Zdraví

Chci být vegetariánkou

Dobrý den!
Jsem každodenní čtenářka vašeho magazínu a posílám vám svůj příspěvek o tématu, ke kterému jsem se dostala právě prostřednictvím vašich stránek.

Nedávno jsem si na stránkách  žena-in přečetla článek o týrané kočce, díky kterému jsem se dostala na stránky týkající se ochrany zvířat. Přečetla jsem si několik článků, mimo jiné o ochraně hospodářských zvířat, a také reportáž studentky veteriny na jatkách.
Informace, které jsem na těchto stránkách získala, mnou naprosto otřásly.

S myšlenkou vegetariánství jsem si pohrávala už dlouho, ale nikdy asi ne tak úplně doopravdy. Tentokrát jsem se ale rozhodla - stanu se vegetariánem. Nejdříve ze všeho jsem si našla několik informací na webu o ochraně zvířat, zdály se mi ale poněkud zaujaté - dokonce jsem se dočetla, že vegetariáni se dají udělat i z koček a psů, což považuji rovněž za týrání zvířat. Další informace jsem získala od svého kamaráda, který je vegetariánem už dva roky. Poradil mi jíst nejméně třikrát týdně luštěniny a doporučil mi různé pochoutky, jako je např. Šmakoun :-).

Protože jsem úplně na začátku a v podstatě si ani neumím moc představit, co vegetariánství obnáší, ráda bych požádala ostatní čtenářky o jejich názory, tipy a nápady.

 

Děkuji, s pozdravem


                                                                                                                                      

   
01.03.2005 - Zdraví - autor: Čtenářský příběh

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [197] Avilka [*]

    Exupery: Starší ľudia na dedine vraveli, že o domáce zvieratá sa máš starať , lebo oni sú pre teba zdroj potravy, vďaka ktorým žiješ. Ale tá starostlivosť nemá byť na citovej a ľutostivej úrovni.
    Luciš: To je pravda a vajíčka od susedy ( ja jej nosím suchý chlebík a škrupiny od vajíčok) je úplne iné kafe. A už úpne iné bolo kuracie mäso z hydiny, čo choval otec a z obchodu.
    Lenže, nedávno bolo v nejakom časopise zverejnené ekonomické porovnávanie domáceho chovu 1 ks ošípanej, včítane zabíjačky a spracovania výrobkov s veľkochovom. Záver bol taký, že ak sa o toho čuníka nestarajú ľudia na dôchodku, tak je to finančne náročnejšie. A asi na tom niečo bude, lebo pár rokov dozadu okolo nás chovali prasíkov 5 susedia. Dnes len jedna.

    Inak spomínate si na trilógiu slunce, seno....Ako sa dostávalo do praxe kuľtúrne chovanie kráv?

    superkarma: 0 02.03.2005, 09:20:55
  2. avatar
    [196] Luciš [*]

    A co takhle podporovat malochovy či domácí chovy drůbeže a čuníků? Toho masa tolik jako rodina nesníme, stačí nám na rok asi polovina prasátka. Horší je to s určitými druhy uzenin, ale i to se dá zařídit. Ono to taky jinak chutná, když vidíte, v čem to zvíře žije a můžete ho i podrbat v chlívku za uchem

    Ať se jdou velkochovy s ustájením na roštech a nelidským přepravováním na jatka vycpat!

    superkarma: 0 02.03.2005, 08:52:44
  3. avatar
    [195] Exupery [*]

    je velká otázka, proč se člověk rozhodne nejíst maso. Jedni proto, že chtějí dělat něco pro zdraví (a tam asi úplná abstinence není na místě) a pak ti, kteří se snaží snížit spotřebu masa a tím zabránit mučení zvířat. Já jsem vždacky byla to druhý a myslím si dodnes, že jíst maso není NUTNÝ a je možný to dělat jinak, ale kdo se nechce starat a nemyslet na to, co žere, by si možná čas od času to maso dá t měl. Já byla striktní vegetarián (kvůli zvířčatům) asi 10 let. Nezhubla jsem, neztloustla jsem (jsem hubeňour), ale dostala jsem prostě na to strašnou chuť. Takže dneska je to tak, že normálně maso nežeru, ale když dostanu neodolatelnou chuť, tak si dá čabajku nebo utopence (to byly věci, kterým jsem nejhůř odoláívala) a neřeším jestli je to zdravý nebo ne. Akorát si řerknu: " Žereš mrtvoly" To by ještě nevadilo, ale ten způsob jejich zavraždění mě vždycky zase donutí si docela dlouho nic takovýho nedat. Řekla bych, že největší "role" člověka v týhle společnosti, je role nákupčího a že by si každej měl rozmyslet komu dává svý peníze, komu tím, že si něco koupí dává vydělat. Aby to nebyl někdö, koho fakt nemá rád. A o to se snažím. Takže když Shell kácí deštný pralesy, tak si u nich naftu nekoupíme. A stejně tak si nejdu koupit rohlík k řezníkovi, nechci podporovat řezníky.

    superkarma: 0 01.03.2005, 23:24:31
  4. avatar
    [194] *Kotě* [*]

    Vivian: Bohužel s tím potom někdy neskutečně otravujou i nás tolerantní "masojídky". Nemám ráda přepjaté chování v jakémkoli směru...

    Jinak zastávám názor, že spíš než ideologické důvody k ne/vegetariánství by měly u každého převážit důvody fyziologické. Neboli naslouchat svému tělu, vyzkoušet, co mu svědčí a co nikoliv, a stravovat se podle toho.

    Na pojídání masa nevidím a priori nic amorálního - nemorální je týrání zvířat ve velkochovech, nehumánní způsob zabíjení, špatné podmínky, atd. atd. To je ovšem věc, kterou lze cíleným úsilím změnit (doufám ) a v zemích na západ od nás se to daří mnohem více než tady.

    Vzhledem k tomu, že už řadu let si na svou stravu musím dávat velký pozor, vyzkoušela jsem také bezmasou variantu stravování - ale nevyhovovala mi. Například mi vůbec nesvědčí (a nechutnají) luštěniny apod. Na radu lékaře dietologa jsem vyzkoušela tzv. "pravěkou dietu" - neboli skladbu potravy, o níž je prokázáno, že tvořila drtivou většinu jídelníčku prehistorického člověka - libové maso, ovoce a ořechy. Výsledky super. od té doby se tím snažím řídit, ale samozřejmě to nedodržuju vždycky, protože miluju pečivo a ač vím, že mi dvakrát nesvědčí, tak si ho občas dopřávám... a podobně.

    superkarma: 0 01.03.2005, 23:21:45
  5. avatar
    [193] Visnery [*]

    Je to tak 3 roky, co jsem opět začala jíst maso. Ne nějak závratně a spíše jen drůbež, ale začala. Nezdálo se mi, že jsme byla o něco ochuzená, ale behem dvou let jsem si 2x zlomila ošklivě nohu, 3 ruku. Muj doktor ihned poznal, že maso nejím. Ano, vše se dá nahradit, ale... Od té doby co maso zase jím, jsem nic zlomené neměla, i když padám pořád stejně
    Nevím čím to je a zdali to bylo tím, ale vidím výsledky a jsem spokojena

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:48:49
  6. avatar
    [192] Avilka [*]

    Vivian: Aj ja chápem.
    To je ako by som ja strelila každému chlapovi, ktorého stretnem preventívne facku, pretože je to potencionálny osahávač.

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:43:37
  7. avatar
    [191] Vivian [*]

    Avilka: oni to někteří už asi vytahují preventivně... mají špatnou zkušenost, tak přecházejí raději hned do útoku, protože čekají, že se do nich bude někdo navážet Neříkám, že je to správně, ale svým způsobem to chápu.

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:30:28
  8. avatar
    [190] Avilka [*]

    Jo a Feng mala pravdu, kočičky sa fakt nemajú jesť.Je to nich pekne blbo. Idem si dať febichol

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:29:09
  9. avatar
    [189] Avilka [*]

    folkart: ja to myslela, že v minulosti to lepšie zdravie bolo aj kvoly tomu pohybu a menej stresu..

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:27:06
  10. avatar
    [188] Vivian [*]

    folkart: no a některé nemoci zase už nejsou dnes. Na některé choroby, na které se umíralo dřív, se dnes už neumírá, ale umírá se zase na jiné, které dřív třeba ani neznali. Dřív bys umřela na mor, dnes umřeš na rakovinu...

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:26:32
  11. avatar
    [187] Avilka [*]

    Vivian: To vieš, my strelci, sme tiché osôbky.....
    Vivien, to je ale o tej sebaistote, ktorú som spomínala v mojich prvých príspevkoch.
    A žiadny vegetarián si nezíska rešpekt a toleranciu, keď vytiahne na masárov to čo pupi v 127 alebo podobné agresívne proslovy. Pretože to automaticky vyvolá u druhej strany obranu a to v podobe "úteku" alebo protiúderu a máme konflikt ako vyšitý.

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:25:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [186] folkart [*]

    holky pěkně se mi s Vámi diskutuje, ale ráno brzo vstávám, takže se loučím

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:24:11
  2. avatar
    [185] folkart [*]

    no já bych řekla, že se naopak nemocnost změnila k horšímu, alespoň podle statistik a některé nemoci vůbec nebyly, protože souvisí s vývojem civilizace

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:22:26
  3. avatar
    [184] Vivian [*]

    Avilka: no každý nemá takovou vyřídilku jako ty Ale sama jsi měla možnost poznat, jakým řečem musí čelit člověk, který se rozhodne stravovat jinak než ostatní.

    folkart: já bych řekla, že lidi byli stejně nemocní jako dnes, akorát trpěli jinýma chorobama... nemocnost se podle mě vůbec nezměnila.

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:13:23
  4. avatar
    [183] Avilka [*]

    folkart:
    To je tá vyvážená strava o ktorej sa tu už hovorilo.
    Inak pod lepšie zdravie sa podpísal častý pohyb na vzduchu, menej stresov, zdravé ovzdušie, potraviny bez chemikálii. Aj tá krava sa pásla na tráve bez splodín z neďalekej továrne.

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:12:55
  5. avatar
    [182] Avilka [*]

    Vivian:
    Ale dokážem. Delenú mám za sebou včítane "móresných" reakcii. Ale pri mne si to každý skúsil len raz a bola som s ním hotova za 5 minut. Pretože ja som si bola istá, že delená strava je pre mňa to pravé orechové, že je to moje rozhodnutie a že jedine ja som kompetentná to svoje rozhodnutie posúdiť a prevziať zaň zodpovednosť.
    A ver mi, že druhýkrát už dotyčná pani domáca mala pre mňa extra porciu ala delená strava a dokonca sa vopred informovala, či mám kytičky alebo zvieratká.

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:05:42
  6. avatar
    [181] folkart [*]

    Avilko: souhlasím jídelníček opravdu souvisí i s klimatem, žárný příklad je i naše stravování, kdysi lidé nekonzumovali tolik exotického ovoce a jiných dovážených potravin a ani maso nebylo na denním jídelníčku, maximálně jednou za týden a kolikrát ani to ne a lidé byli daleko zdravější

    superkarma: 0 01.03.2005, 22:05:02
  7. avatar
    [180] Avilka [*]

    Vivian: Napríklad ja.
    Ono ten môj pôvodny príspevok hovoril o extrémoch - teda o tom, že jedálniček závisí od klímy, fyzickej aktivite a tak..ak si spomínaš, tak tam som hovorila o tom kraji, kde citrusy pôvodným obyvateľom spôsobovali smrteľné choroby..
    ja viem, už sa to stráca v kontexte.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:58:06
  8. avatar
    [179] Vivian [*]

    Avilka: dokážeš si představit, jaké musejí vegetariáni někdy poslouchat kecy? Nejsou všichni tak tolerantní jako ty. Ono stačí začít jíst dělenou stravu nebo prostě jen začít držet nějakou dietu, a hned musíš poslouchat spoustu rádobychytrých řečiček o tom, co je správně a co ne...

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:55:24
  9. avatar
    [178] Avilka [*]

    pupí: radím sa k tým, čo rešpektujú nielen vegerariánov, ale kohokoľvek, kto sa stravuje "neobvykle".
    Tvoj príspevok 127 je presne to, čo mi vadí- manipulatívne, skresnené,učelové, citovodrásajúce argumenty, mnohé popierajúce nielen prírodné vedy ale historický vývoj človeka. Jojo, objavili sme Ameriku. To je presne to agresívne vnucovanie jedálnička, o ktorom som písala. To si fakt musíš nalistovať a zosumarizovať také litánie, aby si si na obed mohla dať sojové boby? Tak to ťa holka ľutem. Vieš v čom je medzi nami rozdiel? V slobode výberu. Ja keď mám chuť na na mäso, tak si ho dám bez rečí a keď mám chuť na strapačky alebo sójový gulášik, tak je to bez zbytočných pindov tiež. A nik sa na mňa divne nedíva.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:52:25
  10. avatar
    [177] Vivian [*]

    Avilka: no jo, ale to už je opravdu extrém, a pak, kdo z nás potřebuje pro zdravý život ukazovat vyrýsované svaly?

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:46:40
  11. avatar
    [176] folkart [*]

    ano souhlasím s tebou, nemoci totiž souvisí i s přípravou jídla jak jsem psala, ale to by byla již jiná kapitola a diskuze.
    Informovanost je opravdu špatná a v naší zemi je ještě dost lidí, kteří vegetariánství odsuzují, takže sehnat vhodné potraviny a informace je někdy opravdu umění, ještě že existuje internet.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:40:41
  12. avatar
    [175] Avilka [*]

    já sirael: Je to OK. Ja občas tiež rychlo zareagujem na nejaký príspevok a potom vidím, že som si neprečítala súvislosti. Ale pýtala som sa na to ešte raz vo fitku. Svaly sú aj z rastlinných bielkovín, ale sú inak hutné ako svaly zo živočíšnych. Pre cvičenie je to OK, ale pre rysovanie svalov a ich spevnenie nie. Na súťaž v kulturistke a športoch, kde je potrebná svalová hmota (vzpieranie) to nie je ono. Bližšie - rôzne stránky o kulturistike..

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:39:20
  13. avatar
    [174] Vivian [*]

    folkart: ale v tom textu, který jsi sem dávala, se píše, že by "měli doplňovat" ty a ty vitamíny... přitom pokud mají opravdu pestrou stravu, tak je doplňovat nemusejí. (Pod pojmem "doplňovat" jsem si představila umělé doplňování pomocí pilulek.) Ale jak píšeš, je potřeba se nad složením jídelníčku opravdu zamyslet Ale to by měl dělat každý, ať už jí maso nebo ne, jinak nedostatek důležitých látek hrozí každému. Nemocní jsou přece i mezi masožravci.

    Informovanost je špatná, to souhlasím.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:27:57
  14. avatar
    [173] Vivian [*]

    folkart: ale v tom textu, který jsi sem dávala, se píše, že by "měli doplňovat" ty a ty vitamíny... přitom pokud mají opravdu pestrou stravu, tak je doplňovat nemusejí. (Pod pojmem "doplňovat" jsem si představila umělé doplňování pomocí pilulek.) Ale jak píšeš, je potřeba se nad složením jídelníčku opravdu zamyslet Ale to by měl dělat každý, ať už jí maso nebo ne, jinak nedostatek důležitých látek hrozí každému. Nemocní jsou přece i mezi masožravci.

    Informovanost je špatná, to souhlasím.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:27:56
  15. avatar
    [172] folkart [*]

    ono totiž když půjdeme do detailu, tak vegetariánství souvisí i ze zdravou výživou a její přípravou a tak by se diskuze mohla vyvinout třeba v to, že je maso nejen škodlivé na lidský organismus, ale i příprava například v mikrovlnné troubě. Jen jsem v příspěvku chtěla Mie vysvětlit pro i proti.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:11:26
  16. avatar
    [171] folkart [*]

    Vivian: už ani nevím odkud to mám, ale vzhledem k tomu, že doma vegetariána mám a ve vývinu, tak se snažím o tom sehnat co nejvíce poznatků a abych řekla pravdu, byli s tím zezačátku i problémy, právě kvůli špatné informovanosti

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:07:17
  17. avatar
    [170] folkart [*]

    Vivian: já jsem ale nepsala, že by vegetariáni měli zobat vitamínové pilule, ale to že by si měli dát na složení stravy pozor a zvláště takový lidé jako je Mia, která o tom nic neví. Mohlo by se totiž stát, že bude jíst jen jednotvárnou stravu a pak jí budou některé vitamíny chybět a místo aby byla v pohodě, tak bude unavená atd.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:04:12
  18. avatar
    [169] Ťapina [*]

    Vivian: To asi jo, protože vyhynou i psi a kočky, hlady. Kvůli nim nikdo jatečný zvířata chovat nebude.

    superkarma: 0 01.03.2005, 21:03:33
  19. avatar
    [168] Vivian [*]

    folkart: to už jsi psala ale nenapsala jsi, odkud to je zkopírované.

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:59:49
  20. avatar
    [167] Vivian [*]

    Ťapina: no pokud lidi přestanou jíst maso (jakože z toho fakt obavy nemám ), asi se holt budeš muset rekvalifikovat na kytičky

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:59:11
  21. avatar
    [166] folkart [*]

    Podle některých teorií nejíst maso znamená nejen zachránit život zvířat, ale prodloužit, nebo dokonce zachránit ten svůj. Vegetariánství nemusí být jen o tom, nejíst maso, ale jak jíst zdravě. Vegetariánství však má několik forem a ne u všech to platí. V některých případech se zdravá výživa a vegetariánství přímo vylučují. Jsou vegetariáni, kteří z jídelníčku vyškrtávají pouze maso.
    Jiní se zaměřují na klíčky a výhonky. Někteří se živí pouze ovocem, ovocnými šťávami, bobulemi, semínky, ořechy, rajčaty, okurkami, tedy těmi částmi, které rostlina může bez újmy postrádat. Zvláštní formou vegetariánů jsou příznivci syrové stravy. Nejedí nic co bylo upraveno vyšší teplotou než 48 stupňů Celsia. To je totiž bod, kdy se začínají ničit enzymy v potravinách. Další formou vegetariánů jsou takzvaní ovovegetariáni. Jedí ovoce zeleninu, mléčné výrobky, ale už ne vejce, protože by tím zničili zárodek života. Nejpřísnější formou vegetariánství jsou vegani. Důsledně ctí etické principy, uznávající práva zvířat. Nejedí jakékoliv maso, žádné mléčné výrobky, vejce, med. Nenosí ani kožené výrobky, výrobky z peří, hedvábí a vlny. Vegetariánství může být i jednou z možností, jak zhubnout. Je totiž elegantnější tvrdit, že jste vegetariánka, než hovořit o tom, že držíte další dietu.
    Vegetariáni by si však měli pečlivě hlídat složení stravy a doplňovat soustavně jídelníček o vitamíny (především vitamín D, B12, riboflavín, železo, vápník ) a další životně důležité prvky. Tělo dokáže lépe zpracovat vápník či železo z živočišných produktů než z rostlin. Taktéž většině vegetariánů chybí nenasycené mastné kyseliny typu omega 3, které jsou v rybách a jsou nezbytně důležité pro správnou funkci mozku.

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:59:03
  22. avatar
    [165] Ťapina [*]

    Vivian: Jo, a já půjdu léčit taky mrkev, co?

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:53:29
  23. avatar
    [164] Vivian [*]

    Ťapina: no nevím... podle mě existuje i zdravější způsob. Ale to už není záležitost spotřebitele, ale spíš státu. A zemědělců samotných. Pokud nepůjde na odbyt hovězí, ať pěstujou mrkev. A ať jim stát dá vyšší dotace, aby mohli mrkev dodávat levně (i do naší sámošky.)

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:47:44
  24. avatar
    [163] Ťapina [*]

    Z čehož plyne, že jediný způsob, jak podpořit české zemědělce, je cpát se masem

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:40:29
  25. avatar
    [162] Vivian [*]

    *Kotě*: no to jo
    Až bude česká mrkef k dostání i na Praze 9, ráda naše zemědělce podpořím

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:28:15
  26. avatar
    [161] *Kotě* [*]

    Vivian: To už je ovšem jen tvůj problém

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:25:39
  27. avatar
    [160] Vivian [*]

    *Kotě*: takže místo pěti minut do naší sámošky mám vážit hodinu cesty na Prahu 1? Na to jsem asi moc líná

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:20:36
  28. avatar
    [159] Ťapina [*]

    Vivian: Maso se zaplaťpánbu ještě nedováží. Dneska si můžeš u každý flákoty masa přečíst, odkud je a z jakého zvířete, když rozumíš té řeči čísel.

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:17:36
  29. avatar
    [158] *Kotě* [*]

    Vivian: českou mrkev a jinou zeleninu "bio" kvality seženeš v Praze v prodejnách Albio

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:17:04
  30. avatar
    [157] Vivian [*]

    Ťapina: no vidíš, a já pak můžu nakrásně chtít podpořit české zemědělce, ale sorry, jezdit z Prahy bůhvíkam na venkov a shánět českou mrkev, to se mi fakt nechce
    A to maso je určitě taky kdovíodkud
    Myslím, že český vegetarián českého producenta masa nepoloží

    superkarma: 0 01.03.2005, 20:15:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme