Určitě jste už mnohokrát četla o různých dietách. Určitě jste už mnohé z nich zkusila. A co takhle začít s dělenou stravou? Její princip spočívá na třech základních pilířích.

 

První z nich je plnohodnotná strava. Měla byste tedy jíst pouze plnohodnotné potraviny, které jsou co nejméně upravené a zpracované. Znamená to zaměřit se na rostlinné produkty. Tím se do těla dostanou samé důležité živiny.

 

Druhým pravidlem je rovnováha kyselin a zásad. Běžná strava je bohatá hlavně na bílkoviny, tuk a sacharidy. Ty platí jako kyselinotvorné. Zásadotvorné jsou ovoce, zelenina a mléko. Právě tyto potraviny přicházejí v naší stravě zkrátka a měli bychom se na ně zaměřit. Jejich nedostatek totiž vede k tomu, že je naše tělo překyselené. Poměr kyselin a zásad by měl být v našem těle 20:80.

 

Třetím principem jsou chemické zákony trávení. Zní to sice složitě, ale skrývá se za tím pouze to, v kterou dobu a kterou potravinu jíme. Právě z toho principu vychází dělená strava, která spočívá hlavně v oddělení bílkovinných a sacharidových potravin. Jíst jídla bohatá na bílkoviny bychom měli jen do 14 hodin, poté už jen sacharidy nebo neutrální potraviny. Bílkoviny v druhé půlce dne by zatěžovaly látkovou výměnu.

 

Na dělenou stravu stále existují skeptické názory. Moderní výzkum výživy ale připouští, že se jí dá plnohodnotně a zdravě stravovat. Důležité ale je, aby vám s dodržováním těchto principů nechyběl pravý požitek z jídla.

 

Dělená strava pro vás nemusí znamenat pouze dietní plán, ale může vás vést k trvalé změně stravovacích návyků. Dělená strava vám ukáže, co dokáže zdravé jídlo!

 

Kvíz:

1. Jaké zásadotvorné potraviny znáte?

2. Jaký poměr kyselin a zásad by vaše tělo mělo mít ?

3. Z jakého principu vychází dělená strava?

 

Výsledky kvizu naleznete na http://www.doformy.cz/kviz47

Reklama