Styl

Chyby, kterých se ve fitness dopouštíme nejčastěji

Kvalita musí převyšovat kvantitu. Stejně je tomu tak i ve cvičení, kde nestačí cviky jen roboticky opakovat, ale je třeba věnovat pozornost především jejich provedení. Čím více se jedná o chyby základní, ať se mohou zdát banální, tím více může mít jejich dlouhodobé opakování negativní vliv na zdraví. Trenérka fitness centra Expreska Tereza Bartošová vyjmenovává nejzásadnější chyby a radí, jak se jich vyvarovat.

Tereza Bartošová„Dlouhodobě špatně prováděné cviky mohou mít za následek nepříjemné zdravotní problémy. Existují základní doporučení, která se vztahují především na cvičení ve fitness, ale lze se s nimi setkat téměř ve všech sportech,“ říká Tereza Bartošová, trenérka fitness centra Expreska. 

Nesprávné držení těla - správné držení těla je naprostý základ. Nesprávný postoj během cvičení může mít za následek přetěžování některých partií tak, že nedochází k rovnoměrnému zatížení a zapojení kýžených svalů. Důležité je držet hlavu v prodloužení těla, nezaklánět a především nepředklánět, nepředsouvat bradu. Ramena by měla být stažená od uší a vzad, břicho zatažené a zpevněné, pánev podsazená. Správnému držení hlavy i těla bychom měli věnovat pozornost i mimo trénink.

Zadržování dechu – správné dýchání je důležitá součást kvalitně prováděného cvičení. Jsou cviky, u kterých je fáze nádechu a výdechu jasně daná, výdech při zapojení svalu a nádech při jeho povolení (např. kliky či sklapovačky). Jsou ale i cviky, u kterých stačí myslet pouze na pravidelné hluboké dýchání (např. plank). Trenéři všeobecně doporučují „dýchání do břicha“, které podporuje funkci hlubokého stabilizačního systému a zároveň jej posiluje. „Velkou výhodou v Expresce je vybavení hydraulickými stroji, které jsou navrženy speciálně pro ženy. Procvičují na nich dvě tělesné partie zároveň a nemusí se soustředit na rozfázovaný dech. Při posilování je důležité pouze pravidelné dýchání,“ vysvětluje Tereza Bartošová.

Expreska

Zamykání kloubů – toto je častý nešvar u mužů i žen. Důležité je nezamykat, tedy nepropínat klouby končetin, zejména loktů a kolen, do úplného a nepřirozeného maxima, a naopak se snažit o jejich mírné uvolnění - ohnutí, tedy přirozený stav. Zamykáním může dojít k poškození kloubních vazů, které jsou na to extrémně náchylné. Lidé s hypermobilitou kloubů by prevenci zamykání měli věnovat obzvláště velkou pozornost.

Absence či naopak přemíra tekutin – pitný režim by neměl být vynechán ani při cvičení. Intenzita doplňování tekutin je samozřejmě velice individuální, nicméně základ je tekutiny průběžně doplňovat a zároveň jejich konzumaci nepřehánět. Individuální je také volba vhodného nápoje. „Klientkám, které cvičí maximálně 30 minut, stačí pro doplnění tekutin neperlivá voda. Pokud je však trénink delší, je potřeba v rámci pitného režimu doplnit i důležité minerály a dodat tělu potřebnou energii. Osobně všem klientkám doporučuji pít od začátku jejich tréninku carnitinový nápoj, který jim dodá potřebnou energii i minerály a zrychlí jejich metabolismus,“ říká Tereza Bartošová, trenérka fitness centra Expreska. 

Expreska

Absence zahřátí organismu před cvičením – před samotným tréninkem je třeba organismus postupně zahřát a dostat se na správnou tepovou frekvenci. K tomu se nejčastěji používají kardio cviky jako je běh, rychlá chůze či různé aerobní cviky. Svaly se zahřívají a rozhýbávají ve velmi lehké zátěži. Postupné zahřátí organismu a jeho příprava na fyzickou zátěž snižuje riziko zranění během tréninku.

Absence strečinku - stejně důležité jako je zahřátí před cvičením, je důležitý i strečink po jeho konci. Kromě samotného protažení svalů a prevence jejich zkrácení, je strečink důležitý pro rychlejší regeneraci těla i pro odpočinek. Během strečinku by vás svaly rozhodně neměly bolet, protahujte pozvolna a plynule, rozhodně nekmitejte, a jen do té míry, kam vás svaly „pustí“. Strečinkem dáváte tělu jasný signál, že jde o relaxaci a že svaly nemají být již dále v kontrakci. „Strečink by měl být příjemným protažením celého těla a zároveň by měl uvést organismus a tepovou frekvenci do klidu. Pokud klientka strečink vynechá, její svaly, které posilovala, se neuvolní a nadále budou v tonusu, tedy stále pracovat. Výsledkem absence strečinku může být až svalová horečka,“ dodává Tereza Bartošová.

Expreska

Objednejte se na svůj první trénink zdarma: http://www.expreska.cz/cz/expreska/trenink-zdarma/

Expreska

   
12.05.2016 - Sportem ke kráse - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [4] AmeA [*]

    Máš-li na trenéra finance poradí Sml16

    superkarma: 0 12.05.2016, 21:26:20
  2. avatar
    [3] RenataMor [*]

    Sml30

    superkarma: 0 12.05.2016, 17:54:22
  3. [2] bobani [*]

    nehrozí

    superkarma: 0 12.05.2016, 08:19:37
  4. [1] Andreadornova [*]

    Sml67

    superkarma: 0 12.05.2016, 07:05:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme