Novinky

Co ambulantní porody?

Zajímavý návrh má pro nás čtenářka eli.emanuela. K tomu si můžete přečíst ještě příspěvek čtenářky bokul. A to jsou dva poslední dnešní příspěvky k tématu domácích porodů. Příště už se dozvíte, kdo dneska vyhrál dárek.

Máte pravdu, milá eli.emanuelo. Mně taky nejvíc vadilo, když jsem pak zbytečně ležela tři dny v porodnici a musela se dívat, jak se koupe miminko... I když jsem všechno znala. Děkuju za oba příspěvky a přeju všem pěkný víkend.


Ambulantní porody

Já sama bych se asi neodvážila rodit doma. Domácí porody ale neodsuzuji - pokud je žena zdravá, má bezproblémové těhotenství, vzdělanou porodní asistentku a dostatečné vybavení a zajištění na situace, co by kdyby. Chápu ženy, které chtějí rodit doma, a znám pár žen, které rodily doma a vše proběhlo bez komplikací. Nutno podotknout, že nerodily své první dítě, ani druhé, doma porodily až třetí dítě, takže již byly zkušené.

Vadí mi ta hysterie, která kolem domácích porodů panuje. Lidé se vyhrazují, jsou buď zásadně pro domácí porody, nebo zásadně proti. Jenže svět není černobílý. Proč by měly existovat jen dvě varianty? Já sama bych uvítala možnost ambulantních porodů. Vadilo mi, že mi dítě po porodu odnesli, že mi ho odmítali dát, jednali se mnou jako s nesvéprávnou. Třeba přišla nějaká pracovnice porodnice, aby mě o čemsi poučila, a když jsem se ptala, proč mi neveze dítě, jak mi slíbili, tak prohlásila, že mi ho nepřivezla, protože pak bych ji vůbec neposlouchala a nejprve musím vyplnit tyhle papíry. No je tohle normální? Vadí mi přístup mnoha porodnic, kde se s rodičkou jedná jako s pacientem z ústavu pro duševně choré - jste blbá, my víme všechno nejlíp. Místo aby žena soustředila své síly na péči o novorozeného člena rodiny, vyčerpává se dohadováním s personálem. (Ano, jsou skvělé sestřičky, ale všude lze narazit na blbce, a to pak stojí za to.)

Myslím si, že ambulantní porody by mohly být onou zlatou střední cestou. Žena by do porodnice přijela (třeba i se svou porodní asistentkou, kterou si vybrala a se kterou si rozumí; ideál by samozřejmě byl, kdyby to byla pracovnice oné porodnice), porodila by, a kdyby bylo vše v pořádku, odešla by domů. To v současné chvíli nejde a kdekdo se brání tomu, aby to šlo. Třeba kdyby se u ženy vyskytly potíže až po propuštění, hospitalizují ji, ale ne v porodnici, odtud již byla propuštěna, musí do jiné nemocnice, ale bez dítěte. Tedy alespoň u nás to takto funguje. Nebo třeba Rh faktor - je-li žena Rh- a porodí dítě s Rh+, má smůlu. S krevními testy nikdo nepospíchá, většinou si to musí ohlídat sama a personál urgovat. Potřebnou injekci jí nikdo (její gynekolog, její praktický lékař) kromě porodnice dát nemůže, leda by si ji zakoupila za pár tisíc v zahraničí a do ČR nechala dovézt.

A těch klacků házených pod nohy je mnohem víc. Ambulantní porody v sobě spojují lékařskou péči i tolik důležitý kontakt rodiny s novorozencem již od prvních dnů. Žena nemusí prožít traumatické situace, kterým ji v mnoha porodnicích vystavují. Má také více času (pokud ji rodina podpoří) na odpočinek. Ano, na odpočinek, protože copak se dá vyspat, když na pokoji brečí další 3 děti? Když vám do pokoje v deset večer vtrhne uklízečka, rozsvítí všechna světla a vymění vám čaj (jak důležité, když ho měnila před hodinou), aby totéž zopakovala v šest ráno?

Za mě - bylo by fajn, kdyby hysterie ubylo, kdyby se nehledaly důvody, proč něco zakázat či jak protistranu očernit, ale kdyby se hledaly možnosti, jak to udělat jinak, lépe, jak aspoň částečně ženám vyjít vstříc. Třeba právě těmi ambulantními porody.

S přáním pěkného dne

eli.emanuela


Pěkné páteční odpoledne všem,

které zlákalo dnešní porodní téma a rozhodli se k němu přispět a nebo alespoň pročíst příběhy a názory ostatních.

Já jsem zažila „porod“ jen jeden. Ty uvozovky jsem použila proto, neb to, co jsem prožila, do značné míry za porod v pravém slova smyslu nepovažuji. Porodila jsem plánovaně v den, kdy sloužili všichni vybraní lékaři. Přivezli mě na sál, rozřízli mě břicho, vytáhli z něj syna, umyli ho, ukázali mi ho a pak jsme se přes 26 hodin neviděli. Lékaři to nazývají císařský řez a média o něm rádi píšou, že je to porod pro slavné osoby.

Je to už několik let zpět a kdykoli si tento zážitek připomenu, snažím si ho hlavy natlačit myšlenku, kterou mi vnutil manžel. Buď ráda, že všechno dobře dopadlo. Onen „porod“ nepovažuji za nic, co bych označila za možnost jen pro VIP. Kdyby mi někdo dovolil rodit normálně, ráda bych to absolvovala.

Vzhledem k mému zdravotnímu stavu (ačkoli se necítím být nemocná) bych porod doma sama sobě nenaordinovala. Přeci jen je tu to riziko, že v případě problému o Vás nebude postaráno.

Ze zkušeností ostatních si troufám tvrdit, že zdravé maminky v okresních porodnicích, kde je dobře vyspaný personál, prožívají porody, na které dobře vzpomínají. Ve větších nemocnicích - ať krajských nebo fakultních už přeci jen převládá spíše přístup profesionální než lidský. Je to troufalost, tvrdit to takto plošně, a tak se omlouvám personálu, který v těchto nemocnicích pracuje a snaží se nejen o profesionální, ale zároveň lidský přístup. Bohužel jedna moje známá lékařka (gynekoložka) prohlásila, že rodit děti by zvládly i cvičené opice a medicínu dělají jen ve velkých nemocnicích.

Můj porod byl tedy čistě medicínský, bez citu a moje vzpomínky na něj jsou řekněme podivné.

Osobně si myslím, že dnešní ženy touží nejen po odborné pomoci, ale také po prožitku nikoli traumatu. Většina žen z mého okolí na porodní bolesti zapomenula. Lékaři na porodních sálech, zdá se, ignorují bolest psychickou. A proto (možná) ženy touží po klidu domova i v případě porodu.

Jistě se shodneme na tom, že důležité je, aby dítě i matka byly v pořádku. Dokonce možná máme pocit, že je to samozřejmost. V naší republice jsou čísla úmrtnosti velmi nízká. Nicméně psychická pohoda také ke zdraví patří a pokud porod psychiku porod naruší, mělo by se to řešit a ne jen přehlížet.

Krásný víkend všem přeje bokul

Pozn. red.: Texty neprošly redakční korekturou.

Téma dnešního dne je: Domácí porody

  • Co si myslíte o domácích porodech?
  • Kde jste rodily?
  • Co vám vadilo?
  • Rodily byste doma?

Prosím, další příspěvky už neposílejte. V 16 hodin se dozvíte, kdo vyhrál dnešní dárek: dětské čistící mléko PRIMALBA od firmy A-DERMA.

mlik

   
24.05.2013 - Čtenářské příspěvky - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [21] V19 [*]

    iiifff — #18 Sml22

    superkarma: 0 25.05.2013, 18:29:20
  2. [20] Michaela Biliová [*]

    Mě vadilo, kdyz jsem byla v nemocnici na kapačkách a bojovala o to, aby se má dceruška ve mě udrzela, ze tam chodili nemocní lidé i personál, kterí kýchali, měla jsem takový strach, ze o ni príjdu, protoze nejsem z těch zen, co otěhotní kazdý rok a v pohodě, i presto, ze kourí, donosí.

    Jsem nekuračka a tohle pochopí asi jen ta, co měla také problém prijít do jiného stavu.

    A uklizečky jakoby schválně bouchaly koštětem do postele, ve kterém jsem poslušně lezela s napíchnutou zílou.

    Jo, jo, kdyz dodrzujete všechno co máte, tak je to snad špatně nebo co.

    Jakoby mi nikdo neprál materství.

    superkarma: 0 25.05.2013, 16:22:04
  3. [19] Michaela Biliová [*]

    Rodila jsem 2x a ani 1x mi nebylo krvavé dítě dáno hned na bricho, ačkoliv bylo donošené, zdravé a splnovalo pro to všechna kritéria, mělo tedy nejlepší Apgar skoré.

    A to je myslím, právě ten prozitek, který je nepostradatelný a jakoby jen pro lepší zeny.

    Budu to muset zkusït ještě po tretí, aby se má dušička uzdravila.

    Snad naše dcery budou jiz toto vše prozívat pozitivněji.

    superkarma: 2 25.05.2013, 16:13:11
  4. [18] iiifff [*]

    holky, je to každého věc a co žena, to názor. ženy domarodičky, ať si doma rodí, a pokud se stane nějaké neštěstí, ať si s tím pak celý život žijí. Ono bohužel, nějaké to neštěstí se samozřejmě může stát i v porodce, i když je tam asi menší pravděpodobnost. Dámy, roďte kde chcete, hlavně ať ti naši drobečci jsou v pořádku Sml22

    1. na komentář reaguje V19 — #21
    superkarma: 0 25.05.2013, 13:13:33
  5. avatar
    [17] Altamora [*]

    eli.emanuela — #15 Mně by se taky líbily ambulantní porody. Ale bylo by třeba, aby každý den po nějakou dobu přišla dítě i matku navštívit kvalifikovaná sestra, která pozná problém. Třeba se žloutenkou. Aby matky byly rozumné a nelhaly o své zvýšené teplotě apod.  Kromě toho má moje generace zafixované v podvědomí vyváření a žehlení plen, neustálé převlékání poblinkaných košilek, které taky bylo třeba  žehlit, a bez toho jsme se první dny určitě obešly.

    superkarma: 0 25.05.2013, 09:50:21
  6. [16] eli.emanuela [*]

    Rikina — #14 Nebyla jste tam. Ano, byli tam lidé, kteří dělali svou práci, ale i lidé, kteří tam vůbec být nemuseli. Třeba úklid probíhal stylem, že ženská jen mokrým hadrem ošudlala zem ze strany na stranu, halabala, ve stylu "mokré znamená čisté", jedním pohybem zajela pod postele a tím to končilo. V rozích místnosti, pod pojízdnými skříňkami a podobně byla špína, v rozích pavučiny, ... Takového ošudlání země několikrát za den, navíc když na pokoj nikdo nemohl nanosit bordel z venku, bylo dle mého zbytečné, stačilo by to klidně jednou, max. 2x denně, a nemusí se s tím začínat ještě před šestou hodinou ranní. Nebo je vážně nutné měnit čaj v deset večer, a to tím stylem, že se vtrhne do pokoje, rozsvítí se!, vjede se tam s rachotícím vozíkem!, aby se všichni probudili? Když už bylo tak šíleně nutné měnit čaj (který tam stál sotva hodinu), proč jí nestačilo jen světlo z chodby? Proč nemohla nechat vozík venku a být potichu, aby miminka nevzbudila? (Mluvím jen o té práci, kterou nebylo nutné vykonávat, nebo se dala vykonávat ohleduplněji.)

    Ale budiž, toto by se ještě dalo přežít, ale nejhorší je, že v porodnici do pokoje nakráčí i nemocní a nic s tím člověk nenadělá! Přece si nemůžou dovolit zůstat doma na nemocenské, vyhodili by je, takže tam nakráčí ženská, která kýchá, teče jí z nosu a miminko ohrozí. Nebo další bezohlednost - personál vrhne do pokoje a bez ptaní otevře okno. Že tam žena má zrovna nahé mokré miminko a že venku mrzne? Nezájem, větrat se musí! To je takový problém pět minut počkat, až bude miminko oblečené a přikryté? Známá odcházela z porodnice s tím, že její novorozeně kvůli tomuto větrání onemocnělo a mělo podezření na zápal plic.

    Ano, ať si ženy klidně "odpočívají" v porodnici, když jim to vyhovuje. Ale jsou i ženy, které nechtějí, aby se s nimi zacházelo jako s nesvéprávnými, nechtějí, aby si na nich blbě vyspaná sestra vylívala svoje splíny a sprostě je urážela. Po porodu s ženou cloumají hormony, je to spousta změn a takový necitlivý přístup může spustit docela slušnou poporodní depresi. Opět opakuji - jde tu o možnost, aby žena, která nechce být v porodnici vydána napospas personálu, mohla jít domů. V mém okolí je spousta mužů, kteří považují za normální vzít si dovolenou poté, co jejich žena porodí, a aspoň týden dva být doma a pomáhat ženě se vším, dopřát jí čas na nabrání sil, zaopatří starší děti, ... Tyto ženy si rozhodně odpočinou víc doma než v porodnici, ale možnost ambulantních porodů tu stále chybí. Je nám vnucována jediná možnost a diskuze se nepřipouští. Sml80

    superkarma: 1 25.05.2013, 09:41:22
  7. [15] eli.emanuela [*]

    libuno — #12 Člověk si tu dovolí napsat něco trošku jiného než ódu na rození v porodnici a hned se dočká takového komentáře...

    Já s tvrzením, že si v porodnici žena odpočine, nepřišla, to byla marde a já jí oponovala. Chtělo by to pořádně číst, co je napsáno... Třeba jsem nepsala, že chci rodit doma, tak proč hned, ať si rodím doma? Sotva nepěji ódy na porodnice, už musím být zarytá "domorodička"? Sml23

    Je to hodně smutné, že když člověk odmítá "držet hubu a krok" a "vytrpět cokoli, neb to dítě za to stojí", že když chce aspoň trošku lidské a slušné jednání, hned je označen za "ufňukanou paničku". Každý má jiné zkušenosti, můžete být ráda, že ve vašem okolí se s ženami jednalo slušněji (nebo že by si jen ty nepříjemné zážitky nechaly ženy pro sebe, nesdílely je s vámi?), ale bohužel - není tomu tak všude!

    Tady šlo o ten kompromis mezi porodnicí a porodem doma: o ambulantní porod. Žena porodí v porodnici, tj. v okamžitém dosahu lékařské pomoci, kdyby se dělo cokoli špatného, ale pokud vše proběhne bez nejmenších komplikací, žena i dítě mohou po pár hodinách odejít, pokud o to stojí. Jenže jak jsem psala - spousta lidí vidí v tomto směru černobíle, existují pro ně jen dvě možnosti, a z vašeho komentáře mám pocit, že vy k těmto lidem patříte.

    1. na komentář reaguje Altamora — #17
    superkarma: 1 25.05.2013, 09:11:36
  8. [14] Rikina [*]

    eli.emanuela — #11 mám dojem, že kdyby vám tam ti lidé "nelezli", tak si budete stěžovat, že nikdo nechodil uklízet, nenosil čaj a jídlo, nepřevlíknul postel, a sestry že se málo staraly. Ti lidé dělali jen svou práci. Sml80

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #16
    superkarma: 0 25.05.2013, 07:26:15
  9. [13] Rikina [*]

    Při prvním synkovi jsem si odpočinula. 5 dnů jsem měla na práci hlavně odpočívat, spát, starat se sama o sebe, jídlo mi donesli pod nos, léky mi donesli pod nos, do sprchy mě podpírali, když bylo třeba, dítě mi přinesli, pak zase odnesli, a bylo o něj postaráno - nosili mi nakrmeného, přebaleného a spokojeného syna. Při druhém synovi mi dali dítě hned a starej se. To jsem si teda neodpočinula vůbec, naopak jsem byla zoufalá, že se sotva plazím, a musím se k tomu postarat o dítě, a nemůžu si ani v klidu dojít na WC, páč potomek začne řvát. Po třech dnech nás oba doslova vyhodili, protože potřebovali postel pro další matku. Když si představím, že bych neměla ani ty tři dny, a musela být doma, všechno zvládat sama, k tomu to druhé starší dítě, doma chlív po domácím porodu, takže by bylo potřeba to uklidit, no, nevím, nevím, fakt je to něco,  co by měl člověk stát? Já si to nemyslím.

    No a ten druhý příspěvek - císařský řez mívá své důvody. Většinou ho nedělají "z plezíru". Takže ano,  paní by měla být ráda, že to dobře dopadlo, třeba tady taky nemusela být, a pak by jí už bylo jedno, zda s citem nebo bez citu. Sml80

    superkarma: 0 25.05.2013, 07:20:21
  10. [12] libuno [*]

    eli.emanuela — #11 Nevím, zda se v porodnici odpočívá nebo rodí. Nepamatuji, či snad jsem neslyšela žádnou kolegyni, kamarádku, maminku či babičku, že by měly problémy takové, jaké vy tu popisujete.

    Nikdo Vám neradí, abyste rodila v porodnici, roďte si doma. Jen si nestěžujte, že jste měla problémy. Takové ufňukané paničky skutečně nemusím.

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #15
    superkarma: 1 24.05.2013, 23:34:18
  11. [11] eli.emanuela [*]

    marde — #8 Ty sis v porodnici odpočinula? :-o Já tedy ne. Žádný klid, žádné soukromí, a jak píšu, v té "mojí" porodnici je dobrým zvykem, že na pokoj ti vleze kdykoli a kdokoli, třeba i v deset večer. Ta příhoda s čajem popsaná v příspěvku se mi opravdu stala! Jak má člověk odpočívat, když je tam provoz jak na Václaváku, když ti do pokoje leze uklízečka každou hodinu, tu doplňuje odnašečka prádla, nosička jídla, dětská sestra, ženská sestra, rehabilitační sestra, ... Těch lidí, co tam za den vlezlo, děs! Zato doma - ticho, klid, soukromí, tatínek dítka při ruce a ochotný kdykoli pomoct, nechat mě dospat, prostě paráda. Jasně, když ženu doma čekají třeba dvě děti a chlap, který se vůbec o nic nepostará, je to jiné, ale ne všude to takto je.

    Já osobně neznám žádnou ženu, která si v porodnici odpočinula. Odpočívat se podle mě v porodnici nedá - tedy v té naší rozhodně ne.

    1. na komentář reaguje libuno — #12
    2. na komentář reaguje Rikina — #14
    superkarma: 0 24.05.2013, 22:27:58
  12. avatar
    [10] Jindriska8 [*]

    Jsem pro porody v nemocniciSml22

    superkarma: 0 24.05.2013, 22:21:15
  13. avatar
    [9] tajnostii [*]

    jo v nemocniciSml22

    superkarma: 0 24.05.2013, 22:16:02
  14. avatar
    [8] marde [*]

    Ambulantní porod, no nevímSml80Porod dá zabrat a tak by jsme měly být rády, že si po něm nějakou dobu můžeme v nemocnici odpočinoutSml16

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #11
    superkarma: 1 24.05.2013, 22:06:27
  15. avatar
    [7] ekleinovka [*]

    Za nnnmne se pobývalo v porodnici dlouho, no,první syn byl nedonošený, já měla horečky, tak jsme se společně vrátili za 3 týdny, oba v pořádku, pak už to byly týdenní pobyty a při dcerce opět 16 dní - po císaři horečky - hlavně, že se děti narodily zdravé

    superkarma: 0 24.05.2013, 19:58:35
  16. [6] MaVy [*]

    porodní domy by byly fajnSml16,ale myslím,že už se to u nás taky zkoušelo,ale díky jakési porodnici a její lobby to skončiloSml15

    superkarma: 0 24.05.2013, 19:20:30
  17. avatar
    [5] arminka [*]

    Sml16 také jsem na porodní bolesti hned zapoměla a proto jsem si je dala 3x Sml30

    superkarma: 0 24.05.2013, 18:24:32
  18. [4] V19 [*]

    Sml22

    superkarma: 0 24.05.2013, 17:51:44
  19. avatar
    [3] Hanula [*]

    Sml16záleží vždy na přistupu lékařů - když v nemocnici vládne vlídnost, tak je vše o hodně jednodušší, porod doma je asi velký stresSml22

    superkarma: 0 24.05.2013, 16:04:29
  20. avatar
    [2] denkas [*]

    Tři dny? Za nás 5 !A s jednou holkou sem byla sedm,protože nepřibejvala a to ještě přes štědrej den.To sem obrečela,doma tříletou dceru.

    superkarma: 0 24.05.2013, 16:00:30
  21. [1] Evuš [*]

    Souhlasím s bokul,

    superkarma: 1 24.05.2013, 15:34:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme