.

Chtěla na svátky domů, i kdyby měla spát na podlaze

Vztahy

Chtěla na svátky domů, i kdyby měla spát na podlaze

Vážená redakce,
pocházím z početné rodiny, proto nás bylo u stolu vždy hodně - 6 lidiček. Pak jsem se vdala a měla tři dcery, opět početná rodina. Občas jsme měli navíc moji babičku, to když se nám ji podařilo přemluvit.
 
Jak čas běžel, lidí u stolu přibývalo, vdala se dcera a brzy měla syna. Najednou ovšem přišla doba, kdy dcery opustily domov a zůstali jsme sami s manželem. Nebylo to radostné, ale snažili jsme se překonat stesk, na památku jsme se samospouští vyfotili a dělali si legraci. V posledních letech s námi tráví Vánoce moje maminka a s dětmi si zavoláme. Jsou všechny dosti daleko, pomáhá nám internet a mobilní telefon.
 
Já sama jsem byla svědkem toho, kdy jedna naše klientka ve věku 50 let volala dceři a prosila ji, ať ji vezme z našeho zařízení, kde trvale žije, k sobě domů. Nevadilo by jí, ani kdyby měla spát na podlaze. Dceru však nepřesvěčila. Věřte mi, že to není pěkný zážitek. Je dost lidí, kteří tráví život v různých zařízeních, jako jsou domovy důchodců a ústavy sociální péče, ve kterém pracuji. Přimlouvám se za ně u jejich rodin. Alespoň na pár hodin jim dopřejte rodinnou pohodu a zahrňte je láskou. Zaslouží si to.

Nechat dědu nebo babičku na svátky v ústavu, to je tedy humus. Za zdmi domovů důchodců se asi vůbec odehrávají story, nad kterými by normálnímu slušnému člověku zůstával rozum stát... Věřím, že byste mohla ještě hodně vyprávět a že by nám z toho pěkně u srdce nebylo.
   
08.12.2006 - Láska a vztahy - autor: Eva Jedelská

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [66] donny0007 [*]

    mít v ústavu babičku, která chodí a sama se hýbe, to je jasn věc..bohužel máme babičku ležáka a vždykcy jsme ji brali domů, i když to bylo značně komplikované, objednat sanitku, půjčit si ze špitálu tu velikou postel..a všechno...jenom mamka si bohužel vánoce neužila..z toho není východisko

    superkarma: 0 11.12.2006, 00:02:03
  2. avatar
    [65] leny2607 [*]

    jo samota je hrozná věc a dvakrát horší je to o vánocích a zvláště, když jsou vlastní děti tak kruté a nechají samotné svoje rodiče

    superkarma: 0 10.12.2006, 22:09:16
  3. avatar
    [64] bonda [*]

    Když já mám ale někdy pocit, že někteří staří lidi si myslí, že se o ně příbuzní musí postarat, i když k oni se k nim chovali dost špatně, byli celí život nevrlí a sprostí. Já ale nejsem Matka Tereza, zaplatila bych tchýni ústav nebo pečovatelku, pokud bych po ní něco zdědila, ale abych ji přebalovala, když ona mě nenáviděla, to tedy ne. Zase jsem poznala jednu devadesátiletou paní, co byla moc chytrá a milá, tu si vzala a doopatrovala velmi vzdálená rodina, lidé z okolí si za ní chodili rádi povídat, dětem povídala pohádky, všichni jí říkali babičko. Tak o takovou babičku bych se ráda starala.

    superkarma: 0 10.12.2006, 21:16:12
  4. avatar
    [63] Prskoletka [*]

    Omlouvám se psychická,nějak mi to nevyšlo

    superkarma: 0 10.12.2006, 17:32:53
  5. avatar
    [62] Prskoletka [*]

    srsatko: Tak to smekám,ono starat se denodenně 24hod a 365 dní je námaha a nejen fyzická,ali i psychycká.Ale jsi mladá a jseš asi uvázaná jak pes u boudy,je mi Tě líto nemáš to asi lehké

    superkarma: 0 10.12.2006, 17:31:41
  6. [61] wej [*]

    superkarma: 0 10.12.2006, 15:10:18
  7. avatar
    [60] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 10.12.2006, 09:18:14
  8. avatar
    [59] edith1975 [*]

    Lilinka: v příspěvku se alespoň hovoří o klientce 50- leté, která volala dceři....atd
    Chtělo by to přečíst celé

    superkarma: 0 10.12.2006, 00:55:44
  9. avatar
    [58] edith1975 [*]

    Lilinka: já jsem ale neměla na mysli dementní lidi, těm je to asi jedno jestli jsou vánoce nebo jiné svátky. Kdyby sis tedy přečetla např. 46

    superkarma: 0 10.12.2006, 00:53:47
  10. avatar
    [57] ALUDNEV [*]

    Kdo ví jak se zachovají vlastní děti.

    superkarma: 0 09.12.2006, 21:55:47
  11. [56] FAXÍK [*]

    Všech co jsou v ústavu mi je moc líto,nechtěla bych tak skončit.

    superkarma: 0 09.12.2006, 18:07:57
  12. avatar
    [55] srsatko [*]

    Víš že na jednu stranu jak si to tady čtu máš pravdu !!!!Něco na tom je!!!

    superkarma: 0 09.12.2006, 17:40:12
  13. avatar
    [54] srsatko [*]

    Ahoj lidičky nechci tady nikoho soudit ale každej člověk se má postarat o svého blížného.Já se starám o svého tchána kterej dělá do plenek a k tomu to všude rozmaže a a ještě musím stávat i vnoci jako k dítěti a převlékat posmolené prádlo a ho umejt.Tak že vím co je to se starat o nemohoucího celej rok.Tak si myslím že aspoń na svátky si mohou vzít své rodinné příslušniky domů a pak je zase vrátit.Zní to divně to slovo vrátit ale je to tak.I když na druhou stranu prej někteří staří lidé prej už ani k rodinám nechcou protože se knim hrozně chovají,tak si to proberte každej sám podle svého svědomí a úsudku.Jo jen jsem chtěla říct že nemám na starosti jen toho tchána samozřejmě další 4 členy rodiny.

    superkarma: 0 09.12.2006, 17:36:32
  14. avatar
    [52] aiša [*]

    Lilinka: já vím co je to starat se o nemohoucího 24hodin denně a sem ráda že se můžu aspon trochu srovnat sama se sebou

    superkarma: 0 09.12.2006, 12:13:43
  15. avatar
    [51] Lilinka [*]

    edith1975: chtěla bych tě vidět, jak se celé Vánoce staráš o absolutně nemohoucího ležícího starého dementního člověka

    superkarma: 0 09.12.2006, 11:03:00
  16. avatar
    [50] Lilinka [*]

    fialinka: Jasně, ona ale editorka Eva asi netuší, že v DD žijí i lidé, kteří potřebují intenzivní péči 24 hod. denně. Jsou to lidé třeba se silnou demencí, o které se děti postarat prostě nedokážou, navíc tito lidé z Vánoc už rozum stejně nemají, tak proč z jejich dětí dělat hulváty či co..
    Celkem jsi to vystíhla v přísp. č. 40

    superkarma: 0 09.12.2006, 11:01:45
  17. avatar
    [49] Tanzi [*]

    zřejmě

    superkarma: 0 09.12.2006, 10:02:28
  18. avatar
    [48] Tanzi [*]

    edith1975: omyl
    V LDN si nechají pacienta jenom pokud pacientem je.
    Později všemožně tlačí na rodinu, aby si pacienta vzala domů, či umístila někde jinde.
    A v DD jsou i tzv ošetřovatelská lůžka..tedy i pro ležáky.
    To co ty máš na mysli, to jsou zřejmně tzv Penziony..tam jsou i mladší ročníky a lidi co jsou soběstační.

    superkarma: 0 09.12.2006, 09:54:02
  19. avatar
    [47] edith1975 [*]

    v DD přeci nejsou staří a nemohoucí, ty jsou spíš v LDN

    superkarma: 0 09.12.2006, 09:45:08
  20. avatar
    [46] edith1975 [*]

    Prskoletka: to máš pravdu, v tomhle oboru nepracuji. Já mám spíš na mysli ty, kteří si to uvědomují, domů nebo k blízkým chtějí alespoň na vánoce a ti blízcí, nebo příbuzní si je nevezmou. Proč tady každý slovíčkaří.

    superkarma: 0 09.12.2006, 09:42:22
  21. avatar
    [44] jana81.v [*]

    superkarma: 0 09.12.2006, 08:23:55
  22. avatar
    [43] Jupíí [*]

    teda nevím, když někdo na rodiče kašle celý rok, proč by to měl zrovna na Vánoce vytrhnout :-))

    superkarma: 0 08.12.2006, 23:36:32
  23. avatar
    [42] Gwendy [*]

    někdo do dd opravdu chce - nemusi tam byt kazdy odlozen
    Z clanku jsem nezachytila, o jaky pripad jde-ale v 50 letech v tom muze byt neco, proc by se dcera bala vzit maminku dou, aby se neco nestalo.

    superkarma: 0 08.12.2006, 23:04:18
  24. avatar
    [40] fialinka [*]

    dědeček mého manžela je krátce v domově důchodců, předtím se o něj krátce starali manželovi rodiče, ale bylo to pro ně hodně náročné vzhledem k jinému bydlišti. Hlavně ale brzo zjistili, že děda je fyzicky jakž takž o.k., ale nemá zájem vůbec o nic, jen spí, marně se snaží ho zapojit, zabavit, on prostě nechce ani komunikovat. Vztahy v rodině byly ale vždycky dobré, oni sami jsou zlatí... nakonec ale děda je v domově, protože všichni i on usoudili, že to bude lepší. Přijedou ho navštívit, on pořád jen spí, po 10 minutách návštěvy se ptá, kdy už jim jede vlak, prostě ho vůbec nezajímají... teď už ani neví, jestli má s jeho přístupem cenu řešit vánoce. Tenhle článek byl o něčem jiném, jen chci ukázat na to, že to vždycky není nijak jednoduché

    superkarma: 0 08.12.2006, 21:40:52
  25. avatar
    [39] fialinka [*]

    Lilinka: možná to vyznělo jinak, ale podle mně se jedná o lidské příběhy, které dojímají, nikoliv o kritiku zacházení v dd

    superkarma: 0 08.12.2006, 21:37:06
  26. avatar
    [38] paníliška [*]

    Ono tyhle story se bohužel neodehrávají jen za zdmi domovů důchodců, ale i domovů vlastních.

    superkarma: 0 08.12.2006, 18:34:40
  27. avatar
    [37] Lilinka [*]

    editorko Evo vy snad v nějakém domově důchodců pracujete, že víte, co se tam odehrává za story, nad kterými slušenému člověku zůstává rozum stát?

    superkarma: 0 08.12.2006, 18:21:25
  28. avatar
    [36] Prskoletka [*]

    edith1975: někteří ani nevědí,že nějaké vánoce jsou,je vidět,že nevíš co to je starat se o staré a nemohoucí lidi

    superkarma: 0 08.12.2006, 17:48:24
  29. avatar
    [35] edith1975 [*]

    někdy to asi skutečně nejde , starat se o nemohoucí rodiče nebo babičku, ale o vánocích by si je měli všichni vyzvednout z DD

    superkarma: 0 08.12.2006, 17:45:04

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] Ja1na [*]

    A ještě jednou jsem si v klidu přečetla článek, možná, že ta paní, která ho napsala, apeluje právě na ty, kteří své staré blízké odložili jen tak, z pohodlnosti.Článek je náhodou moc hezký, neúměrné jsou vaše reakce.

    superkarma: 0 08.12.2006, 17:21:32
  2. avatar
    [33] Prskoletka [*]

    Tanzánie: Pracuji v malém D.D a některá rodina si rodiče bere jiná ne,ale nikoho nemůžem obvinovat je to těžké se o staré lidi starat a i ti co si je rodina bere na svátky radši zůstane u nás,jsou tam doma a mají svůj klid,nazdobené prostory,pečem cukroví,prostě jako doma.Nic si z některých lidí nedělej Ty se o maminku staráš vzorně,kdyby se takhle staral každý bylo by na světě starouškům dobře.

    superkarma: 0 08.12.2006, 17:19:53
  3. avatar
    [32] Ja1na [*]

    Editorko Evo, proč ta silná slova? Proč vy ostatní odsuzujete šmahem? Taky jednou přestanete být mladé, začnou se hlásit nemoci a budete mít ještě starší a nemocnější rodiče. Jak to budete řešit, když po vyčerpání všech ostatních možností to nepůjde jinak? Nepřeji nikomu nic špatného, ale většina z nás se dostane do takové situace a víte vy dneska, jak budete reagovat, co budete dělat? Umístit starouška do DD hodně moc bolí, ale když není zbytí, člověk se mu aspoň v tom DD snaží ulehčit, jak se dá. A mám obavy, aby se právě mezi vámi nenašly takové, které odloží rodiče pro své vlastní pohodlí, vaše jednání tomu jen nasvědčuje.A myslete si o mně, co chcete.

    superkarma: 0 08.12.2006, 17:16:03
  4. avatar
    [31] Tanzi [*]

    ted koukám, že jsem to napsala nešikovně ten ležák je maminka.

    superkarma: 0 08.12.2006, 17:02:57
  5. avatar
    [30] vora [*]

    život je někdy opravdu těžký. Každý byměl jednat podle svého nejlepšího vědémí a svědomí

    superkarma: 0 08.12.2006, 16:54:04
  6. avatar
    [29] Z_U_Z_U [*]

    Tanzánie:

    superkarma: 0 08.12.2006, 16:50:55
  7. avatar
    [28] iljanka [*]

    neodsuzujte všechny šmahem, když neznáte souvislosti. Moje maminka zemřela v 91 letech, kromě posledního půl roku žila sama ve svém bytě. Na vánoce byla nejraději sama, říkala, že má ráda svůj klid a pohodlí. Nechtěla ani, abych jí uvařila. Tak jsme k ní chodili jen na návštěvu na kafe a byla spokojená.

    Tanzánie: držím ti palce, jsi obětavá, ale opravdu někdy nejde všechno tak, jak bychom si přály a Petka tě potřebuje asi víc.

    superkarma: 0 08.12.2006, 16:49:50
  8. avatar
    [27] Tanzi [*]

    danca79: mám doma 16 letého těžce ment.postiženého syna..k tomu ležák, to je vražedná kombinace..proto jsem to musela řešit jak jsem napsala.

    superkarma: 0 08.12.2006, 15:56:14
  9. avatar
    [26] danca79 [*]

    Tanzánie: rozhodne bych za tohle smahem vsechny neodsuzovala....o nekoho nemohouciho se starat doma neni zadna sranda, nehlede na to, ze ten starousek to ne vzdycky ocenuje...ale je fakt ze kdyz jsem behem studii soc-ped na praxich videla jak nekteri lide rodice a prarodice navstevujou jen tesne po duchodu aby vydyndali penize nebo je nenavstevujou vubec pricemz bydlej na tom samem sidlisti, tak mi fakt bylo docela spatne u srdicka

    superkarma: 0 08.12.2006, 15:38:31
  10. avatar
    [25] LidusP [*]

    je to smutné, e lidé se k sobě takhle chovají. Vždyť vánoce jsou jednou v roce a nikdo nechce zůstat sám. Ikdyž si lidé mezi sebou nerozumí, mohou udělat starého člověka alespoň na chvíli šťastným.

    superkarma: 0 08.12.2006, 15:15:02
  11. avatar
    [24] Lendinka [*]

    Nás je taky hodně u stolu.Taky 6.

    superkarma: 0 08.12.2006, 15:11:03
  12. avatar
    [23] Tanzi [*]

    Neodsuzujte šmahem každého, kdo se o své blízké nemůže postarat ..né vždy je to z pohodlnosti a vypočítavosti.
    Já se o svou maminku starala přes 8 let, ale od letošného léta je také po nemocnicích a v současné sobě na LDN, kde čeká na ošetřovatelské lůžko v DD.
    Na svátky si ji, ale na týden domu beru.
    A věříte, že jsem ráda ...né jenom pro ten pocit, že tam nebude sama.
    Ale že budu mít šanci si vyzkoušet, zda bych zvládala ji mít doma.
    Protože víte ono je to také tak, že vám doktoři dopředu řeknou toto:
    míst na Ldnkách je málo a rozmyslete si na zkoušku brát nemocné domů..mohlo by se stát, že už se zpět nedostane.
    A co pak?
    Věřte, že mě není dobře u srdíčka, když tam tu moji mámu vidím ležet.
    Jezdím za ní do LDN kdykoliv mám hlídání a tak se vidíme tak 2-3x v týdnu.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:48:15
  13. avatar
    [22] renike [*]

    tak to je smutne...a chtela jsem psat presne to co psala keddie..ale opakovat to sami nemusim..je to tak

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:45:07
  14. avatar
    [21] vlcice [*]

    Je to opravdu smutné.
    To u nás vždy jedno z nás tří dětí spávalo celou zimu na léhátku, aby u nás mohla být babička a mohla spát v posteli. Byla stará a v zimě nedokázala odhazovat sníh a nosít každý den uhlí a my jsme za ní nemohli jezdit každý den. A tak jsme si ji na zimu brali k nám. Další postel už se do našeho bytu nevešla a tak jsme do pokojíku napasovali lehátko a pak jsme se se sourozenci hádali, kdo bude spát na léhátku. Bylo to pro nás něco neobvyklého a tak jsme na něm chtěli spát všichni.
    Každopádně jak se oteplilo, chtěla babička okamžitě zpět na svou chaloupku, kde měla klid.(přeci jen 3 děti dají starému člověku dost zabrat). To jsme ji pak museli přemlouvat, aby ještě zůstala, protože byla chaloupka ještě pod sněhem přesto, že u nás už ležely jen zbytky sněhu.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:40:31
  15. avatar
    [20] keddie [*]

    Já bych své blízké nikdy na Vánoce o samotě nenechala. Vždyť naše rodiče se o nás tak dlouho starali, že si to snad zaslouží, ne? Samozřejmě se najdou i výjimky, ale těch je určitě malinko.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:26:26
  16. avatar
    [19] Mylady [*]

    Jednou jsem byla na vánoce sama. Po autohavárii, rodiče mrtví a já sama. Bylo to hrozný. Probrečela jsem celý vánoce. Chápu starý lidi, když je ně kašlou i o vánocích. Je to humus.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:16:54
  17. [18] jitkamarsalkova [*]

    nikdy bych nenenchala svoje rodiče na svátky někdy v zařízení.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:14:56
  18. avatar
    [17] Hysteria [*]

    Zažila jsem taky "dětičky"!Jedna moc hodná paní jich měla 5 a ty se hádaly před jejími dveřmi v DD,kdo si ji na vánoční svátky vezme k sobě!Já ji měla loni,já předloni atd.Velmi smutné ale když byl výplatní den,byly tam všechny i s nastrojenými vnoučaty a pravnoučaty.Myslím že alespoň o vánocích by si každý senior zasloužil být s rodinou.Pracuji vzařízení kde je 32 lidí,počítám s tím,že jako každý rok,pojedou na svátky k rodinám maximálně 4 a to se jich polovina z nich vrátí hned po štědrovečerní večeri!Velmi těžce to snáším.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:10:27
  19. avatar
    [16] Korina 1 [*]

    Já se přimlouvám za babičky a dědečky, kteří jsou umístěni v různých zařízeních.Vemnte si je na svátky domů,uvědomte si že také jednou budete staří a jaké by to bylo Vám být na vánoce někde sami bez rodiny!!!Mé mamince bude 74 let,má svůj byt,ale na vánoce si jí beru k sobě.Zde se sejdou všechny mé děti s vnoučaty a maminka je moc šťastná.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:07:04
  20. avatar
    [15] sojik [*]

    no ono se tohle tezko soudi... Nikdo nevi jaky vztah mezi sebou ta rodina ma... Vim ze by na Vanocce nikdo nemel byt sam, ale s nekterymi lidmi se proste vydrzet neda at jsou stari nebo mladi.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:06:58
  21. avatar
    [14] _zelvicka_ [*]

    ach jo, tento týden jsme si celkem dost poplakaly, nemyslíte? Tento příspěvek je přímo ze života, denně se s tím setkáváme.

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:04:39
  22. avatar
    [13] xjannickax [*]

    Bóbika:takový případ taky znám..a dcera se odstěhovala za maminkou,aby ji byla blíž..když ti lidi chtějí,jde to..

    superkarma: 0 08.12.2006, 13:03:10
  23. avatar
    [12] gerda [*]

    Je to strašně smutné. Nad dětmi v dětských domovech každý slzičku uroní, jak je hrozné, když nemají kam jít, ale staří lidé jsou taky jako děti. Život mají za sebou, všecko rozdali a už jen cítí, jak překážejí. Babičku jsme na Vánoce vždycky měli u stolu, neumím si představit, že mám někde člena rodiny, který by se cítil sám. Neříkám, v případě nemoci to někdy jinak nejde, ale když si někdo nedokáže vzít starého člověka na pár dnů za celý rok, měl by si jeho osud sám později zažít.

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:57:46
  24. avatar
    [11] Vivian [*]

    Jo jo, zdi důchoďáků a špitálů by mohly vyprávět...

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:55:34
  25. avatar
    [9] xjannickax [*]

    my měli babičku u ní doma,protože nikam nechtěla,chdoili jsme tam k ní každý den,navařit ji,okoupat,uklidit..byla skoro slepá,nemohla pořádně chodit,měla v bytě rozestavěné židle pomocí nichž se dostávala jen na záchod..bylo to těžkém,ale plnili jsme přání babičky že nikam nechce,že chce zůstat doma..a šlo to..i když to bylo někdy hodně náročné..ale udělali bychom to stejně..bohužel v létě umřela..

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:47:40
  26. avatar
    [7] ALISKA [*]

    Bóbika: já zase nemluvím o nemocných, agresivních a tak // co jsou nebezpeční pro ostatní členy rodiny // takže jinak to vždy jde! proč by nemělo jít?!

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:27:23
  27. avatar
    [4] sobina [*]

    Pro důchod si určitě přijedou včas - sobci. Hanba jim.

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:20:20
  28. avatar
    [3] ALISKA [*]

    Evičko - plně s tebou souhlasím, a dokazuje to jaký jsou někteří lidé bezcitný bestie //rodiče,prarodiče a ostatní členy rodiny jen hezky vyždímat a když už jsou nepotřepní a byla by s nimi akorát starost a žádný přínos - šup s nimi někam / uklidit/ jen aby nepřekáželi !!!! // je to fakt hnus a takový lidi by se měli , přijde mi to něco jako pohřeb za živa! --- takovýmhle lidem nemůžu přát, aby se k nim potomstvo zachovalo zrovna tak - to by byl nekonečnej kolotoč ---- ale přeju jim ať se nad sebou zamyslí a zaklepou si pořádně hlavou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:16:43
  29. avatar
    [2] xjannickax [*]

    nikdy bych prarodiče ani rodiče nedala do ústavu,natož na svátky..

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:13:28
  30. avatar
    [1] závislá na čokoládě [*]

    Smutné, na vánoce by nikdo nemněl být sám.

    superkarma: 0 08.12.2006, 12:13:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme