Rodina

Chcete Kordulu nebo Jeana-Clauda?

Čekáte miminko  a začínáte přemýšlet o jméně? Líbí se  vám  staročeská Kordula, nebo se chcete na pískovišti pyšnit exotickou Esmeraldou? Jak zvolit to nejlepší jméno?

Scénář při výběru jména je asi následující. Hodiny a hodiny prosedíte nad kalendářem, pak zvolíte. Řeknete o svém favorizovaném jméně partnerovi. Pak budete škrtat a škrtat a znovu vybírat. Když se vy dva dohodnete na kompromisu, zapojí se široké příbuzenstvo. A vy budete čelit všemožným připomínkám. „U prvního syna nám do toho mluvili snad všichni příbuzní, a tak je ze zamýšleného Zbyňka Tomáš. Ale do druhého jména jsme si už nenechali povídat a dali jsme Tobiáše. I tak jsme zjistili, že je to celkem oblíbené jméno,“ říká mladá maminka Kamila.

Když volíte jméno pro své očekávané děťátko, máte dnes téměř neomezený výběr. Sáhnout můžete i po těch cizích a doma vám bude pak pobíhat James, Alison nebo Jeanette. Váš potomek se může jmenovat jakkoli, podmínkou ovšem je, aby se dotyčné jméno ve světě jako jméno oficiálně užívalo. Povolená křestní jména najdete v seznamu, ten je k nahlédnutí na každé matrice. Pokud byste tam to vaše „vytoužené“ jméno nenašli, nezbude vám než o povolení požádat.

Jméno nepovolené? Znalecký posudek o možnosti užívat zatím nepovolené křestní jméno vydává PhDr. Miloslava Knappová, CSc. - soudní znalkyně v odvětví jazykovědy, jmenovaná Ministerstvem spravedlnosti ČR. Jedině ona ověřuje podoby jmen a příjmení pro zápis do osobních dokladů. Za posudek se platí řádově několik stokorun, v případě zamítnutí poplatek účtován není. Do žádosti musíte napsat, kdo bude nositelem jména (novorozeně, dospělý, chlapec, děvče), k jakému příjmení, případně dalšímu křestnímu jménu bude jméno užíváno, dále pramen, kde jste jméno našli + případně kopie příslušných dokumentů. Nezapomeňte ani na vaši zpáteční adresu a telefon. Pokud zvolíte jméno, které v seznamu není, je dobré pečlivě si ověřit jeho původ a význam, ušetříte si tak zklamání.

Bruno Fidelius, Šimon Samuel, … Od roku 2001 se mohou rodné listy českých dětí pyšnit i několika jmény. Z těch slavných miminek připomeňme třeba Bruna Fidelia herečky Anny Geislerové či Evelínu Annu hudebníka Romana Holého. Toužíte-li tedy po Anně Marii či Marii–Anně, vaše přání můžete směle realizovat. Je možné vybrat dvě jména vedle sebe, ať už s pomlčkou, či bez ní. Původně se mohly děti pojmenovávat jen předem schválenými dvojicemi jmen. Nyní se českým rodičům dopřála ve výběru kombinací jmen volnost, takže mohou vedle sebe postavit jakákoli jména.

Já chci taky.... Cítíte-li se diskriminováni, že máte jen „jedno“ křestní jméno, nezoufejte. Druhé jméno si ke svému původnímu můžete klidně připojit i vy. Do osmnácti let ovšem jen se souhlasem rodičů. Žádost pak musíte podat v písemné formě spolu s původním rodným listem na matrice. Tady také obdržíte potom nový již doplněný. Nebudete ani nic platit, ale mějte na paměti, že si budete muset požádat o novou občanku, pas, informovat zaměstnavatele apod. Tyto změny jste povinni ohlásit i ve vaší bance, zdravotní pojišťovně apod.

Všeho s mírou… Jak se bude jmenovat vaše ratolest, samozřejmě záleží jen na vás. Asi bychom ale neměli zapomínat, že se jménem děťátko poroste a bude jej provázet celý život. Pokud máte nesrozumitelné či obtížně vyslovitelné příjmení, neopomeňte jej při výběru křestního jména. Důležitá je také délka jména. Rovněž by neměla splývat poslední hláska či slabika jména se začátkem příjmení – např. Laura Rajlichová by asi nebyl nejlepší nápad, jakkoli se mi Laura líbí. Tak hodně štěstí nad kalendářem!

Důležité informace:

- PhDr. Miroslava Knappová, Csc., Kubánské náměstí 1322, Praha 10, tel: 271 733 481 – soudní znalkyně v oboru jazykovědy

- www.mvcr.cz – zde najdete aktuální informace o volbě druhého jména a úředních náležitostech s tím souvisejících

- matrika – v místě bydliště, můžete se zde informovat o seznamu povolených jmen  

   
27.09.2005 - Těhotenství a porod - autor: Eva Rajlichová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [168] monuška [*]

    Moje bývalá kolegyně má dvě holčičky. Jedna se jmenuje Anelli a druhá Eillen, teď nevím přesně kolik e nebo čeho. Příjmení nemají naštěstí klasický český, takže to i jde dohromady.

    superkarma: 0 29.09.2005, 10:11:33
  2. avatar
    [166] Andula [*]

    Ještě k těm hanlivým přeměnám jmen - myslím, že to se dá udělat v podstatě z každéhé jména, chce-li se, takže si nemyslím, že by k tomu výjimečná jména nějak víc sváděla.

    superkarma: 0 28.09.2005, 19:01:04
  3. avatar
    [164] Andula [*]

    Nyotaimori: jseš si jistá?

    superkarma: 0 28.09.2005, 18:25:33
  4. avatar
    [161] Meander [*]

    hancze: Dobrou s kobrou

    superkarma: 0 28.09.2005, 18:04:34
  5. avatar
    [159] Meander [*]

    hancze: To se máš Mně ti haranti říkali konzerva. A to mě teda ranilo.

    superkarma: 0 28.09.2005, 17:51:57
  6. avatar
    [157] Meander [*]

    hancze: Hustý!

    superkarma: 0 28.09.2005, 17:27:07
  7. avatar
    [154] Suzanne [*]

    rozpustna: Já myslela, že Inka je normální jméno...ono to někomu přijde divné??

    superkarma: 0 28.09.2005, 16:56:59
  8. avatar
    [151] rozpustna [*]

    máme holčičku ,jmenuje se INKA. Když se někdo ptá,jak se jmenuje,po odpovědi se ptá: a jak se teda jmenuje? No, myslím,že jsme vybrali normální jméno.A mám to dobrý, ve školce vše podepisuju jen Inka a vím,že každý ví,komu to patří.Zato jen ve třídě s obsahem 20ti dětí mají 4 Elišky...

    superkarma: 0 28.09.2005, 15:24:23
  9. avatar
    [149] Ťapina [*]

    Baronka z Kratihájů: To nebude problém, ve školce ani ve škole už nikdo nebude vědět, odkud to jméno pochází

    superkarma: 0 28.09.2005, 14:57:17
  10. avatar
    [147] Odemětobě [*]

    Jeremi: Lidovci určitě vehementně lobovali,takže poslanci klidně schválí i takovou ptákovinu.
    V Hodoníně je alergoložka MUDr.Jitřenka Kliková.Představovala jsem si něžné křehké stvoření hodné takového jména a ona je to obézní matróna pozdně důchodového věku.

    superkarma: 0 28.09.2005, 10:59:31
  11. avatar
    [146] Jeremi [*]

    Sandy: No jo, ale přece nemůžeme selektovat stylem "platíš daně, můžeš dát dítěti jméno jaké chceš, ale jestli jsi na podpoře, tak ne".
    Ačkoliv - teď jsem se dočetla, že budeme mít selektivní novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích: děti bude zase nutno přepravovat v "zádržných systémech" s výjimkou rodin, které mají víc než tři děti; ty je budou moci po městě vozit i nadále naštosované jak housky. Připadá mi to jako blbost tak kardinální, že se mi ani nechce věřit novinám, že Parlament něco takového skutečně schválil.

    superkarma: 0 28.09.2005, 09:17:41
  12. avatar
    [145] Andula [*]

    Sandy: pochybuju, že by to bylo zejména jménem
    Jeremi:

    superkarma: 0 28.09.2005, 00:27:19
  13. avatar
    [142] Jeremi [*]

    Sandy: A proč by měl mít ten rozum někdo jinej.

    Já v tomhle taky patřím k těm, co je štve, že si tu stát osobuje právo rozhodovat o tom, jak se jeho daňový poplatník smí jmenovat. Ano, někteří rodiče jsou schopni dát dětem šíleně znějící jména v ještě šílenějších kombinacích, ale proč by do toho někomu něco mělo být? Si myslím, že i u takové Půlnoční bouře je celkem pravděbodobné, že holčička vyrůstající v tom ulítlém životním stylu svých rodičů by byla s tímhle jménem spokojená. A když ne, tak jediné, co má stát pro ni udělat, je umožnit jí snadno své jméno změnit (pro jeho potřeby bude i nadále dost dobře identifikovatelná podle rodného čísla).

    superkarma: 0 27.09.2005, 18:19:36

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [141] Susina [*]

    Nyotaimori: stačí, když se vdáš, nemusíš žádat o změnu jména.. i když, pravda, přejímání jmen manžela není běžné.. já bych si klidně nechala to svoje původní, ale nelíbilo se mi, tak jsem doufala, že se jednou vdám a budu mít snad lepší jméno..no, celkem to ujde...

    superkarma: 0 27.09.2005, 18:18:27
  2. avatar
    [140] Susina [*]

    Andula: nevím, jestli ještě te´d, tohle řešila asi před 15 lety a musela mít posudek od Knapový..

    superkarma: 0 27.09.2005, 18:15:23
  3. avatar
    [135] Meander [*]

    gavi: Tak to mnou vyhyneme.

    superkarma: 0 27.09.2005, 17:39:29
  4. avatar
    [133] gavi [*]

    Meander: tak to nás je tedy více a díky našim rozmnožovacím schopnostem se rozrůstáme ale je nás tedy taky asi 11

    superkarma: 0 27.09.2005, 17:16:54
  5. avatar
    [132] tomáš [*]

    taky myslím, že některá jména jsou "za trest". Vilma Hliněná, Jitřenka Pivná, Bohuš Umrlý, Naděje Brouková...z mého okolí. Máma-učitelka jich potkala mnohem víc, "za starých časů"se občas objevili Ctiborové, Neklanové,ap. - tak jako teď Esmeraldy a Brandonové...každá doba najde svoje.
    Kdyby si mohly děti samy vybrat jméno a přejmenovat se (v nějakém rozumném věku) - já bych to podpořila!

    superkarma: 0 27.09.2005, 17:09:04
  6. avatar
    [129] Meander [*]

    gavi: Nás je v republice asi pět. To jim za to nestojí, stejně vymřeme
    Nikusa: Brácha měl být Nikola, ale kvůli lidem, co pindali o Šuhaji Loupežníkovi, se jmenuje Jaroslav

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:50:20
  7. avatar
    [128] Nikusa [*]

    Luciš: No a právě proto mně ,,vytáčí", když někdo řekne,(když slyší jméno mé dcerky), Brutální Nikita. Nikdy jsem z tohoto seriálu neviděla ani jeden díl a v žádném případě nejsem člověk, který dává dítěti jméno po seriálových hrdinkách.
    Navíc jméno Nikita se mi jeví jako docela normální, vždyt je podobné, jako Nikola-a stejně se jim i říká: Nï;ki, Nikčo.

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:45:02
  8. [127] xenie [*]

    Kotě: je to jen debata, snad proboha můžu říct, že kombinace jmen jako Sylvestr Pupíček mi připadá debilní, kdžy jsme u článku o jménech, ale že bych to běžně řešila, to fakt ne

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:32:52
  9. avatar
    [126] Andula [*]

    Susina: ad Petro, příjmení ... domnívám se, že to už snad d dikce Knappové nespadá?

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:31:18
  10. avatar
    [125] Andula [*]

    Luciš: mmch, lidé někdy hájí tzv. česká jména a vůbec netuší, že stejně nejsou českého původu.
    Jinak mně se neobvyklá jména líbí moc, ale zároveň se i já opzastavím nad tím, když někdy neladí s příjmením, řekla bych, že to vadí mém spíše jazykovému citu.
    A myslím si, že moje děti si lidi pamatují i díky trošku výraznějším jménům, což nebyl původní záměr, ale nakonec, proč ne?

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:30:18
  11. avatar
    [124] gavi [*]

    Meander: Tak naše příjmení taky není zapsáno no nic sama moc dobře vím že je nás malo tak se to asi ani nepíše

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:29:18
  12. [123] xenie [*]

    kdysi jsem si chtěla změnit jméno, připadá mi dost děsné, ale při představě že budu muset měnit všechny doklady, vysvědčení a pod., jsem se na to raději vybodla...to by byl záhul

    superkarma: 0 27.09.2005, 16:28:24
  13. avatar
    [122] Susina [*]

    a....: tak zapamatovatelnost rozhodně nebyla důvod, proč jsme ho vybrali.. teda proč ho vybral manžel.. vybíral právě podle toho, aby to ladilo k příjmení... a že si ho dobře pamatujou, to je jen takovej bonbonek navíc mezi všema těma Honzíkama, Jakoubkama, Davídkama ve škole..

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:50:04
  14. [121] a.... [*]

    Susina: dávám přednost jiným důvodům, proč si mé dítě zapamatovat než jeho jménu

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:47:46
  15. avatar
    [120] Susina [*]

    *Kotě*: a moje dítě teda tím jménem ze stáda vyčuhuje. Nemá nijak neobvyklý jméno, ale v širokým dalekým okolí ani ve škole takový jméno žádnej kluk nemá. Škoda, je to hezký jméno, ale aspoń si ve školce a teď i ve škole moje dítě (a nejen kvůli jménu) všichni dobře pamatujou..

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:44:07
  16. avatar
    [119] Susina [*]

    *Kotě*: to se pleteš. Tady není ani tak diskuse o výběru jména jako takovýho, ale hlavně o vhodné kombinaci křestního jména a příjmení... moje dítě taky nemá starý český jméno, a k příjmení jde dobře. A o to tady jde, víš??

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:42:10
  17. avatar
    [118] Susina [*]

    dadamac: možná by se zase italský děti smály, že se Rozálie jmenuje Řeková... fiume je italsky řeka, taková ta velká, co se vlévá do moře.. a zas by jim nepřišli divný naše jména..

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:38:52
  18. [115] a.... [*]

    *Kotě*: neber to tak vážně , vždyť je to jen taková "hra se slovy" , aby řeč nestála...

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:12:03
  19. avatar
    [113] Luciš [*]

    Kotě: mám ráda česká jména, protože se tak jmenovali lidé, které jsem měla a mám ráda. A pojmenovávat dítě po seriálových hvězdách nebo po dětech herců mi přijde dost trapné.

    superkarma: 0 27.09.2005, 15:02:20
  20. avatar
    [112] *Kotě* [*]

    Opět, stejně jako pod článkem o narození Žilkové dcery, se musím pozastavit nad bezbřehou netolerancí zdejších čtenářek vůči neobvyklým jménům.

    Proč vám kurňa tak leží v hlavě, jak se jmenuje někdo, koho třeba vůbec neznáte?!? Proč tak strašně záleží na tom, jak se kdo jmenuje?

    Hlavně proboha nevyčnívat ze stáda, žejo. Pěkné české jméno a nic si nevymejšlet.

    Jděte se zahrabat s tak přízemním myšlením.

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:50:09
  21. avatar
    [111] Meander [*]

    Nyotaimori: Jsem se rozhořčila a prohlásila, že jim napíšu, ať si v tom udělají pořádek. A šéf pravil, že nemám dělat vlny a mám být ráda, že se o mně neví

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:49:58
  22. avatar
    [110] navia [*]

    Noy: No, v každý reakci tolik , já myslela že už máš pěnu u úst.

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:45:10
  23. avatar
    [108] dadamac [*]

    Je fakt jedno, jak se které dítě jmenuje, jen by rodiče měli trošku přemýšlet a dávat cizí jména jen k hodícím se příjmením - u nás tak žije Vanessa Bramborová a Brandon Žurek chudáci děti. Líbí se mi k českému příjmení české jméno a k cizímu příjmení cizí i české - sousedka si vzala Itala a malá se jmenuje Rosalie Fiume , nesedělo by mi k tomu třeba Anička nebo Jarka. Ale každý to vidí jinak

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:37:37
  24. avatar
    [107] Meander [*]

    Nyotaimori: Překvapivé... Já podle Centrálního registru občanů taky neexistuju. A brácha taky ne. Jsme holt ilegálové

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:22:23
  25. avatar
    [106] navia [*]

    Thanys: Nech si tajně zjistit co to bude. Když holčička tak udělej blahosklonnou a Pepu povol . Když ne, tak teprve zahaj frontální útok a nebo se s tím smiř. (to podle nátury)
    Noy: ty se furt nerozčiluj, klepne tě Pepka.

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:17:34
  26. avatar
    [104] Suzanne [*]

    zet169: a mně...

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:14:42
  27. avatar
    [102] Susina [*]

    Nikusa: Nikita od Eltona Johna je nádherná písnička.. aspoň má holčička jméno, jaké žádná jiná v širém okolí mít nebude.. a je to hezký jméno..

    moje bývalá kolegyně si s madam Knappovou užila svý, takže by nadšeně s Nyotaimori souhlasila.. . Měla se vdávat a brát si kluka s příjmením Petro. No a jeho maminka se jmenovala Petro (nikoli Petrová), a kolegyně se taky chtěla jmenovat příjmením Petro, tedy nepřechylovat. Taky prý museli žádat Knappovou o souhlas, ta se cukala, nechtěla to povolit, ale kolegyně je rázný člověk, dosáhla svého...

    .. a chodila jsem do školy se Šourkem, jak tu někdo zmiňoval...

    a setkala jsem se se jménem notářky Gajané Rejzková.. ale tuším, že má asijský původ..

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:12:51
  28. avatar
    [100] gerda [*]

    Juana: Žeraldýna - takhle foneticky psané, no to je síla! Já si myslila, že přípustná je jen originál varianta Geraldina. Žeraldýna mi evokuje Žerýka ze Spejbla a Hurvínka

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:07:35
  29. avatar
    [99] gerda [*]

    Thanys: to je jednoduchý - začne se rozlišovat "starej" a "mladej". A kdo je rád starej???

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:05:24
  30. avatar
    [98] Meander [*]

    Zajímavé odkazy:

    http://www.krouzek.cz/gennanet/cz_prijm.htm

    superkarma: 0 27.09.2005, 14:04:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme