Zdá se, že válka v Libanonu snad konečně bude ukončena. V průběhu pondělního příměří sice ještě došlo k několika incidentům a musíme počítat s tím, že ani nadále nebude situace zcela klidná, můžeme však alespoň doufat, že k bezmála tisíci dvěma stům obětí tohoto konfliktu nepřibudou další děti.

Bývá nehezkým zvykem novinářů přestat se o podobné konflikty zajímat ve chvíli, kdy umlknou zbraně, přesto, že hlad, nemoci a chudoba často zabíjejí dál a někdy i v mnohem větším rozsahu, než sama válka. Proto se na Ženě-in budeme problematice izraelsko-libanonského konfliktu věnovat i nadále, a to, jak jsem slibovala, především formou rozhovorů s těmi, kterých se situace nějak dotýká – ať už proto, že mají v oblasti blízké, nebo proto, že je pojí stejná víra…

Jsem daleka toho tvrdit, že víra je příčinou izraelsko-libanonského konfliktu. Je však jeho nedílnou složkou a tak chceme-li porozumět příčinám  této humanitární tragédie, měli bychom porozumět i víře těch, kteří se na ní podíleli. Proto vás dnes čeká slibovaný rozhovor s jednou z českých muslimek.

„Většinou je jedno co se napíše, lidé nechtějí o islámu nebo životě v něm slyšet něco pozitivního, mají svůj obrázek a nechtějí si ho ničím narušit.“

Rozhodla jste se pro islám sama, nebo vás k němu přivedli rodiče? Pokud sama, proč?
Pro islám jsem se rozhodla sama ze svých osobních důvodů a nebylo to, jak si někteří vaši čtenáři myslí kvůli manželovi a nebo snad nějaké duševní poruše. Pocházím z naprosto ateistické rodiny, kde víra a Bůh je tabu.

Jaké to je, být muslimka v Čechách? Jak se k vám chová okolí? Máte pocit, že jste diskriminována?
Jsem česká muslimka, ale naše republika není mým domovem. Bydlím se svým manželem a dětmi v Kanadě. Zde v České republice bydlím u rodičů na malé vesnici a musím říct, že lidé jsou milí, občas se zeptají ze které to víry jsem, pokukují, mladí mívají poznámky, jelikož si myslí, že jim nerozumím, ale vcelku jsem tu byla přijata dobře. Stejně tak i ve městě, kde jsem vyrůstala. Když už se vyskytne nějaký incident, pak je to dle mého názoru od osob s trochu omezeným myšlením, kteří nedokáží přijmout realitu, že lidé mají možnost výběru a nejsou omezeni jen na to, co je jim známé.
S diskriminací jsem se na malých městech nesetkala, ale ve velkoměstech již ano. Stejně tak se ve velkoměstech stupňovaly negativní reakce kolemjdoucích a neochota na úřadech. Naopak v Kanadě mám z malých měst a z velkoměst jen pozitivní zkušenosti a jsem považována za právoplatného občana.

Říká se, že islám omezuje práva žen - cítíte se nějak nesvobodná? Jaké je vlastně postavení ženy v islámu? Myslíte si, že se liší tady v Čechách a třeba v nějaké spíše muslimské zemi?
Jako muslimka se cítím naprosto svobodná. Člověk je omezen do té míry, do jaké míry se sám omezuje nebo se nechá omezovat. Co se vlastně ví o postavení ženy v islámu? Dle mého názoru se lidé jen omezují na skutečnost, že se zahaluje, to má být známkou její nesvobody. Opak je pravdou, protože například to, že se já zahaluji ( a ženy které znám) byl právě projev mého svobodného rozhodnutí. Bohužel však musím přiznat, že i přesto, že islám mi svobodu dal, nemuslimská společnost se mi ji mnohdy snaží vzít.

O postavení žen, jejích právech je toho napsáno mnoho a těžko se to shrnuje do několika vět. Celkově postavení žen v islámu je stejné zde i v jiné zemi, rozdíl je pouze v tradicích, ale to už není islám.

Má islám také nějakou důležitou ženskou postavu? V křesťanství je jí Panna Marie - vztahuje se k ní nějak islám? Nebo k jiné ženě?
Právě panna Marie je jednou z nejvýznamnějších žen v islámu a příklad hodný následování. Prorok Muhammad hovořil o čtyřech nejlepších ženách, ženách kterým byl přislíben ráj. Assia manželka Faraóna, Marie matka Ježíšova, Chadídža manželka Muhammadova a Fátima dcera Muhammadova.

Znají muslimky něco jako je móda? Mohou se vůbec o módu zajímat? Jak je to s povinností zahalovat se? S možností návštěvy koupaliště?
Trochu se musím pousmát, protože kdybyste viděla šatník mnoha arabských muslimek, s prominutím ten váš by jistě zezelenal závistí. Samozřejmě je to záležitost a vkus každé ženy, ale mnoho žen utrácí za ty nejnovější novinky až nehorázné peníze. Nezapomeňte, že žena se zahaluje jen venku a doma chodí v poslední módě. Návštěvy jsou mnohdy spíše módní přehlídky. A já musím říct, že například některé spodní prádlo, které jsem viděla na trzích v Alžírsku jsem neviděla ani u nás.
Pravidlo povinného zahalování, které pochází od Boha se vztahuje na dívky, které začaly menstruovat. Ale není pravdou, že dívky které dospějí se zahalí, většinou to záleží na tom, jak nábožensky je rodina založená a na tom, jak sama dívka se dívá na islám.

Co se týče například plavání, ano, na veřejná koupaliště nechodím, ale plavání mi cizí není. Většinou se muslimky koupou na soukromých bazénech, nebo se skupinka holek domluví a pronajmou si bazén. U moře pak na poloprázdných plážích, kterých je dostatek a já sama jsem se na dovolené nejednou koupala. V zemích Zálivu naopak mají ženy své kluby a bazény a jsou jim vymezeny dny na pláži. 

Existuje nějaká aktivita muslimských žen na pomoc Libanonu? Jak
se jako žena stavíte k válce? Je válka jako taková zlo? Nebo je někdy
nutná?

Každá válka je zlo. Násilí plodí vždy jen násilí. Jen lidé, kteří z války těží si ji přejí a hledají pro ni důvod. Co se týče dnešní situace, prozatím co vím, tak probíhají různé demonstrace, píší se petice a toto není čistě mužská záležitost.

Je něco dalšího, o co byste se chtěla podělit s našimi čtenářkami a na co jsem se nezeptala?
Je zde mnoho věcí, které by se daly říct, problém je, že mnoho lidí ať již řeknu cokoliv neuvěří. Mají svůj názor a nehodlají si jej měnit. Já bych jen vaše čtenářky poprosila, aby nesoudily islám podle muslimů a neházely všechny muslimy do jednoho pytle. Tak jako jsou zlí Češi jsou i zlí muslimové. To, že je člověk muslim z něj ještě nedělá nikoho svatého a dokonalého, je to stále člověk se svými vlastnostmi, charakterem. To, že jeden muslim nebo organizace udělá něco nelidského, nemusí znamenat, že byste měli kontrolovat kočárek kolemjdoucí maminky s dětmi, jestli tam náhodou nemá bombu. Stejně tak jako vy nezodpovídáte za chování všech Čechů, tak my nezodpovídáme za chování všech muslimů. Jsme lidé jako vy, jen věříme v Boha. Chceme stejně tak jako vy vychovávat naše děti v míru a přátelství.

Děkujeme za rozhovor.

Co si myslíte o názorech uvedených v textu? Věříte jim? Změnil se nějak Váš pohled na islám? Myslíte si o sobě, že jste vůči islámu zaujatá? Nebo Vám vadí jakákoliv víra? Myslíte si, že jsou muslimové v Čechách diskriminováni? Vadilo by Vám, kdyby vaše dítě chtělo přijmout islám? Vadili by Vám muslimští sousedé? Nebo spolužáci Vašeho dítěte?

Reklama