlídek (zejména ultrazvukem).
V případě, že žena neužívá hormonální substituční léčbu, dojde ve většině případů po přechodu k jejich involuci (zmenšení).

Velikost myomů kolísá od několika milimetrů až po desítky centimetrů.

Podle umístění ve stěně dělohy rozeznáváme tři hlavní typy myomů:

a) subserózní, uložené na zevním povrchu dělohy
b) submukózní, uložené na jejím vnitřním povrchu a vyklenující se směrem do děložní dutiny
c) intramurální, prostupující celou stěnou děložní.

Další názvy, jež se pro děložní myomy někdy užívají, jsou: fibroidy ("fibroids" v anglosaské terminologii), leiomyomy, děložní myomatóza, adenomyomy či "zvětšení dělohy".

Proč myomy vznikají?
Příčina vzniku těchto nezhoubných nádorů dělohy je nejasná. Podpůrnou roli při růstu myomů hrají ženské hormony (užívání antikoncepce však rozhodně nezvyšuje riziko vzniku myomů); jistý vliv je přiznáván i genetickým faktorům a některým látkám z okolního prostředí.

Kdo nejčastěji onemocní děložním myomem?
Děložní myomy nepostihují dívky před nástupem měsíčků. Jejich výskyt je častější u žen, které nikdy nebyly těhotné, dále u kuřaček a u žen tmavé pleti.

Více informací naleznete na adrese http://www.myomy.euweb.cz/

MUDr. Michal Mára
MUDr. Jana Mašková

   
13.02.2004 - Těhotenství a porod - autor: Odborný článek

Komentáře:

  1. [45] onohlo [*]

    zajímavý článek

    superkarma: 0 20.03.2013, 11:44:12
  2. avatar
    [42] sarobrouk [*]

    Mě tedy vyšetřuje doktor i vevnitř důkladně is ultrazvukem. Jen nevím, jak je to s těma prsama. Protože mě teda nikdy nikdo nevyšetřil. Tak od kdy se to má? Od 30 nebo od 35 nebo od 40? Už jsem na to četla v různých brožurkách různé názory, teda na ten věk. Když k doktorovi chodím osm let a nic, tak teď mu přece neřeknu: "Hele doktore, před půl rokem jsem měla 30, tak mi vyšetři prsa." To se teda fakt stydím.

    superkarma: 0 16.02.2004, 10:16:33
  3. avatar
    [41] Léthé [*]

    Taky si myslím,že názory,jako „jedna paní povídala“ sem nepatří.Zbytečně se tím straší ženy,které by mohly mít podobné gynekologické potíže a po té co si tu pár hororových příběhů přečtou, své potíže zanedbají a raději nikam nepůjdou.Lidi toho napovídají a málokdy řeknou úplnou pravdu.Někdo řekne,“mě jizvu odflákly,vůbec se nehojí“ ale už zapomenou dodat že jsou tlustý jako prase a že jizva nemá šanci se v tom překladu špeků zahojit.

    Kotě nemyslím tím tvoji tchýni ,neznám jí, proto se názoru na ní zdržuji.Jen vím,že kolikrát jsem slyšela tak fantasticky vybarvené příběhy z ordinací,že by člověk řekl, že žijeme v Angole.Možná mám na to takový názor proto, že já sama se tímto přístupem díky bohu nikdy nesetkala a na lékaře mám štěstí….lidi toho napovídají .

    Já díky nim teď žiji kvalitně a to nejde jen o gynekologické problémy.

    superkarma: 0 15.02.2004, 19:24:40
  4. avatar
    [37] Léthé [*]

    *Kotě*: Víš,ono je to těžký.Tvůj dotaz bys měla směřovat spíš tomu konkrétnímu zdr.zařízení a konkrétnímu lékaři.Těžko Ti na tohle odpoví lékař,který by se tímto způsobem k pacientce nikdy nezachoval a možná naivně doufám,že takových lékařů je víc.
    Nechci je tu bránit,nemám k tomu sebemenší důvod,vím že jako v každém jiném povolání,tak i v tomto existují lemplové,které tam nemají co dělat.Píšu to jen proto,že já se setkala úplně opačným přístupem.Před operací mi byly dopodrobna vysvětleny i eventuelní problémy při samotné operaci,kdy se již v narkóze těžko mohou zeptat na něco.Proto jsem (nemusela)podepisovala možné změny,jako,kdyby na vaječnících něco bylo,tak souhlasím odejmutím i těch vaječníků.Bez toho by mi je URČITĚ nemohli odebrat.A říct ženě že už je stará a na co děloha? …to jako na co ruka,na co noha? To že ponechat dělohu,když se odeberou vaječníky je riziko dalších zdr.komplikací,které by časem mohli vést k další operaci,se dá říct přece i jinými slovy.Podle mě to byl dr.Hulvát.
    Hojení jizvy pak záleží na mnoha věcech….podkožní tuk,snížená imunita,zvýšená krvácivost a co já vím co ještě.Je jasné,když to lékař odflákne,že ty problémy jsou. Myslím že tvoje tchýně se měla pokusit o stížnost na konkrétní zdr.zařízení,nebo na konkrétního lékaře.
    Ale abych vás tu mladší trošku uklidnila,hysterektomie není žádná katastrofa.Pokud bych se měla znovu rozhodnout jestli ji mám podstoupit či ne,určitě na to jdu znovu a to mnohem dřív. A že bych se již necítila být úplnou ženou,jak některé ženy se domnívají? To ani náhodou.Jaká já jsem byla žena před operací? Byla jsem žena neustále nosící vložky, jelikož buď JEŠTĚ ,anebo UŽ jsem krvácela.Po operaci se u mě změnilo zatím vše jen k lepšímu.Konečně jsem se vyhrabala z chronické anemie a s ní souvisejícími problémy,stavy PMS a vůbec…sex je mnohem kvalitnější a jizva již skoro není vidět.

    superkarma: 0 15.02.2004, 09:54:35
  5. avatar
    [36] Fifinka [*]

    *Kotě*: V případě Thomayerky mne nepřekvapí ZCELA NIC

    superkarma: 0 15.02.2004, 09:44:27
  6. avatar
    [35] *Kotě* [*]

    Vážený pane doktore Máro: proč jsem skeptická ke gynekologickým chirurgickým zákrokům? Před nedávnem operovali v Thomayerově nemocnici moji tchyni. Je jí 50 let, ale je velice mladistvá a není ještě v přechodu. Lékař jí řekl, že má na vaječníku jakýsi útvar, pravděpodobně jen cystičku nebo krevní sraženinu, ale jelikož útvar během roku nezmizel, doporučil odstranění předmětného vaječníku(laparoskopicky). Tchýně souhlasila. Když se probudila po operaci na JIP, zjistila ke své hrůze, že nejenže nebyla operace provedena laparoskopicky, ale že jí byla zcela proti její vůli a bez jejího souhlasu odebrána též děloha. Když si rozhorčeně stěžovala svému ošetřujícímu lékaři, řekl jí: "A na co byste si tam proboha tu dělohu chtěla nechávat? Vždyť už jste stará!"

    Již druhý den po operaci se ukázalo, že rána byla velice špatně sešitá. Ještě 14 dní po operaci se tchyně nemohla ani pořádně postavit, rána hnisala a mokvala. Bylinkovými koupelemi se podařilo hnisání vyléčit, ale tchyně dodnes (2 měsíce po operaci) špatně chodí, trpí "tahavým" pocitem v podbřišku a velkými bolestmi. Ošetřující lékař ji pokaždé odbyde, že je vše v pořádku...

    Zdá se vám, pane doktore, takový přístup v pořádku? Vyoperovat ženě dělohu, aniž by na to byla předem upozorněna, a když si stěžuje, odbýt ji tím, že je stejně už stará? Navíc zcela ignorovat její pooperační potíže? Mně se to v pořádku nezdá.

    superkarma: 0 15.02.2004, 03:32:45
  7. avatar
    [32] Vivian [*]

    *Kotě*: i nezhoubné nádory jsou zdrojem potíží, proto se odstraňují. Ty potíže jsou dost dobře popsány právě na tom výše zmíněném webu, konkrétně na stránce Příznaky a diagnostika.

    superkarma: 0 13.02.2004, 22:07:04
  8. avatar
    [28] Vivian [*]

    U nás v rodině se myomy dědí jako rodinné stříbro

    superkarma: 0 13.02.2004, 18:05:59
  9. avatar
    [27] lightblue [*]

    Ťapina: Léthé: tak jsem si přečetla článek na výše doporučené adrese Dr. Máry a je mi z toho úzko.

    superkarma: 0 13.02.2004, 16:13:58
  10. avatar
    [26] lightblue [*]

    Léthé: já jen vím, že hormony produkují vaječníky, měla jsem 4 roky tuhle problematiku ve škole, že by děloha něco produkovala nějaký hormon o tom taky nic nevím.

    superkarma: 0 13.02.2004, 16:10:53
  11. avatar
    [24] Ťapina [*]

    Léthé: Já to ale fakt vím jistě. Děložní sliznice produkuje prostaglandin F2alfa, který říká vaječníkům "zrušte poplach, žádný zárodek tu není" Nevím, jak to je a není po odejmutí dělohy, ale tahle varianta se žlutým tělískem mi přijde tak nějak logická. Jistě že ne u každého a vždycky, ale někdy by ten problém vzniknout mohl.

    superkarma: 0 13.02.2004, 14:21:23
  12. avatar
    [23] Léthé [*]

    Ťapina:já myslím že děloha neprodukuje vůbec nic. Ale nehádala bych se o to.Vím jen,že i po odejmutí dělohy se vajíčka i nadále uvolňují v pravidelném cyklu ,jenže nemají kde se zabydlet ,takže se někde ztratí a zaniknou.Možná že by nám to mohl vysvětlit nějaký odborník.

    superkarma: 0 13.02.2004, 13:42:06
  13. avatar
    [22] Ťapina [*]

    Léthé: Děloha produkuje prostaglandin, který říká vaječníkům, že žluté tělísko už není potřeba. Takže je možné, že po hysterektomii se objevují častěji persistentní žlutá tělíska, to asi Lhasa myslela.

    superkarma: 0 13.02.2004, 13:08:31
  14. avatar
    [21] Léthé [*]

    Lhasa:děloha s hormony nemá vůbec nic společného

    superkarma: 0 13.02.2004, 12:34:40
  15. avatar
    [20] Léthé [*]

    *Kotě*:Když jsem na té operaci byla,ležela tam semnou třicetiletá žena,která chtěla mít ještě dítě.Myom měla v děloze..Vyoperovali jí pouze ten myom a po roce jí dovolili otěhotnět. Takže neberou automaticky pohlavní orgány všem ženám bez rozdílu věku.A kolem padesátky ženy bez dělohy (vaječníky by se neměli amputovat,pokud na nich není taky myom) mají mnohem méně problémů i při přechodu, než ženy které dělohu mají.Alespoň tak mi to bylo vysvětleno.

    superkarma: 0 13.02.2004, 12:31:29
  16. avatar
    [19] Léthé [*]

    Suntel: Suntel:dobrý gynekolog zjistí myom při běžném vyšetřeni pohmatem,na ultrazvuku se pak zjistí jeho velikost.

    superkarma: 0 13.02.2004, 12:22:58
  17. avatar
    [18] Léthé [*]

    *Kotě*: Myslím že pokud žena nemá žádné potíže,tak se k hysterektomii nepřistupuje.Většinou po přechodu se myom nějak vstřebá a zanikne.K operativnímu zákroku se podle mě přistupuje pouze,pokud myom roste a pokud žena má nějaké problémy.Já jsem kvůli malinkému myomu na děloze při menstruaci šíleně krvácela.Každý měsíc jsem byla zralá na transfuzi krve.Hysterektomii jsem přivítala a jelikož mi vaječníky nechali,tak zatím nemám sebemenší problémy,spíš naopak.Je mi skvěle,je jasné že proto že v mém věku již žádné dítě nepřichází v úvahu.

    superkarma: 0 13.02.2004, 12:20:54
  18. avatar
    [16] Lhasa [*]

    *Kotě*: Možná, že některý MUDr. se později vyjádří odborně, ale podle mých (zprostředkovaných) informací jde o to, že když je ten myom větší, jde těžko odstranit a dělohu nechat tam, kde je A někdy můžou samotný vaječníky bez dělohy nadělat (myslím, že hormonální) paseku. Ale to už bych fakt nechala na vysvětlení autorů článku

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:35:05
  19. avatar
    [15] *Kotě* [*]

    Lhasa - aha, to chápu, ale proč tedy není možné odstranit jen myom? Proč rovnou brát celou dělohu a někdy pro jistotu "vykuchnout" i vaječníky? Setkala jsem se dokonce i s názorem (lékaře), že po čtyřicítce by si každá žena měla dát vyoperovat dělohu preventivně.

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:30:21
  20. avatar
    [14] Lhasa [*]

    *Kotě*: Odstraňují se proto, že pak jaksi druhotně způsobujou potíže. Např. hodně silné měsíčky, tudíž anémie atd.

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:18:40
  21. avatar
    [13] lightblue [*]

    *Kotě*: aha díky. No ženy které přišli o dělohu a vůbec ženské pohlavní orgány to nemají v přehodu vůbec jednoduché. Moje mamka má známou, která to právě vyrovnává také těmi hormonálními náplastmi a je to hrozné

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:15:57
  22. avatar
    [12] jarkas [*]

    Nechci být anonym.

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:15:15
  23. avatar
    [10] *Kotě* [*]

    Suntel: hysterektomie = odstranění dělohy

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:07:50
  24. avatar
    [9] lightblue [*]

    *Kotě*: to je správná připomínka. Proč se to musí odstraňovat, když není zhoubný? No asi zabírá místo v děloze jinak nevím. Prosím co je to Hysterektomie?

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:03:00
  25. avatar
    [8] lightblue [*]

    Apolena: máš naprostou pravdu. Mě prsa nikdy doktorka neprohlížela, a chodím k ní už skoro 8 let. Fakt hrůza. No právě, těžko budu říkat o ultrazvuk, když mi řekne, že mě nic nebolí, tak na co.

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:01:48
  26. avatar
    [6] *Kotě* [*]

    Když je myom benigní nádor, proč je tak nutné ho odstraňovat? O tom se článek jaksi nezmiňuje. Moje maminka měla děložní myom a řešili to hysterektomií. Mojí tetě kvůli myomům pro jistotu vyoperovali i vaječníky. Když se bránila, řekli jí, že už je stejně stará, tak na co by si je tam schovávala. Bylo jí 40. Už 10 let si lepí hormonální náplasti, což taky není moc zdravé. Proč lékaři všechno hned řeší tak, že to vyřežou?

    superkarma: 0 13.02.2004, 09:31:14
  27. avatar
    [5] lightblue [*]

    M.: a můžete mi jako říct, jak mám vědět, že něco takovýho v sobě mám? To mám jako přijít k doktorce a říct jí ať mě pošle na ultrazvuk nebo tak, že jsem někde něco četla? Mě přijde, že moje doktorka tohle vůbec nezkoumá.Vždycky se mě jen zeptá, jestli nemám problémy s HA, pak mi nabere cytologii a prohlídne jestli mě nic nebolí a tím to končí.

    superkarma: 0 13.02.2004, 08:50:08
  28. avatar
    [4] Kelly [*]

    "Postihují 30-40 % žen v produktivním věku. !!!"
    To je strašné číslo!!!
    Lze vůbec tomuto onemocnění předcházet? A pokud se už toto stane, a myom je tak velký, že je třeba operace, jak se postupuje dál? Jak vypadá operační zákrok?Bude o tom další článek?

    superkarma: 0 13.02.2004, 08:49:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme