Zdraví

Člověk není velbloud - desatero pitného režimu

U pitného režimu je důležitá především pravidelnost. Od rána do večera bychom měli vypít minimálně jeden a půl litru vody s vyváženým obsahem minerálů. Přitom nezapomínejme na úskalí tzv. nárazové konzumace. Ta může způsobit převodnění – stav, kdy jsou nadměrně zatíženy ledviny a také další orgány. A co říkají na pitný režim odborníci? Návodem je Desatero pitného režimu.

Toma naturaČlověk denně vyloučí v průměru asi dva a půl litru vody. Pro zachování vyrovnané vodní bilance tak musí organismus přijmout odpovídající množství tekutin. Přibližně 900 ml vody získáváme jako součást konzumovaných potravin. Zbytek, tedy minimálně jeden a půl litru, musíme denně vypít.

„Doporučujeme pít průběžně po celý den od samého rána. Tělo tak může ideálně zužitkovat dodané tekutiny. Především bychom se měli vyvarovat nárazového pití většího množství tekutin, které může zapříčinit převodnění,“ vysvětluje Senior Brand Manager společnosti Toma Natura, Petr Ptáček.

Převodnění způsobuje přetěžování ledvin a srdce, což v krajním případě vede i k poruchám jejich funkcí. Přesné množství tekutin, které si tělo žádá, závisí na mnoha faktorech a je značně individuální. Uvedených jeden a půl litru je proto skutečně minimem.

„Záleží také na tom, jaké minerály a v jakém množství jsou v konzumované vodě obsaženy. Voda by měla dodávat organizmu látky, které mu prospívají a odvést ty, které se v něm usazují. Vyvážený obsah minerálů ve vodě pocházející ze skalního města v Adršpachu to splňuje,“ dodává Petr Ptáček.

Co vlastně pít jako základ pitného režimu?

Důležité je nejen množství, ale i to, co pijeme. Nejzdravějším nápojem je čistá, pramenitá voda. Přední odbornice na problematiku pitného režimu MUDr. Jarmila Rážová doporučuje: „Konzumenti by měli zvážit, která voda se stane základem jejich pitného režimu. Pro tyto účely nejsou vhodné silně mineralizované vody nebo vody sycené oxidem uhličitým. Ty by měly pouze doplňovat základ pitného režimu v závislosti na individuálních potřebách konzumenta. Mezi nejvhodnější základ pitného režimu patří nesycené vody z kvalitních přírodních pramenů. Určitý nadstandard pak představují vody kojenecké.“

Rizika dehydratace

Mírný, ale dlouhodobý nedostatek vody, který například v denním shonu ani neregistrujeme, může zapříčinit i vážné zdravotní poruchy. MUDr. Jarmila Rázová dodává: „Poměrně velkým problémem je i dlouhodobá, byť mírná, dehydratace. Pracující často zapomínají pít nebo konzumují pouze kávu, která tělo ještě více dehydruje. Výsledkem jsou bolesti hlavy a ztráta koncentrace. Problematickým je i fakt, že příčiny těchto problémů hledáme často někde úplně jinde. Skutečným důvodem je ale velice často právě špatný pitný režim.“

Světová Zdravotnická Organizace (WHO) odhaduje, že nedostatek vody je světové číslo jedna v příčinách chorob. S vodou souvisí 6 % všech chorob lidstva. Důvodem přitom není pouze špatná kvalita vody, ale i její nedostatečný přísun.

Desatero pitného režimu:

  1. Je nutné pít rovnoměrně v průběhu celého dne, a to již od rána.
  2. Nečekejte na žízeň, která je již projevem mírné dehydratace.
  3. Zvažte jaká voda se stane základem vašeho pitného režimu.
  4. Základem pitného režimu by měla být dostatečně kvalitní čistá voda, například nesycená pramenitá voda. Jedině ta je vhodná pro všechny bez rozdílu. Vhodnost ostatních nápojů se liší v souvislosti s potřebami konkrétního organismu, probíhající aktivitou, zátěží, počasím apod.
  5. Důležité je, aby zvolená voda měla prokazatelně vyvážený obsah minerálů, např. Toma Natura ze skalního města v Adršpachu.
  6. Omezujte přímou konzumaci většího množství silně perlivých vod. Volný CO2 může mechanicky narušit proces zažívání a vyvolávat tlakové potíže.
  7. Omezujte konzumaci slazených limonád a kolových nápojů. Jsou bohatým zdrojem cukru a jejich konzumace může citelně ovlivnit denní příjem energie (kJ nebo kcal).
  8. Se zvýšením zátěže zvyšujte i spotřebu tekutin. Také zde platí doporučení průběžného doplňování tekutin.
  9. Nejvhodnější tekutiny pro horké počasí jsou čistá voda nebo nakyslé či nahořklé nápoje. Sladká chuť pocit žízně zvyšuje.
  10. Tyto a další informace ohledně pitného režimu přibližují materiály na stránkách Státního zdravotního ústavu (www.szu.cz).

Zdroj: MUDr. Jarmila Rážová,  Státní zdravotní ústav, Toma Natura, WHO

Více hledej na stránkách http://www.mojetoma.cz

   
25.05.2009 - Zdraví - autor: Komerční článek

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [38] FAXÍK [*]

    NEJLEPŠÍ JE JEN OBYČEJNÁ VODA

    superkarma: 0 02.06.2009, 10:55:07
  2. avatar
    [37] kapkamore [*]

    musím pít tekutiny, jinak mám sucho v puse..

    superkarma: 0 31.05.2009, 22:51:45
  3. [36] Katarinka32 [*]

    kdyz je zima moc nepiju,ale v lete to ano

    superkarma: 0 31.05.2009, 22:06:40
  4. [35] Nakinka [*]

    .. jo jo .. vím - že v pitném režimu hodně plavu :-(

    superkarma: 0 31.05.2009, 13:04:33
  5. [34] orangutan [*]

    Při hubnutí je pití důležitéSml3

    superkarma: 0 31.05.2009, 11:56:13
  6. [33] orangutan [*]

    Sml60musím se k tomu nutit

    superkarma: 0 30.05.2009, 20:31:14
  7. avatar
    [32] jazuzinka [*]

    tsss, vypiju kolem tří litrů vody nebo bylinkového čaje. když mám míň už to pociťuju jako nepříjemný pocit, že mi není dobře, mírně mě pobolívá hlava a zády atd. stačí hlídat příjem

    superkarma: 0 30.05.2009, 17:07:41
  8. [31] Kijonka [*]

    kattula55 — #15 Ja to mam uplne presne naopak. Kdyz piju, tak me dost casto boli hlava. Ale je fakt, ze az rano vetsinou.

    superkarma: 0 30.05.2009, 09:05:57

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Myškomedvídek [*]

    vše s mírouSml75

    superkarma: 0 29.05.2009, 21:39:29
  2. [29] rambo [*]

    Vždy když se píše o pravidelném pití vody se informace trochu liší. Dnes jsem byla na školení kde jsme se dozvěli že každý člověk zdravý by měl vypít denně 22ml na každý kilogram své váhy  a při nemoci  až 38ml na každý kg své tělesné váhy. Ale myslím že pít vodu je důležité a každý má svoji hranici.

    superkarma: 0 29.05.2009, 18:19:23
  3. [28] orangutan [*]

    Sml60nejlepší je zelený čaj

    superkarma: 0 29.05.2009, 17:02:36
  4. [27] frogiwa [*]

    nj, ale co ta coca cola, že? Sml30

    superkarma: 0 29.05.2009, 12:48:52
  5. avatar
    [26] kapkamore [*]

    Mám ráda čaj, pytlík do 1 l vody a také vodu, piji až 2,5-3 litry denně...

    superkarma: 0 29.05.2009, 12:07:24
  6. avatar
    [25] bednaroi [*]

    mam nejradeji cistou vodu,ale musim se priznat ze moc nepiju,v lete nekdy ano,to se donutim cas od casu i k litru,nebo litru a pul,ale jinak tak max pul litru denne,ale snazim se Sml79

    superkarma: 0 28.05.2009, 14:58:21
  7. [24] matuszyk [*]

    Mam nejradějí čistou vodu........

    superkarma: 0 28.05.2009, 14:09:47
  8. avatar
    [23] sigi [*]

    Vypiju min. 3 l tekutin denně. Piju hlavně ovocné čaje, obyč vodu z kohoutku občas mírně dochucenou malým množstvím džusu.

    superkarma: 0 28.05.2009, 09:40:55
  9. [22] kamilka86 [*]

    já se teda taky musím hlídat,protože kdybych na pití nemyslela, stačily by mi někdy i 2 skleničky denně

    superkarma: 0 27.05.2009, 08:31:18
  10. [21] HECKUL10 [*]

    já vím nesmím zapomínat na tekutiny............

    superkarma: 0 27.05.2009, 06:05:37
  11. [20] FAXÍK [*]

    já se musím pořád hlídat, abych vypila aspoň 1,5 l denně

    superkarma: 0 26.05.2009, 22:22:01
  12. [19] LauraTiffani [*]

    Pít se musí Sml22

    superkarma: 0 26.05.2009, 20:06:49
  13. avatar
    [18] Věrulinka [*]

    libuno — #16 není to reklama, je to pravda, pít se má pravidelně, byť není žízeň.

    Piju pořád, ovšem taky se zapomenu a najednou zjistím, že mi bolí hlava, ano protože jsem nepila.

    superkarma: 0 26.05.2009, 14:10:09
  14. avatar
    [17] 2kleo [*]

    Sml30 Jdu si něco nalít

    superkarma: 0 26.05.2009, 12:55:59
  15. [16] libuno [*]

    Pouze reklama!!! Nikdo se dříve takovýmito hloupostmi nezabýval. Moje babička (ročník 1920), nemusela a třeba ani nechtěla, či neměla pocit, že musí do sebe tu vodu lít. A dožila se 86 let. To není o pití vody!!! To je o stravě. Brambory, chleba, jednoduchá jídla... Samozřejmě, že se musí zapít vodou. Ale nemusím kupovat (zatím, možná za 100 či 50 let) drahou vodu balenou. Je to jen o reklamě!!! 

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #18
    superkarma: 0 25.05.2009, 23:02:47
  16. [15] kattula55 [*]

    když nepiju,tak mně vždycky bolí hlava.

    1. na komentář reaguje Kijonka — #31
    superkarma: 0 25.05.2009, 21:36:18
  17. [14] jukl [*]

    piju málo, vím to, ale nic s tím neudělám..

    superkarma: 0 25.05.2009, 21:18:55
  18. avatar
    [13] abaka [*]

    já se snažím...,piju obyč.vodu

    superkarma: 0 25.05.2009, 19:40:58
  19. avatar
    [12] květinka51 [*]

    Taky nedodržuji pitný režim,ale budu se snažit,abych se polepšilaSml15

    superkarma: 0 25.05.2009, 18:17:37
  20. avatar
    [11] Myškomedvídek [*]

    dost málo piju,musím přidatSml75

    superkarma: 0 25.05.2009, 17:58:48
  21. [10] Judithka [*]

    Při mém každodenním běhání z jedné školní budovy do druhé apod. se taháním litrů vody pitný režim dost minimalizuje... ale pořád lepší, než když nám na základní škole zakazovali pít při hodinách, že to vyučujícího ruší a žáci často mizí na záchody.. nevíte, jestli už je tohle na školách překonané? pevně v to doufám...

    superkarma: 0 25.05.2009, 16:52:24
  22. avatar
    [9] LudPa [*]

    Pitný režim dost šidím, musím se polepšit.

    superkarma: 0 25.05.2009, 15:09:36
  23. [8] dadma [*]

    Já piji málo a i si to uvědomuji.Někdy se přinutím, ale čím je člověk starší tím má méně pocit žízně.Já když jsem šla na vyšetření, kde byla podmínka vypít 3-4 litry tekutiny běhěm 3-4 hodin,tak jsem myslela, že to nedokážu.Vypila jsem asi 2,5 litru za 7 hodin a bylo to pro mne horší než samotné vyšetření.

    superkarma: 0 25.05.2009, 14:09:44
  24. [7] Lidunkab [*]

    ja strikne dodrzuji pitny rezim..piju vodu a vlastne muzu rict ze to je ma nejmilejsi tekutina a vypiju denne minimalne 3litry denne

    superkarma: 0 25.05.2009, 13:41:40
  25. avatar
    [6] Bugy [*]

    Já zapomínám pít. Vzpomenu si až navečer, že ty tekutiny jsem ošidila, a to už zase  myslím na to, abych pak nemusela v noci na záchod. Každý večer si slibuji, že už budu pít jak se má.

    Tak díky za článek, jdu si udělat něco k pití...

    superkarma: 0 25.05.2009, 13:37:22
  26. [5] milijana [*]

    Snažím se pít hodně. Díky tomu,že mám ráda zelené a ovocné čaje se to pije samo. Pak přidám nějakou vodu a mám vypito třeba i přes 3 litry.Ale nevím jestli to třeba není moc

    superkarma: 0 25.05.2009, 12:04:09
  27. [4] Zdenča [*]

    Já mám nejraději obyčejnou vodu z vodovodu,té si dám tak 3l denně

    superkarma: 0 25.05.2009, 12:03:55
  28. avatar
    [3] Jeliska [*]

    Někdy je těžké ty dva litry do sebe během dne nasoukat-to jen tak ucucávám a svlažuji krk.Jindy zas si tělo řekně a hned je láhev minerálky prázdná a dva litry do mě vtečou jakoby nic.

    superkarma: 0 25.05.2009, 11:38:11
  29. avatar
    [2] borovec [*]

    Máme dobrou vodu ve vodovodu.Z místního pramenu.Za den vypiju po troškách 3 a1/2 l vody.Když jedu do města,vezu si třetinkovou lahev vody sebou.Sml77 si dávám každé pondělí 2-3 půllitry.Cutná mě.Jediná bylinka kterou uznávám je chmel.Sml75

    superkarma: 0 25.05.2009, 09:49:04
  30. avatar
    [1] kuty [*]

    já mám tedˇnejraději naturu pomelo a grapefruit.je osvěžující a hlavně bez bublinek.No a na druhém místě je pěkně vychlazená plzenˇSml77

    superkarma: 0 25.05.2009, 08:43:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme