Reklama

Když já jim dám ovsa, oni skáčou hopsa – pamatujete na dětskou písničku? Vězte, že po téhle obilovině neožijí pouze vraní koně, ale i vy. Dodá vám energii a leccos dokáže i vyléčit. Po přečtení tohoto článku jej budete snídat pravidelně.

ovso

Cenné látky v ovsu

Kdo se zajímá o zdravou výživu, už dávno oves zařadil do svého jídelníčku. Obsahuje kvalitní a snadno vstřebatelné bílkoviny, vlákninu, vitaminy, minerály a stopové prvky.

  • Je plný vápníku, železa, manganu, zinku, hořčíku, selenu, fosforu a vitaminů B a E.

Obsahuje také malé množství netoxického alkaloidu aveninu, který působí jako slabé sedativum.

Co oves dokáže?

  • Je doslova pohlazením pro vaši nervovou soustavu. Udržuje ji v rovnováze a bojuje proti depresi. Dodává živiny potřebné pro správnou funkci neuronů, takže vybičuje na vysokou úroveň vaši duševní výkonnost. Takže dáte sbohem vyčerpanosti, nervové slabosti a dokonce i nespavosti.
  • Působí jako prevence v léčbě srdečně-cévních chorob, především aterosklerózy.
  • Snižuje hladinu cholesterolu, a to až o 16 %. Podle výzkumů k tomu u většiny lidí stačí poctivá miska ovesné kaše denně.
  • Díky obsahu beta-glukanu snižuje i vysoký krevní tlak a zlepšuje krevní oběh.
  • Pomáhá při léčbě pankreasu a díky vláknině ze střev odvádí žlučové kyseliny.
  • Působí proti zácpě a má dokonce preventivní účinky proti rakovině tlustého střeva (pomáhá odstraňovat zbytky potravy ze střev). Lze jej využít také jako doplněk léčby gastritidy a kolitidy, prospěšný je i v boji s hemoroidy.
  • Dokáže stabilizovat hladinu cukru v krvi, takže nehrozí její výkyvy – díky gelu z rozpustné vlákniny zpomaluje trávení.
  • Věřte, nebo ne, ale může být podáván jako podpůrná látka při odvykacích kúrách. Pomáhá zbavit se kouření, alkoholismu a dokonce i drogové závislosti.
  • Můžete si udělat i ovesnou koupel, která je skvělá při kožních onemocněních, hlavně při atopickém ekzému, ale působí také na revma či ischias.

palačinky

Co z ovesných vloček připravit? Máme pro vás pár chutných tipů:

ov

Raději celozrnné

Ovesné vločky nejsou drahé a koupíte je snad úplně všude. Nic vám tak nebrání, abyste si z nich párkrát do týdne připravili nějaký zdraví a chutný pokrm. Až si je ale budete vybírat, sáhněte raději po těch celozrnných. V opačném případě se ochudíte o cenné látky nacházející se na povrchu zrna.

Tip na zdravé pití:

Ovesný vývar připravíte tak, že v jednom litru vody povaříte cca 5 minut tři polévkové lžíce ovsa nebo celozrnných ovesných vloček. Přeceďte a vývar dochuťte medem. Dá sbohem nervozitě a bude balzámem na vaši nervovou soustavu.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Čtěte také: