Domácnost

Chrti: Z deště pod okap?

Čtyřicet zachráněných psích životů. Nebo čtyřicet chrtů, jejichž utrpení se jenom o něco prodlouží? Názory na akci Lucie Mirič, která zařídila transport dostihových vysloužilců z Irska do České republiky, kde pro ně nalezla nové majitele, se různí.

NE
„Jsme z toho hodně smutní. Ti lidé nemají absolutně žádnou zkušenost s takovými psy. A myslí si, že je zachránili. Nevím, kolik z nich je schopno se alespoň nějak přizpůsobit… ale obávám se, že jich moc nebude,“ říká dlouholetá chovatelka barzojů a saluki.

„Nejsem proti adopcím, ale ne takhle. To si ty psy vezme všechny domů, až jí je zoufalí majitelé začnou vracet?" nesouhlasí s transporty psů další chovatel.

ANO
„Čeští chovatelé mají strach o peníze a tvrdí, že je znevažujeme. Zřejmě si myslí, že místo těch čtyřiceti zachráněných psů mohli oni prodat čtyřicet chrtů. Jenže tak to není – většina adoptivních majitelů jsou lidé, kteří chrty dřív nechovali. Naopak, pokud je plemeno zaujme a oni se rozhodnou zapojit se do jeho chovu, je pravděpodobné, že si koupí psy od českých chovatelů, takže jim vlastně děláme reklamu,“ kontruje Mirič, a i když připouští, že noví majitelé často nemají s chrty zkušenosti, zdůrazňuje, že je pečlivě vybírala a seznámila se všemi specifiky chovu chrtů. Je také kdykoliv připravena poskytnout jim radu a pomoc.

Přivést čtyřicet pejsků z Irska nebylo vůbec snadné. Pokud si myslíte, že závodních vysloužilců je hodně, máte pravdu. Pokud se však domníváte, že na zájemce o adopci se čeká s otevřenou náručí, pletete se. Česká republika má mezi zahraničními organizacemi, zabývajícími se záchranou dostihových chrtů, špatnou pověst. Podílejí se na ní především přeplněné útulky. Také doslova sériová výroba psů často se zdravotními problémy jen kvůli komerčnímu prodeji nedělá České republice dobré jméno.

Odpůrci adopce říkají, že se Lucie Mirič snaží zviditelnit a neuvědomuje si, že chrtům tak nepomůže. Ostatně celá kampaň za záchranu chrtů nese jasné znaky hry na city – fotografie týraných psů často vůbec nepochází z dostihového prostředí. Přesto je pravdou, že psi jsou ve věku pěti až šesti let obvykle utraceni. Pojďme se tedy blíže podívat na názory obou stran.

Lucie Mirič nám odpovídala na otázky:

Jaká byla reakce českých chovatelů na transport psů z Irska?
„Zachraňujeme chrty a místo podpory nám předseda klubu chovatelů háže klacky na nohy. Poštval na nás veterinární inspekci, a ti dorazili dokonce s odchytovou službou, že nám psy zabaví – kdo ví, co jim namluvil. Ale zvířata byla zdravá, očkovaná, čipovaná, měla europasy, takže nemohli nic namítat. Ale i tak jsem tím ztratila dvě hodiny.“

Jsou dovezení psi chovní?
Ne. I když někteří mají i originální rodokmeny, jsou kastrovaní a do českého chovu nevstoupí. Další argument, se kterým pan předseda přišel, je, že adopcemi podporujeme chov dostihových chrtů v Irsku. To ale taky není pravda – jsou to psi, kteří už byli odsouzeni k smrti, kdybychom je nezachránili, byli by zabiti a majitelé by si stejně pořídili nové. Navíc je to obrovský průmysl a nějakých čtyřicet zachráněných chrtů ho sotva nějak ovlivní.

Jaké jsou podmínky pro adoptivní majitele?
Hlavní je, aby byli schopni se o pejska postarat. Já za všechny psy zodpovídám, a tak zájemce pečlivě prověřuju. Kdo třeba nedá čtyři a půl tisíce za pejska – v ceně je doprava, kastrace, očkování a čipování – tak asi nebude mít ani peníze na to zaplatit zvířeti veterináře. A i když jsou psi vesměs v dobrém zdravotním stavu, může se jim samozřejmě něco stát. Určitě není prioritou třeba zahrada, i když zohledňujeme i to který pejsek je ještě hodně aktivní a který spíš potřebuje odpočívat. Nejdůležitější ale je, aby se nový majitel o psa dobře postaral.

Mají pejsci nějaké zdravotní problémy?
Většina ne, a pokud ano, tak na to budoucí majitele upozorňujeme – jeden ze psů má třeba umělý kyčelní kloub.

Chovatelka s dvacetiletou praxí nám řekla:

„Sleduji ty psy a co s nimi bude. Pak se uvidí. V této kauze jsme jaksi strčeni do jednoho pytle a osočováni, že nehodláme pomáhat a hrabeme prachy."

Co byste tedy doporučovala vy?
Pokud chce někdo těmto ubohým tvorům pomoci, existuje jediná cesta - apelovat na irskou vládu a jejich legislativu. Do toho bych šla celým srdcem. Víte, lidé, kteří si takového psa vezmou k sobě, nemají ani tušení, co je čeká. Jsou to psi trénovaní na lov - nic jiného neumí. Neumí se chovat ke člověku, jsou apatičtí a absolutně nevědí, jak si poradit s nějakou lidskou láskou.

Další z majitelek nám napsala:

Chrti jsou samostatní tvorové a člověka k soužití nepotřebují. A pokud se začnou byť jen na chvíli nudit, začnou ničit, co jim přijde pod zuby. A nudit se budou skoro každý den, kdy nebudou dostatečně unaveni běháním.

Nesouhlasím s adopcí chrtů lidmi, kteří si berou chrta, aniž by něco o plemeni věděli... jen davové šílenství k záchraně chrta nestačí. V českých útulcích je dostatek psů, kteří by si zasloužili nové majitele a budou šťastní za každé pohlazení. A budou se o 100 % více hodit do rodiny...

Co si o celé kauze myslíte Vy, ženy-in? Adoptovala byste dostihového vysloužilce? Nebo raději jiného pejska z útulku? Je adopce tím správným řešením?

   
06.09.2007 - Dům a byt - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [134] idiska [*]

    Myslím, že tuhle informaci o dovozu se asi dozvídali hlevně lidé, kteří se o psy nějak zajímají, takže amatéři to asi nebudou a tím pádem ti psíci v útulcích pravděpodobně nezkončí...snad ne ....každopádně nechápu, že když nám EU zakazuje i pitomé utopence, že zavírá oči před týráním zvířat...a tím nemyslím jen tyhle psíky ...tak nevím, co je správné

    superkarma: 0 08.09.2007, 15:34:21
  2. avatar
    [129] Z_U_Z_U [*]

    abc: díky

    superkarma: 0 06.09.2007, 15:21:44
  3. avatar
    [128] Modré z nebe [*]

    abc: Moc díky! Pěkní pejskové, jen co je pravda!

    superkarma: 0 06.09.2007, 15:01:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [125] Modré z nebe [*]

    abc: Určitě. Nahoře pod žlutým pruhem je kolonka "vzkazy", tak tam klikni, ju?

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:48:27
  2. [124] Angel79 [*]

    Sandy: Děkuji za uklidnění , já když se naštvu, tak se neznám.

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:47:44
  3. avatar
    [123] Modré z nebe [*]

    Sandy: abc: Je to tam!

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:47:08
  4. avatar
    [118] Modré z nebe [*]

    abc: Můžu ti poslat e-mail. adresu do vzkazu?

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:37:14
  5. avatar
    [113] kareta [*]

    Sandy: jsem zdrcena

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:28:32
  6. avatar
    [112] LenkaN [*]

    abc: to je celkem běžné, že si hledá chrtí společnost, ti naši se taky mají více k chrtům než k ostatním pejsanům...

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:27:41
  7. [111] Angel79 [*]

    Co to Ti chovatelé píší za bláboly??? Znám týrané kočky i psy a s "lidskou láskou" si i přes zlé zkušenosti umí hravě poradit. Na začátku je možná chrt zalezlý v koutě ale pak se otrká a je to taky mazlík. A ta "paní chovatelka" ať tedy zvedne prdel a začne s apelováním na irskou vládu, to je bezva, jak každý umí radit, jak by to udělal jinak. Já taky zvířátkům pomáhám ale jen tak, jak můžu. Přece proto, že nezachráním všechny nezačnu kašlat "na pár chudáčků". Grrrrrrrrr

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:27:26
  8. avatar
    [110] Modré z nebe [*]

    abc: A nemohla bys redakci poslat fotku? Třeba by jí uveřejnili!

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:22:44
  9. avatar
    [105] kareta [*]

    Mně ti chrti připomínají křížence krysy a štiky, asi mají své kouzlo, ale ne pro mě

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:15:29
  10. avatar
    [102] LenkaN [*]

    Z_U_Z_U: nevím jak u abc, ale naši psi se kamarádí a chtějí se s ostatními honit. Nemáme problém.

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:09:30
  11. avatar
    [101] Z_U_Z_U [*]

    Sandy: abc: jak se chovají k ostatním psům? Možná bych taky zauvažovala, doted jsem odolávala, měla jsem obavu, že by u nás neměl dostatek pohybu, ale máme už čubu.

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:05:24
  12. avatar
    [100] Ťapina [*]

    Z_U_Z_U: Ono se s nima chodí i v tréninku, aby se jim nasvalily stehna. To je pro ně taková posilovna

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:04:02
  13. avatar
    [99] Solei [*]

    Sirikit: no právě, a teď si představ chrta - ten náš afgán celý týden ležel na zahradě ani se nehnul (měli jsme ho z útulku tak jsme ho ještě s sebou ven nebrali navíc vypadal hrozně) sedmý den dospěl k závěru, že už nás ven nepustí (šli jsme s tátou venčit ten zbytek - boxera a belgičanku). Měla bys vidět to peklo, stála jsem uprostřed pole cca 20 a čekala jestli se mi Lino vrátí, prvni odpadl boxer, po 10 minutách přílítla belgičanka a teprv pak afgán celý šťastný. Na 3 dny zalezl do kouta jen nastrčil tátovi hlavu na drbání... no a pak mu otrnulo a opakovalo se to. Pudlík mojí kamarádky jim nestačil a to měla Královského.

    superkarma: 0 06.09.2007, 14:02:52
  14. avatar
    [98] Modré z nebe [*]

    abc: To je nádhera, vážně!

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:57:11
  15. avatar
    [93] Modré z nebe [*]

    Z_U_Z_U: Jojo, doufejme, že jsou budoucí majitelé chrtů rozumní a vše dobře zváží.

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:52:04
  16. avatar
    [92] Sirikit [*]

    Solei: nevím, odkud se bere přesvědčení, že pudl je gaučový pes. Máme už druhou pudlici a tak aktivní, jako je pudl, je opravdu jen málokterý pes. Zkušení chovatelé mi jistě dají za pravdu - unavit pudla, to dá někdy práci.

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:51:44
  17. avatar
    [91] LenkaN [*]

    Ťapina: S tím pomalým chozením souhlasím, po procházce ve městě na vodítku jsou unavenější než po dostihu .

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:49:37
  18. avatar
    [90] Z_U_Z_U [*]

    Ťapina: tak to jsem netušila, tetka s nimi jezdila na koni, ale tam to bylo potřebou trénovat na závody

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:49:32
  19. avatar
    [89] Ťapina [*]

    U nás na sídlišti jedna paní venčí dvě chrtice výhradně na vodítku, nevypadají jako psi s přemírou energie - to ti moji pidipsi jsou po dni stráveném doma napružení mnohem víc. A nic neničí.

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:44:04
  20. avatar
    [88] Ťapina [*]

    Z_U_Z_U: Víš, co se dělá, když chceš chrta unavit? Vezmeš ho na pomalou procházku na vodítku Z toho bude funět ještě druhý den, protože oni chodit pomalu neumějí, je to pro ně hrozně namáhavé. Zdaleka neplatí, že dostihový pes = potřeba 25 km denně, jinak bude nesnesitelný. Seveřané jsou něco jiného, to jsou vytrvalci.

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:42:43
  21. avatar
    [87] Z_U_Z_U [*]

    Modré z nebe: já všude kolem vidím lidi, kteří si pořizují chrty, severská plemena atd jen kvůli tomu, že se jim zrovna líbí a pak jsou nešťastné obě strany, když zjistí, že tihle psi jsou trošku jiní než voříšci od sousedů. už jsem psala, že držím palce, aby se dostali k hodným, spokojeným páníčkům, útulkáčům fandím a sama jsem si z útulku brala. Moje jediná výhrada byla k tomu, jestli jsou noví majitelé dost informovaní, nic víc

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:41:30
  22. avatar
    [86] LenkaN [*]

    Milé dámy (případně pánové),
    dovolte abch přispěla také svou trochou do mlýna. Chrty máme doma dva, italáka a vipeta. Jsou to nesmírně mazlivá a hodná stvoření, která vydrží na klíně hodiny a pod peřinou spát celou noc... Od známých chovatelek greyů vím, že ti jsou stejní. Ani v nejmenším nemohu říct, že by něco ničili, když se s nimi 2 dny nejde ven o tom opravdu nevím. Třetí den leje jak z konve a byli se jen na dvorku vyčúrat, ničí pouze sebe vzájemně neb si okusují hlavy a nohy, prostě si hrají a NENIČÍ. Jak psala Ťapina, i s vysloužilými greyhoundy se dají běhat coursingové závody a vzhledem k tomu, že chrti jsou lovci, mají tyhle honičky za střapcem moc rádi. Musím však uznat, že nejsou zcela vycvičitelní jako třeba pracovní plemena a rozhodně nebudou za piškot tančit, je to pod jejich úroveň a právěto se mi na nich líbí...
    Já jsem si zatím chrta neadoptovala jen proto, že teď plánuji dítě a najít si čas na dva pejsky je dost náročné natož na třetího. Nicméně až oplotíme dům a dítko se bude umět samo najíst bude nám doma určitě jeden grey poskakovat...
    A všem co mají pusu plnou dětí v Africe, žab rysů a jiné "havěti" vzkazuji, ať si své peníze vrážejí do čeho chtějí. Ti pejsci za svůj osud nemůžou a držím pěsti těm, co jim chtějí pomoct. Co se týká zemí třetího světa - dokud se sami nenaučí o sebe starat tak je humanitárka k ničemu....

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:10:12
  23. avatar
    [85] Modré z nebe [*]

    Z_U_Z_U: Nevím, jsem v tomto ohledu zřejmě naivní, ale domnívám se, že každý, kdo chce mít doma chrta, si je vědom, že se rád pohybuje a pohyb mu umožní. Ten, kdo hodlá adoptovat u/trápené zvíře, jistě má dost velké srdce na to, aby se o něj dobře postaral ... tedy věřím, že zájemci o adopci chrtů nejsou tupci bez citu a nezavřou chrta do bedny. Tak abych to shrnula, a budu se opakovat, zvíře, protože cítí bolest a hlad stejně jako člověk určitě dá přednost citu, pohlazení, kvalitní stravě, teplu a míň pohybu než pohybu habaděj bez bližšího kontaktu s člověkem, nedostatkem žrádla atd. atd.

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:05:52
  24. avatar
    [84] Solei [*]

    Rikina: to je pravda, i chrt může být gaučák. Ale jen chrt mezi chrty. Pokud budu srovnávat gaučového pudla (a to je to původně lovecký pes, teprve v poslední době je považován za společenského) a gaučového chrta pořád bude ten chrt aktivnější než ten pudlík.
    I velký pes v bytě může být spokojený, pokud se mu rodina věnuje a kromě ranní a večerní procházky kolem domá má ještě minimálně hodinovou procházku a může se na ní proběhnout.
    Tohle proběhnutí ale u chrta, zvláště závodního nefunguje. Nesmí se pustit z vodítka, je cvičený aby se rozběhl za pohybujícím se předmětem podobným zvířeti a jeho pán musí být schopen , pokud ho pustí, zvládnout ho. Když si uvědomím, jak snadno, plavně a rychle přeťapkal podvyživený a netrénovaný afgánský chrt naši velkou zahradu tak běhání po zahradě rozhodně nestačí. Naprosto mu nedělalo problémy uštvat v poli moji trénovanou belgičanku o 3 roky mladší než on.

    superkarma: 0 06.09.2007, 13:00:32
  25. avatar
    [83] Modré z nebe [*]

    Rikina: Naprosto souhlasím.

    superkarma: 0 06.09.2007, 12:49:07
  26. avatar
    [82] Z_U_Z_U [*]

    Modré z nebe: nejde o velký výběh, jde o to, aby lidi, kteří si je berou, počítali s tím, že s tímhle pesanem musí ven o trochu dýl než třeba soused s buldočkem. ono je tohle hrozně hezké, soused si s dobrým úmyslem vzal malamuta, ten mu neustále zdrhal, zadávil slepice půlce vesnice a když ho zavřeli, celé noci naříkal. severská plemena, chrti atd. jsou podle mého pejsci dost specifičtí . Rozhodně nemám nic proti tomu, že je někdo zachraňuje, naopak tomu tleskám, jen mě trošku odrazuje to ujiš´tování o tom, že není pravda, že jsou nároční na pohyb Jestli jsi si všimla, psala jsem, že je super, že to u někoho funguje i v bytě, tím líp pro nové páníčky i pro pejsky

    superkarma: 0 06.09.2007, 12:48:22
  27. [81] Rikina [*]

    Každý pes, i ten z českého útulku, potřebuje, aby na něj měli lidi čas, a chodili s ním ven. A zároveň i mezi psy téhož plemene jsou velké rozdíly, klidně může být i chrt gaučák, líný na krok. Já bych tohle nebrala jako relevantní argument, protože pořídit si psa v domnění, že bude jenom někde dekorativně ležet či sedět, je naivní, ať jde o dostihového chrta nebo puclíka s mašlí. Nějaký ten pohyb potřebují všichni.

    superkarma: 0 06.09.2007, 12:47:02
  28. avatar
    [80] Modré z nebe [*]

    Rikina: To je fakt. Nevím, tak nějak se mi zdá, že se tady řeší dva správné dobře myšlené názory ... paní Mirič zajisté nechce chrty týrat a je si vědoma, co potřebují - hlavně lásku a péči! A Z_U_Z_U či paní Ivana nás chce přesvědčit o nutnosti pohybu a velkého výběhu .... Jistě, s oběma souhlasím, ale nemyslím si, že je dobré rýpat do dobrého úmyslu najít těm tvorečkům domov ... např. čtenářka "abc" - je v bytě. Pes je spokojený, rodina je spokojená - proč to tak nenechat být?

    superkarma: 0 06.09.2007, 12:41:13
  29. [79] Rikina [*]

    Z_U_Z_U: to ale potřebuje každý pes, nejen chrt.

    superkarma: 0 06.09.2007, 12:30:52
  30. avatar
    [78] Z_U_Z_U [*]

    Rikina: abc: to je to, o čem píšu. pejsci milují proběhnout se a vybít energii, když jsem pak viděla babiččinu sousedku, která si pořídila afgána a krom cca 15 minut kolem baráku ráno a toho samého v poledne a večer byl pes v bytě, nebo na balkoně. Rvalo mi to srdce, i když toho psa milovala, prostě neměl to, co potřebuje

    superkarma: 0 06.09.2007, 12:17:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme