Bulvár

Cítím se svobodná - rozhovor s muslimkou-in

Zdá se, že válka v Libanonu snad konečně bude ukončena. V průběhu pondělního příměří sice ještě došlo k několika incidentům a musíme počítat s tím, že ani nadále nebude situace zcela klidná, můžeme však alespoň doufat, že k bezmála tisíci dvěma stům obětí tohoto konfliktu nepřibudou další děti.

Bývá nehezkým zvykem novinářů přestat se o podobné konflikty zajímat ve chvíli, kdy umlknou zbraně, přesto, že hlad, nemoci a chudoba často zabíjejí dál a někdy i v mnohem větším rozsahu, než sama válka. Proto se na Ženě-in budeme problematice izraelsko-libanonského konfliktu věnovat i nadále, a to, jak jsem slibovala, především formou rozhovorů s těmi, kterých se situace nějak dotýká – ať už proto, že mají v oblasti blízké, nebo proto, že je pojí stejná víra…

Jsem daleka toho tvrdit, že víra je příčinou izraelsko-libanonského konfliktu. Je však jeho nedílnou složkou a tak chceme-li porozumět příčinám  této humanitární tragédie, měli bychom porozumět i víře těch, kteří se na ní podíleli. Proto vás dnes čeká slibovaný rozhovor s jednou z českých muslimek.

„Většinou je jedno co se napíše, lidé nechtějí o islámu nebo životě v něm slyšet něco pozitivního, mají svůj obrázek a nechtějí si ho ničím narušit.“

Rozhodla jste se pro islám sama, nebo vás k němu přivedli rodiče? Pokud sama, proč?
Pro islám jsem se rozhodla sama ze svých osobních důvodů a nebylo to, jak si někteří vaši čtenáři myslí kvůli manželovi a nebo snad nějaké duševní poruše. Pocházím z naprosto ateistické rodiny, kde víra a Bůh je tabu.

Jaké to je, být muslimka v Čechách? Jak se k vám chová okolí? Máte pocit, že jste diskriminována?
Jsem česká muslimka, ale naše republika není mým domovem. Bydlím se svým manželem a dětmi v Kanadě. Zde v České republice bydlím u rodičů na malé vesnici a musím říct, že lidé jsou milí, občas se zeptají ze které to víry jsem, pokukují, mladí mívají poznámky, jelikož si myslí, že jim nerozumím, ale vcelku jsem tu byla přijata dobře. Stejně tak i ve městě, kde jsem vyrůstala. Když už se vyskytne nějaký incident, pak je to dle mého názoru od osob s trochu omezeným myšlením, kteří nedokáží přijmout realitu, že lidé mají možnost výběru a nejsou omezeni jen na to, co je jim známé.
S diskriminací jsem se na malých městech nesetkala, ale ve velkoměstech již ano. Stejně tak se ve velkoměstech stupňovaly negativní reakce kolemjdoucích a neochota na úřadech. Naopak v Kanadě mám z malých měst a z velkoměst jen pozitivní zkušenosti a jsem považována za právoplatného občana.

Říká se, že islám omezuje práva žen - cítíte se nějak nesvobodná? Jaké je vlastně postavení ženy v islámu? Myslíte si, že se liší tady v Čechách a třeba v nějaké spíše muslimské zemi?
Jako muslimka se cítím naprosto svobodná. Člověk je omezen do té míry, do jaké míry se sám omezuje nebo se nechá omezovat. Co se vlastně ví o postavení ženy v islámu? Dle mého názoru se lidé jen omezují na skutečnost, že se zahaluje, to má být známkou její nesvobody. Opak je pravdou, protože například to, že se já zahaluji ( a ženy které znám) byl právě projev mého svobodného rozhodnutí. Bohužel však musím přiznat, že i přesto, že islám mi svobodu dal, nemuslimská společnost se mi ji mnohdy snaží vzít.

O postavení žen, jejích právech je toho napsáno mnoho a těžko se to shrnuje do několika vět. Celkově postavení žen v islámu je stejné zde i v jiné zemi, rozdíl je pouze v tradicích, ale to už není islám.

Má islám také nějakou důležitou ženskou postavu? V křesťanství je jí Panna Marie - vztahuje se k ní nějak islám? Nebo k jiné ženě?
Právě panna Marie je jednou z nejvýznamnějších žen v islámu a příklad hodný následování. Prorok Muhammad hovořil o čtyřech nejlepších ženách, ženách kterým byl přislíben ráj. Assia manželka Faraóna, Marie matka Ježíšova, Chadídža manželka Muhammadova a Fátima dcera Muhammadova.

Znají muslimky něco jako je móda? Mohou se vůbec o módu zajímat? Jak je to s povinností zahalovat se? S možností návštěvy koupaliště?
Trochu se musím pousmát, protože kdybyste viděla šatník mnoha arabských muslimek, s prominutím ten váš by jistě zezelenal závistí. Samozřejmě je to záležitost a vkus každé ženy, ale mnoho žen utrácí za ty nejnovější novinky až nehorázné peníze. Nezapomeňte, že žena se zahaluje jen venku a doma chodí v poslední módě. Návštěvy jsou mnohdy spíše módní přehlídky. A já musím říct, že například některé spodní prádlo, které jsem viděla na trzích v Alžírsku jsem neviděla ani u nás.
Pravidlo povinného zahalování, které pochází od Boha se vztahuje na dívky, které začaly menstruovat. Ale není pravdou, že dívky které dospějí se zahalí, většinou to záleží na tom, jak nábožensky je rodina založená a na tom, jak sama dívka se dívá na islám.

Co se týče například plavání, ano, na veřejná koupaliště nechodím, ale plavání mi cizí není. Většinou se muslimky koupou na soukromých bazénech, nebo se skupinka holek domluví a pronajmou si bazén. U moře pak na poloprázdných plážích, kterých je dostatek a já sama jsem se na dovolené nejednou koupala. V zemích Zálivu naopak mají ženy své kluby a bazény a jsou jim vymezeny dny na pláži. 

Existuje nějaká aktivita muslimských žen na pomoc Libanonu? Jak
se jako žena stavíte k válce? Je válka jako taková zlo? Nebo je někdy
nutná?

Každá válka je zlo. Násilí plodí vždy jen násilí. Jen lidé, kteří z války těží si ji přejí a hledají pro ni důvod. Co se týče dnešní situace, prozatím co vím, tak probíhají různé demonstrace, píší se petice a toto není čistě mužská záležitost.

Je něco dalšího, o co byste se chtěla podělit s našimi čtenářkami a na co jsem se nezeptala?
Je zde mnoho věcí, které by se daly říct, problém je, že mnoho lidí ať již řeknu cokoliv neuvěří. Mají svůj názor a nehodlají si jej měnit. Já bych jen vaše čtenářky poprosila, aby nesoudily islám podle muslimů a neházely všechny muslimy do jednoho pytle. Tak jako jsou zlí Češi jsou i zlí muslimové. To, že je člověk muslim z něj ještě nedělá nikoho svatého a dokonalého, je to stále člověk se svými vlastnostmi, charakterem. To, že jeden muslim nebo organizace udělá něco nelidského, nemusí znamenat, že byste měli kontrolovat kočárek kolemjdoucí maminky s dětmi, jestli tam náhodou nemá bombu. Stejně tak jako vy nezodpovídáte za chování všech Čechů, tak my nezodpovídáme za chování všech muslimů. Jsme lidé jako vy, jen věříme v Boha. Chceme stejně tak jako vy vychovávat naše děti v míru a přátelství.

Děkujeme za rozhovor.

Co si myslíte o názorech uvedených v textu? Věříte jim? Změnil se nějak Váš pohled na islám? Myslíte si o sobě, že jste vůči islámu zaujatá? Nebo Vám vadí jakákoliv víra? Myslíte si, že jsou muslimové v Čechách diskriminováni? Vadilo by Vám, kdyby vaše dítě chtělo přijmout islám? Vadili by Vám muslimští sousedé? Nebo spolužáci Vašeho dítěte?

   
16.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [122] Evik8 [*]

    Verím,že nie každý muslim je skutočne ortodoxný,ale táto viera predsa len podľa mňa nič dobré neprináša...lenže to asi žiadne náboženstvo.

    superkarma: 0 10.12.2006, 00:55:14
  2. avatar
    [121] Suzanne [*]

    "Děkujeme za rozhovor" pod článkem bylo, koukám, jediné díky, kterého se muslimka-in dočkala
    Holka zlatá, ani já se nepřidám, ti rýpalové pode mnou to už všechno napsali.

    superkarma: 0 18.08.2006, 21:47:14
  3. avatar
    [120] Vivian [*]

    johanka: nepleteš si víru s náboženstvím?

    superkarma: 0 18.08.2006, 13:21:03
  4. [119] johanka [*]

    Nevím,k čemu by mi bylo super drahé oblečení podle poslední módy,když ho budu nosit jen doma.Když si představím ten hábit,který se mi v červencovém vedru motá kolem nohou,tak v tom žádnou svobodu nevidím.Rozhodně nevěřím tomu,co říká,nejspíš je to kvůli manželovi.Ráda bych viděla její rodinu,jak by se tvářili,kdyby se rozhodla chodit evropsky.Nejsem věřící a zastávám názor,že každá víra jen lidi omezuje a zotročuje.Stačí žít jako slušný člověk a ne věřit něčemu,co nikdo neviděl.

    superkarma: 0 18.08.2006, 11:39:44
  5. avatar
    [118] Meander [*]

    Výsledkem bylo, že mi žádný z nich nezaplatil za poslední hodinu češtiny...

    superkarma: 0 17.08.2006, 18:16:54
  6. avatar
    [114] Vivian [*]

    Češi sice nikoho nevraždí, ale v zabedněnosti a omezenosti by někteří mohli s těmi náboženskými fanatiky směle soupěřit

    superkarma: 0 17.08.2006, 14:23:07
  7. avatar
    [113] Meander [*]

    webbiecz: Učila jsem zahraniční, rozuměj muslimské, studenty češtinu. Nikdy v životě už jsem nemusela vyslechnout tolik neomalených sexuálních návrhů. Podle nich jsem se měla cítit poctěna.

    superkarma: 0 17.08.2006, 13:17:36
  8. avatar
    [111] zauzka [*]

    byla jsem v Tunisu na návštěvě u místních.Když začal vyvolávak zvon (či co to bylo) k modlení, paní domu bez mrknutí oka vstala a zesílila zvuk u televize.

    superkarma: 0 17.08.2006, 10:40:01
  9. avatar
    [108] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 16.08.2006, 21:38:08
  10. [107] lvicem [*]

    zajímavý rozhovor

    superkarma: 0 16.08.2006, 21:23:05
  11. avatar
    [105] aiša [*]

    georg: to sem taky četla a její svoboda spočívala v tom vzít si bratrance vybraného rodinou a nebo umřít a to má být svoboda ta muslimská žena ještě nepoznala co je to být muslimskou ženou

    superkarma: 0 16.08.2006, 19:18:03
  12. avatar
    [104] man-mimo [*]

    Jupíí: jo, třeba takový Polsko, a to se tam o nějaký oficiální moci církve nedá zrovna moc mluvit.
    MMCH. nejsem si jistý, jestli to byla opravdu VB, ale to na věci zase tolik nemění.

    superkarma: 0 16.08.2006, 19:08:01
  13. [103] georg [*]

    Dnes jsem četla, že v Itálii zabil dvacetiletou dívku její otec, protože chtěla žít s Italem, nastěhovala se k němu a nechtěla se provdat za rodinou vybraného muže. Chtěla žít svobodně a byla to muslimka...

    superkarma: 0 16.08.2006, 19:06:17
  14. avatar
    [102] Jupíí [*]

    tuhle někde psali , myslím v MFDnes, že 60% narozených ve velké Británii je muslimských.
    Hlavní, problém je v tom, že islámské státy jsou náboženskou společností. Většinou je náboženství s vládnoucí vrstvou naprosto prorostlé a spojené , ne-li totožné.Nemají prostě volbu a svobodu v ničem.
    Křesťanství , má tenhle problém už za sebou i když se vsadím, že kdyby u nás měly křesťanské církve stejnou moc jako islám, také bychom neměli možnost výběru.

    superkarma: 0 16.08.2006, 18:47:22
  15. avatar
    [99] Stana55 [*]

    Je škoda že ti fanatici jsou bohužel více vidět.

    superkarma: 0 16.08.2006, 18:22:07
  16. avatar
    [98] *Kotě* [*]

    kareta:

    superkarma: 0 16.08.2006, 18:12:29
  17. avatar
    [97] kareta [*]

    *Kotě*: asi jako na šprty?

    superkarma: 0 16.08.2006, 18:03:06
  18. [96] vodena [*]

    LudPa: to je pravda, není to jen ve víře, barvě...

    superkarma: 0 16.08.2006, 17:59:48
  19. avatar
    [95] *Kotě* [*]

    webbiecz: ve skutečné muslimské komunitě (rozuměj v islámské zemi) by ta paní asi mluvila úplně jinak. Konvertité jsou sice "pravými" muslimy nahlíženi vlídněji než nevěřící psi, ale stále jako druhořadé bytosti.

    superkarma: 0 16.08.2006, 17:55:18
  20. avatar
    [94] kareta [*]

    webbiecz: ale černí nepředstírají, že jsou zrzaví

    superkarma: 0 16.08.2006, 17:44:18
  21. [90] Olca [*]

    LudPa:

    superkarma: 0 16.08.2006, 16:55:44
  22. avatar
    [89] *Kotě* [*]

    Simba: však Mohamed byl kupec

    superkarma: 0 16.08.2006, 16:31:36
  23. avatar
    [88] LudPa [*]

    Tak,jak je to v článku napsané.Lidé jsou všude dobří i zlí.Někdo se schovává za náboženství,jiný za něco jiného.

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:57:29

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [87] tornado-lou [*]

    jezisi v souvislosti s grizzlyho prispevkem to vypada ze schvaluju genocidu. to pochopitelne ne. ale z hlediska cloveka jako zivocicha je v poradku, ze temer vymreme a planetu zaplavi cinani a muslimove. my mame civilizacni choroby, nadvahu cukrovku, oni ne. prevezmou od nas co je na nasi kulture nejlepsi a rozvinou to. a tak se to bude opakovat furt dokola. krestanstvi taky vystridalo antiku, ta oreintalni despocie... asi s tim nic nenadelame. vlastne by asi bylo zajimavy to sledovat z nejakyho casovyho odstupu z jine planety.

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:50:22
  2. [86] tornado-lou [*]

    grizzly: myslim, ze se to deje behem lidske historie porad. ted to jenom nabylo vetsich rozmeru a je to diky mediim lip videt. a je to i rychlejsi. skoro bych rekla, ze je to neni nic divnyho a je to v poradku. kdyz nejaka kultura zacne degradovat tak ji vystrida jina drsnejsi. z hlediska cloveka jakozto zivocisnyho druhu je to asi opravdu ok.
    jsem zvedava, koho jsem tim vytocila. bohuzel musim jit.

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:42:26
  3. avatar
    [85] Simba [*]

    kareta: neřekla bych debil ..z určitého pohledu je to perfektně zvládnutý podnikatelský záměr

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:38:23
  4. avatar
    [84] kareta [*]

    který debil vlastně vymyslel náboženství???,

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:30:10
  5. avatar
    [81] pohodarka [*]

    ale stejne je zajimave, kdyz vlastne jsou tak mirumilovni a chteji zit v pohode, tak proc nechteji zit v pohode tam kde ma islam koreny, proc se rozprostiraji po celem svete a snazi se donutit vsechny ostatni prijmout jejich pravidla a kdyz ne, tak vas vsechny zabijeme (anglie, francie, nemecko...) tohle je zivot v miru a pratelstvi???
    nehazu vsechny lidi do jednoho pytle, ale nesnasim, kdyz se mi nekdo jiny snazi vnutit svuj nazor a to bezpodminecne.
    a mimochodem, souhlasim s vetsinou tady, slecna ci pani nam vsehovsudy prozradila to, co bych vam prozradila i ja, a to uplne snad o kazdem nabozenstvi a kazde vire, kterou znam...takze to je clanek a rozhovor s prominutim na dve veci

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:11:04
  6. [80] tornado-lou [*]

    webbiecz: nebo dutky. muzes se zacit slehat a vyzyvat k pokani. mas jedinecnou sanci stat se novodobym mucednikem

    superkarma: 0 16.08.2006, 15:08:27
  7. [78] tornado-lou [*]

    ti min ateisticti konvertujou a ti ostani (chybi tu smajlik ukamenovani a ukrizovani)

    superkarma: 0 16.08.2006, 14:40:00
  8. avatar
    [77] kareta [*]

    tornado-lou: no a co ti bez vyznání????

    superkarma: 0 16.08.2006, 14:28:00
  9. avatar
    [76] Juana [*]

    bych ji poslala do Saudský Arábie, kde by nemohla řídit auto a vystrčit bez chlapa čumák na ulici, třeba by jí to přešlo. To se jí to pindá, když žije v Kanadě

    superkarma: 0 16.08.2006, 14:16:51
  10. [75] tornado-lou [*]

    i kdyz mozna bych to nevidela az tak pesimisticky. utlacovany mensiny (coz budou do 200 let bili krestani) se o hodne rychlej mnozi, takze az v horizontu asi 1000 let zase zacnou prevladat, tak budou krestansti fundamentalisti a krestansti teroristi a ty muslimy zlikvidujou. potom zlikvidujou i budhisty a taoisty. ale budou to militantni krestani, budou chodit bosi, budou se bicovat a v patek nebudou jist, zakazou sex uz definitivne a za vrchol filozofie prohlasi tomase akvinskyho.

    superkarma: 0 16.08.2006, 14:05:26
  11. [74] tornado-lou [*]

    taky sem chtela napsat neco smysluplneho, ale david.lister uz vsechno napsal za mne. evropa zajde na ten svuj pseudohumanismus.

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:56:21
  12. avatar
    [73] kareta [*]

    Luciš: ty jsi vizionář

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:48:08
  13. avatar
    [72] Luciš [*]

    pobijou se s cigánama a bude klid

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:44:04
  14. avatar
    [71] aiša [*]

    david.lister: právě sou netolerantní a na ostatních to vyžadují křestan na muslimskou víru přejít může ale muslim na křestanství né

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:33:59
  15. avatar
    [70] Simba [*]

    david.lister: hmm, to tam teda ty chlapce mohamedánský čeká pěkná šichta, a každý den :))
    a s tou charakteristikou pozor, oni jsou děsně chytlaví, aby jsi nebyl "populární" jako Salaman Rushdie

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:31:56
  16. avatar
    [69] aiša [*]

    Girasole: přesně a výstižně

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:30:05
  17. avatar
    [68] *Kotě* [*]

    david.lister: bohužel s tebou naprosto souhlasím

    Řešení bych viděla v tom, kdyby Evropané konečně muslimům začali měřit stejnou měrou, jako oni nám. Jenomže naše zbabělost, kterou maskujeme slovy jako "multikulturalismus" a "tolerance" nám to neumožňuje. Díky tomu nás islámská svoloč brzo převálcuje.

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:25:46
  18. avatar
    [66] kareta [*]

    david.lister: taky bych nechtěla panice denně

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:11:00
  19. avatar
    [65] kareta [*]

    Simba: asi nádherní potentní mazlíci s báječnou výbavou různého luzného zjevu

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:10:10
  20. avatar
    [63] Simba [*]

    No to je teda pěkné, že dokonce čtyřem ženám byl přislíben ráj Měla bych dotaz, ryze praktický, když na muslimské muže teroristy čeká ráj s desítkami hurisek, co čeká na muslimské ženy teroristky?

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:06:12
  21. avatar
    [61] kareta [*]

    david.lister: požadovat můžou cokoliv, američani taky požadují americké zákony na případné základně v česku Nemyslím si, že extra zákony pro menšiny projdou, ovšem je fakt, že rodí víc dětí, takže pokud nás jednou přehlasují, schválí si co budou chtít....Myslím, že tohle je jejich cesta, teroristi jsou ti netrpěliví

    superkarma: 0 16.08.2006, 13:03:48
  22. avatar
    [55] kareta [*]

    david.lister: nesmíš věřit všemu

    superkarma: 0 16.08.2006, 12:51:38
  23. [52] petrolejkaa [*]

    Vím, že to je extrém, ale přesto : http://nacerno.blesk.cz/Clanek58081.htm

    superkarma: 0 16.08.2006, 12:34:08
  24. avatar
    [51] kareta [*]

    Žádné pravidlo povinného zahalování od boha v koránu není, to zas někdo kecá Kdyby se všechno bralo doslovně, museli by muslimové dodnes jezdit na velbloudech

    superkarma: 0 16.08.2006, 12:29:02
  25. avatar
    [49] Šupitopresto [*]

    Pravidlo povinného zahalování, které pochází od Boha...

    superkarma: 0 16.08.2006, 12:09:23
  26. avatar
    [48] Zzuzzka [*]

    Já se divím, že jste některou z muslimek přemluvili k rozhovoru

    superkarma: 0 16.08.2006, 11:47:39
  27. avatar
    [47] Veroniké [*]

    Girasole:
    Nakoukla sem na jejich web - viz minuly clanek a porad je nechapu... pripadaji mi, ze ty ktere konvertovaly, dobrovolne strcily hlavu do opratky a sou ponekud mimo...
    Mysli si, ze jsou svobodne, ale to, co oni prohlasuji za svobodu, osobne za svobodu nepovazuji ani omylem.

    david.lister: Asi tak... bohuzel...

    superkarma: 0 16.08.2006, 11:41:24
  28. avatar
    [45] monca13 [*]

    "Bydlím se svým manželem a dětmi v Kanadě. Zde v České republice bydlím u rodičů na malé vesnici." Tomu nerozumím.

    superkarma: 0 16.08.2006, 11:26:57
  29. avatar
    [41] kareta [*]

    Ono to zahalování se prý původně týkalo padlých žen, no a pokrývka hlavy se týkala ještě nedávno i křesťanek,..Btw, jak by vypadala arabka v SA, kdyby nebyla zahalená?? Ono není všude in být opálený..

    superkarma: 0 16.08.2006, 10:27:31
  30. [39] Stua [*]

    Proč muslimové nutí k zahalování i nemuslimské ženy, když jsou na návštěvě jejich země? My taky nenutíme muslimky,aby chodily bez šátku. Proč nutí své třeba i VŠ vzdělané dcery, aby se jezdily vdávat do Pákistánu za nevzdělané horaly? To je ta svoboda?

    superkarma: 0 16.08.2006, 10:19:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme