Počet lidí trpících depresemi 3(modrá)neustále stoupá. Nejaktuálnější výzkumy dokazují, že například vBritánii je kvůli depresi každoročně hospitalizována 1 z1 000 osob a zhruba 15 lidí ze stejného množství navštěvuje kvůli této nemoci lékaře. Nejrozsáhlejší skupinu však tvoří ti, kteří se snaží depresi překonat sami. Nepatříte kní náhodou i Vy?

Co je deprese

Podle psychiatrů existují dvě formy deprese:

  • Exogenní: dochází kní zvnějších příčin, např. po rozvodu, po ztrátě zaměstnání, při finančních potížích apod.
  • Endogenní: jsou naopak výsledkem vnitřních bio-chemických pochodů.

Jde o vážné a velmi komplexní onemocnění, které RO je někdy těžké rozeznat např. od pocitů žalu nebo smutku.

Deprese se objevuje u všech věkových kategorií, dokonce už i u malých dětí. Častěji postihuje ženy než muže a až v75 % jsou příčinou sebevražd.

Jak se projevuje

Mezi příznaky patří pocity ztráty smyslu života, neschopnosti, osamocení, beznaděje, přesvědčení, že postiženému nikdo nerozumí a nesympatizuje sním. Ty mohou být spojeny se ztrátou zájmu o práci, rodinu, neschopností se na cokoli soustředit, ve vážných případech se můžou připojit i bludy a stagnace myšlení.

Ztělesných příznaků se začne objevovat ztráta energie, pocit těžkosti, suchost vústech, obtíže trávicího systému, pomalá peristaltika a zácpa. Vněkterých případech může osoba trpící depresí ztrácet tělesnou hmotnost a u žen se objevují menstruační potíže.

 

Další zjištění

Vněkterých případech může být deprese způsobena odchylkami biochemické struktury mozku, chudokrevností, hormonálními změnami, obtížemi se štítnou žlázou, znedostatku vitaminů či závislosti. Nemalé procento žen mívá tzv. šestidenní depresi po porodu, která odpovídá prudkým hormonálním změnám vjejich organizmu.

 

Jak ji překonat

Každá znás má někdy depresivní pocity. Prožíváme je zvláště ve chvílích, kdy jsme „podnáporemvelkého množství věcí“ a my máme pocit, že je nezvládáme.

Pokud se to stane, zkuste následující svépomocné prostředky: 1(žlutá)

  • Tělesný pohyb (vyzkoušejte si dodat energii nějakou aktivitou, např. jízdou na kole, joggingem, plaváním, jógou apod.)
  • Vyjadřujte své vlastní pocity (někdy může být deprese způsobena potlačením hněvu nebo neschopností plakat. Zdá-li se vám, že je to i váš případ, dejte svůj hněv najevo - vyplačte se!)
  • Tělesný kontakt (deprese může vzniknout i zpocitu osamocenía izolovanosti. Vtakovém případě je vhodná masáž.)
  • Deník (skvělý způsob, jaksi ulevit, je zapisovat si své pocity a myšlenky)
  • Mluvte o svých problémech (deprese často zmizí tím, že se jednoduše vypovídáte. Své problémy můžete probrat se svým přítelem během procházky.)
  • Pozitivní myšlení (přistupujte ksobě i ke světu pozitivně. Opakujte si „Nejsem oběť. Zvládnu to!“)
  • Zhluboka dýchejte (účinným prostředkem, jak překonat smutek, je pravidelné hluboké dýchání, i zde můžete využít jógu)
  • Tvorba a umění (malba, kresba, tanec, zpěv nebo hra na hudební nástroj jsou vboji sdepresí účinnými prostředky)
  • Vizualizace (představujte si sebe samu na klidném příjemném místě. Klidnými představami rozptýlíte depresivní myšlenky.)

Upozornění: pokud je vaše deprese intenzivní a její stav trvá déle než několik týdnů, je potřeba vyhledat pomoc odborníků!

Reklama