Zdraví

Co je vlastně chřipka a jak na ni?

Blíží se podzim a s ním i zdravotní obtíže, kterým nesprávně říkáme chřipka. Pane doktore, jak to vlastně je?

Jedná se o záněty nosohltanu a horních cest dýchacích. Původci jsou viry nebo bakterie. Chřipka je ale onemocnění, které způsobují viry.
Existuje velké množství kmenů těchto virů, lze je rozborem identifikovat.

Jak se vlastně pozná chřipka?

Typický je rychlý nástup – dominuje celková schvácenost. Teplota, bolesti kloubů a svalů, suchý dráždivý kašel, pálení v krku a nosohltanu, pocení a celková slabost a únava. Někdy dokonce u mladších ročníků i deprese.

Existuje před chřipkou nějaká ochrana?

Aktivním přístupem je očkování.

Kdy se očkuje?

Očkuje se na podzim. Očkovací látky jsou vyrobeny z kmenů virů, které byly aktivní minulý rok. Na očkování se musíte dostavit zdraví. U rizikových skupin je hrazeno pojišťovnou.

Jak se chránit při zvýšeném výskytu chřipky?

Doporučuji omezení pohybu ve větších kolektivech jako divadla, kina, dopravní prostředky. Mít dostatek vitamínů, zejména C, a tekutin. Vyvarovat se větší fyzické zátěže. Pro mladé jsou v té době nevhodné diskotéky, které v sobě zahrnují dva faktory – zvýšená námaha a velký kolektiv.

Je nebezpečné chřipku přecházet?

Pokud není při chřipce odpovídající léčba, tj. klid na lůžku, vitamíny a léky, dochází k protrahovanému průběhu, poruše imunity, event. plicním komplikacím. Mohou nastat virové či bakteriální záněty plic.

Co s teplotou, je nebezpečná?

Teplota je přirozená obranná reakce organismu. Doporučují se antipyretika, zejména deriváty kyseliny acetylosalicylové.
Při nesnášenlivosti, nebo onemocnění žaludku či alergii se používá paracetamol – paralen, modafen.

A když teplota neklesá?

Aby se předešlo event. křečím, pokud teplota je i přes léčbu stále přes 39 °C, jsou vhodné studené zábaly na celé tělo opakovaně po cca 20 minutách.
Zábaly se dají nahradit studenou sprchou nebo napuštěním vody do vany. To je vhodné hlavně u dětí. Stačí, když má voda teplotu o 4 °C nižší než tělo. Není to pro dítě tak stresující jako klasický zábal.

A co na svalové a kloubní bolesti?

Výhodný je ibuprofen, který také reguluje tělesnou teplotu.

Říkal jste dostatek vitamínu C, v jaké formě?

Samozřejmě nejlepší je přírodní – na prvním místě jsou to citrusy, které organismus i ochlazují, potom paprika, šípky, jahody, ale i kyselé zelí a brambory. A protože je jeho potřeba při chřipce mnohem vyšší, potraviny nestačí, a musíme přidat z lékárny. Šumivé přípravky jsou vhodnější při nebo po sportu, v tomto případě bych volil přípravky s postupným uvolňováním, takže tělo má vitamín stále k dispozici.
U svých pacientů mám vyzkoušené, že při prvních příznacích užijí 3x1 vitamín C 1000 mg, potom každý další den jen jeden, po skončení chřipky dávku sníží na 500 mg a potom se vrátí k normálnímu stravování.

Děkuji za rozhovor. V případě dotazů bych za Vámi zase zašla. 
Budu se těšit.   

         
   
02.10.2003 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [70] Ťapina [*]

    Andula: Jestli jsou nějaký rizikový provoz, tak asi i jo.

    superkarma: 0 09.12.2003, 18:40:00
  2. [69] zindule [*]

    Co mi říkají známí, tak s očkováním moc dobré zkušenosti nemají.

    superkarma: 0 12.10.2003, 15:48:26
  3. [68] Marie Hrazdilova [*]

    O tom přecházení chřipky by si to měl přečíst můj muž. Pokud se může hýbat, v posteli ho nikdo neudrží. Zatím nepochopil, že takto nakazí další lidi.

    superkarma: 0 05.10.2003, 23:54:30
  4. avatar
    [67] Gumídek [*]

    Ležet,ležet,vitamínky ,čaj s medem a ticho.

    superkarma: 0 05.10.2003, 09:13:23
  5. avatar
    [66] Sanofi [*]

    Exupery: Já nevím jestli to s tou nemocenskou je definitivní,ale oni to ti kreténi určitě prosadí.

    superkarma: 0 04.10.2003, 16:42:42
  6. [65] tventula [*]

    Chce to hlavně postel a vitamíny

    superkarma: 0 04.10.2003, 16:07:14
  7. avatar
    [64] Lucie22 [*]

    luuu: souhlasím taky jsem slyšela o očkování jen negativní informace...

    superkarma: 0 03.10.2003, 18:00:48
  8. avatar
    [62] Andula [*]

    Evule: povinně???

    superkarma: 0 02.10.2003, 21:57:56
  9. avatar
    [59] Andula [*]

    pupička: nerozumím, jaku vážněšjích nemocí a zadarmo? Očkování není všemocné.

    superkarma: 0 02.10.2003, 20:53:59
  10. avatar
    [58] kubikm [*]

    Andula: chřipka se dá určit pod mikroskopem, prostě musí tam být ty příslušné viry...
    jinak naprostý souhlas s Ťapinou č. 48, to je krátké a výstižné

    superkarma: 0 02.10.2003, 20:11:53
  11. avatar
    [56] Andula [*]

    Ťapina: no jasně, když to bereš takhle, je to taky viróza. Ale myslela jsem běžnou virózu, nějaké nachlazení, kterému ovšem taky kde kdo říká chřipka.

    superkarma: 0 02.10.2003, 20:06:38
  12. avatar
    [55] Sama [*]

    Brr, chřipku jsem si prožila loni. Letos se nechávám očkovat

    superkarma: 0 02.10.2003, 19:42:06
  13. avatar
    [53] Ťapina [*]

    Andula: A chřipka je asi co?

    superkarma: 0 02.10.2003, 19:12:06
  14. avatar
    [52] Andula [*]

    Ťapina: to vypadá spíš na virózu.

    superkarma: 0 02.10.2003, 19:09:15
  15. avatar
    [51] Ťapina [*]

    Andula: Co se mě týče, tak zle mi je jeden den, nikdy mi nebylo zle dýl a oklepávám se ten týden. Když to je chřipka se vším všudy, s horečkou a bolestí hlavy.

    superkarma: 0 02.10.2003, 19:06:31
  16. avatar
    [50] Andula [*]

    Ťapina: skutečná chřipka trvá dýl, než týden, myslím. Tedy týden je člověku dost zle, ale pak se z toho ještě docela dlouho oklepáváš.

    superkarma: 0 02.10.2003, 19:03:38
  17. avatar
    [49] Andula [*]

    Bohďa: 7 dní nebo týden, to se říká o rýmě, že neléčená trvá týden, léčená sedm dní.

    superkarma: 0 02.10.2003, 19:02:44
  18. avatar
    [48] Ťapina [*]

    Tak jinak a pořádně, ať se pořád nedohadujete Chřipka u zdravého imunokompetentního člověka trvá týden - s léčbou nebo bez, léčba je stejně jenom podpůrná. U oslabených lidí se k viru chřipky, který oslabuje ještě víc, můžou přidat jiné viry nebo bakterie a tady potom hrozí ty zmiňované komplikace v podobě zápalu plic a bolestí kloubů. Proto je u oslabených lidí očkování na místě. Ne u 30letého přiměřeně zdravě žijícího člověka bez dlouhodobých zdravotních problémů.

    superkarma: 0 02.10.2003, 18:45:01
  19. avatar
    [47] Vivian [*]

    prosím, jaxe jmenuje ten lékař? hledám dobrýho praktickýho lékaře a tenhle ordinuje zrovna náhodou na Praze 8...

    to Bohďa: jak jsi na tohle přišla? chřipka vůbec netrvá týden. a neléčená může klidně trvat až do smrti...

    superkarma: 0 02.10.2003, 18:39:17

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [46] Landriel [*]

    Sanofi: Exupery: Já nesleduju vůbec, poučte mě.

    superkarma: 0 02.10.2003, 17:59:10
  2. avatar
    [45] Exupery [*]

    Sanofi: Já zprávy zas tak moc nesleduju, ale ještě to snad není úplně definitivní, nebo jo? Ještě by to mohl vrátit Klaus, ne?

    superkarma: 0 02.10.2003, 17:52:36
  3. avatar
    [44] Sanofi [*]

    Mě se na chřipku osvědčily homeopatika PARAGRIPE. A očkovat se nenechám. Každá cizí látka vpravovaná do mého těla, je mi proti srsti. myslím, že chřipka je stav, který člověk zvládne i bez očkování. Hlavně to chce vyležet a to já, bohužel, už roky nedělám. samosebou kvůli práci. Až jednou natáhnu brka, neštěkne po mě ani . Takže si to s tím ležením raději rozmyslím. Ale teď, co nám poslanci schválili "skvělou" pracovní neschopnost to asi budu přecházet zase.

    superkarma: 0 02.10.2003, 17:44:13
  4. avatar
    [42] Exupery [*]

    radost: Já se neočkuju a neměla jsem ji nikdy. A myslela jsem, že tomu srdci škodí hlavně přechozená angína, ale třeba i chřipka, nevím Jdu se vloupat na ten leták, stejně se očkovat nenechám, takže mě to nijak nevyplaší

    superkarma: 0 02.10.2003, 17:14:32
  5. avatar
    [39] Landriel [*]

    Fakt mi připadá, že ty vedlejší účinky se chřipce skoro vyrovnají.Ťapina:

    superkarma: 0 02.10.2003, 16:25:42
  6. [37] teruna [*]

    na očkování proti chřipce má každý doktor jiný názor. Někdo říká, že je to dobrá věc a někdo to vůbec nedoporučuje. Tak kde je pravda?

    superkarma: 0 02.10.2003, 15:49:20
  7. avatar
    [36] Ťapina [*]

    kubikm: Já vím, však jsem si ten leták prostudovala Jenom mi přijde divné, že je součástí reklamy, to musí být každému hned jasné, že jsou laické veřejnosti zatajovány nějaké informace a fantazie pracuje na plno Přece jsou odborné weby, kam může být umístěna odborná reklama a tady jenom ta pro laiky - ale to s článkem nesouvisí, jenom že jsem si toho tady všmla.

    superkarma: 0 02.10.2003, 15:36:59
  8. avatar
    [35] kubikm [*]

    Ťapina: následky jsou zápaly plic, srdce, snížení imunity, poškozené ledviny atd.
    příbalový leták by zbytečně poplašil lidi, od toho je doktor, který buď doporučí, nebo ne
    očkovat se musí úplně zdravý člověk
    pojišťovny hradí pro určité diagnosy a každý doktor má tyto pacienty mít v evidenci.
    Chřipka je zrádná tím, že po ní jsou velké následky při neléčení a lidé si ji zaměňují s nastydnutím...

    superkarma: 0 02.10.2003, 15:34:22
  9. avatar
    [34] Ťapina [*]

    marcellina*: Však já taky neříkám přecházet, jasně že vyležet, ale není proti tomu žádný lék.

    superkarma: 0 02.10.2003, 15:23:35
  10. avatar
    [33] marcellina* [*]

    ťapina, kdyz chripku prechodis, tak si pis, ze to nasledky zanecha... poskozuje to tak srdicko a nebo klouby, ovsem to se taky ozve az pozdeji

    superkarma: 0 02.10.2003, 15:20:41
  11. avatar
    [32] Ťapina [*]

    zemim: Jak se prosímtě chřipka léčí? Tu můžeš překonat jedině sama, na to léky nejsou.

    superkarma: 0 02.10.2003, 15:12:27
  12. avatar
    [30] Ťapina [*]

    Já jsem koukla na tu stránku očkování, co je tady na ni ta reklama a zajímalo by mě, proč je příbalový leták k očkování přístupný jenom odborné veřejnosti. Že by se báli, že reklama zapůsobí spíš negativně, když si všichni přečtou ty možné vedlejší účinky? Mě taky připadá zbytečné nechávat se očkovat proti nemoci, která za týden odezní a nenechává následky. U starých nebo oslabených lidí proč ne, ale jinak jsem pro očkování jenom u vážných nemocí.

    superkarma: 0 02.10.2003, 14:42:26
  13. avatar
    [28] kubikm [*]

    nastydnutí není chřipka, očkování vás proti nachlazení neochrání.
    Má smysl pro určité skupiny, prot které by chřipka znamenala rizika. Trochu je problém, že kmenů chřipkových je hodně a že někdy jste proočkovaní proti jinému...

    superkarma: 0 02.10.2003, 13:31:28
  14. avatar
    [26] Evík [*]

    Já tedy na chripky netrpím, ale jelikož nám firma platí očkování, tak se letos nechám píchnout

    superkarma: 0 02.10.2003, 11:50:10
  15. [25] bábovka [*]

    To mě nachlazení taky občas přepadává, ale mám od lékaře doporučené kapičky echinacei na posílení imunity a pomáhá to. Beru to od začátku září jako prevenci. A zatím se držím. Takže doporučuji.

    superkarma: 0 02.10.2003, 11:35:48
  16. avatar
    [24] vládík [*]

    Já teda očkování . Jak je psáno, chřipku způsobují viry nebo bakterie, kterých je stráááášně moc a jedna vakcína prostě všechny obsáhnout nemůže.

    superkarma: 0 02.10.2003, 11:34:01
  17. avatar
    [23] Palita [*]

    Je už to sice dávno, co jsem byla na očkování proti chřipce, ale za 14 dní po něm jsem ji dostala. A neměla krátké trvání, očkování už ne.

    superkarma: 0 02.10.2003, 11:30:00
  18. avatar
    [22] Simba [*]

    Taky mívám spíš virózy. Na chřipce je pro mne nejhorší ta bolest kloubů a vůbec celého těla... když bolí i to, že jen ležíte . Přesto bych se očkovat proti chřipce nenechala.

    superkarma: 0 02.10.2003, 11:29:29
  19. avatar
    [20] Ladia [*]

    Mýmu platí očkování zaměstnavatal i kupu vitamínů, chorobám se zcela nevyhnul, ale je fakt, že měly lehčí průběh, ale nachlazením, rýmou, kašlem a bolestí v krku si stejně prošel...

    superkarma: 0 02.10.2003, 11:15:50
  20. avatar
    [18] Exupery [*]

    helip: Ale chřipka je viróza, ne? Na viry stejně nejsou skoro žádný léky. Chce to vitamíny a postel.

    superkarma: 0 02.10.2003, 10:56:25
  21. avatar
    [17] Exupery [*]

    Valina, medved: Taky se mizdá očkování zbytečný. Možná když má někdo vyloženě sníženou imunitu, tak prosím. Já nebyla snad dest let nemocná. Akorát loni jsem měla asi dva dny tu střevní a to mě teda fakt nebavilo. Jinak já nic nechytím, ani když kolem mně všichni chrchlají a smrkají. Doporučuju česnek, citron a švařák

    superkarma: 0 02.10.2003, 10:53:18
  22. [16] helip [*]

    Já trpím spíš na virozy, ale i ty dají člověku pěkně zabrat. Vitamínama se láduju průběžně celý rok, ale když se ochladí, tak se stejně rýmě a kašli neubráním.

    superkarma: 0 02.10.2003, 10:52:07
  23. avatar
    [12] medved [*]

    ValinaK: souhlas
    taky myslim, ze spis preziju jednu poctivou chripku nez ockovani
    zlata chripka...ja mela loni strevni ...proti te kdyby se ockovalo, tak bych do toho hned sla, protoze to bylo fakt desny

    superkarma: 0 02.10.2003, 10:00:46
  24. avatar
    [11] marcellina* [*]

    Maki, ten muj uz prave očkovanej je a ted chce jeste naočkovat mne, tak se dam taky očkovat

    superkarma: 0 02.10.2003, 09:45:28
  25. [9] zindule [*]

    Mě očkování doktorka pro děti, protože moc nemocné nejsou, nedoporučila.

    superkarma: 0 02.10.2003, 09:32:29
  26. avatar
    [8] Aja [*]

    Tak snad se bez ní zase letos obejdu...

    superkarma: 0 02.10.2003, 09:27:00
  27. avatar
    [7] marcellina* [*]

    Ja se asi ockovat dam . Uz jsem si i nasla ockovaci centra v miste meho bydliste a pristi tyden si tam zajdu (ted ne, ted su nachlazena a po tom ockovani bych tu chripajznu urcite odstonala)

    superkarma: 0 02.10.2003, 09:18:23
  28. avatar
    [5] ValinaK [*]

    já nevím, jak je to s tím očkováním. mě ho doktorka nedoporučila, podle ní je to velký zásah do organismu a měl by ho podstoupit pouze ten, kdo si chřipku opravdu nemůže dovolit.

    superkarma: 0 02.10.2003, 08:52:59
  29. avatar
    [4] Doubravka [*]

    Nejhorší je jízda narvaným autobusem, kde třetina lidí kýchá a kašle. Druhý den si můžete být jisti, že chřipku máte

    superkarma: 0 02.10.2003, 08:26:01
  30. avatar
    [1] Bruňďa [*]

    Jo, jo, chřipka trvá 7 dní nebo jeden týden

    superkarma: 0 02.10.2003, 06:31:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme