Rodina

Co jíst během kojení? Jídelníček matky ovlivní pozdější zdraví dítěte

Zdravý jídelníček je důležitý jak pro matku tak pro dítě. Matčina strava se totiž odrazí na kvalitě jejího mléka. A to zase ovlivní zdraví dítěte. Jaké potraviny zvolit, aby žena i dítě dostali vše, co jejich organismy potřebují?

kojeni

Nejnovější výzkumy z oblasti výživy tvrdí, že o zdraví člověka v dospělosti nerozhoduje ani tak genetika, ale prvních 1000 dní života. Důležité jsou v této době životní styl, okolní prostředí a ze všeho nejvíc výživa.

Ještě než dítě začne samo jíst, má na jeho vývoj největší vliv matčina strava. V mléce se projeví téměř vše, co matka sama vypije nebo snít, proto si musí dávat pozor na skladbu jídelníčku. Kojení je zároveň pro organismus matky velmi náročné. Měla bys přijímat o 300 až 500 kcal denně více než před těhotenstvím. Jinými slovy by jídelníček kojící ženy měl obsahovat o pětinu více energie než obvykle. Takže žádné cílené hubnutí hned po porodu!

Dodejte do svého jídelníčku všechny potřebné živiny

Co by měl jídelníček obsahovat a jak toho dosáhnout? Podívejte se na video, ve kterém si Štěpánka Duchková povídá o stravování kojících matek s doktorem Petrem Tláskalem z Fakultní nemocnice Motol.

Vyvážená strava, živiny a pitný režim

Mateřské mléko do sebe vstřebá mnoho látek, které musíte průběžně doplňovat. Matky často opomíjí příjem kyseliny listové, železa, vitaminu D, vápníku, zinku, jódu nebo vitaminů skupiny B. Tyto látky jsou přitom pro růst dítěte zásadní, podporují růst kostí, vedou k vybudování efektivního imunitního systému a napomáhají k rozvoji mozku.

Jak by tedy měla vypadat taková vyvážená strava? Dbejte hlavně na to, aby byla pestrá a z kvalitních surovin. Snažte se zároveň vyhýbat jednostranným dietám. A samozřejmě dodržujte dostatečný pitný režim.

  • Zvyšte příjem bílkovin. Jezte více nízkotučných mléčných výrobků, libového masa, luštěnin či vajec.
  • Sacharidů potřebujete také více než obvykle. Spíš než sladkostmi se ale „dopujte“ celozrnnými potravinami.
  • Nebojte se tuků. Obzvláště ryby vám pomohou splnit doporučený příjem omega 3 mastných kyselin.
  • Nezapomínejte sníst denně několik porcí ovoce a zeleniny.
  • Vitamíny a minerální látky můžete dodat tělu i pomocí potravinových doplňků právě pro kojící ženy. Pokud například nemáte ráda ryby, doplňte tímto způsobem omega 3 mastné kyseliny.

Více informací se dočtete na stránkách iniciativy 1000 dní, za kterou stojí přední odborníci v oblasti dětské medicíny a výživy.

1000

   
08.04.2015 - Děti - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [4] sana47 [*]

    Luštěniny a kojící matka? Sml28 To se pan odborník nějak spletl Sml80

    superkarma: 1 08.04.2015, 11:31:48
  2. [3] janavys [*]

    Že musí být správná výživa v tomto období, o tom jsem přesvědčena.Sml67

    superkarma: 0 08.04.2015, 10:49:45
  3. avatar
    [2] delfi.na [*]

    A mám podezření, že to co matka jí, bude i následně jíst její dítě. Např. švagrová nejí maso, tedy spíše jen vyjímečně a jen kuřecí a ryby a její dvouletý syn taky maso moc nemusí, ale ryby miluje

    superkarma: 0 08.04.2015, 09:22:25
  4. [1] Elviiira [*]

    Myslím si, že je to hodně důležité správně, dobře a zdravě jíst. Miminko od nás všechno dostává a která máma by nechtěla pro své miminko a pro sebe jen to nejlepší???

    https://alviraera.wordpress.com/

    superkarma: 0 08.04.2015, 09:11:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme