V každém časopise najdete stovky rad, jak se začít hýbat, abyste zhubly. Vychrtlé modelky předvádějí na fotografiích cviky, kde si dávají nohu až za hlavu, což rozhodně nikdo nezacvičí, zvlášť ne po dvacetileté pauze od poslední hodiny tělocviku. Neposmívám se, prostě je to fakt. Ale Žena-in.cz vám dnes poradí, jak do toho fitness světa vklouznout a následně zapadnout.

Znáte to, stalo se to mnohým z nás. Po škole jsme nastoupily do práce, kde trávily více času, než bylo zdrávo. Pak se narodily děti a přibyly starosti. Postupně jsme odsekávaly koníčky, do kterých spadaly třeba i hodiny cvičení, na které jsme dřív chodily s kamarádkou. Dny se změnily v maraton v domácnosti, který ovšem neměl se zdravým pohybem nic společného.

  • Dojídání jídel, ochutnávání při vaření a „uzobávání“ čehokoliv večer u televize, když byl konečně klid a vy na pokraji vyčerpání měla pár minut pro sebe, přinesly brzy své ovoce, resp. tukové polštářky.

A pokud jste doma zůstala s více dětmi a své pracovní kariéře dala na čas sbohem, kolikrát jste si v pohodlném domácím oděvu ani nevšimla, že v pase už nemáte tolik, co dřív. Přesně takto to popisuje v článku Tloustnoucí a hubnoucí hvězda Kirstie Alley: Pozor, ať neskončíte jako ona! známá herečka, která NAJEDNOU (a tak nějak nepozorovaně) nabrala 50 kg!

sport

Stejně tak se vám může v této situaci stát, že si jednoho krásného dne stoupnete na váhu a ručička ukazuje číslo, z kterého se vám udělá zle. A začíná boj. Často bohužel bez prvotního plánu, který je pro úspěch nutný.

  • Dnes si tu nebudeme povídat o tom, jak je špatně omezit přísun kalorií a hladovět, ale zaměříme se - jak titulek slibuje - na pohyb.

Pokud se totiž rozhodnete začít hýbat po pár letech a v těle, v kterém nejste spokojeny, přidá se nepřítel číslo jedna - strach, že se mi ostatní - dokonalé a fyzicky zdatné bytosti - budou posmívat. A upřímně - často tomu tak skutečně je.

„Pamatuji si ten den do posledního detailu,“ říká pětatřicetiletá Markéta, která nabrala během mateřské dovolené hodně přes dvacet kilo. „Vešla jsem do tělocvičny a všechny pohledy se nasměrovaly na mě. Jedna štíhlá blondýnka v první řadě se dokonce zasmála a otočila hlavu ke svým spojenkyním, aby se pobavily na můj účet. Hodinu jsem doslova protrpěla a už se tam nevrátila. Vím, že si myslíte, že jsem slaboch, ale prostě jsem na to neměla.“

Jak to udělat, aby naše sebevědomí nedostávalo na zadek a zapadly jsme co nejdříve do prostředí, v kterém chceme vybojovat zpět svou původní váhu?

Jsou ženy, které s tím nemají problém. Klidně vpochodují do skupiny „vystajlovaných Bárbín“ v teplákách a dlouhém triku, které má zakrýt jejich prostorovou výraznost, a lekci cvičení vytěží do poslední chvilky. Pokud patříte mezi ně, tak vám gratuluji a asi klikněte na jiný článek (smích).

A pak je tu druhá skupina žen, která to má tak nějak těžší. Mezi ně patří i Markéta, o které již byla řeč. Zrcadlu se vyhýbá i ve svém bytě, k vodě v plavkách raději nechodí vůbec a představa, že by měla znova vejít do chrámu tělesné kondice, kde jsou všichni zřejmě polobohy, se jí jevila dlouho jako velmi nereálná.

Rady typu „povzneste se nad to a nezajímejte se o to, co si o vás myslí ostatní“ zní sice na první pohled motivačně, ale jedna věc je, jak to vypadá napsáno na papíře, a druhá věc je to udělat. „Stokrát jsem si mohla opakovat, že ty ženy vlastně neznám, že jsou mi ukradené, ale nedokázala jsem to rozumově překonat. A věřím, že nejsem jediná, komu by to vadilo!“

Ano, když najdete dobrou kamarádku, která vás provede prvním „vnořením“ a bude vám dělat „duchovního ochránce“, abyste situaci lépe ustála, tak možná. Ale i když jste na svůj boj úplně sama, nevzdávejte to.

Markéta byla silná a logicky uvažující žena, jež se rozhodla situaci řešit a ne sedět v koutě.

Bojový plán, s kterým uspěla i Markéta:

Chůze

Pokud se stydíte cvičit mezi lidmi, tak se pohybujte prostě sama. Začněte obyčejnou chůzí. Rada, která vypadá, že nestojí za nic, protože každý přece chodí, dokáže při pravidelné aplikaci divy! Zkuste do svého dne zařadit třikrát denně deset minut svižné chůze. Ráno do práce, v poledne na oběd, nebo klidně po schodech ve firmě, kde pracujete. A večer z práce domů. Aspoň část cesty. O chůzi jsme podrobně psali zde.

Začala jsem chodit ráno do práce a odpoledne zpět,“ prozrazuje Markéta, která jen díky této činnosti zhubla za necelé tři měsíce pět kilo. „Cesta mi zabere asi 15 minut - z toho pět minut do kopce (cestou tam) a výsledek mě opravdu překvapil. Vím, že nevypadá jako nějaká velká výhra, ale těch pět kilo, které jsem najednou neměla, mě úžasně nakoplo a dodalo sebevědomí, že to dokážu“.

Nordic walking

Připadá vám obyčejná chůze i tak málo efektivní? Budiž. Zkuste přidat speciální trekingové hole a zapojit více i horní část těla. Nordic walking, jak se odborně jmenuje sport, jenž k nám dorazil ze severských zemí a velmi rychle zdomácněl, má své příznivce ve všech věkových kategoriích. „Přes internet jsem si našla skupinu, která se o víkendu pravidelně vydávala na vycházky,“ vypráví Markéta. „Byla jsem sice nejmladší, ale tentokrát mi odlišnost nevadila,“ směje se. Do party skvěle zapadla a za čas vychodila dalších pět kilo, které ji tížily.

Cvičení ve vodě

Právě díky zmíněné partě lidí Markéta zjistila, že v místním bazénu probíhají lekce cvičení ve vodě. A protože její nové kamarádky tam chodily, odvážila se udělat to, čemu nevěřila ani v nejbujnějších snech. Oblékla plavky a vstoupila mezi lidi. Malý krok pro lidstvo, ale velký pro Markétu. „Bylo to úžasné,“ říká s odstupem sympatická maminka, kterou cvičení ve vodě nadchlo a dokonce jí pomohlo zmírnit bolesti zad. O tomto cvičení více zde.

Cvičení s osobním trenérem

Posledních deset kilo se Markéty drželo zuby nehty. Už se téměř smířila s tím, že si je ponechá, že už to není tak zlé, když přišla nabídka na lepší práci. Při pohovoru jí ovšem naznačili, že si velmi váží jejích profesních znalostí, ale že v jejich firmě, ehm, jak jen to říct, požadují více reprezentativní typ...

Markéta tuto informaci nejdřív obrečela, ale pak se pustila do nového boje. Domluvila si lekce s osobním trenérem, který jí také upravil jídelníček, a nyní je téměř na své původní váze před mateřstvím.

A jsem navíc mnohem spokojenější,“ říká žena, která vysněnou práci sice nedostala, ale věří, že se nějaká nabídka zase objeví. „Naučila jsem se o sobě hodně věcí, poznala spousta skvělých lidí a díky pravidelnému cvičení mám asi lepší postavu než tehdy. A co bych poradila ostatním? Napadá mě jen otřepaná fráze, že kdo chce, tak to dokáže.“

Užitečné tipy pro hubnoucí

www.stob.cz

STob OBezitě pořádá kurzy pro všechny, kteří chtějí zhubnout, nebo si jen zacvičit a necítit se v tělocvičně jako bílá vrána. Rozhovor s jeho zakladatelkou zde.

www.kaloricketabulky.cz

Aplikace, do které si můžete zapisovat, co vše během dne sníte, a mít tak pod kontrolou příjem kalorií. Řada uživatelů tvrdí, že jen tato kontrola jídelníčku přispěla ke značnému úbytku váhy a motivaci se více hýbat.

A co vy? Bojovaly jste někdy s nadbytečnými kilogramy? A jak?

Autorka článku provozuje specializovaný serverwww.aerobic.cz s databází trenérů a instruktorů.

Reklama