Podle čeho se při koupi spotřební elektroniky rozhodují ženy a podle čeho muži? Jaké vlastnosti musí výrobek mít, aby nás zaujal? Na to se zaměřil nezávislý výzkum agentury Ogilvy, který se uskutečnil v prodejnách obchodního řetězce Datart.

Zjistil, že kritéria pro výběr jsou různá. Zatímco muži se při výběru řídí více značkou, ženy se více soustřeďují na design. Cena je důležitější pro ženy.

 

Češi obecně se řídí při výběru spotřební elektroniky především nabízenými funkcemi výrobku. Dalšími kritérii jsou pijavica,značka, cena a design. Pro českého zákazníka je spotřební elektronika zbožím, které má především nabízet co nejširší rozsah funkcí. Jestliže je v reklamě představena nějaká nová funkce výrobku, Češi si jdou koupit výrobek, který tuhle funkci zaručeně má.

 

Výsledky nezávislé ankety mezi zákazníky Datartu

 

 

Muži

Ženy

Počet respondentů

163

157

Věk respondentů

15–20

27,6 %

45

23,5 %

37

21–30

39,8 %

65

40,2 %

63

31–40

4,4%

7

24,2 %

38

41–50

20,3%

33

12,1 %

19

51 a více

7,9 %

13

0,0 %

0

Motivace a faktory při nákupu

Funkčnost

39,8 %

65

34,9 %

55

Design

7,9 %

13

21,1 %

33

Značka

36,3%

59

15,9 %

25

Cena

12,2 %

20

24,3 %

38

Jiné (kvalita atd.)

3,8 %

6

3,8 %

6

 

Vzhledem k tomu, že většina výrobců nabízí produkty s velmi podobnými funkcemi, ovlivňují naše rozhodnutí také další vlastnosti.

Zájem o určitý typ zboží a to, zda si ho skutečně koupíme, závisí samozřejmě do značné míry na jeho ceně. „Cena je důležitá pro všechny. Nicméně i náš výzkum ukázal, že stále více lidí očekává také něco jiného. Ať už je to funkčnost, design nebo značka výrobku,“ srovnává výsledky výzkumu se skutečností Jiří Černák, marketingový ředitel Datartu.

  

A podle čeho se při nákupu spotřební elektroniky rozhodujete vy? V čem je rozhodování o koupi jiné než při nákupu například jídla nebo oblečení? Jaká kritéria jsou pro vás určující?

Reklama