Zdraví

Cigarety nejsou "in" ani v roce 2008

V dnešním světě existují dva protichůdné názorové proudy o fenoménu kouření cigaret, a jak se zdá, tak se i jednotlivá stanoviska začínají ještě více vyhraňovat. Zatímco ekonomicky mocná lobby tabákového průmyslu stále udržuje trend spotřeby své produkce pomocí pochybné propagandy o jakési svobodě a vychutnávání jedinečných chvil, alarmující čísla úmrtí v důsledku rakoviny, infarktové recidivy a dalších libůstek vyplývajících z kuřácké závislosti nejsou příliš velkým lákadlem k užívání si oněch svobodných okamžiků na smrtelné posteli. Na druhé straně však také roste tlak ze strany státní legislativy, která ač pokrytecky plní státní pokladnu miliardami z tabákové daně, přece jen musí reagovat na světové tažení proti kuřáctví a z něho vyplývající plejádu nejrůznějších zákazů a omezení. Ani varovné nápisy překrývající podstatné části obalů kuřáckých potřeb nezabrání evidentnímu faktu -  nárůstu nově závislých v řadách nezletilé mládeže, stejně jako zákaz kouření na zastávkách MHD nezabrání otrapovi v ranní cigaretce uprostřed davu lidí čekajících na tramvaj.

 

Co máš rád ty, druhým vonět nemusí

 

Celá anabáze konfliktu mezi kuřáky a nikotinovými odpůrci má jeden ústřední motiv - a to, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná hájemství druhého jedince. Často můžeme slyšet kuřáka argumentujícího slovy: „Tak ať sem nechodí, když mu to vadí“. To je ale velmi sobecká a scestná úvaha. To především proto, že člověk se kuřákem nenarodí, a může tak v klidu vegetovat až do konce svých dnů. Naproti tomu kouření je něco navíc a může pochopitelně i někoho obtěžovat, zatímco nekuřáctví určitě ne. V podstatě jde o to, že nedobrovolně inhalovat vydechovaný obsah plic cizího člověka, potažmo navíc obsahující rakovinotvorné složky, je celkem nechutná záležitost. Připočteme-li k tomu nemalé riziko onemocnění dýchacího ústrojí při pasivním kuřáctví, zůstává otázkou, zda by si onen zastávkový kuřák nezasloužil za své chování pár facek. Tudíž logika je zcela jasně na straně nekuřáka a mělo by být samozřejmostí, že ten, kdo si rád cigaretu zapálí, opustí na chvíli společnost lidí, v které se nachází, aby své slabosti ulevil v ústraní.

 

Dáš si taky jednu?

 

Poněkud odlišná situace nastává ve chvíli, kdy se společnost holdující nikotinu a dehtu sejde pohromadě, a pak pochopitelně nikoho pach z cigaret druhých neomezuje. Jak ale řešit situace, kdy se ve společných prostorách nachází obě zmiňované skupiny lidí a jedni budou mít vždy důvod k nespokojenosti? Například návštěva restaurace nebo hudebního klubu je typickým příkladem. No, zdá se, že aplikovaná řešení takového dilematu opět promlouvají v neprospěch našich závislých spoluobčanů. Stejně jako například ve Spojených státech, tak i v mnoha zemích EU (nově Francie, Litva a Malta nebo také 9 spolkových zemí Německa) je kouření ve veřejných prostorách striktně zakázáno. Ve Francii od Nového roku dokonce i v barech a restauracích. Rozdělení podniků na kuřáckou a nekuřáckou zónu se tak ukazuje jako neefektivní, protože kouř se vzduchem zkrátka šíří nekontrolovatelně a žádné přepážky nepomohou.

 

Trochu statistiky

 

Odborníci vypočítali, že na naší planetě zemře v průměru každých 6 sekund člověk na nemoc způsobenou kouřením, a tomuto nešvaru se oddává pravidelně asi jedna miliarda lidí. V českých luzích a hájích to je přibližně 40 % obyvatelstva a řadí nás to na přední místa mezi evropskými státy. Zdravotní rizika stoupají se zkonzumovaným množstvím, protože při vykouření tří cigaret denně nebyly prokázány znatelné zdravotní dopady. Také alkohol v kombinaci s kouřením škodí daleko více, nežli  každá z látek samostatně. V ČR je registrovaných zhruba 5.000 případů rakoviny plic ročně a 87 % lidí, kteří na ni zemřeli, byli právě kuřáci. Denně u nás umírá asi 60 osob na nemoci z kouření, takže to máme jako by každý den v novinách psali o havárii plného autobusu, kde nikdo nepřežil. Ženy užívající hormonální antikoncepci a současně kouří se vystavují nebezpečí úmrtí na infarkt myokardu před 50. rokem života, a to v poměru k nekuřačkám 1:60. Stejně tak je u kuřaček o 74 % vyšší pravděpodobnost, že zemřou na rakovinu prsu.

Pokud se rozhodnete s kouřením skoncovat, tak všechna vyjmenovaná rizika smrti z kouření se po roce abstinence o 50 % snižují. Navíc přirozená fyziologická odolnost vůči stresu je mnohem vyšší a u kuřáků bez nikotinu se naopak snižuje. Obchodníci se smrtí si odhadem přijdou denně na 840 milionů dolarů, to už je pěkná sumička. Tak co, už to víte? Normální je nekouřit…

 

   
04.01.2008 - Zdraví - autor: Michal Chalupa

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [193] sdrawa [*]

    Přesně tak, elektronické cigarety už zachránili nejednoho kuřáka.

    superkarma: 0 08.01.2013, 01:36:48
  2. [192] jasnenkam [*]

    Moderní jsou ale elektronické cigarety. Nemyslíte??

    superkarma: 0 30.11.2012, 12:40:14
  3. [189] Besinka [*]

    Já jsem kuřák,ovšem tolerantní ve společnosti,kde se sejdou lidé které kouří a ti které ne tak mi to vůbec nevadí.Jdu si zakouřit třeba ven,a u jídla to také nikomu nedělám,a že rakovina plic je jenom z kouření,to snad ne.Moje babička v životě nekouřila a na tuto nemoc zemřela.

    superkarma: 0 06.01.2008, 21:38:17
  4. [188] dadma [*]

    sukovka

    superkarma: 0 06.01.2008, 14:32:07
  5. avatar
    [187] sukovka [*]

    superkarma: 0 06.01.2008, 09:09:55
  6. avatar
    [186] wich [*]

    lékárna: A k tomu byznysu... Oni to zaplatí zase jinde. Tím spíš, když má zaměstnance, to je v soustavě poplatků tohoto státu hotový ortel smrti

    superkarma: 0 05.01.2008, 18:26:13
  7. avatar
    [185] wich [*]

    lékárna: Ve většině nočních klubů ti nabídnou chipsy, oříšky atd., to je taky jídlo, jak to chceš kategorizovat? Je mi to taky odporné, když někdo hulí u jídla (a nejen tam, vadí mi, když přijdu z klubu a všechno smrdí), ale to je na provozovateli. Pokud bude nechávat hosty kouřit druhým u jídla, nebudou tam ti, kterým to vadí, chodit a půjde majitel o žebrácké holi. Je to jejich věc a jejich boj a tak by to ve svobodném podnikání mělo být. Není to veřejné prostranství, nemusí tam lidé chodit (oproti pracovištím a zastávkám). Dobu zákazů už jsme si užili víc než dost

    superkarma: 0 05.01.2008, 18:25:07
  8. [184] dadma [*]

    Omlouvám se za překlepy v předešlém článku.Marylin má pravdu a v autě by se nemělo kouřit už kvůli bezpečnosti,zrovna tak jak je zakázáno telefonovat za jízdy.

    superkarma: 0 05.01.2008, 16:42:33
  9. [183] dadma [*]

    To je pravda před lékáenou by se kouřit němělo,víte co je tam pořád nedopalků a proč to má po nich pořád někdo zametat.Neříkám noční kluby a hospody,tam ať si návštěvníci zapálí,musím tam chodit kuříci a nebo nekuřáci,kterým nevadí, že jim někdo ničí zdraví.Ale v restauracích a hotelech,kde se podává jídlo by se kouřit nemělo a nebo dvě různé místnosti.Souhlasím,že dnes provoz restaurace je soukromé podnikání,např.2dcl. džusu za 28,-Kč a vidím servírku jak ho nalívá z krabice,která stojí 1litr 16,-Kč.Dobrej byznys.

    superkarma: 0 05.01.2008, 16:36:38
  10. avatar
    [182] marylin [*]

    Tak v ozlandu uz se nemuze kourit skoro nikde a ted se uvazuje i oschvaleni zakona proti kureni v autech kdyz tam jsou deti mladsi 15 let. Jen nak mimochodem v restauracich ani klubech se kourit nesmi, jen venku na vyhrazenem mistecku a podniky nijak neutrpeli .. nikomu to nevadi.

    superkarma: 0 05.01.2008, 16:35:25
  11. avatar
    [181] wich [*]

    oprava: na majiteli

    superkarma: 0 05.01.2008, 13:40:59
  12. avatar
    [180] wich [*]

    Kouření nesnáším, smrdí mi to a vypadá to nechutně. Nicméně nepožaduji od kuřáků, aby si připláceli za léčbu - zaplatí to na daních za tabákové výrobky. A zákaz kouření v restauracích je nebetyčná nehoráznost vůči majitelům podniků. Pokud vím, tak restaurace a kluby nejsou ve státním vlastnictví, takže by toto mělo být hlavně na majitel

    superkarma: 0 05.01.2008, 13:39:15
  13. [179] terenniberuska [*]

    malenina: přesně tak to je,čím víc je kolem toho řečí tím větší příjde chut si občas zapálit při kávičce nebo to nelze všechny odnaučit co by na to tabákový gigant měl

    superkarma: 0 05.01.2008, 12:59:05
  14. avatar
    [178] svetluszka [*]

    lékárna: a před lékárnou by se taky kouřit nemělo..

    superkarma: 0 05.01.2008, 08:09:49
  15. [177] dadma [*]

    Ať si kuřáci hulí doma.A pokud mají děti ,tak by si to měli rozmyslet i tam.Co chudáci děti,ani se nemůžou bránit,nejlepší když maminka drží na jedné ruce dítě a v druhé cigaretu.Někdo psal, že jsou to jejich peníze a ostatním do toho nic není.To je sice pravda,ale až budou mít třeba rakovinu plic, tak léčbu platíme všichni.Platíme snad zdravotní pojištění nebo ne?

    superkarma: 0 05.01.2008, 00:22:00
  16. avatar
    [176] Leona [*]

    to by tak ještě scházelo...

    superkarma: 0 04.01.2008, 23:41:51
  17. avatar
    [175] OlgaMarie [*]

    Alex.jonesova: Tak na zastávce je největší děs,když si někdo típne v ruce půlčíka a nezajímá ho,na čí kabát oharek letí.Vajgla strčí do kapsy a to je puch...

    superkarma: 0 04.01.2008, 23:32:20

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [174] Alex.jonesova [*]

    Já kouřím někdy víc, někdy míň, ale snažím se být k nekuřákům tolerantní, když jsem s někým v restauraci, zeptám se, jestli mu to nevadí, bytostně nesnáším, když někdo hulí na zastávce, to bych střílela, hlavně když je kolem něj banda školáků, mě samotné to smrdí, když jde na mě cizí kouř. Nejsem pro zákaz kouření v restauracích, ale rozhodně by se mělo udělat víc těch nekuřáckých, aby si člověk mohl vybrat. Tolerance by myslím, měla být na obou stranách.

    superkarma: 0 04.01.2008, 23:20:36
  2. avatar
    [173] OlgaMarie [*]

    femme: Jsi frustrovaná z toho,že jsi se manžela ještě nezbavila nebo z toho,že raději sedí většinu večera zavřený ve svém kuřáckém doupěti?(A volí dobrovolně sebepoškozování kouřením,než by poslouchal tvé žvatlání).

    superkarma: 0 04.01.2008, 22:51:46
  3. [172] MMartinaM [*]

    většina kuřáků není ohleduplná k ostatním a zákaz kouření v restauracích bych zavedla po celý den

    superkarma: 0 04.01.2008, 22:37:50
  4. avatar
    [171] stepka [*]

    kuřáky netoleruji, všichni na ně doplácíme

    superkarma: 0 04.01.2008, 22:27:26
  5. avatar
    [170] Vivian [*]

    kuř a bude ti kouřeno

    superkarma: 0 04.01.2008, 22:19:31
  6. [168] inka35 [*]

    Nekouřím ,ale vubec mě nevadí kouření.

    superkarma: 0 04.01.2008, 22:02:02
  7. [167] UVita [*]

    Tak dnes se ankety nezúčastním, protože úplně na ní nemohu jednoznačně odpovědět. Sama nekouřím, nemůžu říct, že je nesnáším, ale pokud by mně vyfukovaly u oběda do talíře nebo pod nos v místnosti, tak to by mně už vadilo. Nevyhledávám taková místa, a jinak když si chtějí kazit zdraví, je to jejich rozhodnutí. Moje 19letá dcera bohužel taky kouří. Doma nesmí, tak chodí na balkon.

    superkarma: 0 04.01.2008, 20:57:07
  8. avatar
    [166] _zelvicka_ [*]

    Nekouřím
    Kuřáky nemám v oblibě
    Bowling s přítomností kuřáků - odsuzuji, přijdu si zahrát a čichám kouř,
    jasně
    už na mě útočí kuřáci - díky

    superkarma: 0 04.01.2008, 20:56:34
  9. avatar
    [164] femme [*]

    evelyn: ti by si spolu určitě rozuměli

    superkarma: 0 04.01.2008, 20:39:53
  10. avatar
    [163] evelyn [*]

    femme: s nejvetsi pravdepodobnosti

    superkarma: 0 04.01.2008, 20:26:49
  11. avatar
    [162] femme [*]

    zwiki: no, snad si nemyslela, že kouření zdravé je

    superkarma: 0 04.01.2008, 20:09:38
  12. avatar
    [161] femme [*]

    evelyn: a ten tvůj si určitě taky myslí, že ho omezuješ v kouření, co?

    superkarma: 0 04.01.2008, 20:08:57
  13. avatar
    [160] Vera.Macík [*]

    Kouření je podle mně jedna ze zbytečných blbostí. Chudák, kdo tomu podlehne. Ale každý prostě většinou podlehne nějaké blbosti.

    superkarma: 0 04.01.2008, 19:54:34
  14. [159] zwiki [*]

    a co je pak zdravé???skoro nic...

    superkarma: 0 04.01.2008, 19:35:16
  15. avatar
    [158] evelyn [*]

    femme: v praci se kourit nesmi, vlastne jsou tam asi jen tri kuraci, ti musi ven. A doma to prave mam taky

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:38:40
  16. avatar
    [157] femme [*]

    evelyn: jj, mně to taky tak připadá teď už naštěstí několik let pracuju v nekuřáckém prostředí a i lidi, se kterými se často scházím, jsou nekuřáci takže jediný kuřák, kterého jsem se zatím nezbavila, je mangel ale ten je naštěstí většinu večera zavřený ve svém kuřáckém doupěti a vychází z něj bez cigára

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:29:32
  17. avatar
    [156] femme [*]

    Nyotaimori: hele, asi takhle ty seš nedospělej exot

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:22:49
  18. avatar
    [155] evelyn [*]

    femme: porad z nas delaj netoletolerantni zaujate jedince, ale je to naopak. Ja uz pasivne vykourila tolik cigaret jako poradnej zavislak, jakej to bude mit dopad na moje zdravi se ukaze, zatim kaslu jako tuberak a smrdi mi veskere obleceni

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:17:01
  19. avatar
    [153] Ni-ka [*]

    Teďka zakážou cigarety a příštím rokem chlast.Když mi někdo čoudí pod nos a smrdí mi to,jakože jo,tak mu to normálka řeknu.Taky nemám ráda když někdo hulí hnedka ráno,já nenasnídám a oni foukají odér a mně se zvedá žaludek ve kterém vlastně ani nic není.Taky mi vadí,když si v restauraci někdo zapálí u jídla.Líbí se mi,že se třeba od jedné do tří v hospodě nekouří,ale nějak bych si to nemuměla přestavit večer v hospodě kdyby se nesmělo kouřit.Asi by tam nikdo neseděl.Všichni moji známí kouří a večer u pivča to člověku ani nevadí a když to někomu vadí,tak ať si lapí doma na řiti,ne???Nerada bych se někoho zastávala,ale.......Když je sobecké kouřit v restauraci-to říkají nekuřáci,tak co potom na to ti kuřáci,nemůžou už kouřit skoro nikde.Asi jim tak za rok stát postaví nějaké ghetto,kde budou moci kouřit.No a nejlepší je,jak to každý přepočítává na peníze,vždyť to nejsou jejich peníze jsou to peníze kuřáků a když chtějí kouřit a vložit do toho ty prachy,tak ať hulí,je to pořád lepší než kdyby kradli nebo vraždili.Prostě kdo chce,ať si kouří.Souhlasím ale,že by se měl vždy rozumně kuřák domluvit s nekuřákem jestli mu to vadí.Mně se třeba v nějakých restauracích ptají,jestli si můžou zapálit,dokonce někdy i obsluha:))

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:15:09
  20. avatar
    [152] femme [*]

    shb: ano, každý má právo si vybrat, jestli bude svým kouřem otravovat druhé

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:03:27
  21. avatar
    [151] femme [*]

    evelyn: líp bych to nenapsala

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:02:28
  22. avatar
    [150] evelyn [*]

    OlgaMarie: jake frustrace? At si kazdej kouri az seschne, ale pokud mi s tim bude smrdet pod nosem, tam uz se me to tyka a ohradim se

    superkarma: 0 04.01.2008, 18:00:24
  23. avatar
    [149] OlgaMarie [*]

    lukas.cejka: No už jsem dnes psala,že jsem zvědavá,čím si budou léčit frustrace,až se opravdu kouřit nebude.

    superkarma: 0 04.01.2008, 17:53:33
  24. avatar
    [148] Luciiiik [*]

    Nikdy jsem nekouřila a začít opravdu nehodlám, je mi z toho špatně. Nesnesla bych to ani u přítele

    superkarma: 0 04.01.2008, 17:47:52
  25. avatar
    [146] Lukáš Čejka [*]

    Reni: co jsem tu dnes cet, tak knuci hlavne nekuraci

    superkarma: 0 04.01.2008, 17:09:40
  26. [145] Reni [*]

    Já cigarety nemusím. Už jako dítětí mě vadil
    kouř z cigaret. Je to alarmující, kdyř kouří
    žena - dívka. Co budoucnost genarace?
    Kuřáci pořád kňučí, že je někdo pořád omezuje.
    Je to nechutné.

    superkarma: 0 04.01.2008, 16:46:18
  27. [144] Flower [*]

    Já bych chtěla přestat , ale zatím mi chybí pevná vůle

    superkarma: 0 04.01.2008, 16:27:19
  28. [143] dadma [*]

    Já ani manžel nekouříme již, asi 20let a dnes jsem tomu velice ráda.Ohledně zdraví,peněz a zápachu.Co já se doma naprala záclon a když byly děti malé,tak jsme doma nekouřili,chodili jsme ven no byli jsme paka.V60tých letech bylo kouření i módní záležitostí a když je člověk mladý ,tak začne z frajeřiny a s odvykáním je to horší.Já jsem přestala naráz zahodila jsem s kolegybí cigarety a od té doby si nezapálila,manželovi se to povedlo na třetí pokus.Jsem pro zákaz kouření,je prokázáno,že kouření vadí i pasívnímu kuřákovi a proto si myslím, že je to od kuřáků sobecké.Když jdete někam do restaurace na jídlo a tam vám čadí pod nos.Z takového podniku odcházíme.A myslím si,že v dnešní době je takových lidí víc.Moje děti nekouří a ani nikdy nekouřili a ani jejich partneři.Zrovna tak jak píšete,když vejdete po kuřákovi do výtahu.V dnešní Evropě je již hodně států, kde se nekouří,nyní nově Francie a určitě restaurace a hotely nezkrachují.To jen naši poslanci a hlavně senátoři jsou pořád proti.

    superkarma: 0 04.01.2008, 16:09:43
  29. avatar
    [142] shb [*]

    každý má právo si vybrat jestli kouří nebo ne, ceny cigaret to ve většině případů vliv na kouření nemá a každý kuřák si na spotřební dani případné další výdaje za jeho zdraví bohatě přeplatí, takže kecy typu že na kuřáky doplácí ostatní jsou bludy- kalkulačku a máte to jasný,ceny se jinak obecně dotahují západu- vzhledem k unii a všemu co je v článku ale pokud zde žijete- ve střední evropě a v 21 století tak nevím co jako stále všichni očekáváte? že budou prachy padat z nebe? nebo že se něco zlevní?

    superkarma: 0 04.01.2008, 16:07:56
  30. avatar
    [141] Amálie [*]

    Cigarety pro mne nejsou in teprve pár dní. Jestli se někde kouřilo či ne mi bylo jedno dřív, i třeba dnes v hospodě na sjezdovce. A soused, kterej si vypaluje zobák na chodbě v baráku, jen aby si to doma nezasmrděl, mě sere pořád stejně, je to neomalenost.

    superkarma: 0 04.01.2008, 15:44:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme