Bulvár

Chci dítě, muže nepotřebuju

Jitku znám už docela dlouho, byť nijak dobře. Vídám ji jen zřídka, a snad i proto jsem si vždycky všimla toho, jak se mění. Poznala jsem ji na vysoké škole, kdysi to byla šikovná, ale spíše nenápadná studentka. Taková šedivá myška.

Asi nejvíce jsem ji poznala, když žila s jedním mým kamarádem. Byla to jeho první známost a šel do ní s veškerou vervou. Bydleli spolu a z něj se stal domácí kutil - až jsme si z něj utahovali, když on, duší spíše romantik a bohém, líčil, jak opravuje koupelnu. Jitce dělalo evidentně dobře, jak se kolem ní Honza točí. Vypadala spokojeně, když hostila návštěvy, a vyprávěla, jakže tu dobrou krmi připravila. Skoro by se dalo říct, že se sice milovali, ale že jejich vztah zároveň připomínal soužití lidí, kteří spolu nežijí pět měsíců, ale patnáct let. Oběma se dařilo v práci, nic jim nechybělo, ale jakoby nic zvláštního ani neprožívali.

Pak Jitka odešla, jak Honza tvrdil, prostě zničehonic. Vlastně to tak bylo. Vypadalo to jako klasická nevěra, snad z nudy? Jitka však ještě stačila Honzovi vmést do tváře, jak je neschopný a jak dokonalý naopak je její milenec. O třicet let starší, bohatý, ženatý. Už předtím se z šedé myšky pomalu měnila na sebevědomou a atraktivní ženu, teď to vypuklo naplno. Působila nejen asertivně, ale skoro až povýšeně. V práci se jí dařilo, přátel moc neměla. Do Prahy přišla až na školu, takže si jich moc získat zatím nestihla a o těch pár, které měla, přestala stát. "Chci žít jinak, být sama sebou, teprve teď jsem pochopila, co všechno můžu dokázat, žiju po svém," řekla mi jednou a netajila se tím, že sebevědomí získala i díky onomu tajemnému Petrovi.

Nicméně, už tehdy přiznávala, že to není napořád, protože "o ženatého nestojím". Posléze skutečně začala žít s jedním mladým výtvarníkem. Opět z toho byl skoro rodinný život, společné bydlení, nákupy, večeře v dobrých restauracích a večery před televizí. Vydrželo to dva roky. Jitčina pracovní hvězda neustále stoupala a s ní i její plat. Když opouštěla výtvarníka, byla už rozhodnutá, že chce dítě. Ale bez otce.  "Věděla jsem, že ho uživím, a jsem přesvědčená, že jeho výchovu zvládnu," hájí své rozhodnutí. Kdo je otcem ví, ale dotyčnému to říci nemíní. Stejně tak ani synovi.

Dneska jsou Šimonovi dva roky a Jitka tvrdí, že je to ten nejdůležitější chlap v jejím životě. O žádném dalším vztahu neuvažuje, i když ho ani striktně nevylučuje. "Nemám proti mužům nic, ale Šimon je moje dítě, já jsem ho chtěla mít a udělám pro něj všechno," tvrdí. Nevede se jim zle. Jitka si za slušnou cenu pronajala byt, do práce se vrátila po půl roce. Pro Šimona našla dobrou chůvu, ale i tak s ním díky volné pracovní době tráví spoustu času. Jen je většinou sama, protože jediná babička žije dost daleko, navíc ještě pracuje. Jitka je přesvědčená, že Šimon nijak netrpí tím, že nikdy nepozná svého otce. Až přijde čas otázek, chce mu říci, že tak se to někdy v životě zkrátka přihodí. "Zatím nemám promyšleno všechno, ale jméno jeho otce mu říci nechci, vždyť ten člověk s ním v podstatě nemá nic společného, a ani děti mít nechtěl."

Jediné, co je podle ní těžké, jsou třeba chvíle, kdy má malý horečku, a doma není nikdo, kdo by s ní sdílel její starosti. Jenže, Jitka nakonec tvrdí, že i to se dá nějak zvládnout, třeba s podporou kamarádek, a že jí naopak vyhovuje, když si může věci dělat po svém.

Těžko říct, zatím je z Šimona spokojené a moc šikovné dítě, rozhodně nijak viditelně nestrádá. Jeho matka ho porodila v době, kdy dítě skutečně chtěla, a tak nemá pocit, že kvůli němu o něco prišla. Je spokojená, vyrovnaná, má čas na sebe i na něj.

Psychologové však podobnou situaci považují pro dítě za nevýhodnou. Děti bez otců to mohou mít v životě těžší. A vůbec nejde třeba o peníze. "Pro dítě je dobré, když vidí, jak se k sobě rodiče chovají," řekla mi před časem psycholožka Lenka Čadová. Kdyby měla Jitka dceru, mohlo by se stát, že by ji nevědomky předala negativní vztah k mužům, ztížila hledání partnera. To podle psycholožky ostatně platí i pro chlapce - ani oni nevidí, jak se k sobě muž a žena chovají, jak řeší konflikty, jak funguje úplná rodina.

Právě nepřítomnost mužského vzoru je asi největším rizikem. O to větším, že chlapci dost dlouho nemají jinou možnost se s muži setkat, protože ve školkách a na nižších stupních škol učí vesměs jen ženy. Navíc, ač jsou Jitka a jí podobné ženy silné, přesto se může stát, že toho všeho budou mít někdy plné zuby a pak jim bude chybět někdo, kdo se s nimi o starosti podělí, varují psychologové.

Je egoismem pořídit si dítě s vědomím, že nikdy nepozná svého otce? Jak se žije matkám, které jsou s dětmi samy? V čem to mají nejtěžší?  
                        

           
   
24.11.2004 - Společnost - autor: Anna Příhodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [109] k@tchabinka [*]

    Gryzli gryzli. Zase ?:)))
    Feministicke hnuti rozhodne, pokud neni extremne zalozene, nehlasa single live pro zeny. Pokud jsem dobre informovana(a zda se mi, ze ty informovan byt nechces a nechces a nechces), feministky chtely (a chteji)rovne prilezitosti a stejna prava pro zeny. Ta prava, ktera mate od veky vekuv vy. Vis, ono kdyby se panove nechovali jako samolibi samci a nechali nas dychat, tenhle problem nemusel vubec vzniknout.
    A prosim.. uz tu neopakuj, ze samotna zena lepe podlehne propagande, ze za jeji problemy muze muz :)) To je totiz neuveritelny blabol.
    K nefunkcnosti rodin a snizeni porodnosti, vysoke rozvodovosti prispeli vsichni rovnou merou. Od cirkve a jeji SVATOSTI manzelstvi(pres mrtvoly) pres komunisty a jejich RODINA NAS CIL(zaklad statu) az k dnesnimu demokratickemu RODINA? NA TO NEMAM.
    Je hrozne primitivni ukazovat prstem na jednu particku aktivistek:)

    superkarma: 0 29.11.2004, 19:46:47
  2. avatar
    [107] Lentilka [*]

    Souhlasím s názorem medvěda Jitku bych neodsoudila, většina žen kolem třicítky chce mít dítě. A sama za sebe mohu přiznat, že pokud bych se dostala do podobné situace, tak zvolím možnost být svobodnou matkou a mít "alespoń" dítě. Jak už tady zaznělo, partnera mohu najít i po čtyřítce, ale s dítětem je to už se stoupajícím věkem složitější. V biologických je určitým způsobem největší zranitelnost ženy, která chce mít dítě, protože musí "stopovat", aby tuto možnost nepropásla. Takže i když k způsobu života Jitky bych některé výhrady měla, rozhodnutí být svobodnou matkou (pokud není jiná možnost) určitě neodsuzuji.

    superkarma: 0 28.11.2004, 07:00:26
  3. avatar
    [106] Andula [*]

    gryzli: pochybuju, ze by byli vedome jednotni v nejakem tlaku na tento trend.
    Jo a jsem konzervativni, fakt si myslim, ze je pro dite jednoznacne lepsi, kdzy vyrusta v uplne fungujici rodine.

    superkarma: 0 27.11.2004, 17:57:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [104] medved [*]

    gryzli: nezenes to trochu do extremu ? vem si, jaka je sila feministickeho hnuti v CR...realne v podstate nulova navic, jak je vidno, je Jitka ojedinelym pripadem, exotem, vseobecne odsuzovanym (precti si reakce)...kolik zenskych ma tu silu jit zcela "proti proudu" a rvat se se zivotem samostatne ? a ty z toho delas nejaky celospolecensky trend, masovou zalezitost

    superkarma: 0 25.11.2004, 15:10:22
  2. avatar
    [94] Esťa [*]

    petruška 2: jo, přesně tohle je můj názor

    superkarma: 0 25.11.2004, 08:34:53
  3. avatar
    [93] Suzanne [*]

    A přes všechny názory tady - do Jitky stejně nevlezem, ona si to musí vyřešit sama a určitě má pro všechno dobré důvody

    superkarma: 0 24.11.2004, 21:29:07
  4. avatar
    [91] Markýza [*]

    JanaVi: nechcou se oženit , mám svobodnou sestru a mám pocit, že jí to občas leze "na mozek"

    superkarma: 0 24.11.2004, 21:07:57
  5. avatar
    [90] Vivian [*]

    Blueberry: v tom souhlasím. Je to spousta nikdy nekončící práce. Spousta lidí si často myslí, že už mají vyhráno, mají toho druhého jistého, že už se nemusejí snažit... a obvykle na to, kde se stala chyba, nepřijdou nikdy. Obvykle hledají viníka všude jinde, jen ne v sobě...

    superkarma: 0 24.11.2004, 20:36:12
  6. avatar
    [88] Blueberry [*]

    Gretka.: Mas naprostou pravdu - manzelstvi a vubec kazdy vztah (pokud ma byt uspesny) vyzaduje neuveritelne mnozstvi prace. Ale na to prijdou lide v mnoha pripadech pozde.

    superkarma: 0 24.11.2004, 20:32:35
  7. avatar
    [87] JanaVi [*]

    tykev: Mám dva prima bratrance, oba asi příliš pracují a v práci se neseznámí a večer nikam nechodí. Naše děti mají rádi. A oba mají svůj byt a auto a dohromady chatu od babičky .
    Mohla bych být dohazovačka...

    superkarma: 0 24.11.2004, 20:24:59
  8. avatar
    [85] Blueberry [*]

    Vivian: Ja nechci byt jizliva nebo pesimisticka, ale zivot me naucil, ze muzu duverovat jedine sobe a nejblizsim pokrevnim pribuznym. Lidi se meni a za dvacet let zijes v podstate s nekym jinym, nez koho sis brala. Nekomu ty zmeny nevadi a akceptuji je, jini si na ne zvyknou jako na nutne zlo, no a ten zbytek z toho utece.

    superkarma: 0 24.11.2004, 20:05:50
  9. avatar
    [84] Vivian [*]

    Blueberry: myslím, že zaměňuješ naivitu s důvěrou v partnera a ve vztah. A důvěra v sebe samu. Když někoho poznáš a jsi s ním šťastná, je úplně normální, když věříš, že vám to vyjde a budete spolu šťastní pořád, i když víš, že to tak někdy být nemusí. Ale prostě s tím nepočítáš, neplánuješ to... a není to naivita .

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:55:50
  10. avatar
    [83] Aspiková [*]

    mam-ča: Já zůstala s klukama na MD sama a nebylo to tak hrozný. Já začala žít právě v tomto období, protože mám volný víkendy, kdy jsou kluci u "nebožtíka" a můžu si dělat co chci.

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:52:11
  11. avatar
    [82] Aspiková [*]

    mam-ča: Já zůstala s klukama na MD sama a nebylo to tak hrozný. Já začala žít právě v tomto období, protože mám volný víkendy, kdy jsou kluci u "nebožtíka" a můžu si dělat co chci.

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:49:51
  12. avatar
    [80] Blueberry [*]

    Mile damy, myslim si, ze jste velice naivni, jestli si myslite po par letech manzelstvi (zatim spokojeneho), ze to takhle bude az do smrti. Ja osobne neznam ve sve vekove skupine (40 let a vyse) nikoho, kdo by byl v manzelstvi stasten. A nebo jsou stastni, ale je to manzelstvi druhe. Jinak jsou lidi rozvedeni nebo zustavaji v manzelstvi kvuli detem, majetku, zeny take kvuli strachu, ze se budou muset postavit na vlastni nohy. Mam par kamaradek, co si takhle ke mne chodi stezovat, jak jsou v depresi a otravene zivotem, protoze padesatka na krku a doma clovek, se kterym vlastne vubec byt nechteji.

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:42:07
  13. avatar
    [78] L_B [*]

    tykev...ja toho sveho budouciho otce svych/nasich deti "nasla" v snad nejhnusnejsi hospode v praze...a nemuzu rict, ze by mu to ubiralo na kvalitach...

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:38:01
  14. avatar
    [76] Andula [*]

    Vivian: jo, to je taky fakt

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:16:58
  15. avatar
    [75] L_B [*]

    ja teda hlavne nevidim zadny podstatny rozdil mezi "vdana" a "zijici na psi knizku"...tzn. svobodu a vlastni ja pak ztratim i jako svobodna?

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:10:08
  16. avatar
    [74] Vivian [*]

    mam-ča: řeč nebyla o ženách na mateřské izolovaných od světa, ale o všech vdaných ženách.
    Nemám ráda zobecňování.

    superkarma: 0 24.11.2004, 19:07:37
  17. avatar
    [73] Andula [*]

    mam-ča: ale ja mam dve deti uz ne uplne male, ale zatim porad jeste spise male a nikdy jsem si izolovbana a mimo sve ja nepripadala. Tedy bylo to tezky a nekdy porad je, ale ja to tak chtela.

    superkarma: 0 24.11.2004, 18:52:09
  18. avatar
    [71] mam-ča [*]

    Vivian: Já bych se tomu moc nesmála. Tím sňatkem ne, ale když zůstane žena na MD s malými dětmi a je trochu odizolovaná (zpravidla nejbližšími příbuznými) od světa "venku" a její slovník se dočasně omezí na "hačat, papat, kakat", tak ta svoboda a "JÁ" jde na čas opravdu do háje.
    Záleží na tom, jak rychle se z toho která dostane. Jsou takové exempláře, že se z toho nevymotají bohužel nikdy.

    superkarma: 0 24.11.2004, 18:16:08
  19. avatar
    [70] Vivian [*]

    "Každá vdaná ženská ztrácí svojí svobodu i svoje já." no to jsou hlášky

    superkarma: 0 24.11.2004, 18:09:45
  20. avatar
    [69] mam-ča [*]

    Já jsem jen zvědavá, až Jitčin chlapeček zjistí, že maminka nejspíš není samosprašná, a začne se shánět po svém původci. V určitém věku se děti dožadují spravedlnosti a chtějí mít tátu, stejně jako Hanička, Lukášek, Mařenka a ostatní děti ve školce.
    Leda že by mu maminka nějakého šikovného mezitím sehnala.

    superkarma: 0 24.11.2004, 17:37:44
  21. avatar
    [68] Andula [*]

    petruška 2: ty to máš fakt těžký

    superkarma: 0 24.11.2004, 16:29:33
  22. avatar
    [67] Andula [*]

    petruška 2: vdávala jsem se, protože jsem se vdávat chtěla, jasný? Takže o žádné ztrátě svobody a mého já nemůže být řeč. Mmch, taky kolem mě není většina rozvedených rodin, asi žiju mezi jinými lidmi.
    Když se někdo bude chtít chovat hnusně, taky na to nepotřebuje papír

    superkarma: 0 24.11.2004, 16:29:12
  23. avatar
    [63] Markýza [*]

    gryzli 60: MMCH. Díky, snad....

    superkarma: 0 24.11.2004, 16:01:21
  24. avatar
    [62] Markýza [*]

    gryzli 60: nevzdávej to , je to snadný , to se naučíš . tu knížku už máš?

    superkarma: 0 24.11.2004, 16:00:29
  25. avatar
    [61] Bába Bára [*]

    petruška2:To by mě teda zajímalo, v jaký společnosti to žiješ, když je kolem tebe 80 % rodin problémovejch! Kolem mě teda ne. A navíc - rozvedená neznamená problémová. Taky jsem se rozvedla, ale napodruhý jsem si našla skvělýho partnera, takže moje děti vyrostli ve skvělý rodině. Proč pořád myslíš, že manželství nemůže být taky dobrý? Že by nějakej ten špatnej vzor v rodině?

    superkarma: 0 24.11.2004, 15:58:58
  26. avatar
    [59] Bába Bára [*]

    petruška2:To by mě teda zajímalo, v jaký společnosti to žiješ, když je kolem tebe 80 % rodin problémovejch! Kolem mě teda ne. A navíc - rozvedená neznamená problémová. Taky jsem se rozvedla, ale napodruhý jsem si našla skvělýho partnera, takže moje děti vyrostli ve skvělý rodině. Proč pořád myslíš, že manželství nemůže být taky dobrý? Že by nějakej ten špatnej vzor v rodině?

    superkarma: 0 24.11.2004, 15:47:52
  27. avatar
    [58] Markýza [*]

    Hele ať nemusím do vzkazů - jsi čím dál lepší , jen ty čárky! ty čárky! -

    Popravdě řečeno, bylo by lepší, kdyby se tento typ žen nevdával (stejně jako petruška), a kdyby se našla nějaká látka tlumící mateřské pudy, aby neměly děti.

    superkarma: 0 24.11.2004, 15:20:06
  28. avatar
    [56] Silveig [*]

    naprosto nechápu o co jde? Chce dítě bez chlapa? Klidně
    Dítě má možná právo na úplnou rodinu, nicméně i bez ní může vyrůst v kvalitního jedince a pokud chce ženská dítě a nemá k tomu protějšek? Ať si ho klidně pořídí. Z hlediska té ženy myslím že lepší dítě bez chlapa než ho nemít vůbec

    superkarma: 0 24.11.2004, 14:21:47
  29. avatar
    [55] marcellina* [*]

    Petruška2: a nekteri spolu neziji jen kvuli detem, ale taky kvuli tomu, ze se jim nechce delit majetek

    superkarma: 0 24.11.2004, 14:19:38
  30. avatar
    [54] Andula [*]

    petruška 2: že by se měli rádi? Těžko na začátku vztahu 100% odhadneš, jak to skončí, ačkoli snad každý doufá, že tenjeho vztah vydrží (pomíjím teď nějaké to ptocento sňatků z vypočítavosti a podobných pochybných příčin)

    superkarma: 0 24.11.2004, 14:13:08

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme