Reklama

O tom, že je 70 % úspěšného hubnutí ukryto ve zdravé a vyvážené stravě a ve správném složení jídelníčku, už řeč byla. Pojďme se proto nyní podívat na to, jak jíst před samotným sportovním výkonem, když chcete zhubnout, a navíc zpevnit postavu.

sport

Obecně má jídlo před cvičením na tělo vliv velký. Pokud se hodinu před aktivitou „nadlábneme“ svíčkovou se šesti, zbytečně se zatížíme a extra výkony rozhodně nepodáme. Stejně tak tělu neprospěje, pokud budeme hladovět a tajně doufat, že tak vypotíme o trochu více než se svačinou v břiše.

Proč jídlo neflákat

Při sportu tělo spaluje tuk a spotřebovává mnoho důležitých látek. A ty je potřeba pravidelně doplňovat jídlem a pitím. Cvičením nepřicházíte jen o tekutiny, ale i bílkoviny ze svalů a musíte vyrovnat hladinu krevního cukru. Tělo potřebuje energii jak pro pohyb, tak i pro samotnou regeneraci.

sport

Co si dopřát před cvičením

Pohybová aktivita velmi příznivě ovlivňuje průběh hubnutí, ale je důležité upravit si i jídelníček. K tomu, abychom měli dostatek energie během cvičení a neměli příliš velký hlad po cvičení, je důležité jíst správně již od začátku dne.

Chcete-li hubnout, je důležité jíst poslední jídlo nejpozději hodinu před cvičením, abyste nezatížila trávicí systém a spalovala energii ze zásobních forem – z tukové tkáně. Pokud si dáte energeticky bohatší jídlo, dojde ke zvýšenému průtoku krve do trávicího traktu, čímž se snižuje množství krve dodávané do svalů, a tím se sníží účinnost cvičení během této doby.

  • Před samotným cvičením se vyhněte tučným a sladkým jídlům.
  • Pozor na vlákninu a potraviny s jejím vyšším obsahem. Vláknina totiž zpomaluje přestup sacharidů do krve, což se nehodí pro cvičení s cílem snižování hmotnosti.
  • Jezte lehce stravitelné potraviny (celozrnné pečivo, ovoce, chia semínka, ořechy, jogurty, nízkotučné sýry...).
  • Vhodné jsou před výkonem také proteinové tyčinky, obsahují přiměřené množství jednotlivých živin a jsou obohacené např. karnitinem nebo guaranou, které nepatrně podpoří váš výkon.
  • Optimální čas jídla před cvičením je tedy zhruba 1,5 hodiny. Pokud si ale dopřejete klasické velké jídlo (viz svíčková výše), vyčkejte se sportem alespoň 3–4 hodiny.
  • Nezapomínejte pít! To neznamená, že před výkonem vypijete naráz litr vody, raději hydratujte v pravidelných dávkách po celý den.

sport

Názor profíka: „Fyzický výkon při cvičení je ovlivněn skladbou jídla v průběhu celého dne, osvědčilo se mi dodržet pravidelný režim dle toho, v jaké části dne cvičení proběhne. Poslední velké jídlo 3 - 4 hodiny před cvičením (kompletní jídlo obsahující vhodný poměr sacharidů, bílkovin, tuků), 1 - 2 hodiny před výkonem menší lehká svačina s cílem dodat tělu energii potřebnou pro cvičení - kvalitní sacharidy doplněné menším množstvím bílkovin...,“ říká Anna Peterková, instruktorka a spolumajitelka libereckého studia ENDORFIN.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Co dalšího si přečíst:

 

Jezte zdravě

Zelenina a ovoce by měly být stálou součástí správné a vyvážené stravy.  Podle doporučení WHO, Světové zdravotnické organizace, můžeme jíst ovoce a zeleninu téměř neomezeně - čím více, tím lépe pro naši pohodu a vitalitu. Strava bohatá na ovoce a zeleninu nemusí být těžkopádná a časově náročná - zelenina může být konzumována v jakékoli možné formě, nejen syrová, ale i v podobě 100% džusu a pyré, což je velmi zajímavá varianta zejména v zimě, kdy sehnat kvalitní čerstvé a výživné ovoce a zeleninu je mnohem obtížnější.