Lidé s nízkou hladinou cholesterolu prý nebývají šťastní. Jejich mozek je totiž ochuzen o serotonin – hormon dobré nálady. Vysoký cholesterol zas škodí cévám a srdci. Tak si vyberte! Neustále o něm slýcháme, ale víme doopravdy, co vlastně ten tak často zmiňovaný cholesterol je? Kde se vlastně v našem těle bere a jakou úlohu v něm hraje?

Cholesterol je chemická látka , kterou najdeme téměř ve všech tucích. Pro lidský organizmus je nezbytná, protože je základní stavební jednotkou pro některé hormony a pro tvorbu žlučových kyselin. Tělo si ho částečně vyrábí samo v jaterních buňkách a z části ho přijímá z živočišné stravy. Množství cholesterolu tedy závisí jak na vrozené schopnosti organizmu regulovat jeho hladinu v krvi, tak na našem životním stylu.

Máme-li v těle cholesterolu nadbytek, koledujeme si o infarkt nebo mrtvici. Ukládá se totiž do cévní stěny, kde tvoří hlavní součást „sklerotických plátů“. To jsou nerovnosti tukovou, snadno vápenatící hmotou, která se drolí. Povrch tepny pak není ideálně hladký, a tak na něj snadno usedají krevní sraženiny, které cévu postupně zužují a omezují dodávku krve do srdečního svalu nebo k mozkovým centrům. Následkem může být infarkt myokardu, ischemická choroba srdeční, ateroskleróza či cévní mozková příhoda.

Babičky měly pravdu
Na druhou stranu se ale člověku nevyplatí ani mít cholesterolu málo. Obalte si nervy tukem, říkávaly naše babičky. A současné vědecké výzkumy dokládají, že měly v podstatě pravdu. Lidé s velmi nízkou hladinou cholesterolu jsou nervózní, podráždění a často dokonce také agresivní. V jejich mozku totiž klesá hladina neurotransmiteru serotoninu, tzv. hormonu štěstí a dobré nálady.

Odborné studie prokázaly, že lidé s depresemi mají výrazně nižší průměr cholesterolu v krvi než ti, kteří jimi netrpí. Vědci si však dosud nejsou jisti tím, zda nízká hladina cholesterolu skutečně vede ke zhoršení nálady, nebo naopak máme náladu „pod psa“, a tudíž i malé množství cholesterolu. Je to tedy zapeklité…

Chceme-li být zdraví po duševní i fyzické stránce, musíme mít prostě cholesterolu tak akorát. U dospělých je za normální považována hladina cholesterolu v krvi od 3,6 do 5,2 nmol/l (u dětí maximálně do 4,4 nmol/l). jenže celá záležitost má ještě jeden háček: Ne každý cholesterol musí být ve zvýšené míře škodlivý. Vedle „špatného“ označovaného jako LDL totiž obíhá v krvi také cholesterol HDL. Ten organizmus, zejména srdce, chrání. Jeho úkolem je „vymetání“ nadbytku škodlivého příbuzného ze stěny cév. Bohužel však na něj nestačí. Zlý bratr ho stačí v pohodě likvidovat a navíc zvyšovat hladinu ještě horších cholesterolů VLDL a dalších tuků proudících našim tělem – triglyceridů. Lékaři o nich říkají, že jsou pro náš organizmus velmi nebezpečné.

Jak snížit cholesterol
Měli bychom se tedy „hádéelkám“ v nerovném boji trochu pomoci – například tím, že se vyhneme živočišným tukům a nahradíme je rostlinnými. Podle odborníků totiž stále jíme asi dvakrát více živočišných tuků, než je zdrávo. Dietou, léky nebo kombinací obou metod.

K hlavním zásobárnám cholesterolu patří vaječný žloutek, máslo, mléčný tuk obsažený ve šlehačce, smetaně a tučných, hlavně tavených sýrech, vnitřnosti (mozeček, játra, ledvinky), vepřové maso a sádlo. Všechny uvedené dobroty obsahují hodně tuku živočišného původu s tzv. nasycenými mastnými kyselinami. A ty jsou právě zdrojem všeho zla.

Naproti tomu tuky rostlinného původu cholesterol neobsahují. Naopak, mohou jeho hladinu v krvi dokonce snižovat. Pozoruhodné vlastnosti má tuk obsažený v rybách včetně tuňáka či makrely, přestože je živočišný. Nachází se v něm totiž zvláštní druh užitečných nenasycených mastných kyselin. Ten sice krvi cholesterolu neubírá, zato však pozitivně ovlivňuje shlukování krevních destiček a brání vzniku infarktu.

Pomůže sport
Při opravdu extrémně vysokých hodnotách cholesterolu (nad 6,5 nmol/l) potom předepisuje lékař spolu s léky i nezbytnou úpravu jídelníčku. Podle posledních zjištění je však při ovlivňování hladiny cholesterolu důležitější než všechny diety pohyb. Co nejvíce byste měli chodit pěšky a zapomenout na to, že existuje výtah, na krátké vzdálenosti tramvaj či autobus. Ideálním všestranným cvičením je je pomalý rytmický pohyb – jízda na kole, plavání, tanec nebo chůze. Zbytečně se nepřepínejte a po vydatném jídle tak hodinku počkejte, než začnete se sportem. Hladina špatného LDL cholesterolu pohybem klesá a dobrého HDL zase přibývá. To je pro srdce a cévy určitě dobrá zpráva

Sledujete pravidelně hladinu svého cholesterolu? Vypouštíte ze svého jídelníčku živočišné tuky? Držíte dietu? Víte, že pro lidi s nadváhou, vysokým krevním tlakem, diabetiky či kuřáky je vysoký cholesterol mnohem nebezpečnější?

Reklama