Novinky

Církvi šlo hlavně o peníze a majetek

Odlišný názor na křtiny a víru má od předchozích autorek příspěvků čtenářka s nickem Bonda. Žije na východní Moravě, kde je tradice víry a křtu silně zakořeněná, ale podle ní není správné, když za budoucnost dítěte rozhoduje někdo jiný

Zdravím Vás v hektickém předvánočním čase.

Protože se mi nenadále objevilo okýnko volného času, zkusím něco napsat o dnešním tématu.

Myslím si, že je křest pozůstatkem toho, jak si katolíci snažili zavázat každého nového člena do svého podřízeného stáda. Já vím, zní to možná tvrdě, ale šlo hlavně o peníze a majetek. Nově narozený člověk znamenal nové daně za pár let. A lid si z této nutnosti udělal takový rodinný obřad, aby si to zpříjemnil. Na venkově tradice znamenají mnoho a u nás na východní Moravě hned tak nevymizí.

Řeknete si, co na tom, když je to hezké. Ale já si to nemyslím. Za malého človíčka, který není schopen se tomu bránit, rozhodnou jeho rodiče o tom, kam se má zařadit a co má dodržovat. To už do dnešní doby nepatří. Kdyby se křtilo až po dosažení třeba 15 let, kdy by už mladý člověk rozuměl, co je víra a ztotožňoval se s jejími pravidly, sotva by měla křesťanská obec tolik oveček. 

Křest v tak brzkém věku je podle mě nebezpečný i ze zdravotního hlediska. Tak malé dítě by vůbec nemělo pobývat v kostele, protože je dokázáno, že je to prostředí doslova zamořeno nebezpečnými mikroorganismy. Ono se to moc nepublikuje, ale teplota je nízká tak akorát, vlhkost vysoká, téměř nevyvětratelné a vydýchané místnosti znamenají pro bakterie a viry ráj. Je zajímavé, že ani za totality se neodvážil stát nařídit v době chřipkových epidemií zákaz mší. 

K víře se upínají především starší lidé nebo ti, kteří ztratili někoho drahého a mají problém se s tím vyrovnat. S tím souhlasím. Ale jinak považuji vnucování víry od dětství za násilí, které může některé děti deformovat nebo trvale poznamenat na celý život. Pro ty malé ministranty je to způsob předvádění na veřejnosti, takže v osmi letech by byl kluk na vesnici označen za černou ovci, kdyby ho za ministranta nevzali. Všichni vám budou tvrdit, že se chtějí stát knězem, protože touží, aby i k nim někdo taky tak vzhlížel. Ale zeptejte se jich pak za pět let, už se tomu budou jen smát.

Mám věřící přátele, kteří slepovali svým dětem ty stránky encyklopedie, ve kterých byly obrázky nahého těla nebo popis rozmnožování. Velmi brzy poslali své děti na arcibiskupské gymnázium, kde trávily celý týden. Jejich nejstarší syn se měl stát knězem a poslušně trávil v kostele dlouhé hodiny, až si uhnal těžký revmatismus, jehož následky má dodnes.  A dcera hned v prvním ročníku vysoké školy otěhotněla s přítelem, takže ji rodiče aspoň přiměli k dodatečným vdavkám. 

Já obdivuji ty věřící rodiny, kde všichni praktikují lásku ke všem bližním nejen navenek, ale i doma, v práci a podobně. Takový je i jeden poslanec z řad lidovců z našeho kraje. Ale nesnáším ty pokrytce, kteří se chodí do kostela ukazovat a přitom jejich životní zásady mají k lásce k bližnímu velmi daleko. Můj syn měl děvče, které bylo členkou jedné náboženské komunity. Jakmile tam zjistili, že by ji mohli ztratit, okamžitě jí namluvili tolik nesmyslů, jak jí kluk ublíží. Mám podezření, že jí i něco míchali do čaje na jejich seancích, aby měla vidění, že uviděla panenku Marii. Chceš milovat? Dobře, ale jen někoho z našich. Tak za to bych škrtila.

 A nakonec perličku z naší rodiny. Já se starším bráchou jsme ještě pokřtění, jak si to vynutila matčina matka. Dokonce i biřmování prošlo. Ale křest mladšího bráchy by mohl otci způsobit potíže v zaměstnání, taková byla doba. Proto brášku matka nechala pokřtít tajně bez vědomí otce v sousední vesnici. Jenže na to zapomněla a když se brácha ženil s dívkou z té vesnice, samozřejmě obřad měl být v kostele a kněz trval na křestu ženicha. Už málem došlo k druhému pokřtění, když kněz nahlédl do kostelní matriky a zjistil, že je brácha jeho ovečkou už 25 let. Tak tomu říkám trapas.

 Bonda

Milá Bondo, děkuji za váš upřímný názor

Text nebyl redakčně upraven

   
11.12.2013 - Čtenářské příspěvky - autor: Dana Haklová

Komentáře:

  1. [7] lenka.petrilakova@seznam.cz [*]

    ajně bez vědomí otce v sousední vesnici. Jenže na to zapomněla a když se

    brácha ženil s dívkou z té vesnice, samozřejmě obřad měl být v kostele, fakt hustý

    superkarma: 0 14.12.2013, 18:59:18
  2. [6] Aesinka [*]

    kukiopas — #5 Rodiče, kmotři... většinou se křtilo v místě tehdejšího bydliště, popř. u některých prarodičů. Chce se to zeptat na farách. Pokud se nic nenajde a člověk to chce či potřebuje vědět, může se zkusit zeptat na biskupství či arcibiskupství, ke kterému by asi patřil, kdyby byl pokřtěn, a oni můžou vyhlásit "pátrání" v matrikách všech far.

    superkarma: 0 13.12.2013, 21:47:10
  3. [5] kukiopas [*]

    kdo ví zda jsem křtěná?

    1. na komentář reaguje Aesinka — #6
    superkarma: 0 13.12.2013, 14:34:03
  4. [4] Aesinka [*]

    V tomhle příspěvku zaznívá tolik zkreslených informací, až si říkám, jestli je to záměr či nevědomost.

    1. Je snad normální, že rodiče vedou děti v tom, čemu věří. Tedy třeba když rodiče sportují, je pravděpodobné, že budou vést děti ke sportu. Je to snad špatně?! Je tedy snad pochopitelné, že rodiče věřící budou svým dětem předávat hodnoty, které vyznávají. To, jak se děti ve svém dospělém věku rozhodnou, je pak na nich.

    Mně rodiče nechali pokřtít, když jsem byla maličká. Jsem jim za to vděčná, že mi ukázali cestu k Bohu. Tu jsem si pak musela najít sama, sama se rozhodnout, čemu budu věřit a jak se chovat.

    2. Ovečky... já teda nevím, když se nechá pokřtít malé dítě tak automaticky bude věřícím praktikujícím členem církve i v dospělosti?! Církve z toho, že se nechá pokřtít malé dítě, vlastně nic nemají. Řada rodičů se pak už v kostele neukáže. Do kostela může přijít kdokoliv, i nepokřtěný. Je to dar pro to dítě a jeho rodinu.

    3. Ještě jsem nepotkala žádné dítě, které by onemocnělo kvůli křtu. A že jsem jich "potkala" hodně.

    4. Asi jste nikdy nebyla na setkání mládeže. Doporučuju, jděte se tam někdy podívat. Viz např. letošní setkání v Brazílii. Stovky, tisíce, desetitisíce apod. mladých lidí, radostných, nadšených. Rozhodně to nejsou jen staří lidé či lidé zkoušení osudem. A světe div se - ti mladí lidé tam jezdí dobrovolně, rodiče je tam násilím netáhnou. A možná ještě větší překvapení pro vás - dokonce se tam těší a jdou tam třeba i pomáhat s přípravou - ochotně a zadarmo.

    5. Zdravou víru obdivuju. Fanatismus nesnáším. Ale ten se najde všude - ve výzkumu, vzdělávání, sportu... vždycky někteří lidé budou své názory a zájmy nadřazovat nad vše ostatní. Ale podle pár lidí nejde posuzovat všechny.

    Přeji vám, ať natrefíte na lidi, kteří vám ukážou, že víra není jen být členem stáda, ale že je to něco, co život obohacuje a přináší mnoho dobrého, nejen jednotlivci, ale i druhým a potřebným.

    superkarma: 0 12.12.2013, 12:18:08
  5. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    "Za malého človíčka, který není schopen se tomu bránit, rozhodnou jeho rodiče o tom, kam se má zařadit a co má dodržovat. " Musí za něho rozhodovat, mají to dané zákonem.

    superkarma: 0 11.12.2013, 22:23:50
  6. avatar
    [2] peetrax [*]

    Tak nevím. Mám za to, že víra se NEDÁ vnutit. Jasně, můžou někomu vtloukat do hlavy, že Bůh /nebo UFO, nebo Zeus, nebo.../ existuje, ale víru v něj vnutit?

    Nemám ráda zevšeobecňování, proto bych si nedovolila napsat, ze kterých skupin se lidé především upínají k víře. My věřící nejsme všichni senioři nebo duševní ztroskotanci, co se neumí vyrovnat se životem, tvrdit, že jo, je klišé jako hrom. Sml30 Naopak si myslím, že je to tak nějak napříč věkovým spektrem i napříč skupinami v různých životních obdobích. Stejně tak "všichni vám budou tvrdit" - opravdu? Ministrant nerovná se adept na kněžství, ani ti kluci to tak nevidí. A že těch bývalých i současných ministrantů znám dost. Ale autorka je zřejmě zná "všechny". Sml30 Sml58

    Naopak souhlasím s tím, že nic se nemá přehánět, fanatismus škodí nejen pokud jde o církev, ale v jakémkoliv směru. Případy, které popisuješ, jsou odstrašující a nedivím se, že na základě nich si o věřících pak ostatní myslí, že jsou to pomatení blázni. Sml22 Poslední odstavec pobavil. Sml54

    Hlavní je být slušným člověkem, pak je celkem jedno, jestli je někdo věřící, nevěřící, pokřtěný, nepokřtěný, mourovatý nebo kdovíjaký.

    superkarma: 1 11.12.2013, 15:10:44
  7. avatar
    [1] denkas [*]

    Já si myslím,že asi víc lidí ani neví,že jsou křtěnýSml80 A

    superkarma: 0 11.12.2013, 14:50:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme