Chytnutí křečí do nohou může postihnout kohokoliv. Nezáleží na věku ani na pohlaví. Co je příčinou tohoto nepříjemného, mnohdy velmi bolestivého pocitu? Lze mu nějak předejít? A když už křeče přijdou, co dělat, aby odezněly? Poradíme vám.

Hlavní příčiny

Podle MUDr. Jitky Bláhové: příčinou nepříjemných křečí v lýtkách či na chodidlech je především nedostatek hořčíku nebo draslíku.  
„Říká se sportem ku zdraví, ale také právě při sportu nebo jakékoliv jiné fyzické zátěži, se při velkém pocení vylučuje z těla kromě vody i velké množství minerálů a stopových prvků, a to je právě draslík, hořčík, ale i vápník nebo vitamín D a E.
Nejčastější příčinou křečí je tedy dehydratace,“
dodává MUDr. Bláhová.

Přečtěte si také:

Další příčiny

„Kromě dehydratace, způsobené nadměrnou fyzickou či sportovní zátěži, může mít vliv na křeče v nohou také užívání některých léků, nadměrná konzumace alkoholu, těhotenství či práce v extrémně nízkých či vysokých teplotách.

Ženy by měly dbát také na správnou výšku podpatků. Boty na vysokém podpatku vypadají sice krásně, ale dostat křeč do nohou přímo na tanečním parketu není nic příjemného,“ uvádí dále MUDr. Jitka Bláhová a dodává: Křeče v nohou mohou značit také onemocnění jater nebo ledvin. Pokud neustávají a zejména v ranních hodinách se stupňují, je rozhodně potřeba navštívit odborného lékaře.

Co se děje v našem těle (v naší noze)

Křeč je prudké stažení a dočasné ztluštění svalu, které po chvíli pomalým a pozvolným pohybem odezní.

 Prevence

křečOdstranění příčin křečí není složité.
Stačí pít dostatečné množství tekutin, přijímat dostatek minerálů, stopových prvků a vitaminů a přiměřeně zatěžovat organismus při práci i při sportu. Nosit pohodlnou obuv, dlouho nestát na jednom místě a také je vhodné užívat doplňky výživy, obsahující hořčík nebo draslík.

Když už křeč chytneme

Když už křeč chytneme, zbavíme se jí tím, že přestaneme vykonávat pohyb, který křeč vyvolal. Poté se snažíme sval velmi pozvolna a opatrně natáhnout. Doporučuje se pomalu kroutit palcem u nohy, poté celým chodidlem a pak pomalu rozpohybovat celou nohu.
Ideální je se procházet. Sval se po chvíli natáhne zpět do původní polohy a přestane bolet.

Poděkování MUDr. Jitce Bláhové

Reklama