Rodina

Chcete zdravé děti? Odhoďte mýty


U sebe dospělí lidé nad správnou skladbou jídelníčku lehce mávnou rukou, u dětí má většina z nich poctivější přístup. Chtějí jim dát v rámci možností to nejlepší. Často ale sestavují jídelníček na základě již přežitých názorů odborníků anebo babičkovských rad. V mnoha případech jsou představy rodičů nebo i samotných dětí zcela mylné a se zásadami zdravé výživy nemají mnoho společného.

Jaké jsou nejčastější bludy, a jaký je naopak správný přístup k dětskému menu? Na to nám odpověděla nutriční terapeutka Poradenského centra Výživa dětí Jitka Rusková.

„Na jednu stranu se jedná o jasná výživová pochybení, například o přehnanou konzumaci sladkostí a slazených limonád, časté návštěvy fastfoodových restaurací a stánků, zásadní nedostatek ovoce a zeleniny v jídelníčku, anebo nepravidelnost ve stravování dětí. Na straně druhé se setkáváme s řadou rodičů, kteří při stravování svých dětí uplatňují zásady sice správné, ale určené dospělým, nikoli dětem – i ty mohou mít na zdraví dětí neblahý dopad,“ uvedla Rusková

Mýty o dětské výživě a skutečnost

Mýtus
Nízkotučné potraviny jsou prevencí nadváhy, děti je proto musí jíst odmalička.

Maminky se často bojí, aby jejich dítě nepřibralo. To je v době, kdy se stále hovoří o vzrůstající obezitě, pochopitelné. Odmalička svým dětem proto dávají nízkotučné potraviny a pokrmy připravují prakticky bez tuku. Pro zdravou výživu dětí ale není dobré, pokud v ní tuky zcela chybí, protože je děti potřebují nejen jako zdroj energie, ale také pro správný růst a vývoj, pro využití vitaminů rozpustných v tucích nebo pro tvorbu některých hormonů.

Není vhodné tuky z dětského jídelníčku zcela vyloučit. Místo nízkotučných nebo odtučněných by měli rodiče vybírat pro děti raději polotučné výrobky. Na mazání nebo do teplé kuchyně je třeba upřednostňovat kvalitní rostlinné oleje a tuky před živočišnými, ani ty by ale neměly chybět.

Mýtus
Máslo je přírodní, proto je pro děti vhodnější než rostlinné tuky

Pro výrobu obou potravin se používají přírodní suroviny – pro máslo mléko a pro rostlinné tuky rostlinné oleje. Technologická výroba rostlinných tuků není „syntetičtější“ než výroba másla a liší se jen ve vstupních surovinách. Oproti máslu obsahují rostlinné tuky také nenasycené mastné kyseliny (některé z nich jsou tzv. esenciální, to znamená, že si je naše tělo nedokáže vyrobit a musíme mu je dodávat stravou), které jsou nezbytné pro zdravý růst a vývoj dětí.

Rostlinné tuky by v dětském jídelníčku měly tvořit 2/3 z celkového příjmu tuků. Zbývající 1/3 připadá na tuky živočišné včetně těch, které jsou obsaženy v mase, uzeninách, mléce, mléčných výrobcích a vejcích. Na klasické máslo už tudíž nezbývá příliš „místa“.

Mýtus
Sladkosti do dětského jídelníčku v žádném případě nepatří

„Nejsladší, co dítě ve svém životě poznalo, je banán,“ oznamují nám často hrdí rodiče. Bohužel však i u sebelépe hlídaného dítěte přijde chvíle, kdy pamlsky pozná. Pokud je dítě ochutná, určitě si je velmi snadno oblíbí. Co nastane poté, jistě všichni tuší – dítě se pokusí sníst všechny pochoutky, které budou v jeho dosahu, a jen velmi těžko mu vysvětlíte, proč si jeho kamarádi mohou pochutnávat na bonbonech, sušenkách či čokoládě, a ono jediné nesmí.

Daleko vhodnější než striktní zakazování pamlsků je naučit děti se sladkostmi správně zacházet. Do zdravého dětského jídelníčku totiž sladkosti patří, ne však denně. Vhodné je zvolit například sušené ovoce, u větších dětí oříšky, cereální tyčinky či čokolády s vysokým podílem kakaa.

Mýtus
Čím více vlákniny v dětském jídelníčku, tím lépe

Odborníci často upozorňují, že množství vlákniny v našem jídelníčku není dostačující. Vláknina je vhodná z řady důvodů – pomáhá předcházet trávicím obtížím, zejména zácpě, je vhodná v prevenci rakoviny tlustého střeva, nadváhy a obezity a celé řady dalších onemocnění. Dospělým se proto doporučuje zkonzumovat za den 25–30 g vlákniny. Tímto pravidlem se řídí i rodiče, zvláště v případě, kdy jejich dítě trpí zácpou. U dětí je ale situace jiná a přílišné množství vlákniny jim může uškodit. Pokud totiž má dítě ve stravě vlákniny hodně a zároveň má dostatek tekutin a věnuje se aktivnímu pohybu, může trpět průjmy (vláknina urychluje střevní pasáž). V opačném případě, kdy dítě bude mít ve svém jídelníčku velké množství vlákniny a současně bude málo pít a nedostatečně se pohybovat, může trpět bolestmi břicha, nadýmáním a mít zácpu. Trávicí systém malých dětí totiž ještě není na větší množství vlákniny připravený.

Ke stanovení denního doporučeného množství vlákniny pro děti můžeme použít jednoduchý výpočet: K věku dítěte v letech připočítat 5 gramů vlákniny.

Mýtus
Mléko zahleňuje

Často se vyskytující argument používaný odpůrci konzumace mléka. Dodnes ale neexistuje klinická studie, která by jej podporovala, naopak jsou studie, které takové tvrzení vyvracejí. Mléko a mléčné výrobky jsou pro naše zdraví velice důležité. Nejenže obsahují plnohodnotné bílkoviny, které si organizmus neumí sám vytvořit, a proto je musíme přijímat ve stravě, ale jsou nejdůležitějším zdrojem vápníku. Zakysané výrobky navíc obsahují zdraví prospěšné bakterie mléčného kvašení.

Součástí zdravého dětského jídelníčku by proto měly být mléčné výrobky dvakrát až třikrát denně, přednostně polotučné.

Mýtus
Vnitřnosti jsou čistička, jíst by se vůbec neměly.

Játra a ledviny sice fungují v těle živočichů jako filtr, většinu nečistot však neskladují, ale naopak je pomáhají vyloučit ven z těla, „odpadní látky“ v nich tedy téměř nezůstávají. Navíc jsou zdrojem některých vitaminů (vitamin A) a minerálních látek (například železo).

I do dětského jídelníčku můžeme vnitřnosti například 1–2x do měsíce beze strachu zařadit.

Mýtus
Mé dítě má nadváhu, musím mu nasadit přísnou redukční dietu

Počet dětí s nadváhou a obezitou se v posledních letech stále zvyšuje. Nemůžeme se proto divit, když se maminky rozhodnou vzít situaci do svých rukou a „nasadí“ dítěti redukční dietu. Většinou ale dojde k tomu, že vyloučí některé skupiny potravin (například tuky) a každé denní jídlo prokládají zdravotními přednáškami o tom, jak potomek musí dietu držet, aby zhubl a nebyl nemocný. Takto živené dítě nejenže nebude mít ve své stravě dostatek energie a potřebných živin, ale pod stálými útoky ze strany rodičů, a také kvůli zákazu oblíbených sladkostí, trpí i po duševní stránce. Dietu pak buď poruší a hoduje tajně, nebo vezme svou novou životní roli tak vážně, že dojde k poruchám příjmu potravy.

Pokud tedy mají rodiče pocit, že jejich dítě potřebuje zhubnout, měli by v každém případě nejprve objektivně zhodnotit hmotnost dítěte (například pomocí BMI kalkulačky na www.vyzivadeti.cz) a následně požádat o pomoc odborníky. Vhodné je také endokrinologické vyšetření. Následná úprava stravovacího režimu by pak měla být založena na pravidelnosti a kvalitních potravinách.

Je dobře, pokud se rodiče rozhodnou situaci s hmotností svého dítěte řešit. Dietu a potřebu zhubnout by ale neměli před dítětem neustále opakovat, ani je nelitovat a hlavně – sami by se měli stravovat tak, jak chtějí, aby se stravovalo jejich dítě.

Mýtus
Sójové potraviny jsou vhodnou součástí dětského jídelníčku

Sója obsahuje kvalitní bílkoviny, vitaminy skupiny B a kyselinu listovou, z minerálních látek draslík, vápník, hořčík a řadu dalších. Najdeme v ní tuky s převahou prospěšných nenasycených mastných kyselin a vlákninu. Jejich konzumace se doporučuje v rámci prevence některých typů nádorových onemocnění a ženám pomáhá při potížích s přechodem. I přes všechny klady je ale třeba se nad konzumací sójových potravin zamyslet, zvláště chceme-li je připravovat dětem. Jedním z důvodů je obsah tzv. antinutričních látek, které snižují nebo zcela blokují možnost využití jiných důležitých látek (např. vitaminů nebo enzymů). Tělo pak sice může mít vlastní potřebné látky dostatek, ale nemůže ji správně využívat a paradoxně trpí projevy jejího nedostatku. Sporné začíná být také použití sóji na výrobu náhradní kojenecké výživy. Vědci spočítali, že obsahuje tolik estrogenů, že po přepočtu na tělesnou hmotnost spořádají kojenci množství odpovídající až pěti antikoncepčním pilulkám!

Dětem, zvláště malým, se pravidelná konzumaci sóji a sójových potravin nedoporučuje.

Mýtus
I my jsme jedli to, co dospělí, on to taky zvládne!

Je třeba si uvědomit, že děti nejsou malí dospělí, a proto jim nestačí jen menší porce našeho obvyklého pokrmu. Děti totiž ke správnému růstu a vývoji potřebují zejména dostatek kvalitních živin. Příjem energie je individuální, záleží na věku, zdravotním stavu, fázi růstu a pohybové aktivitě dítěte. Pro jednotlivé věkové skupiny existují tabulky doporučených hodnot energie, množství základních živin (bílkovin, tuků, sacharidů) a dalších nutričně významných látek (vitaminů, minerálních látek, vlákniny).

Jednoduchým ukazatelem správnosti výživy je zdravotní stav dětí, jejich váha, psychická i fyzická kondice.

A jaký recept na zdravý vývoj dítěte jste měla nebo máte vy?

   
27.03.2009 - Děti - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [201] Solei [*]

    Boženka: myslíš, že kdyby se dalo zařídit aby kuře narostlo do za tři týdny do velikosti tříměsíčního, že by existovali lidé s poruchami růstu? Dovedeš si představit, kolik by stálo krmení takového kuřete a tedy i jak vysoká by byla jeho cena?
    Jsi na hlavu.

    superkarma: 0 03.04.2009, 11:32:25
  2. avatar
    [200] Aktij [*]

    Boženka: to o tom kuřeti vyrostlém za tři týdny psali kde?

    superkarma: 0 01.04.2009, 18:06:31
  3. avatar
    [199] Mánička [*]

    Boženka: ehmm... v dost věcech s Tebou souhlasím, ale ty hormony, to je fakt totální hovadina

    superkarma: 0 01.04.2009, 16:40:37
  4. avatar
    [198] Boženka [*]

    To jsou všechno nesmysly. Zdravý rozum a přiměřenost postačí. Cereálie a tyčinky, fujtajbl. Vařená strava v přiměřeném množství, ovoce, zelenina, maso, a klidně chleba se sádlem. Hlavně co nejméně věcí, které prošly tovární výrobou. To je překvapení, že ve špenátu není tolik železa, jak se myslelo celá desetiletí! To je překvapení, že vajíčka vlastně nejsou tak škodlivá, jak se nám vnucovalo desítky let! To je překvapení, že zelenina hnojená umělými hnojivy a krávy krmené krávami nejsou poživatelné. Že kuřata vyrostlá místo za tři týdny místo za tři měsíce jsou plná hormonů, a světe div se, ono to lidem neprospívá! Přestat blbnout a žít přiměřeně, pít vodu místo sladkých blivajzů a i když nebudeme jako modelky, budeme zdravé a spokojené. Víc netřeba.

    superkarma: 0 01.04.2009, 11:35:44
  5. avatar
    [197] Mánička [*]

    KláraGW: http://www.zena-in.cz/inzerce.asp Tam Ti poradí

    superkarma: 0 31.03.2009, 15:19:14
  6. [196] KláraGW [*]

    Všem maminkám a jejich miminkám bych doporučila zelené potraviny, řasu a ječmen. Tělo se po nich pořádně vyčistí a vyživí, získá imunitu a spoustu vitamínů. Zvlášť na jaře je nutné tělo zbavit od všech balastů. Kdyby vás to někoho zajímalo víc, napište mi na rasa.jecmen@gmail.com, ráda vám napíšu vše, co mě tak zaujalo na těchto dvou produktech. Klára

    superkarma: 0 31.03.2009, 15:11:48
  7. avatar
    [195] Dětská císařovna [*]

    Mánička: kareta: Co mám zkušenost s vajíčkama od známých z vesničky, kde slepice pobíhají celej den venku, tak je rozdíl v barvě a velikosti žloutku. Vajíčka mají větší, výrazněji zbarvenej žloutek, jakoby až do oranžova. No a samo vypadají mnohem líp i ty slepice...

    superkarma: 0 31.03.2009, 14:21:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [194] kareta [*]

    Mánička:

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:51:18
  2. avatar
    [193] Mánička [*]

    Kdyby daná problematika někoho zajímala...
    http://www.cizp.cz/(ejadl255bfxqlsnelme0b1zv)/default.aspx?id=1054&ido=365&sh=-802284776
    http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x=2083301
    http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=2172661
    http://www.bezpecnostpotravin.cz/Index.aspx?ch=550&typ=1&val=72994&ids=3484

    Tady jsou jednotlivé chovy popsány - co to znamená... http://ekonomika.idnes.cz/test.asp?r=test&c=2004M085T05B

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:48:08
  3. avatar
    [192] Mánička [*]

    kareta: No a co tedy řešíme? Tak kupuj ty levnější vajíčka... ušetříš

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:39:46
  4. avatar
    [191] kareta [*]

    Mánička: já na venčení slepic nevěřím Ty sousedovic určitě mají traumata- kuny, krkavci, psi, kočky, jestli by jim nebylo lépe v kleci

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:33:06
  5. avatar
    [190] Mánička [*]

    kareta: nejsem vajíčkový degustátor , já je kupuju opravdu HLAVNĚ proto, že se při jejich "výrobě" drží ty slípky v důstojnějších podmínkách než v klecích.

    Ale asi je pravda, že pokud má zvíře víc pohybu, tak se to nějak projevit musí. Ale já nejsem fakt odborník

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:24:45
  6. avatar
    [189] kareta [*]

    Mánička: v chuti není rozdíl?

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:13:40
  7. avatar
    [188] Mánička [*]

    kareta: no ty "z chovu na podestýlce" jsou z chovu na podestýlce, ty z klecových chovů jsou z klecových chovů.

    Jestli mají ty vejce nějaký rozdíl ve složení, to netuším...

    superkarma: 0 31.03.2009, 08:10:57
  8. avatar
    [187] kareta [*]

    Mánička: jaký je v těch vejcích rozdíl?

    superkarma: 0 31.03.2009, 07:52:02
  9. avatar
    [186] Mánička [*]

    kebulkaevulka: jo, na těch vejcích je to napsaný. "Z chovu na podestýlce" nebo tak něco.

    superkarma: 0 31.03.2009, 07:28:51
  10. avatar
    [185] kebulkaevulka [*]

    Jájja:

    superkarma: 0 31.03.2009, 00:58:29
  11. avatar
    [184] kebulkaevulka [*]

    Meander: Nojá nevím ,ale to je na těch vejcích napsáno? kupuji jen od lidí ,kteří je chovají

    superkarma: 0 31.03.2009, 00:54:37
  12. avatar
    [183] Jájja [*]

    Mánička: Netvrdím, že je to celý podvod, jen to že ty podvody se dějou i v biochovu i v konvenčním. A nálepka eko/bio/organic není vždycky zárukou extra kvality.

    superkarma: 0 30.03.2009, 21:42:45
  13. avatar
    [182] Aktij [*]

    Mánička: ani malinko, nemůžu sloužit Ale třeba zase ta dětská výživa BIO tuhle Njn, když někdo doveze tu BIO a eko zeleninu v lednu z Rakouska, tak pak nevím, čemu se kdo diví

    superkarma: 0 30.03.2009, 18:55:48
  14. avatar
    [181] Mánička [*]

    Aktij: fakt ne? Ani malilinkatej hormonek někde v koutku schovanej tam nebyl?

    superkarma: 0 30.03.2009, 18:11:18
  15. avatar
    [180] Mánička [*]

    Ťapina: Já tedy nejsem žádný militantní zastánce BIO. Jen takový argumenty, že to je vlastně celý stejně podvod a jen se na tom rejžuje z blbců, co tomu věřej, mi drobátko jsou proti srsti.

    superkarma: 0 30.03.2009, 18:10:22
  16. avatar
    [179] Aktij [*]

    Mánička: já se dnes schválně prohrábla v práci archivem výsledků a za posledních 5 let, co jsem zadala, nebyl jediný pozitivní nález reziduí léčiv v mase nad náš limit, natož nad hygienický limit

    superkarma: 0 30.03.2009, 18:06:53
  17. avatar
    [178] Jájja [*]

    Ony se biokravičky neléčí bylinkami a zaříkáváním?

    superkarma: 0 30.03.2009, 17:13:51
  18. avatar
    [177] Ťapina [*]

    Oni si nejradikálnější zastánci BIO jsou schopni i myslet, že když kráva v BIO hospodářství onemocní, tak se nechá přírodně chcípnout, jen aby se jí nedejbože nedaly antibiotika. Tak to fakt není

    superkarma: 0 30.03.2009, 16:18:43
  19. avatar
    [176] Mánička [*]

    Jájja: KDO to tady tvrdí? Naopak, díky osvětě od Ťapiny tu mnohé z nás dlouho vědí, že se to nesmí ani v komerčních chovech... takže zkus nějaký jiný, relevantnější argument

    superkarma: 0 30.03.2009, 15:55:03
  20. avatar
    [175] Jájja [*]

    Netvrdím, že ve vetšině bio farem se něco takového děje, ale je to úplně to samý jako vy tvrdíte, že 99% konvenčních chovů krmí zvířata antibiotikama a hormonama.

    superkarma: 0 30.03.2009, 15:51:27
  21. avatar
    [174] Mánička [*]

    Jájja: no jasně... a bez hnojiv by stejnak nikomu nic nevyrostlo. Tahaj nás za fusekli. Jo a třídit odpad taky nemá cenu, protože to stejně nakonec sesypou na jednu skládku

    MILUJU podobné výlevy

    superkarma: 0 30.03.2009, 15:39:24
  22. avatar
    [173] Meander [*]

    Jájja: Můžeš svoje tvrzení dokázat?

    superkarma: 0 30.03.2009, 15:36:06
  23. avatar
    [172] Jájja [*]

    Rozdíl mezi bio a konvenčním obilím je v tom, že to bio se stříká v noci ;-)
    On to asi není úplně vtip, protože i prasata v biochovu se občas krmí GMO kukuřicí, jen přesypanou do jiného pytle, takže bych si iluze o přísném dodržování pravidel nedělala.

    superkarma: 0 30.03.2009, 15:33:46
  24. avatar
    [171] Mánička [*]

    Ťapina: souhlas. Je to na bednu . Úplně nepochopitelná pro mě třeba byla svého času řada BioBio výrobků v Plusu. Na co se člověk podíval, bylo z Německa... teď už mám Plus daleko (a drahej tím pádem), tak nemám přehled

    superkarma: 0 30.03.2009, 13:47:05
  25. avatar
    [170] Ťapina [*]

    Ještě k tomu BIO - nějak nevidím smysl značky BIO, dokud nebude její platnost omezená místně, třeba na území jednoho kraje. Protože BIO má znamenat dvě věci - welfare hospodářských zvířat a ekologicky šetrnou výrobu. Když si nechám ekologicky šetrně vyrobený jogurt dovézt z Karlových Varů, tak to bych, nezlobte se na mě, udělala pro ekologii mnohem víc, kdybych si koupila jogurt konvenční výroby tadyhle za rohem z Olmy. A taky je kupuju.

    superkarma: 0 30.03.2009, 13:31:11
  26. avatar
    [169] kareta [*]

    Solei: díky Du set rajča.

    superkarma: 0 30.03.2009, 12:40:09
  27. avatar
    [168] Ťapina [*]

    Jinak samozřejmě lepší maso, tzn. svalovinu, bude mít logicky každé zvíře chované s možností pohybu, než to, které je chované na místě (byť by to bylo bioprase od babičky z chlívka), ale to věčný mávání hormonama je fakt už trapný

    superkarma: 0 30.03.2009, 12:06:42
  28. avatar
    [167] Ťapina [*]

    Mánička: To je jediné, co je na BIO jinak. Ale neslyšela jsem, že by někdo řekl "kupuju BIO kuřata, protože jsou z podestýlky". Vždycky "kupuju BIO kuřata, protože nejsou vyhnané hormonama"

    superkarma: 0 30.03.2009, 12:03:44
  29. avatar
    [166] Solei [*]

    kareta: například rajčata, která koupíš v obchodě v září, pocházejí z posledních sklizní v českých sklenících. Už měly málo sluníčka. A navíc, hodně taky dělá místo kde jsou vypěstovány. Většinu zeleniny dovážíme. Plodovou zeleninu nejčastěji z Alicante ve Španělsku - chudší půda a dřívější sklizeň kvůli převozu v kombinaci s odrůdama. Odrůda na zahrádce je často chutnější, protože je možné použít odrůdu, která je nevhodná pro pěstování ve velkém (nevyrovnanost velikosti plodů, nestejnoměrné dozrávání, náchylnost k napadení patogenem, nižší výnos z rostliny....).

    superkarma: 0 30.03.2009, 11:40:26
  30. avatar
    [165] Solei [*]

    kareta: To z obchodu je většinou odněkud dovezené. Je vypěstované obvykle pod foliovým nebo plastovým krytem (víc bílkovin) a aby přežilo převoz je sklizeno cca o tři dny dříve, než když ho utrhneš na zahradě. Rozdíl ve složení je akorát v tom, že s postupující zralostí klesá procento polysacharidů na monosacharidy a je tedy sladší.

    superkarma: 0 30.03.2009, 11:36:26

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme