Bojíte se přechodu? Máte pocit, že jím ztrácíte na přitažlivosti? Ani náhodou. Přechodem „život“ zdaleka nekončí.

Pouze čtvrtina žen se vypořádá s přechodem bez zjevných obtíží. Patří sem většinou aktivně žijící ženy. Jejich život se dá shrnout do nejdůležitějších zásad, které zralým ženám pomáhají projít kritickými léty. Řiďte se jimi i vy.

1) Vymažte z hlavy úvahy: „Na to jsem už stará.“ „To se v mém věku už nesluší.“ „Je to jen pro mladé.“ Vždyť člověk je tak mladý, jak se cítí! Každý věk má své slunné a stinné stránky. Někdy ženy dokonce tvrdí, že pro ně skutečný život začal až po čtyřicítce, kdy se děti osamostatnily. Najednou měly více času věnovat se samy sobě, své profesi, zálibám i partnerovi.

2) Využijte předností zralého věku. Fyzické síly sice postupně ubývají, ale dravost a neústupnost mládí zcela vyváží životní zkušenosti. Zralé ženy se starají o svou kondici pravidelným přiměřeným pohybem. Znají však i kouzlo příjemného odpočinku i občasného lenošení.

3) Nevzdávejte se společenského života. To nejhorší je uzavřít se mezi čtyři stěny a zapomenout na přátele, záliby, cestování. Velký svět sice obdivuje mládí, ale skutečné úspěchy sklízejí ženy, které dokážou přijmout svůj věk a nestydí se za vrásky.

4) Nezříkejte se sexuálního života. I když donedávna přetrvával v povědomí lidí mýtus o asexuálním stáří, milování není výsadou mládí. Sex působí pozitivně jak na duševní, tak na tělesný stav skutečně v každém věku.

5) Začněte s novými aktivitami. V tomto období děti většinou opouštějí domov a jejich matky mají najednou pocit zbytečnosti a marnosti. „prázdné místo“  v životě lze však vyplnit příjemně a užitečně. Nejlépe je začít splněním dávného přání, třeba se chopit fotoaparátu, začít zahradničit, naučit se cizí jazyk, vyrazit do světa…

6) Upravte stravovací návyky a jiné zlozvyky. Mastná jídla, tučná masa, vydatné omáčky, sladké moučníky, cigarety, alkohol, přemíra kávy – to vše klimakteriu neprospívá. Právě naopak. Kalorie obsažené v oblíbených „dobrotách“ se lehce promění v přebytečné kilogramy a ty spolu s dalšími nešvary vedou k pocitu únavy, odevzdanosti i ke skutečným zdravotním problémům. V přechodu je důležitý dostatečný přísun vápníku a vitaminů ve formě netučných mléčných výrobků, čerstvého ovoce a zeleniny.

7) Pravidelně navštěvujte gynekologa. Právě v tomto věku se vyskytují gynekologická onemocnění. Ženský lékař může pomoci i se zvládnutím klimakterických potíží nejrůznějšího rázu, jako jsou návaly, pocení, bušení srdce, nespavost či nervozita. Hormonální léčbou lze předejít i rozvoji skutečných onemocnění (osteoporóza, kardiovaskulární nemoci, Alzheimarova choroba nebo deprese).

Statistika
- V Čechách žije asi 1,8 milionu žen po menopauze
- V tomto období prožije žena zhruba jednu třetinu svého života
- 75 % žen má kolem menopauzy potíže
- 45 % své potíže charakterizuje jako velice nepříjemné nebo těžké
- 50–60 % žen má psychické potíže (nespavost, nesoustředěnost, podrážděnost, úzkostnost, deprese)

Je vám kolem padesátky a pociťujete na sobě některý z popsaných příznaků? Vyhledala jste už v tomto směru odborného lékaře? Bojíte se přechodu? Jak se k vám chovají vaši nejbližší? Pociťujete nějaké změny v jejich chování?

Reklama